5 روش کاربردی برای کاهش وزن

اگر شما هم بدنبال کاهش وزن خود هستید ما 5 روش کاربردی برای کاهش وزن معرفی کرده ایم. با این روش ها میتوانید وزن خود را کم کنید.

چاقی از مشکلات دنیای امروز است. اکثر افراد بدنبال این هستند که کاهش وزن داشته باشند و به وزن ایده آل خود برسند. برای کاهش وزن روش های بسیار زیادی وجود دارد. رژیم های غذایی مختلف، توصیه های متفاوت و شیوه های پزشکی مانند عمل های جراحی. اگر یک راهکار کلی ارائه بدهیم باید بگوییم که تنها راه کاهش وزن، کمتر شدن میزان انرژی دریافتی و در مقابل افزایش انرژی مصرفی است. در این مقاله پنج روش کاربردی برای کاهش وزن ارائه میدهیم. اما دقت کنید که کاهش وزن بسیار سریع هم برای بدنتان مضر است و هم برگشت به وزن قبلی سریع است. پس بهتر است آهسته اما پیوسته پیش بروید.

چقدر اضافه وزن دارید؟


آیا واقعا اضافه وزن دارید یا خودتان تصور میکنید که چاق هستند؟ اضافه وزن قطعا برای بدن مضر است اما بعضی افراد (که وزن آنها در محدوده سالم قرار دارد) تحت تاثیر تبلیغات رسانه ها اندام و وزنی را برای خود الگو قرار میدهند که با رسیدن به آن وزن سلامتیشان به خطر می افتد پس ابتدا با فرمولی که نوشتیم شاخص BMI یا توده بدنی خود را بدست بیاورید سپس از جدول کنترل کنید که در کدام محدوده قرار دارید:

BMI=weight/m*m

وزن تقسیم بر قد ضربدر قد

از جدول زیر محدوده ای که در آن هستید را تشخیص دهید:

شاخص توده بدنی

با توجه به این جدول اگر در محدوده سبز رنگ هستید یعنی وزن سالم دارید. در این صورت فقط توصیه میکنیم که با ورزش اندام خود را ورزیده تر و ماهیچه های خود را تقویت کنید. محدوده زرد اضافه وزن را نشان میدهد.

5 روش کاربردی و مفید برای کاهش وزن

تغذیه مناسب

اولین کاری که باید بکنید کاهش کالری دریافتی از طریق تغذیه است. پس اولین کاری که باید بکنید این است که کمی میزان غذایی که در طول روز میخورید را کنترل کنید.

از اپلیکیشن های کالری شمار استفاده کنید: ابتدا میتوانید از اپلیکیشن های کالری شمار استفاده کنید، تا میزان کالری (انرژی) دریافتی را کنترل کنید.بعد از مدتی میزان کالری غذاهای مصرفی را یاد میگرید و میدانید از هر غذا چقدر باید مصرف کنید.

مواد غذایی سالم بخورید: اینکه فقط کالری را کم کنید کافی نیست بلکه باید کالری را از مواد غذایی سالم دریافت کنید تا هم دچار بیماری نشوید و هم انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه داشته باشید.به میزان کافی پروتین دریافت کنید و با مصرف سبزیجات مدت زمان بیشتری سیر بمانید. اگر بدنبال لاغری هستید فست فود ها را کنار بگذارید. فست فود ها هم پروئین کمی دارند و هم روغن و چربی بسیار زیادی دارند.

بشقاب غذا را کوچک کنید: استفاده کردن از بشقاب کوچک یکی از راه هایی است به شما این حس را میدهد که غذای زیاد دریافت میکنید. با استفاده از بشقاب های کوچک مغز در واقع دچار اشتباه میشود. کم خوری در بشقاب های بزرگ به فرد احساس گرسنگی بیشتری تحمیل میکند ولی با این شیوه به راحتی میتوانید حجم غذای خود را کم کنید.

مواد غذایی کالری سوز استفاده کنید:قهوه بدون شکر که صبح مصرف میشود موجب کالری سوزی میشود. حتما دیده اید که کسانی که رژیم لاغری دارند آب کرفس میخورند. آب کرفس تقریبا کالری ندارد و همچنین باعث کالری سوزی میشود.چای سبز هم آنتی اکسیدان است و موجب عقب افتادن پیری میشود، هم باعث کالری سوزی میشود.

