چگونه از شر خشکی کمر خلاص شویم؟

یکبار برای همیشه از شر خشکی کمر خلاص شو ! راه های درمان خانگی و پیشگیری از خشکی کمر + عکس

خشکی کمر ، اتفاقی که میتوان گفت برای همه در طول زندگی افتاده و خواهد افتاد. امیدوارم که درد خشکی کمر به مزاجتان نخورده باشد چراکه تحمل همچنین دردی حتی نفس کشیدن را برایتان سخت میکند. ولی چگونه باید از شر همچنین دردی خلاص شد؟ آیا درمان فوری دارد یا با استراحت درمان میشود؟ آیا میشود از خشکی کمر پیشگیری کرد؟ این موارد سوالاتی هستند که شما بدنبال یافتن پاسخی برایشان هستید ، با ما همراه باشید تا به سوال های شما عزیزان پاسخی درست و مطمئن ارائه کنیم.

قبل از همه چیز باید مفهوم خشکی کمر را بدانیم که به چه معناست و ریشه این درد کجاست.

خشکی کمر

خشکی کمر چیست؟

گاهی افراد بر اثر بلند کردن اشیاء سنگین و یا انجام حرکات ناگهانی و نامناسب دچار کشیدگی تاندون و حتی صدمه دیدن آن در ناحیه کمر میشوند. بهترین راه برای تشخیص خشکی کمر ، بروز علایم این حادثه است. افرادی که این اتفاق برایشان می افتد عموما میگویند که کمرشان سفت شده و نمیتوانند به درستی به سمت چپ یا راست بچرخند ، چیزی را هُل بدهند و یا چیزی را به سمت خود بکشند. این کشیدگی عموما دو دلیل دارد

اسپاسم عضلانی

آرتروز کمر (اسپوندیلوز)

 

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی عبارت است از انقباض شدید و ناگهانی عضلات که میتواند در هر قسمت از بدن رُخ دهد و به مدت چند ثانیه و یا چند دقیقه و یا حتی طولانی تر هم ادامه یابد. اسپاسم عضلانی بخاطر تحریک شدن اعصاب کنترل کننده مفاصل نخاعی و دیسک ها اتفاق می افتد. وظیفه این اعصاب کاهش انقباض عضلات است . وقتی که تحریکی در بدن اتفاق می افتد ، این اعصاب نخاعی با فرستادن پیام و ایجاد رفلکس باعث متوقف شدن حرکات بدن میشوند .این امر موجب محافظت از بدن میشود. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم علت اسپاسم عضلانی ، استفاده بیش از حد از عضلات است.

عواملی مانند خستگی ماهیچه ، کم آبی ، کشش نامناسب ، اعصاب ناقص ، کمبود ویتامین و مواد معدنی و ورزش در گرما باعث تشدید امر اسپاسم عضلانی میشوند.

آرتروز کمر

آرتروز کمر چیست؟

آرتروز کمر و یا اسپوندیلوز نوعی آرتروز است که ستون فقرات را درگیر میکند.این آرتروز یک ناهنجاری ایجاد شده در ستون فقرات است که علت آن فرسایش ستون فقرات می باشد . این موضوع به این معنی است که این بیماری بخشی از فرایند افزایش سن می باشد. طبیعی است که با بالا رفتن سن ، بدن ما دچار فرسایش میشود و امکان ابتلای بدن ما به این آرتروز افزایش می یابد. استفاده بیش از حد از ستون فقرات در جوانی باعث میشود که بعد از گذر عمر و در ایام پیری ، بخش های مختلف ستون فقرات به خصوص مفاصل ، ربات ها و دیسک های میانه مهره ای دچار تغییر شده و به درستی کار نکنند. اگر سن شما بالای 45 سال است پیشنهاد ما این است که آرتروز کمر را جدی بگیرید و برای تشخیص ، فقط و فقط به دکتر مراجعه فرمایید.

علت بوجود آمدن خشکی کمر

همانطور که گفتیم خشکی کمر دو دلیل دارد و برایتان چیستی هر کدام را توضیح دادیم . اما خشکی کمر در صورت انجام چه فعالیت هایی ممکن است برایمان رخ دهد؟ اگر ورزشکار هستید ، اتفاق هایی مانند هُل دادن ، کشیدن ، بلند کردن نادرست وزنه و یا حرکات چرخشی سریع ممکن است باعث بروز خشکی و سفتی کمر در بدن شما بشود. همچنین پوشیدن کفش نامناسب ورزشی نیز در به وقوع پیوستن این امر سهیم است .

