بهترین بازیکنان هندبال جهان

بهترین و برترین بازیکنان هندبال جهان تا سال 2020 در دسته مردان را اینجا ببینید. برترین بازیکنان هندبال آقایان : نیکولا کاراباتیچ ، میکل هانسن و..

بهترین بازیکنان رشته ورزشی هندبال جهان ، بازیکنانی هستند که IHF یا همان فدراسیون بین المللی هندبال هر ساله انتخاب میکند. این بدین معناست که اگر بازیکنی این عنوان را کسب کند جزو بهترین بازیکنان هندبال جهان است. این عنوان در دنیای هندبال و برای بازیکنان بسیار ارزشمند است چرا که بهترین را در این رشته مشخص میکند.

 

بهترین بازیکن هندبال جهان

 

بهترین بازیکن سال IHF

بهترین بازیکن سال IHF ، جایزه ای است که هر ساله به بازیکنی عطا میشود که در فصل گذشته و هم در باشگاه و هم در مسابقات بین المللی بهترین عملکرد را داشته است . ولی آیا میتوان بدرستی بهترین بازیکن را مشخص کرد؟مشخص است جواب منفی است ، بهترین بازیکنان هندبال جهان نیز شاید فصولی را بد بازی کنند و جزو بهترین ها نباشند.بهترین بازیکن در زمین بهترین عملکرد را دارد و تیم را به سمت پیروزی سوق میدهد. بازیکنی که این عنوان را دریافت میکند در هر تیمی که بازی کند هم خودش عملکرد خوبی خواهد داشت و هم را به پیروزی میرساند.امروز با هم اومدیم بهترین بازیکن های هندبال جهان را برایتان معرفی کنیم.

 

جایزه بهترین بازیکن هندبال جهان

این جایزه از سال 1988 توسط فدراسیون جهانی هندبال (IHF) به بازیکن برتر سال اهدا میشود. بازیکنانی که در این لیست حضور داردند هم در تیم های باشگاهی بازی خوبی داشته اند و هم در سطح ملی و بین المللی بازی خوبی به نمایش گذاشته اند. در این  برایتان لیستی از بهترین های آقایان و بانوان در رشته ورزشی هندبال آماده کرده ایم .

 

بهترین بازیکنان مرد هندبال

وسلین ویوویچ (1988) Veselin Vujović

بهترین بازیکن هندبال سال 1988 کسی نبود جز وسلین ویوویچ! وسلین اصالتا اهل کشور یوگسلاوی است و بازیکن سابق تیم مونته نگروایی است. و درحال حاضر مربیگری تیم RK Vardar  را برعهده گرفته است. وسلین اولین جایزه بازیکن سال سازمان IHF را گرفته است!

وسلین ویوویچ

 

کانک جانه وون (1989) Kang Jae-won

اولین بازیکن برتر کره ای تاریخ هندبال ! کانک در 30 نوامبر در سال 1965 در کره جنوبی بدنیا آمد و در حال حاضر نیز مربیگری تیم ملی زنان کره جنوبی را بر عهده گرفته است. علت انتخاب کانک بعنوان بهترین بازیکن سال 1989 نایب قهرمانی کره جنوبی در المپیک تابستانی سال 1988 بود. جالب است که بدانید اسم این بازیکن جانه وون و فامیلی اش کانک است .

کانک جانه وون

مگنوس ویسلندر (1990) Magnus Wislander

بازیکن سابق سوئدی است که بعنوان بهترین بازیکن قرن انتخاب شده است! از زمان اولین حضورش در تیم ملی در سال 1985 ، او بیش از 380 بازی انجام داد و بیش از 1000 گُل به ثمر رساند! او برای تیم های Redbergslids  ، گوتنبرگ و THW Kiel  بازی کرده است .

در بین سال های 1991 تا 1993 هیچ رأی ای برای انتخاب برترین بازیکن ثبت نشد و جایزه ای برای بازیکنان تعلق نیافت.

مگنوس ویسلندر

تالانت دویشبایف (1994) Talant Dujshebaev

تالانت بازیکن هندبال روسی – اسپانیایی سابق قرقیزستانی الأصل برترین بازیکن از دید فدراسیون بعد از 3 سال بود ! او متولد 2 ژوئن سال 1968 بود و هم اکنون مربیگری تیم Lomza Vive Kielce  را برعهده دارد.

