معرفی رشته ورزشی بسکتبال

تاریخچه بسکتبال + معرفی رشته ورزشی بسکتبال+ قوانین کامل بسکتبال به همراه عکس و فیلم آموزشی . خلاصه و مفید بخوانید

معرفی ورزش بسکتبال

 



بسکتبال چیست؟
 

بعد از معرفی تاریخچه بسکتبال ، نوبت معرفی ورزش بسکتبال است. بسکتبال یک ورزش گروهی است که در یک زمین مستطیلی شکل برگزار میشود. در دو طرف زمین سبد هایی موجود است . این تیم ها با پاس دادن توپ به همدیگر و یا پرتاپ توپ در تلاشند که توپ را به داخل سبد حریف بیاندازند. این سبد ها به روی یک بُرد و در ارتفاع 3.048 متری از کف زمین نصب میشوند. قطر این سبد ها 46 سانتی متر میباشد.

برای کسب امتیاز در بسکتبال باید بازیکنان توپ را از محدوده پرتاب به سمت سبد حریف پرتاب کنند. اگر توپ از محدوده پرتاب ارسال شود و به داخل سبد برود ، تیم 2 امتیاز میگیرد . اگر این پرتاب از پشت خط 3 امتیازی انجام گیرد ، تیم صاحب 3 امتیاز میشود.
 

معرفی رشته ورشی بسکتبال

همیشه بازیکنان بسکتبال را افرادی قد بلند و هیکلی در نظر میگیریم . خیلی از تصورات این است که ورزش بسکتبال میتواند روی اندام شما تاثیر گذاشته و در افزایش قد شما کمک شایانی کند .  تاثیر این ورزش در رشد قد انکارناپذیر است ولی نباید این نکته که مربیان قدبلندترین هارا بعنوان بازیکن انتخاب میکنند را نادیده گرفت . نباید در تصوراتتان دچار اشتباه شوید ، بسیاری از توانایی ورزشکاران مادر زادی بوده و بسیاری هم از طریق تمرین بدست می آیند. برای شفاف سازی  این موضوع به معرفی فواید ورزش بسکتبال میپردازیم.


فواید رشته ورزشی بسکتبال
 

  • عامل انگیرش مناسب در اشخاص برای شرکت در فعالیت های ورزشی
  • ایجاد شخصیت متعادل و روحیه تعاون و همکاری
  • تقویت عوامل روانی مثل : اعتماد به نفس ، تمرکز و توجه و خود شکوفایی
  • کسب نشاط و شادی و طراوت
  • پرورش و تقویت توان رهبری شخص
  • افزایش قدرت تصمیم گیری اشخاص به گونه درست و تضاوت منطقی
  • پرورش شخص از نظر هوشی و افزایش ظرفیت های ذهنی
  • ایجاد تعادل روانی و فراهم بودن زمینه های لازم برای رشد روانی

     

معرفی رشته ورزشی بسکتبال



خب معرفی ورزش بسکتبال را با معرفی فواید بسکتبال آغاز کردیم . ولی برای ورزش بسکتبال چه لوازم و تجهیزاتی لازم است؟

معرفی رشته ورزشی بسکتبال


لباس بسکتبال
 

لباس بسکتبال تاب (بلوز بی آستین) و شلوارک است . شماره هر بازیکن و اسم آن باید پشت این بلوز نوشته شود . شماره ها معمولا بین  4 تا 15 انتخاب میشوند.
 

معرفی رشته ورزشی بسکتبال


کفش بسکتبال
 

همانطور که میدانید ، بازیکنان در رشته ورزشی بسکتبال دائما در حال پرش و فرود هستند  و از آنجایی که در این ورزش بازیکنان باهم درگیر هستند احتمال پیچ خوردگی مچ پا بالاست . بدین منظور در ورزش بسکتبال از کفش های ساق بلند استفاده میکنند. این کفش احتمال مصدومیت بازیکن را بخوبی کاهش میدهند.


تخته بسکتبال
 

برای ساخت یک زمین تمرین برای بسکتبال ، اولین چیزی که به فکرتان می آید ، تخته بسکتبال است . این تخته یک تخته مستطیلی به طول  قوانین پایه ای بسکتبال به طول 1.8 متر و عرض 1.05 متر است که در بالای زمین و در هر دو طرف میدان نصب میشود. در داخل تخته بسکتبال یک مربع به اندازه 59 سانتیمتر و 49 سانتی متر و در فاصله 120 متری از زمین قرار دارد. ارتفاع تخته از زمین ، در رده سنی بزرگسالان 2.90 متر و دیگر رده های سنی بین 2.70 متر و 2.80 متر متغیر است.


