معرفی ورزش سوارکاری

معرفی کامل ورزش سوارکاری یکی از جذاب ترین و قدیمی ترین رشته های ورزشی

اسب سواری ورزشی است که  امروزه مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است . سوارکاری یا به اصطلاح عموم مردم، اسب سواری ، جزو ورزش های محبوب و پُر هیجان و تقریبا پُر هزینه است. این ورزش از قدیم الایام در فرهنگ لغت ما ایرانیان وجود داشته میتوانیم در شاهنامه فردوسی یا دیوان مولانا این فرهنگ را به آشکارا ببینیم. اسب در فرهنگ لغت ما نماد نجیب بودن است ، از این رو علاقه همه ما به این حیوان زیبا و نجیب پنهان نیست ولی باید از این موضوع غافل نباشیم که برای سوارکاری یا اسب سواری فقط علاقه و ارتباط قلبی کافی نیست و باید مهارت های لازم در این زمینه را کسب کنیم . برای سوارکاری باید با حیوان خود ارتباط ذهنی برقرار کنیم و بر آن حیوان سلطه کامل داشته باشیم از آن رو اسب سواران یا سوارکارانی که با اسب های خود رابطه ذهنی قوی دارند همیشه در مسابقات موفق حاضر میشوند و بهترین عملکرد را دارند.

 

تاریخچه سوارکاری 

اولین اسب ها حدود 50 میلیون سال در آمریکای شمالی پیش بوجود آمدند که به آنها Hyracotherium گفته میشد . در اواخر عصر یخبندان اسب های از قاره آمریکا به قاره آسیا نقل مکان کردند و در نهایت رشد آنها در قاره اروپا شکوفا شد.

اسب سواری و سوارکاری از قدیم الایام وجود داشته به طوری که میتوانیم در آثار باستانی باقی مانده در مناطق باستانی به آشکارا این فرهنگ را مشاهده کنیم . مردم باستان از اسب برای کشورگشایی ، حمل و نقل وشکار استفاده میکردند. اسب ها تا  4000 سال قبل از میلاد جزو حیوانات وحشی به حساب می آمدند. تاریخ دقیق رام کردن یک اسب توسط یک انسان به طور دقیق مشخص نیست ولی بنا بر مدارک تاریخی میتوانیم تاریخچه این ورزش را به 3000 سال قبل از میلاد ارتباط بدیم چرا که طبق شواهد باستانی ، موثق است که انسان ها حدودا 3000 سال قبل از میلاد اسب های اهلی داشتند که از انها برای تغذیه و شکار کردن استفاده می کردند.

سوارکاری در ایران ، طی سال های اخیر بسیار محبوب شده است و باشگاه های خوب و مناسب با تعداد بالایی تاسیس شده و درحال شکوفه شدن هستند با این حال کشورمون ایران تا به الان در مسابقات بین المللی و در سطح جهانی موفق به کسب مقامی نشده است ، لازم به ذکر است که شرایط این رشته برای بانوان ایرانی هم مهیا شده و میتوانند با ورود به این رشته لذت سوارکاری را تجربه کنند. از آن رو که شرطبندی بر روی این رشته مشکلی ندارد و حلال محسوب میشود بسیاری نیز هیجان شرطبندی را در این رشته امتحان می کنند.

 

انواع رشته های اسب سواری و سوارکاری

رشته های سوارکاری عمدتاٌ به 2 بخش تقسیم میشوند : سبک غربی و سبک انگلیسی 

تفاوت این دو رشته را میتوان از وسایلی که استفاده میکنند تشخیص داد.

رشته های سوارکاری عبارتند از :

 

 

 

سوارکاری استقامتی (سبک انگلیسی)

در این رشته سوارکار و اسب  باید در یک مسیر طولانی با زمان نامحدود با رقیبان خود رقابت کنند . سلامت اسب و سوارکار قبل از مسابقه و بعد از آن توسط متخصصان مربوطه چک میشود.

 

 

رشته ارابه رانی یا کالسکه سواری

رشته ارابه رانی یا کالسکه سواری جزو ورزش های باستانی و محبوب است که شرکت کنندگان در 8 رشته با باهم به رقابت میپردازند.

