باشگاه بدنسازی بانوان

باشگاه بدنسازی بانوان در کنار وزنه ها و دستگاه های بدنسازی، کلاس های ورزشی مانند ایروبیک، پیلاتس، اسپینینگ را نیز برگزار میکند. باشگاه اختصاصی برای بانوان، با افزایش اقبال بانوان به ورزش، تاسیس شده و تمام وقت به ارائه خدمات بدنسازی میپردازند.

Play

 

راهنمای جامع بدنسازی بانوان

 

بهترین راه برای به دست آوردن تناسب اندام ایده آل در بانوان, استفاده از تمرینات بدنسازی به همراه شرکت در کلاس های ورزشی مانند ایروبیک، پیلاتس، اسپینینگ و... است.


در سال های اخیر، باشگاه های ورزشی مختص بانوان افزایش پیدا کرده و این باشگاه های اختصاصی برای بانوان به صورت تمام وقت، آماده ی ارائه خدمات ورزشی به بانوان ایرانی می باشند. 

در این مقاله موضوعات زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • بدنسازی بانوان چیست؟
  • بررسی مهم ترین نکات در بدنسازی بانوان
  • بدنسازی بانوان و تناسب اندام بانوان
  • فواید بدنسازی بانوان
  • برنامه برای تمرینات بدنسازی بانوان
  • برنامه بدنسازی بانوان در منزل
  • مدت زمان لازم برای بدنسازی بانوان
  • اصول تمرینات بدنسازی برای بانوان
  • لوازم ورزشی بدنسازی بانوان
  • فیلم بدنسازی بانوان
  • فیتنس بانوان چیست؟
  • آیا بدنسازی بانوان باعث تغییر فرم بدن آنها میشود؟
  • باشگاه بدنسازی بانوان چه امکاناتی دارد؟
  • لیست بهترین باشگاه های بدنسازی بانوان در تهران

 

بدنسازی بانوان چیست؟

 

واژه ی بدنسازی به معنی فرم دهی بدن به شکل ایده آل و ورزیده ساختن عضلات و ماهیچه ها است. در گذشته، بدنسازی چندان مورد توجه بانوان ایرانی نبود. اما امروزه زیبایی و تناسب اندام یکی از موارد مهم برای بانوان به شمار می رود. می توان بدنسازی بانوان را به عنوان تکمیل کننده ی سایر ورزش ها برای تناسب اندام بانوان عنوان کرد.


ماهیچه های ورزیده و قوی در کنار تناسب اندام می تواند زیبایی و اعتماد به نفس بانوان را دو چندان کند.

بدنسازی موجب تقویت عضلات و ماهیچه ها در قسمت های مختلف بدن شده و کار با وزنه ها در بدنسازی باعث از بین رفتن چربی های بدن می شود.

 

آیا بدنسازی بانوان باعث تغییر فرم بدن آنها میشود؟

 

بررسی مهم ترین نکات در بدنسازی بانوان:

 

در شروع بدنسازی مانند شروع هر ورزش دیگری نیاز به یک سری  اصول و قواعد است. پیشرفت در بدنسازی بانوان بدون رعایت این قواعد کاری دشوار و خسته کننده ای خواهد بود. در همین ابتدا باید گفت، در بدنسازی، مداومت در کار از اصول اولیه این رشته به حساب می آید.


یکی از این اصول در بدنسازی بانوان و آقایان، استفاده از وزنه های بدنسازی، دمبل و کار با دستگاه های تناسب اندام است. برنامه بدنسازی باید زیر نظر مربی حرفه ای تدوین شده و در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد. کار با ورزنه ها باید از سبک شروع شده و به تدریج از وزنه های سنگین تر در تمرینات استفاده شود.

 

بدنسازی بانوان و تناسب اندام بانوان:

 

شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا تا این حد بر بدنسازی بانوان تاکید داریم؟ آیا ورزش بدنسازی در بین بانوان ایرانی پر طرفدار است یا خیر؟


اجازه بدهید اول به سوال دوم پاسخ دهیم. بدنسازی یک اصل جدانشدنی برای ورزشکاران حرفه ای است. با افزایش ورزشکاران حرفه ای در بین بانوان ایرانی، این ورزش نیز به تدریج پرطرفدار شد و علاوه بر ورزشکاران حرفه ای، سایر بانوان نیز از بدنسازی برای به دست آوردن تناسب اندام در زمان کوتاه تر ، استفاده می کنند.