معرفی رشته ورزشی بسکتبال


حلقه یا سبد بسکتبال


حلقه در بسکتبال در داخل تخته بسکتبال نصب میشود . این حلقه در فاصله 30 سانتی متری پایین تخته به آن متصل میشود. همانطور که در بالا اشاره کردیم قطر این حلقه و یا سبد ، 45 سانتی متر است و یک تور به طول 30 سانتی متر به آن متصل میشود.



معرفی رشته ورزشی بسکتبال


توپ بسکتبال
 

در دو سال اولی که بسکتبال ابدع شد از توپ فوتبال برای بازی استفاده میشد ولی این توپ خیلی سبک بود . بنابراین در سال 1894 اولین توپ مخصوص بسکتبال توسط یک کارخانه دوچرخه سازی تولید شد. این توپ از توپ فوتبال اندکی بزرگتر بود . در سال 1937 یک توپ دیگری برای بسکتبال تهیه شد که سبکتر و بزرگتر از توپ قبلی بود. نهایتا در سال 1949 توپی با همین شکل و اندازه و وزن امروزی ساخته شد . این توپ بزرگتر از توپ های معمولی است . این توپ را اکثرا یا از جنس چرم ، لاستیک و یا پلاستیک میسازند. میزان فشار های توپ در حالت استاندارد باید بگونه ای باشد که اگر توپ را از ارتفاع 1.8 متری رها کنیم پس از برخورد به زمین بیشتر از 1.4 متر و کمتر از 1.2 متر از زمین فاصله نگیرد. توپ استاندارد بسکتبال بعد از باد شدن باید محیطی بین 75 سانتی متر و 78 سانتی متر داشته باشد. جرم توپ استاندارد بسکتبال نیز بین 600 تا 650 گرم است . توپ بسکتبال بزرگترین و میشود گفت سنگین ترین توپ  بازی های دسته جمعی و تیمی است .

معرفی رشته ورزشی بسکتبال

قوانین پایه ای بسکتبال
 

در معرفی ورزش بسکتبال پس از معرفی تجهیزات نوبت اشاره به قوانین پایه بسکتبال است .

  1. بازیکن میتواند توپ را با یک دست و یا دودست به هر طرف که میخواهد پرتاب کند
  2. بازیکن میتواند با یک دست و یا هر دو دست به توپ ضربه بزند به شرطی که دستش را مشت نکرده باشد
  3. بازیکنانی که توپ را در اختیار دارند نمیتوانند همراه با توپ بدوند اما میتوانند پس از دریافت توپ آنرا با دریبل زنی همراه خود به هر سمتی ببرند
  4. توپ هنگام باید بین دو دست قرار گیرد . استفاده از سایر نقاط بدن برای دریافت توپ غیر مجاز است
  5. هر گونه تنه زنی ، نگه داشتن ، هل دادن بازیکن ، پشت پا انداختن و یا ضربه زدن به بازیکنان حریف خطا محسوب میشود.
  6. همانطور که گفتیم مشت زدن به توپ خطاست.
  7. گل زمانی اتفاق میفتد که حریف توپ را وارد سبد کند .
  8. هنگام پرتاپ اوت و یا شروع بازی ، بازیکن 5 ثانیه وقت دارد که توپ را پاس دهد و یا پرتاپ کند. اگر این 5 ثانیه تمام شود و بازیکن هنوز شروع نکرده باشد توپ به تیم حریف واگذار میشود.
  9. در بازی دو داور بنام داور اصلی و سرداور داریم . وظیفه داور اصلی قضاوت روی توپ و خطای بازیکنان است . وظیفه سرداور تعیین گل شدن توپ و محاسبه گل ها و کارت ها و.. است . وظایف معمول را سرداور انجام میدهد.
  10. بازی در 4 نیمه یا کوارتر (کوارتر به معنی ربع یا همان یک چهارم است) برگزار میشود . در بین نیمه ها 5 دقیقه استراحت در نظر گرفته میشود .
  11. در پایان کوارتر چهارم تیمی که بیشترین امتیاز را گرفته باشد برنده بازی است.

 

در مقاله قوانین بازی بسکتبال این قوانین را بطور کامل و دقیق تر توضیح داده ایم.

 

کلام آخر

بسکتبال جزو رشته های پرطرفدار و پردرآمد در سطح جهانی است . اگر به این ورزش علاقه دارید متوانید از صفحه سالن ورزشی اقدام به رزرو سالن های بسکتبال کنید و یا در کلاس های مخصوص بسکتبال ثبت نام کنید .