 

 

رشته پرش در سوارکاری

در این رشته سوارکاری ، سوارکار باید با اسبش از روی موانع مشخصی که دارند با کمترین خطا و زمان بپرد ، این موانع به نحوی در جایشان تنظیم میشود که با برخورد پای اسب به زمین بیفتند.

 

 

رشته Cutting (سبک غربی)

این رشته از رویداد های وسترن است که سوارکاران برای جدا کردن یک گوساله از گله رقابت می کنند.

 

 

چوگان 

در این رشته شرکت کنندگان در یک زمین چمن بزرگی با هم به رقابت میپردازند ، سوارکاران با چوب چوگانی که در دست خود دارند در تلاشند که با ضربه زدن به توپ پلاستیکی که در وسط زمین است به هم دیگر گل بزنند.

 

 

رشته رینینگ (سبک غربی)

در این رشته سوارکاران باید به اجرای الگو های خاصی بپردازند هر الگوی شامل دایره های چرخیدن آهسته در حلقه های کوچک،چرخیدن سریع در حلقه های بزرگ ، تغییرات در حرکت پاها ، پشت رول ، چرخش ۳۶۰ درجه در محل ، عقب گرد و توقف های  هیجان انگیز است

 

 

رشته Ropping

این رشته بسیار معروف شامل انداختن یک حلقه طناب رو گردن یک گوساله در حال فرار است.

 

 

رشته بشکه ای (سبک غربی)

در این رشته اسب و سوارکار باید تلاش کنند بر اساس الگوی برگ شبدر به دور 3 بشکه در سریع ترین زمان ممکن به تکمیل الگو بپردازند.

 

 

مسابقات درساژ DRESSAGE

واژه درساژ ریشه در زبان فرانسوی دارد و به معنای تمرین است ، در این رشته سوارکار با اسب خود باید رقصیده و به اجرای حرکات نمایشی بپردازد

 

 

رشته هانتر Hunter (سبک انگلیسی)

این رشته یک رشته مرتبط با رشته پرش است که سوارکار باید براساس سلقیه و ذهنیت خود نظر داوران را به خود جلب کند

 

 

رشته  POLE BENDING (سبک غربی)

این رشته نیز از رویداد های وسترن است که در آن سوارکار و اسبش باید از موانع عمودی و مارپیچ عبود کنند.

 

 

رشته TRAIL RIDING

 

این رشته عموما ماهیت گردشگری دارد و در طبیعت اجرا میشود که سوارکار بستگی به محیط باید از آن محیط با اسبش رد بشود.

 

 

 

ورود چاق ها اکیدا ممنوع !!!!

در همه رشته های اسب سواری وزن سوارکاران بسیار در اولویت می باشد و  افرادی که بالا 75 کیلوگرم وزنشان است نمیتوانند در این رشته ها به رقابت بپردازند چرا که اگر اسب رام کند و از اسب به زمین بیفتند دچار آسیب های اسکلتی نظیر شکستگی استخوان خواهند شد.

 

 

باشگاه اسب سواری

یک باشگاه اسب سواری باید استاندارد های زیر را داشته باشد:

  • سطح پیست اسب سواری حتما باید با چمن یا شن های پودری به طور کامل پوشیده شده باشد
  • طول خط مستقیم پیست اسب سواری نباید از ۴۰۰ متر کمتر باشد
  • شعاع چرخش پیست اسب سواری نباید از ۱۰۰ متر کمتر باشد
  • زاویه شیب زمین پیست اسب سواری در پیچ باید ۱۲ درصد باشد
  • عرض مسیر زمین سوارکاری اسب نباید کمتر از ۱۵ متر باشد
  • طول مسیر زمین های اسب سواری نباید از ۱۶۰۰ متر کمتر باشد

 

 

 امروزه با کمک تکنولوژی میتوانیم بهترین باشگاه ها را با بهترین شرایط رزرو کرده و آنها را به سادگی در منزل خود مقایسه کنیم . ما در سایت خود تمام شرایط لازم را برای اینکار برای شما مشتریان عزیز فراهم نموده ایم .