استادیوم های جام جهانی قطر 2022

استادیوم های جام جهانی سال 2022 قطر در کدام شهر ها قرار دارند و چند تا هستند؟ 8 استادیوم در قطر میربان بازیکنان و تیم های حاضر در جام جهانی 2022 هستند که ...

جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی فوتبال بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که هر 4 سال یک بار برگذار می شود. بیست و دومین دوره این مسابقات در کشور قطر برگزار می شود.جام جهانی قطر از 21 نوامبر 2022 (30 آبان ) شروع خواهد شد و تا 18 دسامبر سال 2022 (27 آذر 1401) ادامه خواهد داشت. جالب است بدانید قطر اولین میزبان جام جهانی است که در خاورمیانه قرار دارد و قبل از این خاورمیانه میزبان جام جهانی نبوده است . همچنین دومین کشور آسیا است که میزبان این رخداد مهم در دنیای فوتبال است. اولین بار کشور های ژاپن و کره جنوبی در سال 2002 به طور مشترک میزبان جام جهانی در آسیا بودند. جام جهانی 2022 قطر آخرین مسابقات جام جهانی است که 32 تیم در آن شرکت میکنند و قرار است از جام جهانی بعدی که در سال 2026 برگزار خواهد شد، 48 تیم حضور داشته باشند. طبق آمار مسابقات در 8 استادیوم برگزار خواهد شد ، باهم به معرفی هر یک میپردازیم.

استادیوم البیت (Al Bayt Stadium)

  1. استادیوم البیت (Al Bayt Stadium)

استادیوم البیت یک نمونه ی بی نظیر در بین تمام استادیوم های ساخته شده در جهان است. این استادیوم 60000 نفری که میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی خواهد بود، در شهر الخور قطرساخته شده و سرتاسر آن با یک چادر بسیار بزرگ پوشانیده شده است. این استادیوم نیز همانند استادیوم لوسیل برگرفته از تاریخ و تمدن مردم این منطقه است. چادر بزرگ این استادیوم از چادر های عشایر قطر و سایر مردمان خلیج فارس الهام گرفته شده است. استادیوم البیت با احترام به گذشته و فرهنگ مردم این منطقه، به واسطه طراحی متعامل با محیط زیست نگاهی نیز به آینده دارد.

این ورزشگاه در سال 2020 افتتاح شد . قرار است میزبان بازی افتتاحیه ، 5 مسابقه در مرحله گروهی ، 1 مسابقه در مرحله یک هشتم ، 1مسابقه در مرحله یک چهارم و یک مسابقه در مرحله نیمه نهایی باشد.

استادیوم لوسیل (Lusail Stadium)

  1. استادیوم لوسیل (Lusail Stadium)

استادیوم لوسیل توسط فاستر و پارتنز طراحی شده و امسال افتتاح خواهد شد.

ظرفیت این استادیوم 86250 نفر میباشد که میزبان 5 مسابقه در مرحله گروهی ، یک مسابقه در مرحله یک هشتم نهایی ، یک مسابقه در یک چهارم نهایی ، یک مسابقه نیم نهایی و مسابقه فینال میباشد !

استادیوم احمد بن علی (Ahmad Bin Ali Stadium)

  1. استادیوم احمد بن علی(الریان) (Ahmad Bin Ali Stadium)

ین استادیوم در شهر الریان کشور قطر طراحی و ساخته شده است .

ظرفیت ناخالص این ورزشگاه 40000 نفر میباشد . این استادیوم قرار است میزبان مسابقات گروهی و مراحل بالاتر باشد. این ورزشگاه فرهنگ قطری را از طریق «نمای مواج تماشایی» خود منعکس می کند. پس از مسابقات به نزدیک به 20000 صندلی کاهش می یابد و صندلی های حذف شده به پروژه های توسعه فوتبال در خارج از کشور قطر داده می شود.

ورزشگاه الجنوب (Al Janoub Stadium)

  1. ورزشگاه الجنوب (Al Janoub Stadium)

این استادیوم در 40 کیلومتری جنوب دوحه، در شهر الوکره ساخته شده و می تواند میزبان 40000  تماشاگر باشد. الجنوب در سال 2019 و در بازی فینال امیر کاپ قطر افتتاح شد. شهر الوکره یکی از مناطق مسکونی قدیمی کشور قطر است که ماهی گیری و سید مروارید در این منطقه از گذشته رواج داشته است. طراحی و دیزاین استادیوم الجنوب از قایق های مردم محلی الوکره الهام گرفته شده است.

 

استادیوم خلیفه (Khalifa International Stadium)

  1. استادیوم خلیفه (Khalifa International Stadium)

استادیوم خلیفه در شهر دوحه قطر و در سال 1976 ساخته شد و در سال 2005 شروع به بازسازی و گسترش خود کرد .

ظرفیت ناخالص این استادیوم 40000 نفر میباشد و میزبان مسابقات گروهی ، یک هشتم و نیمه نهایی میباشد.

ورزشگاه مدینه التعلیمیه (Qatar Foundation Stadium)

  1. ورزشگاه مدینه التعلیمیه (Qatar Foundation Stadium)

این ورزشگاه که در شهر الریان کشور قطر طراحی و ساخته شد 44740 نفر ظرفیت دارد.

این ورزشگاه را شرکت رامبول طراحی و اجرا کرده و امسال افتتاح کرده است. این ورزشگاه میزبان 5 مسابقه در مرحله گروهی و یک مسابقه در مرحله یک هشتم میباشد. از آنجایی که شهر الریان به مرکز آموزش و پرورش در کشور قطر معروف است این ورزشگاه نیز نماد فرهنگ آموزش در این کشور است.

استادیوم راس ابو عبود 974 (Ras Abu Aboud Stadium )

  1.  

حتما شنیده اید که کشور قطر اقدام به ساخت کی استادیوم فوتبال با استفاده از کانتینیر های تجاری کرده است .

این استادیوم در شهر دوحه قطر قرار دارد و قرار است میزبان 5 مسابقه در مرحله گروهی و یک مسابقه در مرحلع یک هشتم نهایی باشد. این ورزشگاه نیز قرار است 40000 نفر گنجایش داشته باشد.

  1. استادیوم الثمامه (Al Thumama Stadium)

ورزشگاه الثمامه در شهر دوحه قرار گرفته و در حال ساخت است .

ظرفیت ناخالص این ورزشگاه 40000 نفر تخمین زده شده است . این ورزشگاه در سال 2021 افتتاح خواهد شد و هشتمین میزبان بازیکنان در جام جهانی 2022 است. این استادیوم قرار است میزبان 5 مسابقه در مرحله گروهی ، یک مسابقه در مرحله یک هشتم نهایی و یک مسابقه در مرحله یک چهارم باشد. ستادیوم الثومه یک نماد معماری متمایز عربی است، زیرا از قحفیه سنتی (کلاهی که زیر غوترا و ایگال استفاده می شود) در جهان عرب الهام گرفته شده است. این طرح به این دلیل انتخاب شد که یک اشتراک فرهنگی بین اعراب در جهان عرب است. بنابراین بیانگر عمق عرب و میراث فرهنگی تاریخی در هم تنیده عربی است.