کاهش وزن

هشت لیوان آب را جدی بگیرید


خوردن آب هم متابولیسم بدن را تنظیم میکند، هم باعث پر شدن معده میشود و از پر خوری جلوگیری میکند.نیم ساعت قبل از خوردن غذا آب ولرم بخورید تا معده را پر کرده و از پر خوری جلوگیری میکند.

بدون ورزش و تحرک لاغری ممکن نیست


شاید با رژیم های سخت و سنگین بتوانید چند کیلوگرم از وزن خود را کم کنید، اما کاهش وزن بیشتر از این مقدار بدون افزایش تحرک و ورزش غیر ممکن است. تصور کنید فردی میخواهد 20 کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهد، این فرد ماه ها باید رژیم سخت بگیرد تا به وزن دلخواه برسد. ولی ترکیب یک تغذیه خوب با تحرک بالا، یک ترکیب برنده برای کاهش وزن است.

لازم نیست که حتما تخصصی ورزش کنید، روزانه یک ساعت پیاده روی، دویدن روی تردمیل، ایروبیک و در کل انجام ورزش های هوازی باعث کاهش وزن سریعتر میشود. لاغری با ورزش احتمال برگشت وزن بعد از کاهش را هم کمتر میکند.

کاهش وزن

یکی از مشکلات کسانی که بدنبال کاهش وزن زیاد هستند دچار "استاپ وزنی" میشوند. استاپ وزنی یعنی با اینکه شما رژیم را رعایت میکنید اما دیگر کاهش وزن ندارید. در این زمان باید از ترکیب ورزش هوازی و کار با وزنه استفاده کنید. کار با وزنه به ماهیچه ها فرم میدهد و مقاومت بدن در برابر کاهش وزن را از بین میبرد.

لاغری

خواب کافی داشته باشید


خواب زیاد یا خواب خیلی کم موجب چاقی میشود. در کنار تغذیه و ورزش به میزان خوابی که دارید هم توجه کنید. سعی کنید بیشتر از هشت ساعت نخوابید و کمتر از شش ساعت در طول شبانه روز نخوابید. خواب سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند و به بدن فرصت میدهد تا خود را باز سازی کند. کم خوابی موجب میشود تا در طول روز خسته باشید و انرژی برای ورزش نداشته باشید. خواب زیاد هم باعث کسل شدن میشود.

خواب کافی

ما به شما توصیه میکنیم رژیم های غذای سخت را فراموش کنید. این رژیم ها شاید در مدت کوتاهی جواب بدهند اما در طولانی مدت مشکلات جسمی فراوانی را ایجاد خواهند کرد. مشکلاتی از قبیل : ضعف مداوم، ریزش مو، پوکی استخوان، بیماری های هورمونی و... که همه اینها نتیجه کم شدن مواد غذایی لازم در بدن شماست. پس بهتر است از شیوه های سالم برای کاهش وزن استفاده کنید.

کلام پایانی

اندام مناسب و لاغری دغدغه افراد زیادی است. ابتدا با فرمولی که قرار ده ایم محدوده وزنی خود را مشخص کنید. اگر در محدوده ناسالم قرار دارید با روش های تغذیه که نام بردیم وزن خود را کاهش دهید اما اگر در محدوده سالم هستید بهتر است که با انجام ورزش اندام خود را متناسب تر کنید و هیکل خود را زیبا نمایید اما به بدن خود با گرفتن رژیم های سنگین فشار نیاورید.

برای انجام ورزش های مختلف مانند پیلاتس، ایروبیک میتوانید به باشگاه ها مراجعه بکنید از صفحه آمادگی جسمانی باشگاه نزدیک به منزلتان را انتخاب کنید و ورزش را شروع کنید.

از صفحه اجاره سالن ورزشی هم میتوانید سالن مورد نظر را برای انجام ورزش های گروهی ساعتی اجاره کنید.

همشهریان ارومیه ای میتوانند به صفحه سالن ورزشی ارومیه مراجعه کنند و سالن های ورزشی در ارومیه را به طور اختصاصی مشاهده کنند.