تاریخچه ورزش والیبال

اگه میخوای تاریخچه پیدایش والیبال در قاره آمریکا ، اروپا ، آسیا و ایران رو بدونی با ما همراه باش

رشته والیبال

والیبال ، رشته ای که همه ما از بچگی به آن علاقه خاصی داشتیم و از بازی کردن آن هیچوقت خسته نمی شدیم ، اگه میخوای صفر تا صد رشته والیبال رو بدونی با ما بدونی با ما همراه باش.

 

والیبال (VollyBall)

 

والیبال ، یک ورزش تیمی است محبوب و هیجان انگیز است که جزو 6 ورزش محبوب جهان است حتی در بعضی کشور ها گسترده ترین ورزش است. والیبال عبارت است 2 تیم شیش نفره که در دو سوی یک تور زمین والیبال قرار میگیرند. این دو تیم سعی می کنند با رعایت قوانین بازی توپ والیبال را با 3 ضرب از روی تور به زمین تیم مقابل برسانند.تیمی که 3 ست از 5 ست بازی را ببرد برنده بازی معرفی میگردد.

 

تاریخچه والیبال

 

تاریخچه والیبال

 

 

مخترع والیبال

 

والیبال در سال 1895 در آمریکا توسط ویلیام جی مورگان ، مدیر تربیت بدنی کالج Y.M.C.A در شهر هولیوک ایالت ماساچوست آمریکا طراحی و ابداع گردید. ویلیام جی مورگان اسم رشته ای را که ابداع کرده بود (والیبال امروزی) را مینتونت گذاشت.

ماجرا از این قرار بود که بعد از اختراع ورزش بسکتبال بوسیله دوست و رفیق آقای مورگان یعنی آقای جمیز نایسمیت در سال 1891 ، که ورزش ابداعی خود را یعنی بسکتبال را در همان کالج اختراع کرده بود . مورگان به فکر ورزش ابداعی خودش افتاد.

مورگان با تلفیق ورزش های مانند بسکتبال و تنیس در پی ابداع ورزشی جدید رفت . مورگان با تفکر درباره ماهیت ورزش های تنیس و بسکتبال چهارچوب ورزش اختراعی خودش را طراحی کرد. مورگان از تور زمین تنیس روی چمن که در دو طرف بسته میشد استفاده کرد تا زمین بازی خود را طراحی کند ، سپس از توپ ورزش بسکتبال که به دست بازیکنان آسیب نمیرساند استفاده کرد و والیبال را ساخت. این ورزش ترکیبی و جذاب ، جوری برای برای مردم ایالت ماساچوست جالب بود که طولی نکشید که محبوبیت آن در سرتا سر ایالت خبرساز شد . در سال 1896 اکثر مردم ایالت های آمریکا با ورزش والیبال آشنا شدند و محبوبیت این ورزش در بین مردم آمریکا چند برابر شد. در همین سال ورزش کالج Y.M.C.A از ویلیام مورگان درخواست نمود که ورزش ابداعی خود را طی کنفرانسی آن هم در حضور اساتید کالج تشریح کند و بدینگونه ورزش والیبال اولین بار به طور رسمی به همگان معرفی گردید.

 

تاریخچه والیبال

 

مورگان در طی این کنفرانس دو تیم 6 نفره از دانجشویان را برای بازی انتخاب کرد . او در حالی که این دو تیم در حال بازی با یک دیگر بودند نقطه نظرات خود و قوانین بازی را برای اساتید تشریح  میکرد. پروفسور آلفرد- تی- هالستید که از اساتید کالج در جریان بازی و مشاهده نحوه انجام این بازی پیشنهادی جالب ارائه داد. پروفسور آلفرد – تی – هالستید به مورگان پیشنهاد داد که نام این بازی را از مینتونت به والیبال تغییر دهد و مورگان هم این پیشنهاد را با کمال میل پذیرفت . بدینگونه نام این ورزش از مینتونت به والیبال تغییر پیدا کرد.