تالانت دوجشبایف

جسکون ریچاردسون (1995) Jackson Richardson

بازیکن هندبال تیم فرانسه که هم اکنون بازنشته شده است . او بعنوان کاپیتان تیم هندبال فرانسه ، حامل پرچم در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک در آتن در 13 اوت سال 2004 بود.

جسکون ریچاردسون

تالانت دویشبایف (1996) Jackson Richardson

تالانت این سال ، برای دومین بار عنوان بهترین بازیکن سال را کسب نمود.

تالانت دوجشبایف

استفان استوئکلن (1997) Stéphane Stoecklin

اصالتا اهل فرانسه بود و توانست عنوان قهرمانی جهان را بدست بیاورد. یکی از علل انتخاب او برای جایزه بهترین بازیکن سال نایب قهرمانی تیم ملی فرانسه در بازی های المپیک تابستانی 1992 بود.

استفان استوکلین

دانیل استفان (1998) Daniel Stephan

دانیل ، بازیکن اصالتا آلمانی بود که توانست در این سال عنوان بهترین بازیکن سال را بدست بیاورد. دانیل هم اکنون بازنشست شده است.

دانیل استفان

 

رافائل گیخوسا (1999) Rafael Guijosa

رافائل گوئیخوسا کاستیو بازیکن اسبق هندبال اسپانیایی و سرمربی فعلی تیم ملی مردان هندبال ایران میباشد . رافائل در مدت بازی خود برای تیم ملی اسپانیا توانست عنوان سومی را در بازی های المپیک تابستانی سال 1996 آتلانتا و هم در بازی های المپیک تابستانی سال 2000 کشور سیدنی را بدست آورد.

رافائل گوئیخوسا

دراگان شکربیچ (2000)

دراگان اهل صربستان بود و در سال 200 میلادی بعنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد.

دراگان شکربیچ

یون کیونگ شین (2001) Yoon Kyung-shin

دومین نماینده آسیایی در جایگاه بهترین بازیکن جهان ! یون کیونگ شین دومین بازیکن کره ای بود که توانست عنوان بهترین بازیکن جهان را بدست آورد. او هم اکنون مربی تیم ملی کره جنوبی نیز میباشد.

یون کیونگ شین

برتراند ژیل (2002) Bertrand Gille

برتراند فابین ژیل بازیکن فرانسه ای که توانست در سال 2002 میلادی این عنوان را تصاحب کرد. برتراند از قدرت بدنی بسیاری قوی برخوردار بود

برتراند ژیل

ایوانو بالیچ (2003) Ivano Balić

این سال نوبت کروات ها بود که عنوانی بدست آورند !

ایوانو بالیچ هندبالیست حرفه ای سابق تیم ملی کرواسی بود که توانست در سال 2003 میلادی عنوان بهترین بازیکن جهان را بدست آورد . هم اکنون نیز مربی تیم ملی کرواسی است . او 5 بار متوالی توانست بعنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات بین المللی در سطح جهان شناخته شود و یکی از 4 بازیکن مردی است که توانسته در دو نوبت جایزه بهترین بازیکن سال IHF را دریافت کند . بر اساس نظرسنجی آنلاین فدراسیون بین المللی هندبال ، بالیچ در سال 2003 قهرمان جهان و قهرمان المپیک سال 2004 با کرواسی بود.

ایوانو بالیچ

هنینگ فریتز (2004) Henning Fritz

نوبت ، نوبت دروازه بان ها بود . هنینگ فریتز ، اولین دروازه بان آلمانی که توانست عنوان بهترین بازیکن جهان را بدست بیاورد !

هنینگ هم اکنون به کارآفرینی مشغول است . همچنین در کنار کار آفرینی نویسندگی نیز میکند و کارشناس تلوزیون است . او اولین دروازه بان تاریخ بود که این عنوان را بدست آورد !

هنینگ فریتز

آرپاد استربیک (2005) Arpad Sterbik

آرپاد استربیک کاپار ، بازیکن بازنشته تیم ملی های ملی یوگسلاوی و اسپانیا است که توانست در سال 2005 میلادی صاحب این عنوان شود.