اگر این حادثه در حین ورزشی برایتان اتفاق نیفتاده میتواند دلایلی همچون حالت نشستن نامناسب ، کشش کمر ، آرتروز کمر ، فتق شدن دیسک های کمر ، سیاتیک ، تنگی کانال نخاعی و لغزش به جلوی مهره کمر باعث بروز خشکی کمر برای شما بشود. لازم به ذکر است که امکان وجود بیماری جدی برای شما خیلی کم است و تنها در صورتی که خشکی کمرتان بیشتر از دو هفته ادامه یابد باید به دکتر مراجعه کرده و علت آنرا پیگیری کنید . پس زیاد نگران نباشید.

درمان خشکی کمر

راه های درمان پزشکی

بهترین درمان پزشکی برای خلاص شدن شما از درد خشکی کمر ، دارو های ضد التهاب و شُل کننده عضلات است که پزشک معالج میتواند برایتان تجویز کند. دارو های مسکن و ضد درد بدون نسخه نیز میتوانند بسیار مفید باشند که ساده ترین و موثرترین آنها داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند Advil (ایبوپروفن) و Aleve (ناپروکسن) است. در صورت ناموفق بودن این دارو ها میتوان از دارو های تجویزی همچون Celebrex  (سلکوکسیب) استفاده کرد . پیشنهاد ما استفاده از درمان های خانگی است که هم هزینه کمتری دارد و هم عوارضی برایتان نخواهد داشت.

 

راه های درمان خانگی

 

  • استراحت

اولین نکته در درمان خانگی خشکی کمر ، استراحت است. توصیه ما استراحت بلافاصله پس از آسیب و وقوع خشکی کمر است. استراحت باعث کاهش علائم اسپاسم در کمر شما کمک شایانی خواهد کرد. این استراحت نباید بیشتر از 48 ساعت طول بکشد چرا که باعث ضعف در عضلات شده و منجر به افزایش سطح ناتوانی بلند مدت میشود.

  • درمان بوسیله کمپرس سرد و گرم

در این درمان ،در 48 تا 72 ساعت اولیه پس از وقوع خشکی کمر، کمپرس سرد اولیه انجام میشود و در 48 تا 72 ساعت بعدی کمپرس گرم انجام میشود . در کمپرس سرد ، بسته یخ فشرده سازی شده و یا یخ معمولی را روی محلی از کمر را که آسیب دیده بمدت 15 تا 30 دقیقه قرار میدهیم تا بی حسی در منطقه مورد نظر ایجاد شود و در دوره دوم ،کمپرس گرم را انجام میدهیم . در کمپرس گرم میتوانیم از بسته های آب گرم و حمام گرم که باعث به آرامش رسیدن ماهیچه ها و کاهش درد شدید آنها و بهبود خشکی کمر میشود استفاده کنیم.

  • ماساژ

امر ماساژ نیز میتواند در بهبود خشکی کمر شما مفید واقع شود ، توصیه میشود مدت زمان خالی بین کمپرس سرد و گرم را با ماساژ جبران کنید تا بهبودی شما به تسریع شود.

  • تمرینات

کمر ما خشک و منقبض شده است و ما در سدد نرمی و انبساط آن هستیم بنابراین میتوانیم از حرکات ورزشی نیز برای درمان این واقعه استفاده کنیم.این حرکت شامل

- حرکات کششی

- حرکات موضعی

- حرکات استحکامی

- طیف وسیعی از تمرینات حرکتی

هستند. توجه داشته باشید که انجام دادن نادرست این حرکات ممکن است وضعیت کمر شما را بدتر کند.

  درمان خانگی خشکی کمر

 

چگونه از این خشکی کمر جلوگیری کنیم؟

اگر ورزشکار هستید قبل از شروع فعالیت ورزشی سعی کنید حرکات کششی را بدرستی و کامل انجام دهید تا عضلات شما به درستی گرم شوند. کفش مناسب تهیه کنید چون همانطور که گفتیم ، یکی از علل اساسی کشیدگی و خشکی کمر شما ، پوشیدن کفش نامناسب است . سعی کنید از فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید . از ضربه های ناگهانی و چرخیدن نادرست پرهیز کنید . سعی کنید تا حد امکان درست بشینید و بدن خود را در ایده آل ترین فرم خود نگه دارید . ویتامین ها و مواد معدنی بدنتان را تامین کنید تا بدنتان بتواند در صورت وقوع این حادثه ، بهترین عملکرد را برای درمان داشته باشد

 

کلام اخر

خشکی کمر اتفاقی ست که برای همه ما پیش می آید و نمیتوانیم همیشه جلوی این اتفاق را بگیریم ، ولی میتوانیم بعد از بروز این آسیب ، صبور بوده و درمان های مختص این آسیب را انجام دهیم . با ورزش کردن در احیای بدن خود بکوشیم و تا حد ممکن سعی کنیم وضعیت بدنی خود را در ایده آل ترین حالت ممکن نگه داریم