20 لحظه به یاد ماندنی در تاریخچه جام جهانی فوتبال با فیلم

20 لحظه به یاد ماندنی در تاریخچه جام جهانی فوتبال که دیدن آنها برای هر فوتبال دوستی توصیه میشود به همراه فیلم | از گل " دست خدا" مارادونا تا مهار تاریخی ضربه "پله" را ببنید

جام جهانی فوتبال یکی از پر طرفداران ترین رویدادهای ورزشی جهان است. جام جهانی فوتبال هر 4 سال یکبار برگزار میشود و میلیون ها نفر در سراسر جهان بازی های تیم های ملی در این رویداد را از طریق تلویزیون تماشا میکنند و چند میلیون نفر به کشور برگزار کننده میروند تا بازی ها را از نزدیک ببینند. اتفاقاتی که در جام جهانی رخ میدهد در حافظه همه ثبت میشود. بعضی از این لحظات به یاد ماندنی را لیست کرده ایم تا در آستانه جام جهانی فوتبال 2022 در قطر مروری داشته باشیم بر این لحظات خاطره انگیز. با سایت باشگام همراه باشید با 20 لحظه به یاد ماندنی در تاریخچه جام جهانی فوتبال.

1 – گل مارادونا به انگلیس در جام جهانی 1986

در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال 1986 آرژانتین با انگلیس رو به رو شد. در آن زمان آرژانتین با انگلیس تنش های سیاسی داشت و انگلیس یکی از جزایر آرژانتین را تصاحب کرده بود ولی گل های زیبا مارادونا در این بازی و برد آرژانتین، موجب شادی مردم آرژانتین شد.

مارادونا در این صحنه یک حمله را از وسط زمین آغاز کرد. چندین بازیکن را جا گذاشت و با دریبل دوازه بان یک گل زیبا را به ثمر رساند.

 

 

2 – گوردون بنکس، "نجات قرن" در برابر ضربه پله، 1970

در بازی برزیل در مقابل انگلیس، در مرحله گروهی جام جهانی 1970، گوردون بنکس دروازه بان تیم ملی انگستان بود. این دروازبان با یک شیرجه دیدنی ضربه سر پله را مهار کرد و این لحظه به عنوان مهار قرن در تاریخ ثبت شد.

 

 

3 - "حمله" هارالد شوماخر به یک بازیکن فرانسوی، 1982

هرگز در تاریخ جام جهانی خطایی بی رحمانه تر و بدون مجازات به اندازه این خطا وجود نداشته است.

در جام جهانی 1982، نتیجه بازی فرانسه و آلمان 1-1 بود،  پاتریک باتیستون بازیکن فرانسوی حمله ای را ترتیب داد، ولی دروازه بان آلمانی هارالد شوماخر روی او خطایی وحشتناک انجام داد . هافبک فرانسوی بیهوش شد و با برانکارد حمل شد، اما به طرز شگفت انگیزی شوماخر حتی یک کارت دریافت نکرد و داور حتی یک ضربه دروازه هم اعلام کرد! آلمان در نهایت در ضربات پنالتی پیروز شد.

 

 

4 - جشن گل مارکو تاردلی در فینال، 1982

اگر فقط به یک یادآوری نیاز دارید که چگونه فوتبال می تواند احساسات را تحریک کند، این صحنه را بررسی کنید. مارکو تاردلی، هافبک ایتالیایی پس از برتری 2-0 تیمش در فینال جام جهانی مقابل آلمان غربی، جشن گلی را برگزار کرد که شبیه به هیچ چیز دیگری نبود. او که به سمت نیمکت می دوید، کاملاً خیس آب شده بود، جیغ می زد و گریه می کرد. در نهایت آلمان غربی 1-3 شکست خورد و ایتالیا قهرمان جهان شد.

 

جام جهانی

 

5- «دست خدا» دیگو مارادونا، 1986

در این رویارویی بین آرژانتین و انگلیس، یک مهار ضعیف توپ توسط پیتر شیلتون، دروازه بان انگلیس و مارادونا نابغه آرژانتینی، توپ به هوا رفت و معلق ماند. مارادونا ابتدا به توپ رسید و از دست خود - به جای سر - برای ضربه زدن به توپ استفاده کرد و این توپ گل شد. با وجود اعتراض بازیکنان انگلیس، داور این ضربه با دست را ندیده بود و گل را پذیرفت. مارادونا سپس گل شگفت‌انگیز خود را به ثمر رساند (شماره یک)، و آرژانتین از یک چهارم نهایی بالا رفت و در فینال مقابل آلمان غربی پیروز شد و قهرمان جام جهانی فوتبال شد.

