تاریخچه توپ میکاسا

از همه والیبالیست ها اگه بپرسید بهترین توپ والیبال چیه میگن : میکاسا !!! صفر تا صد تاریخچه توپ میکاسا رو اینجا بخون

توپ میکاسا

از همه والیبالیست ها اگه بپرسید بهترین توپ والیبال چیه میگن : میکاسا !!!

امروز میخوایم صفر تا صد توپ معروف میکاسا که در جام جهانی والیبال و المپیک و لیگ های والیبال  به وضوح دیده میشود رو واستون تشریح کنیم با ما همراه باشید. توپ میکاسا بعنوان معتبر ترین و با کیفیت ترین و استانداردترین توپ والیبال شناخته  میشود و در همه کشور ها والیبالیست ها تقاضای تمرین با این توپ را دارند ، طبیعی است که هر چیزی عامیانه باشد تولید محصول تقلبی آن راحت تر و بصرفه تر است به همین خاطر همه بدنبال مارک اصلی میکاسا هستند تا بتوانند نهایت لذت را از بازی والیبال ببرند.

در این مقاله قصد داریم شرکت سازنده توپ های میکاسا را مورد بررسی قرار دهیم و تاریخچه آن را از ابتدای تاسیس یعنی از سال 1917 تا سال 2017 برایتان شرح دهیم با ما همراه باشید.

 

تاریخچه توپ میکاسا

توپ میکاسا :

در سال 1917 شرکتی در هیروشیمای ژاپن به اسم میکسا اسپورت تاسیس شد . این شرکت که در زمینه ساخت توپ های ورزشی فعالیت دارد در زمینه های والیبال ، فوتبال ، بسکتبال ، راگبی و واترپلو فعالیت میکند و توپ های ورزشی این شرکت در همه این رشته ها کیفیت خودشان را به رُخ رقیبال می کشند . امروز میخواهیم با هم به بررسی تاریخچه فعالیت این شرکت ورزشی برای اولین بار در ایران بپردازیم 

 

در سال 1917 میلادی شرکت میکاسای امروزی با نام هیروشیما گومو توسط شخص ماسوتار و ماسودا بنیان گذاری شد . این شرکت از ابتدای فعالیت خود مشغول به تولید و فروش محصولات لاستیکی اعم از دمپیایی های لاستیکی بود.

در سال 1928 شرکت نوبری گومو اولین توپ را با تزریق هوا در داخل آن در ژاپن اختراع کرد یعنی 33 سال بعد از اختراع رشته ورزشی والیبال توسط مورگان

اگه تاریخچه رشته ورزشی والیبال رو نخوندی اینجا بخونش!

در سال 1932 شرکت نوبری گومو موفق به ساخت قالب برای توپ های ورزشی شد و شروع به توسعه آنها کرد. توپ های تولید شده به «توپ های همه کاره» معروف بودند به نحوی که از آنها میتوانستند در همه رشته های ورزشی استفاده کنند.در همین سال فروش شرکت به بصورت صعودی شروع به افزایش کرد چرا که ژاپن بعنوان یک بازار مناسب برای رشته های ورزشی ، کمبود توپ در حوزه های مختلف داشت و با ساهت این توپ ها توسط شرکت میکاسا ، نیاز این رشته ها برطرف میشد.

در سال 1935 شرکت نوبری گومو ، تصمیم به فروش توپ های خود با نام تجاری «MIKASA BALLS» یا «توپ های میکاسا» گرفت و بدین ترتیب برند میکاسا در سال 1935 متولد شد.

در سال 1936 شرکت نوبری گومو روشی برای گرم کردن کیسه داخلی لاستیکی با اتصال یک دریچه و وارد کردن هوای فشرده ابداع کرد. شرکت در حالی که به تولید محصولات خود شمغول بود ، در خواست خود را برای ثبت اختراع خود به دولت ژاپن فرستاد.

در سال 1397 شرکت هیروشیما گومو نام خود را به صنایع ماسودا گومو تغییر میدهد. در همین سال شرکت ماسودا گومو در کنار تولید توپ ورزشی ، شروع به تولید و فروش لاستیک ضد پنچر برای دوچرخه ها کرد. در همین سال شرکت ماروسان گومو اولین سفارش رول لاستیکی خود را برای روزنامه دریافت کرد. این اولین قدم در زمینه محصولات لاستیکی بود.

توپ میکاسا

در سال 1940 اطلاعیه ای مبنی بر عدم استفاده از نام تجاری «میکاسا بال» بدلیل بی احترامی به امپراطور وقت ژاپن صادر شد و نام تجاری میکاسا به «Daitoa» تغییر نام یافت

در سال 1941 صنایع نوبری گومو نیز به صنایع ماسودا گومو پیوست ، بنابراین شرکت ماسودا گومو و نوبری گومو یک واحد شده و شروع به ادامه فعالیت خود با نام صنایع ماسودا گومو دادند.

 درسال 1942 با توجه به قانون تنظیم شرکت در ژاپن ، امکان ادغام شرکت ماسودا گومو و ماروسان گومو وجود دارد.

در سال 1943 با شروع جنگ و بدتر شدن اوضاع تمام کارخانه های تولید کننده تجهیزات ورزشی لاستکی در ژاپن تعطیل شدند.

این در حالی بود که کارکنان این شرکت بعد از دو سال یعنی در سال 1945 برای گرفتن گزارش خرابی کارخانه هایشان به محل کار خود رفتند ولی دفاتر و کارخانه ها بطور کامل بدلیل انفجار بمب اتم از بین رفته بودند!

