تاریخچه بسکتبال

تاریخچه بسکتبال ، نحوه پیدایش و شکل گیری رشته ورزشی بسکتبال ، قوانین اولیه رشته ورزشی بسکتبال و خالق ورزش بسکتبال را اینجا بخوانید

معرفی تاریخچه ورزش بسکتبال
 

بعد از پرداختن به معرفی رشته ورزشی بسکتبال ، نوبت به تاریخچه رشته ورزشی بسکتبال میرسد.

بسکتبال چیست؟
 

بسکتبال یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم 5 نفره در یک زمین مستطیلی باهم به رقابت میپردازند . هدف از بازی انداختن توپ به سبد تیم حریف است . امتیاز گیری در بسکتبال متفاوت از والیبال و سایر رشته هاست . هر پرتاپ در بسکتبال بستگی به مکانی که از آنجا انجام میشود ، امتیاز متفاوتی دارد. از آنجایی که ظاهر بسکتبال و هندبال بسیار به هم شبیه است ولی نباید این دو تا رشته ورزشی را با هم دیگر اشتباه گرفت . از آنجایی که هر دو ورزش با دست انجام میشوند و حتی اسم خطاهایشان یکسان است ولی کاملا ز قوانین جدا و مستقلی بهره میگیرند. امروز با هم به بررسی تاریخچه رشته ورزشی بسکتبال میپردازیم.

 

تاریخچه ورزش بسکتبال
 

تاریخچه رشته ورزشی بسکتبال
 

از قرن های پیشین بسکتبال وجود داشته ولی نه به ظاهر امروزی . این ورزش که در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی رواج داشته در اثر زمان به بسکتبال امروزی تبدیل شده است . یکی از این ورزش ها ورزش پولو بوده که در آن دو تیم سوار بر اسب های خود در تلاش بودند که توپ را با پاس دادن و پرتاب به میدان حریف برسانند و توپ را از تور سبدی که در انتهای زمین تیم حریف نصب شده بود عبود دهند.

مخترع بسکتبال کیست؟
 

خالق بسکتبال قاره آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال 1891 توسط شخصی بنام جیمز نای اسمیت ابداع و خلق شد . جیمز که یک شهروند کانادایی بود به آمریکا سفر کرده بود و پناهندگی این کشور را دریافت کرده بود . جمیز در سال 1891 استاد دانشگاه اسپرینگفیلد بود . رئیس دانشگاه در این سال از جمیز درخواست کرد که ورزشی برای فصل های سرد برای دانشجویان طراحی کند تا بتوانند در فصل های سرد نیز در داخل سالن به فعالیت ورزشی خود ادامه دهند . از آنجایی که در دانشگاه اسپرینگفیلد ورزش های دیگری نظیر فوتبال ، هاکی و بیسبال وجود داشت رئیس دانشگاه از جیمز خواست که ورزشی که ابداع میکند  آمادگی جسمی دانشجویان تا فصل های بهار و تابستان که مسابقات فوتبال ، بیسبال و هاکی برگزار میشد و اهمیت بالایی داشت را حفظ کند. جیمز نای اسمیت بعد از بررسی های رشته های ورزشی دیگر به چند نکته مهم در ورزشی که باید ابداع میکرد فهمید.

مخترع بسکتبال - جیمز نای اسمیت

ورزشی که نای اسمیت باید اختراع میکرد باید توپ در آن نقشی میداشت جون وجود توپ باعث تحرک میشد و یکی از اولویت ها حفظ آمادگی جسمانی دانشجویان تا فصل بهار بود .

این ورزش باید بصورت گروهی میبود تا افراد بیشتر درگیر شوند و رقابت تیمی شکل بگیرد . ورزش های تیمی از دید او محبوبیت بیشتر داشتند.

اصل بعدی که نای اسمیت در نظر گرفت این بود که اصل رقابت باید در آن رعایت میشد .

این ورزش باید فاقد هر گونه خشونت و یا برخورد های سفت و سخت بدنی میبود.

جیمز به تنهایی تاریخ بسکتبال را ساخت . بسکتبال بعد از گذشت سالها و قرن ها نه تنها از محبوبیت نمی افتد بلکه روز به روز به طرفداران بسکتبال افزوده میشود.