آرپاد استربیک

ایوانو بالیچ (2006) Ivano Balić

ایوانو ، بازیکن پر افتخار و حرفه ای کروات ها ، در این سال توانست برای دومین بار صاحب این جایگاه شود.

ایوانو بالیچ

نیکولا کاراباتیچ (2007) Nikola Karabatić

نیکولا کاراباتیچ ، بازیکن فرانسه ای تیم باشگاهی پاری سن ژرمن است که توانست در این سال عنوان بهترین بازیکن سال را بدست آورد.

نیکولا کاراباتیچ

تیری اومیر (2008) Thierry Omeyer

تیری اصالتا فرانسوی بود و دومین دروازه بانی بود که توانست این عنوان را بدست آورد.

تیری اومیر

اسلاومیر اسزمال (2009)

اسلاومیر ، ملی پوش تیم ملی لهستان بود و توانست در بازی های المپیک 2008 پکن با تیم لهستان قهرمان جهان شود. او هم اکنون مربی دروازه بانان تیم ملی لهستان است.

بهترین بازیکنان هندبال جهان

فیلیپ جیچا (2010) Filip Jícha

فیلیپ ملی پوش تیم جمهوری چک و بازیکن سابق تیم بارسلونا اسپانیا بود که توانست در سال 2010 میلادی این عنوان را بدست آورد . او هم اکنون سرمربی تیم هندبال THW Kiel آلمان است.

فیلیپ جیچا

میکل هانسن (2011) Mikkel Hansen

بازیکن تیم ملی دانمارک و تیم باشگاهی پاری سن ژرمن است که توانست در سال 2011 این عنوان را برای اولین بار تصاحب کند.

میکل هانسن

دانیل نارسیس (2012) Daniel Narcisse

دانیل ، بازیکن بازنشسته تیم ملی فرانسه بود که از سال 2000 میلادی تا 2017 به فعالیت حرفه ای اش در هندبال پرداخت . او قهرمان دو المپیک ، قهرمان چهارگانه جهان و سه گانه اروپا است . دانیل در طول فعالیت ورزشی خود توانست 9 عنوان بین المللی مختلف را بدست بیاورد !

دانیل نارسیس

دوماگوی دوونژاک (2013)

بازیکن هندبال کروات که برای تیم ملی کرواسی و تیم باشگاهی کیل آلمان بازی کرده است . دوونژاک بعنوان بهترین بازیکنن کروات در تمام تاریخ در کنار ایوانو بالیچ شناخته میشود.

دوماگوی دوونژاک

نیکولا کاراباتیچ (2014) Nikola Karabatić

نیکولای فرانسوی توانست برای دومین بار این عنوان را تصاحب کند

بهترین بازیکنان هندبال جهان

میکل هانسن (2015) Mikkel Hansen

هانسن نیز از قاعده عقب نمیماند و برای دومین بار این مقام را تصاحب میکند . رقابتی بین کاراباتیچ و میکل هانسن در حال وقوع است .

میکل هانسن

نیکولا کاراباتیچ (2016) Nikola Karabatić

نیکولا ، خودی نشان میدهد و برای سومین بار عنوان بهترین بازیکن هندبال جهان را تصاحب میکند.

نیکولا کاراباتیچ

2017 – جایزه ای تعلق نگرفت !

میکل هانسن (2018) Mikkel Hansen

میکل هانسن با تصاحب این عنوان برای سومین بارنشان داد که در کنار نیکولا کاراباتیچ ، جزو بهترین های تاریخ هندبال است.

میکل هانسن

نیکلاس لاندین یاکوبسان (2019) Niklas Landin Jacobsen

نیکلاس دروازه بان تیم ملی دانمارک و تیم کیل آلمان که با درخشش فوق العاده خود توانست این عنوان را در سال 2019 تصاحب کند.

نیکلاس لاندین یاکوبسان

کلام آخر

انتخاب بهترین بازیکنان هندبال جهان  سختی های خودش را دارد ولی اگر بخواهیم طبق تعداد کسب این عنوان توسط بازیکنان قضاوت کنیم ، بازیکنانی مانند نیکولا کاراباتیچ ، میکل هانسن ، دانیل نارسیس و ایوانو بالیچ جزو اسطوره های تکرار نشدنی در هندبال آقایان هستند.