تاریخچه توپ طلای فوتبال جهان

یکی از جایزه هایی هر سال به بازیکنان فوتبال داده میشود توپ طلا است. آیا میدانید که توپ طلا از طرف فیفا به بازیکنان داده نمیشود اما در عین حال ارزشمند ترین جایزه برای بازیکنان فوتبال است؟

فوتبال پرطرفدارترین ورزش جهان است. در سراسر دنیا میلیون ها نفر بازی های فوتبال را پیگیری میکنند، نتایج را دنبال میکنند و میلیاردها دلار پول در این ورزش در گردش است. بنابراین جوایز و مراسم هایی که مربوط به این رشته ورزشی هستند نیز طرفداران بسیاری دارد. اهمیت جوایز این رشته هم بسیار زیاد است. یکی از جایزه هایی هر سال به بازیکنان فوتبال داده میشود توپ طلا است. آیا میدانید که توپ طلا از طرف فیفا به بازیکنان داده نمیشود اما در عین حال ارزشمند ترین جایزه برای بازیکنان فوتبال است؟با وبسایت باشگام همراه باشید تا در مورد توپ طلای فوتبال بیشتر توضیح دهیم.

توپ طلای فوتبال جهان چیست؟

بر خلاف تصور همه، توپ طلای فوتبال که بهترین بازیکن فوتبال داده میشود؛ از طرف فیفا داده نمیشود بلکه این جایزه و مراسم مربوطه توسط مجله ورزشی بسیار معتبر فرانسوی به نام "فرانس فوتبال" داده میشود. جایزه بهترین بازیکن فیفا از طرف فیفا و به طور جداگانه داده میشود. توپ طلای جهای به بهترین بازیکن مرد فوتبال جهان داده میشود. به تازگی به بهترین بازیکن زن فوتبال جهان هم در بخش جداگانه ای توپ طلا داده میشود.

توپ طلا

چگونه بازیکن شایسته توپ طلا انتخاب میشود؟

فرایند انتخاب بهترین بازیکن فوتبال دنیا که توپ طلا باید در دستان او قرار بگیرد به این صورت است:

در ابتدا مجله "فرانس فوتبال"، از روزنامه نگاران ورزشی رای جمع میکرد و این رای گیری به صورت محرمانه انجام میشد. رای ها به صورت عمومی منتشر نمیشد اما از سال 2006، علاوه بر روزنامه نگاران سرمربیان و کاپیتان های تیم های ملی هم حق رای دارند و با مجموع رای های آنها بهترین بازیکن جهان که بهترین عملکرد را داشته است، انتخاب میشود.

تاریخچه توپ طلا

توپ طلا از سال 1956 به بازیکنان خوب فوتبال داده میشود. گفتیم که مجله فرانس فوتبال دادن این جایزه را آغاز کرد.

هر سال توپ طلا به بازیکنی که با رای خبرنگاران بهترین عملکرد را داشت اختصاص میافت.

1995: تا سال 1995 این جایزه فقط به بازیکنان اروپایی داده میشد. اما از سال 1995 به بازیکنان غیر اروپایی که در این قاره در یکی از تیم ها بازی میکردند هم داده میشد.

2007: از سال 2007 محدودیت بازی در تیم های قاره اروپا برداشته شد و همه بازیکنان دنیا، امکان نامزد شدن را دارند و توپ طلایی تبدیل به یک جایزه جهانی شد. همینطور در این سال  سرمربیان و کاپیتان های تیم های ملی هم امکان رای دادن برای انتخاب بهترین بازیکن را پیدا کردند.

2010-2015: در این سالها توپ طلایی با بهترین بازیکن جهان که از طرف فیفا داده میشد ترکیب شد اما از سال 2016 این دو جایزه به طور جداگانه داده شدند.

برندگان جایزه توپ طلا عمدتاً بازیکنان خط حمله بوده‌اند. تا پیش از سال ۱۹۹۵ میلادی، بازیکنان ۱۰ لیگ برنده توپ طلا شده ‌بودند، در حالی که پس از سال ۱۹۹۵ میلادی، تنها بازیکنان لیگ‌های انگلیس، آلمان، ایتالیا، و اسپانیا برنده این جایزه شده‌اند.بازیکنان لالیگای اسپانیا برنده بیش‌ترین تعداد توپ طلا هستند. بارسلونا و رئال مادرید بیشترین برندگان توپ طلا پس از سال ۱۹۹۵ میلادی بوده‌اند.

برندگان توپ طلا از سال 2010

2010: لیونل مسی از تیم بارسلونا

2011: لیونل مسی از تیم بارسلونا

2012: لیونل مسی از تیم بارسلونا

توپ طلا

2013: کریستیانو رونالدو از تیم رئال مادرید

2014: کریستیانو رونالدو از تیم رئال مادرید

توپ طلا

2015: لیونل مسی از تیم بارسلونا

 

2016: کریستیانو رونالدو از تیم رئال مادرید

 

2017: کریستیانو رونالدو از تیم رئال مادرید

توپ طلا

2018: لوکا مودریچ از تیم رئال مادرید

توپ طلا

2019: لیونل مسی از تیم بارسلونا

 

2020: در این سال تمامی مراسم های اهدای جوایز به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد.

 

2021: لیونل مسی از تیم پاریسن ژرمن

 

آمار برندگان و نامزد های مختلف توپ طلا

لیونل مسی 7 بار برنده این جایزه با ارزش شده است. این فوق ستاره فوتبال جهان با این تعداد توپ طلا، بیشترین توپ طلای تاریخ را ازان خود کرده است. بعد از مسی رقیب قدیمی او یعنی کریستیانو رونالدو 5 بار برنده توپ طلایی شده است و با 17 بار نامزدی در سالهای مختلف، رکورد دار بیشترین تعداد نامزدی برای این جایزه ارزشمند است. بعد از این دو بازیکن افسانه مشیل پلاتینی دارنده سه توپ طلا میباشد. رونالدو بازیکن مطرح برزیلی برنده دو توپ طلا است. حضور دو ستاره در دهه اخیر باعث شده است که دیگر بازیکنان فوتبال کمتر شانس برنده شدن این جایزه را داشته باشند، با اینکه عملکرد آنها نیز درخشان و قابل تحسین است. در سال 2021 روبرت لواندوفسکی یکی از اصلی ترین نامزد های دریافت توپ طلا بود و بعد از مسی، در جایگاه دوم قرار گرفت.

کلام آخر

در فوتبال رقابت برای دستیابی به توپ طلا، بهترین بازیکن جهان و بهترین بازیکن اروپا، بسیار نفس گیر است. این جوایز اهمیت زیادی برای طرفداران این باشگاه ها دارند. همین طور که قهرمانی تیم ها هم برای باشگاه ها و ملت ها اهمیت بسیاری دارد. توپ طلا در سالهای اخیر در دستان دو بازیکن مطرح این قرار گرفته است اما بازیکنان دیگری هم عملکرد های قابل قبولی از خود نشان داده بودند.

در صورت که شما هم میخواهید فوتسال بازی کنید میتوانید به صفحه اجاره سالن ورزشی مراجعه کنید و سالن ورزشی مورد نظرتان را اجاره کنید. برای اهالی ارومیه هم، صفحه سالن ورزشی ارومیه طراحی شده است که به طور اختصاصی میتوانید از این صفحه به رزرو سالن ورشی اقدام کنید.