 

فواید بدنسازی بانوان:

 

از فواید بدنسازی بانوان می شود به بالا رفتن قدرت عضلانی اشاره کرد. با توجه به اینکه بانوان در طول روز فعالیت های زیادی انجام می دهند، این کار روزانه می تواند به مفاصل و استخوان ها فشار وارد کند، با تقویت ماهیچه ها می توان فشار وارده بر مفاصل را کاهش داد.

یکی از مهمترین تاثیر کار با وزنه و بدنسازی، افزایش میزان جذب کلسیم و افزایش تراکم استخوانی است.

درمان پوکی استخوان در بانوان

درمان پوکی استخوان در زنان در مراحل اولیه؛ بهترین راه برای پیشگیری از عوارض جدی آن از قبیل درد استخوانی و شکستگی استخوان است.

پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در بین بانوان ایرانی است. بهترین و کم هزینه ترین روش برای درمان و پیشگیری از وقوع این بیماری، ورزش کردن و استفاده از تمرینات بدنسازی بانوان است. تحقیقات نشان میدهد که کار با وزنه های نسبتا سنگین میزان جذب و ساخت استخوان ها را بیشتر خواهد کرد.


 

برنامه برای تمرینات بدنسازی بانوان:

 

همه ی ما می دانیم ورزش کردن زیر نظر یک مربی باتجربه چه مقدار در پیشرفت ما تاثیر دارد ولی گاهی به خاطر شرایط موجود نمی توان از فضای باشگاه و از وجود مربی ورزشی بهره مند شد.

در این زمان دو راه حل وجود دارد؛ اول اینکه کلا بیخیال ورزش و تناسب اندام شویم که در این صورت بعد از مدتی دچار اضافه وزن و احتمالا بیماری های دیگری خواهیم شد و راه دوم اینکه سعی کنیم یک برنامه بدنسازی در منزل برای خودمان ترتیب دهیم.

برای بانوان شاغل و یا مادرانی که فرزند کوچک دارند، رفتن به باشگاه ممکن است امکان پذیر نباشد. توصیه ی ما برای این بانوان استفاده از اپلیکیشن های بدنسازی برای بانوان و تماشای فیلم های بدنسازی است. 


می توانید فیلم آموزش بدنسازی بانوان را از منابع مختلفی مانند یو.تیو.ب دانلود کرده و به همراه تماشای حرکات بدنسازی، شما نیز این تمرینات بدنسازی را در منزل انجام دهید.

 

برنامه بدنسازی بانوان در منزل:

 

تنظیم برنامه ی بدنسازی برای هر شخص متفاوت است و نمی توان یک برنامه ثابت بدنسازی را به همه ی افراد پیشنهاد کرد. برنامه بدنسازی بانوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. 


اگر زمان مناسبی برای ورزش کردن در اختیار دارید، توصیه می کنیم در یک باشگاه بدنسازی ثبتنام کنید و از مربی خود یک برنامه بدنسازی مخصوص خودتان دریافت کنید. اگر وقت کافی نداریم، توصیه می کنیم حداقل یک یا چند جلسه به صورت حضوری به یکی از باشگاه های بدنسازی بانوان رفته و اجازه دهید مربی بدنسازی برنامه ی ورزشی شما را تنظیم کند. 

برنامه بدنسازی بانوان در منزل


روش دیگر نیز استفاده از سایت های ورزشی است. سایت های ورزشی خوبی در زمینه ی ارائه مشاوره بدنسازی فعالیت می کنند. می توانید با مشاورین ورزشی این سایت ها تماس گرفته و برنامه بدنسازی خود را دریافت کنید. با این روش می توانید ادامه ی بدنسازی را در منزل انجام دهید.

 

مدت زمان لازم برای بدنسازی بانوان:

 

به صورت دقیق نمی توان در این مورد نظر داد. مدت زمان لازم برای بدنسازی بانوان و آقاین نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه شما به غیر از بدنسازی، ورزش دیگری نیز انجام می دهید یا خیر؟ وزن شما و وضعیت ماهیچه های بدن شما در حال حاضر چگونه است؟ آیا سبک زندگی سالمی دارید یا خیر؟ همه و همه در زمان لازم برای تناسب اندام و بدنسازی بانوان و آقایان تاثیر دارد. 