بعد از یک سال یعنی درسال 1946 کارخانه ها بازسازی شده و فعالت خود را از سر میگیرند. تولید توپ های ورزشی لاستیکی با دستور ارتش اشغالگر آغاز می شود. وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای فعالیت های ورزشی در مقطع ابتدایی بر ورزش داژبال یا همان وسطی خودمان تاکید داشت. در همین سال یوتاکا ترادا بعنوان رئیس شرکت انتخاب میشود.

در سال 1949 ساختاری شامل دو کدو برای کیسه داخلی، آرماتور پنبه ای و لاستیک در قسمت بیرونی بعداً اختراع شد و به عنوان پایه ای برای توپ های بعد از جنگ استفاده می شود.

در سال 1950 -نام شرکت به Myojo Gomu Industries تغییر یافت و دوبارتا شرکت فعالیا خود را با نام تجاری «MIKASA BALLS»در زمینه ساخت و فروش توپ والیبال  شروع کرد

در سال 1955 به دنبال رشد دوباره شرکت، دامنه تولید به محصولات لاستیکی صنعتی و سبک زندگی گسترش یافت. در همین سال بر اساس درخواست کشتی سازان مختلف، ساخت و تعمیر روکش های لاستیکی برای رانش کشتی آغاز می شود.

 در سال 1958 بود که یوتاکا ترادا از ریاست شرکت برکنار شده و جای خود را به مینورو نوبوری میدهد.

در سال 1959 کارخانه ها گسترش یافته و بخش محصولات صنعتی تقویت شده است. وزارت تجارت و صنعت بین المللی گواهینامه JIS را برای تمبرهای رسمی ارائه می کند. در همین سال وزارت حمل و نقل محور این کارخانه را محوری برای ساخت پوشش های لاستیکی برای شفت های پروانه تعیین میکند. در همین سال شرکت تولید سافت بال اسفنجی را نیز شروع میکند.

توپ میکاسا

در سال 1960 یوتاکا ترادا برکنار شده و کونیشی اوکیتا سمت ریاست را بر عهده می گیرد.

در سال 1962 قرارداد فروش در ژاپن با والت دیزنی پروداکشنز (در حال حاضر شرکت والت دیزنی) منعقد میشود . سفر های تشویقی با هواپیما که در آن زمان بسیار نادر بود انجام میشود.

در سال 1964 در المپیک توکیو از توپ های والیبال میکاسا استفاده شد و تیم والیبال زنان ژاپن (جادوگران مشرق زمین) به رهبری مربی دایماتسو برنده مدال طلا شد.

در سال 1970 سفارشات از ایالات متحده برای تولید OEM توپ های لاستیکی از امسال در سراسر دهه 70 افزایش می یابد.

در عین حال، در نتیجه انعقاد قرارداد با FIVB (فدراسیون بین المللی والیبال) و عوامل دیگر، تلاش هایی برای توسعه برند میکاسا در بازارهای خارج از کشور انجام می شود.

گواهینامه توسط اداره دریانوردی وزارت حمل و نقل و Nippon Kaiji Kyokai برای تولید روکش های لاستیکی برای محورهای پیشرانه ارائه شده است.

گواهینامه توسط انجمن طبقه بندی کشتی های چینی (CR) در مورد پوشش های لاستیکی برای شفت پروانه ارائه شده است.

در سال 1975 بلبرینگ های روغن کاری شده با آب (یاطاقان لاستیکی) توسعه یافته و وارد بازار می شوند.

پذیرش برای کشتی ها و پمپ ها انجام می شود.

در نهایت در سال 1978 بلبرینگ های لاستیکی به طور رسمی توسط کشتی های جنگی آژانس دفاع پذیرفته میشوند.

در سال 1981 یاتاقان های روغن کاری شده با آب (بلبرینگ های لاستیکی) توسط قایق های گشتی هیئت ایمنی دریایی پذیرفته می شوند.

بلبرینگ های روغن کاری شده با آب با بلبرینگ های لاستیکی بهبود یافته (نام محصول: FF Bearings) ساخته میشوند.

در سال 1983 بلبرینگ های FF توسط کشتی های جنگی آژانس دفاعی پذیرفته میشوند.

در سال 1998 توپ های والیبال رنگی میکاسا به عنوان توپ رسمی مسابقات قهرمانی جهانی والیبال پذیرفته شد.

از آن زمان، توپ های والیبال رنگی همچنان در مسابقاتی که توسط FIVB میزبانی می شود استفاده می شود و بند میکاسا برای همگان شناخته شده است. در همین سال شرکت شروع به نمایش توپ های میکاسا برای عموم مردم کرد و انجمن میکاسا را برای ترویج ورزش بین مردم تاسیس کرد.

در سال 1999 کارخانه های توپ را در تایلند نیز تاسیس کرده و دستور بر شروع فعالیت آنها صادر میگردد

توپ میکاسا

در سال 2001 نام شرکت به شرکت Mikasa Corporatio تغییر نام پیدا میکند

در سال 2003 تاکتوشی سائیکی بعنوان رئیس شرکت معرفی میشود

در سال 2013 کارخانه های توپ را گسترش داده و در کشور کامبوج نیز کارخانه های تاسیس شده شروع به فعالیت میکنند.

در سال 2014 مقر شرکت از نیشی هیروشیما به آسکیتا هیروشیما منتقل میشود و در نهایت در سال 2017 جشن صدمین سالگرد تاسیس شرکت میکاسا برگزار میشود.