 

 

6 - گل شگفت انگیز آرچی جمل در مقابل هلند، 1978

آرچی جمیل یکی از بهترین گل های جام جهانی را به ثمر رساند. جمیل قبل از اینکه توپ را با یک پایان شگفت‌انگیز وارد دروازه کند، از سه مدافع عبور کرد و نتیجه را 3-1 کرد. هلندی ها نتیجه را به 3-2 نگه داشتند و اسکاتلندی ها یک بار دیگر خروج زودهنگام داشتند. در نهایت هلند در فینال مقابل آرژانتین قرار گرفت.

7 - کویت پس از گل، 1982

در یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ جام جهانی، فرانسه با نتیجه 3-1 مقابل کویت پیش بود که گل دیگری را به ثمر رساند و مدافعان کویت معتقد بودند که این گل آفساید است و اعتراض کردند . رئیس اتحادیه فوتبال کویت، شاهزاده فهید، به بازیکنانش گفت که به نشانه اعتراض از زمین خارج شوند و داور هم در برابر این اعتراض ها به طرز احمقانه ای گل را مردود اعلام کرد و به این ترتیب اجازه داد بازی ادامه یابد. فرانسه در نهایت گل دیگری به ثمر رساند و 4-1 پیروز شد.

 

جام جهانی

 

8 - اشک های Gazza، 1990

یکی از تصاویر ماندگار جام جهانی 1990 ایتالیا زمانی بود که اشک های پاول گاسکوین انگلیسی در جریان بازی نیمه نهایی با آلمان غربی سرازیر شد. گازا کارت گرفت و از حضور در بازی بعد محروم شد این به معنی بود که در صورت موفقیت انگلستان، او فینال را از دست می داد که باعث گریه شدید گازا شد. اما در پایان آلمان غربی بار دیگر در ضربات پنالتی پیروز شد و انگلیس به فینال نرسید.

 

جام جهانی

 

9 - گل و جشن راجر میلا در مقابل کلمبیا، 1990

راجر میلا  مهاجم سالخورده کامرون- که در سن 38 سالگی از دوران بازنشستگی برای بازی در مسابقات خارج شد - توپ را در دروازه خالی فرو کرد و سپس به سمت پرچم کرنر حرکت کرد و در آنجا رقصی به یاد ماندنی را اجرا کرد.

10 - اجرای پنج ستاره اولگ سالنکو، 1994

در خارج از کشور روسیه، افراد زیادی نام این مهاجم را نشنیده بودند، چه رسد به اینکه انتظار داشته باشند او در یک مسابقه پنج گل بزند. سالنکو در بازی شگفت‌انگیز مقابل کامرون، پنج گل زد تا بیشترین گل را از هر فردی در یک بازی جام جهانی به به نام خود ثبت کند و تیمش با نتیجه 6-1 پیروز شد. با وجود این برد، روسیه در مرحله اول حذف شد.

11 - تولد «بازی زیبا»، 1970

هر مربی که به خود احترام می‌گذارد، ویدیوی این موضوع را برای تیمش نشان می‌دهد که قرار است چگونه گلزنی کند. برزیلی‌ها در این مرحله از مسابقه با حریف ایتالیایی خود بازی می‌کردند و یک گل تیمی عالی به دست آوردند - که شامل کار خوب پله و ژایرژینو بود و با پایان کارلوس آلبرتو به پایان رسید. این گل نتیجه 4-1 برزیل را رقم زد و مهره ای بر روی کیک پیروزی نهایی آنها در جام جهانی بود. کمتر کسی می تواند این واقعیت را که این تیم برزیل بهترین مجموعه ای از بازیکنانی است که تا به حال در فینال جام جهانی به ارمغان آورده است، رد کند.

12 - گل قیچی مانوئل نگرته در مقابل بلغارستان، 1986

این گل رویای هر فوتبالیستی است. توپ برای مهاجم مکزیکی ارسال شد که از بیرون محوطه جریمه یک ضربه آکروباتیک و خوب ضربه ای زد و تیمش را با نتیجه 1-0 مقابل بلغارستان برد. این یکی از آن گل‌هایی بود که یک مهاجم می‌توانست صد بار دیگر تلاش کند و احتمالا هرگز به این شیرینی، توپ را نزند یا توپ گل نشود.