مهم ترین اصل در ورزش های قدرتی مانند بدنسازی، صبر و مداومت در این کار است. بعد از چند ماه به طرز شگفت انگیزی تاثیر تمرینات بدنسازی را در ظاهر خود حس خواهید کرد. با نگاه کردن به استایل خود در آینه می توانید این گفته ی ما را تایید کنید. مطمئنیم با دیدن استایل خود خوشحال شده و به قول خودمان این جمله در ذهن شما تداعی خواهد شد که " خوش استایل کی بودی "

 

اصول تمرینات بدنسازی برای بانوان:

 

بدنسازی برای بانوان و آقایان از اصول خاصی پیروی می کند. در بدنسازی برای پرورش ماهیچه ها از وزنه های مختلف استفاده می شود. یکی از اصول تمرینات بدنسازی، کار با وزنه های سبک تر در ابتدای شروع دوره ی بدنسازی است. به هیچ وجه از تمرینات سخت بدنسازی و وزنه های سنگین شروع نکنید.

 

لوازم ورزشی بدنسازی بانوان:

 

بهترین راه برای بدنسازی، ثبتنام در یک باشگاه بدنسازی و شروع این ورزش است. شما می توانید از امکانات بدنسازی باشگاه استفاده کنید و نیازی به تهیه ی لوازم بدنسازی ندارید. 


تنها موردی که می توان به آن اشاره کرد، تهیه ی لباس ورزشی مناسب برای بدنسازی است. برای بدنسازی در باشگاه، لباسی را انتخاب کنید که احساس آرامش و آزادی عمل بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال در بدنسازی بانوان می توان از ست لگ ورزشی با نیم تنه استفاده کرد. به هر حال خوش استایل بودن در خود ورزش کردن نیز مهم است.

 

فیلم بدنسازی بانوان:

 

اگر تصمیم گرفته اید در منزل بدنسازی کنید و یا علاوه بر باشگاه در خانه نیز این ورزش را ادامه دهید، یکی از بهترین راه ها استفاده از فیلم بدنسازی بانوان و آقایان است. 
با جستجو در اینترنت می توانید به این فیلم های ورزشی دسترسی داشته باشید. کافی در گوگل عبارت " فیلم بدنسازی بانوان" یا "فیلم بدنسازی آقایان" را جستجو کنید.

 

فیتنس بانوان چیست؟

 

آیا فیتنس همان بدنسازی بانوان است؟

 

احتمالا تا الان این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که : آیا فیتنس همان بدنسازی بانوان است؟
می شود گفت فیتنس زیر مجموعه ی ورزش بدنسازی بانوان است. بدنسازی بانوان علاوه بر فیتنس، رشته های دیگری را نیز شامل می شود.
اما تفاوت اصلی فیتنس استفاده از وزنه های سبک و متوسط با تعداد وزنه زدن زیاد است. ولی در بدنسازی می توان از وزنه های سنگین تر نیز استفاده کرد.
بدنسازی برای بانوانی که استخوان بندی درشت تری دارند، بیش تر از فیتنس بانوان توصیه می شود. 

 

 

آیا بدنسازی بانوان باعث تغییر فرم بدن آنها میشود؟


برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دلیل برزگ شدن ماهیچه ها در آقایان را بررسی کنیم. وقتی آقایان بدنسازی کار میکنند، هورمون تسترون که بدنشان وجود دارد، در کنار حرکات ورزشی موجب رشد و بزرگ شدن ماهیچه ها میشود. هورمون تسترون در بدن خانم ها به صورت بسیار ناچیزی وجود دارد؛ در نتیجه بدون مصرف هورمون، امکان مردانه شدن اندام زنان با بدنسازی وجود ندارد. 
بدنسازی بانوان فقط باعث کاهش چربی بدن، افزایش قدرت ماهیچه ها، بهتر شدن فرم بدن میشود. برای کسانی که با رژیم و ورزش های های هوازی استاپ وزنی داشته اند، توصیه میشود که مدتی با وزنه کار کنند تا این استاپ وزنی شکسته و هم بدن خوش فرم تری داشته باشند.