تاریخچه ورزش بسکتبال

ادامه تاریخچه بسکتبال :
 

جیمز نای اسمیت بعد از مطالعات و پژوهش های خود اقدام به خلق بسکتبال کرد . در شروع کار جیمز سالن برای برای رشته بسکتبال آماده کرد. او بجای سبد های امروزی از سبد هایی که مخصوص حمل میوه بود استفاده کرد . این سبد ها را در ارتفاعی که بلند تر از قد بازیکنان بود نصب کرد و به بازیکنان قوانین بسکتبال تازه بدنیا آمده را آموزش میداد.

قوانین بسکتبال در ابتدای پیدایش این رشته
 

در ابتدای ظهور بسکتبال ، این ورزش دارای قوانین مختصر و مفیدی بود ولی در اثر گذشت زمان تاریخچه بسکتبال تکامل یافت و قوانین امروزی شکل یافتند. جیمز قوانین را برای به این شرح به بازیکنان توضیح میداد. بازیکنان تیمی که توپ را در اختیار دارد باید توپ را دست به دست کند و سعی کند توپ را داخل سبد بیاندازد . در مقابل تیم مداقع باید سعی کند توپ را بدون خطا از بازیکنان حریف بقاپد.

اولین بازی بسکتبال تاریخ
 

نخستین بازی بسکتبال تاریخ ، میان دو تیم 9 نفره در کالج اسپرینگفیلد بود . این بازی اولین بازی تاریخ بسکتبال بود که به جیمز کمک کرد ایراد های اساسی ورزش ابداعی خود را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها بر آید .

تاریخچه ورزش بسکتبال

قوانین اولیه بسکتبال
 

قوانین بازی بدین صورت بود که :

  • بازیکنان حق نداشتند توپ را از دست هم دیگر بربایند و باید توپ را در هوا می قاپیدند.
  • بازیکن صاحب تو تحت هیچ شرایط نباید راه میرفت و یا میدوید .
  • هل دادن و هر گونه خشونت خطا بود و اخطار داشت
  • فقط بازیکنانی که توپ را در اختیار نداشتند میتوانستند به هر طرف بدوند و جای گیری کنند.
  • بازیکنی که توپ را در اختیار داشت حث نگه داشتن توپ را نداشت ، یا باید به هم تیمی پاس میداد و یا به سمت سبد پرتاب میکرد.

 شخصی بنام فرانک ماهان ، نامی جالب برای ورزش ابداعی جیمز پیشنهاد داد . بسکتبال ! که حاصل ترکیب دو واژه Basket  به معنی سبد و Ball  به معنی توپ بود. بدین سان ، اسم ورزش ابداعی به بسکتبال تغییر کرد.

اولین گل تاریخ بسکتبال
 

اولین گل را بازیکنی بنام ( ویلیام چیلس ) در همین بازی به ثمر رساند .

جالب اینجا بود که سبد های بسکتبال در ابتدا سبد هایی با محیط بسته بودند و هر بار بعد از افتاده توپ به سبد ، یک نفر که به کمک نردبان معروف بود وظیفه  داشت گه توپ را از سبد بیرون بیاورد .

همانطور که در تاریخچه بسکتبال خواندیم ، این ورزش در ابتدا یک ورزش بسیار ساده بوده در اثر گذشت زمان به تکامل رسیده است . قاره آمریکا مهد رشته بسکتبال است . حتما تا بحال اسم لیگ های آمریکایی همچون NBA به گوشتان خورده است . این لیگ میشود گفت که معتبر ترین لیگ بسکتبال در جهان است که بهترین بازیکنان بسکتبال جهان در این لیگ حضور دارند .

تاریخچه ورزش بسکتبال

کلام آخر

بررسی صفر تا صد رشته ورزشی بسکتبال نیازمند بررسی قوانین رشته ورزشی بسکتبال ، معرفی رشته ورزشی بسکتبال ، توپ بسکتبال ، زمین بسکتبال و بهترین بازیکنان بسکتبال جهان است . بعد از بررسی این مقالات میتوانید بر رشته ورزشی بسکتبال تسلط داشته باشید. ما در باشگام برایتان شرایطی فراهم کرده ایم که سالن ورزشی مدنظر خودتان را اجاره کنید و به فعالیت ورزشی خود بپردازید.