13 - کامرون در فینال آرژانتین را شکست داد، 1990

کامرون این بازی را با نتیجه 1-0 با 9 بازیکن به پایان رساند، پس از اینکه به نوعی توانست آرژانتین مدافع عنوان قهرمانی را دور نگه دارد  و در نتیجه یکی از بزرگترین شوک های جام جهانی 1990 را ایجاد کند. آرژانتینی‌ها با رفتار خشن بازیکنان کامرون نتوانستد بازی خوبی ارائه دهند.

14 - داور، کلایو توماس، سوت پایان را پیش از «گل برزیل» به صدا درآورد، 1978

کلایو توماس، داور ولزی، یکی از احمقانه‌ترین لحظات تاریخ جام جهانی 1978 را رقم زد. در این بازی زمانی که برزیل در آخرین دقایق مسابقه در مقابل سوئد گلزنی کرد داور سوت پایان را زد و این گل رد شد.

15 - «چرخش کرایف» اولین بار در سال 1974 به نمایش درآمد

بسیاری از فوتبالیست ها نتوانسته اند مهارت هایی را به نام خود داشته باشند - اما این از استاد هلندی یوهان کرایف است. یکی از معروف ترین مهارت های فوتبال در این بازی هلند و سوئد در جام جهانی 1974 به نمایش درآمد. به نظر می‌رسید که کرایف گزینه‌های بسیار کمی در پشت دروازه دارد و به شدت توسط یک مدافع سوئدی مهار میشد، اما در یک صحنه حساس توپ را بین پاهایش به عقب برگرداند و مدافع را پشت سر گذاشت.

16 - ضربه بسیار عجیب Mwepa  در جام جهانی 1974

یکی از عجیب ترین ترین لحظات تاریخ جام جهانی در بازی دور اول در سال 1974 رخ داد. برزیل یک ضربه ایستگاهی داشت و برای زدن آن آماده میشد که Mwepa از زئیر از دیوار دفاعی خارج شد، به جلو دوید و به طور غیرقانونی توپ برزیل را شوت کرد!

17 - سنگال شگفتی ساز، 2002

فرانسه، قهرمان جهان و اروپا، در برابر سنگال تازه وارد که اولین بازی خود در جام جهانی را در بازی افتتاحیه تورنمنت کره/ژاپن انجام می داددر این بازی فرانسه به سنگال باخت و سنگال شگفتی ساز شد. فرانسه پس از نمایش ضعیف در دو بازی دیگر خود در دور اول حذف شد - بدون گلزنی و تنها یک امتیاز در کل مسابقات.

18 - برزیل مقابل سوئد، 1958

پله با زدن پنج گل به سوئد و باخت 5 - 2 سوئد، به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که در جام جهانی شرکت کرده است. ظاهراً او هرگز قرار نبود وارد زمین شود، اما بازیکنان دیگر توانستند مربی خود را متقاعد کنند. او توانست در تمام بازی های بعدی آن جام جهانی گلزنی کند.

19 - خیانت هم تیمی، 2006

در بازی انگلیس و پرتغال در سال 2006، وین رونی مهاجم انگلیس کارت قرمز گرفت.او به دلیل ضربه زدن تصادفی بازیکن پرتغالی اخراج شد. این اقدام به خودی خود تعجب آور بود، اما بعد از مداخله رونالدو کارت قرمز را دریافت کرد، اعتراض هواداران انگلیس را برانگیخت و حتی باعث شد رونی با عصبانیت او را هل دهد. بدتر از همه، کریستیانو در حالی که رونی از زمین خارج می‌شد چشمک می‌زد.

20 - زین الدین با ضربه سر از زمین خارج می شود، 2006

زین الدین زیدان، یکی از شناخته شده ترین فوتبالیست های باسابقه جهان، در جریان فینال جام جهانی فرانسه و ایتالیا به دلیل ضربه سر به بازیکن رقیب ماتراتزی از بازی اخراج شد. در حالی که آن ها در زمین قدم می زدند، کلماتی رد و بدل می شد، کلماتی که به نظر نمی رسد زیدان با ماتراتزی موافق باشد و با سر به سینه او ضربه می زند. او در آخرین بازی بین المللی خود بلافاصله از زمین اخراج شد. فرانسه متأسفانه در ضربات پنالتی شکست خورد.

 

جام جهانی