 

باشگاه بدنسازی بانوان چه امکاناتی دارد؟


باشگاه بدنسازی بانوان چه امکاناتی دارد؟


امکانات باشگاه بدنسازی بانوان تفاوتی با باشگاه بدنسازی آقایان نداشته و همان دستگاه ها را بانوان هم استفاده میکنند  فقط باتوجه به قدرت بدنی و جسمی سنگینی وزنه ها را تنظیم میکنند. در باشگاه های بدنسازی بانوان وزنه ها از نیم کیلو شروع شده و یک کیلو یک کیلو بالا میرود. قدرت دستگاه ها هم باتوجه به قدرت بدنی بدنی هر شخص تعیین میشود.
در کنار تمامی این ها باشگاه های بدنسازی بانوان کلاس های ورزشی را برگزار میکنند که خانم ها به صورت گروهی با مربی ورزش میکنند. از جمله این کلاس ها میتوان به ایروبیک، پیلاتس، زومبا، اسپینینگ اشاره کرد که در کنار بدنسازی تاثیر زیادی در لاغری دارند.

 

بدنسازی چه فوایدی برای بانوان دارد؟

 

 

دمبل مناسب برای بانوان


برای به دست آوردن تناسب اندام ایده آل می توانید از دمبل های مناسب در بدنسازی استفاده کنید.استفاده از دمبل مناسب در ورزش هایی مانند بدنسازی به چربی سوزی بیشتر در حین تمرینات کمک زیادی کرده و شما را سریع تر به تناسب اندام ایده آل خود خواهد رساند. دمبل های مناسب برای بانوان به طور معمول وزنی بین 6 تا 10 کیلوگرم دارند. برای شروع بدنسازی بهتر است از دمبل های سبک تر استفاده کرده و به تدریج وزن دمبل ها را تغییر دهید.
از مشخصه های دمبل مناسب برای بانوان می توان به قابل شستشو بودن دمبل، روکش مناسب و مقاوم، کیفیت بالای چدن دمبل و تنوع در رنگ دمبل ها اشاره کرد. 

 

دمبل بانوان
 

 

نکاتی برای بدنسازی مفید تر

 

در هنگام بدنسازی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا بدنسازی برای شما مفید تر واقع شود:

 

  • رعایت رژیم غذایی
  • داشتن برنامه حرفه ای
  • تداوم و پشتکار

 

چه برای لاغری و چه برای چاقی، اگر ورزش میکنید، نیاز است که یک رژیم غذایی مناسب، پر پروتئین و سالم را رعایت کنید. برای لاغری، ترکیب رژیم غذایی و تمرینات بدنسازی بسیار ضروری است.

برنامه حرفه ای که توسط یک مربی مجرب نوشته شده باشد، لازمه هر ورزشکاری است. بدون برنامه، تمرین کردن و نتیجه گرفتن غیر ممکن است. 

برای نتیجه گرفتن از بدن سازی حداقل 11 هفته زمان لازم است و این یازده هفته باید مداوم باشد.

 

رژیم غذایی بدنسازی بانوان

 

برای رسیدن به وزن ایده آل و برای داشتن بدنی ورزیده ، علاوه بر ورزش منظم و کار با دستگاه های بدنسازی، نیاز به رژیم غذایی مناسب دارید.
متخصصین علم تغذیه بر این موضوع تاکید کرده اند که ورزش کردن بدون داشتن رژیم غذایی مناسب، نتیجه ی مطلوبی را برای ورزشکار به دنبال نخواهد داشت. 
اگر جز بانوان ورزشکار هستید و در باشگاه بدنسازی فعالیت می کنید، با کمک یک کارشناس تغذیه ی خبره، رژیم غذایی مناسب خود را تهیه کنید. عضله سازی در زیبایی و تناسب اندام بانوان تاثیر زیادی دارد. دفع چربی های بدن به همراه عضله سازی و ترمیم عضلات بدن، هدف اصلی رژیم غذایی بدنسازی بانوان است.
پروتئین در هر وعده ی غذایی برای بانوان ورزشکار لازم و ضروری است. گوشت مرغ و ماهی منبع مناسبی برای تامین پروتئین مورد نیاز در رژیم غذایی بدنسازی بانوان است.
 


باشگاه بدنسازی بانوان در تهران


باشگاه های بدنسازی مخصوص بانوان در تهران وجود دارد که فقط مختص خانوم هاست و به آنها امکان ورزش در هر ساعتی از شبانه روز را میدهد.

از جمله باشگاه های بدنسازی برای بانوان میتوانیم به :

باشگاه آمنه

باشگاه برگ سبز

اشاره کنیم.