کارگران انجمن مسیجیان جوان ایالت های آمریکا ، ورزش والیبال را همراه خود به آسیا آوردند . کارگران هنگام استراحت و تفریح این ورزش را به مردم آسیا می آموختند. از آنجایی که ورزش والیبال یک ورزش جذاب و هیجان انگیز بود به سرعت در آسیا شد کرد و محبوبیت آن چندین برابر شد . در سال 1913 والیبال بعنوان یک رشته ورزشی جدید و مستقل در بازی های آسیای شرقی معرفی شد و قاره آسیا بدینگونه ورود ورزش والیبال را به دیار خود تبریک گفت.

والیبال در بین روس ها محبوبیت بسیاری داشت وطولی نکشید که در روسیه به شهرت رسید و محبوب ترین ورزش شد. روس ها در والیبال خوب بودند و بیشتر از بقیه کشور ها دروالیبال مهارت داشتند . در سال 1950 رقابت های بین المللی والیبال برگزارشد که طبق انتظارروسیه تیم برتر و بی رقیب این مسابقات بود.

در جنگ جهانی اول ، سربازان آمریکایی و روس ورزش والیبال را به خاک اروپا آوردند. بدینگونه قاره سر سبز اروپا نیز به ورزش والیبال آراسته شد.

 

تاریخچه والیبال ایران

 

تاریخچه والیبال در ایران

 

 

پدر والیبال ایران

 

والیبال در سال 1299 شمسی یعنی 101 سال پیش توسط  شخصی بنام میرمهدی ورزنده به ایران زمین معرفی شد. از سال 1299 میرمهدی ورزنده فعالیت خود را در ایران شروع کرد . میرمهدی ورزنده از مجموعه دارلمعلمین شروع به تعلیم رشته والیبال به ایرانیان کرد. طول و عرض زمین والیبال در ایران متفاوت بود و حتی تعداد نفرات هم در تیم ها هم فرق میکرد و در هر طرف 9 تا 11 عدد بازیکن قرار میگرفتند. بازی بدون هیچ قوانین خاص و معینی انجام میشد . بازیکنان از سر و دست و حتی مشت بدون هیچ قاعده خاصی فقط بدنبال رساندن توپ از روی تور به زمین حریف بودند ، تا اینکه درسال 1302 مقالات و مجلات خارجی در ایران ترجمه شدند و قوانین بین المللی در ایران تا حدودی رعایت شد.

در سال 1304 ، ولیبال در ایران شروع به فراگیر شدن کرد و دربین ایرانیان محبوب شد

در همین سال والیبال در ایران در سه موسسه به علاقه مندان تدریس میشد این سه موسسه عبارت بودند از : دارالمعلمین ورزش ، کلوپ شایسته و کالج البرز.

 

تاریخچه والیبال

 

در بین این سه موسسه ، موسسه کالج البرز نسبت به بقیه موسسان دارای امکانات بیشتری بود و زمین های متعددی داشت که باعث میشد علاقه مندان بیشتری به این موسسه بپیوندند.در سال 1304 اولین مسابقه والیبال در ایران بین دو موسسه درالمعلمین ورزش و کلوپ شایسته انجام گردید.

در نهایت ،در سال 1318 ایران برای اولین بار مسابقات قهرمانی والیبال ایران را برگزار کرد و ورزش والیبال را به مردم خود معرفی نمود.

ورزش والیبال به سرعت در میان جهانیان محبوب و فراگیر شد و در سال 1960 میلادی یا 1339 شمسی اولین بار رشته والیبال در بین رشته های المپیک تابستانی قید گردید . با اینکه والیبال در در آغاز کار خود ورزشی سالنی بود و در محل های سرپوشیده انجام میشد ولی کم کم توسط مردم به زمین های رو باز کشیده شد و به یک سرگرمی مناسب و جذاب تابستانی در پارک ها و سواحل شنی تبدیل شد.

 

والیبال

 

بر اساس اطلاعات کمیته المپیک ، ورزش والیبال محبوب تر از فوتبال  ، تنیس ، بسکتبال و هر ورزش دیگری در دنیاست!

 

مسابقات والیبال قهرمانی جهان قدیمی ترین و مهمترین رویداد ورزشی بعد از بازی های المپیک است که هر چهار سال یک بار برگزار میشود همچنین جام جهانی والیبال ، لیگ جهانی والیبال و جام بزرگ قهرمانان جهان جز مهم ترین و معتبرترین تونمنت های ورزشی ورزش والیبال در دنیاست. در کشور ها نیزلیگ های بسیاری در رشته والیبال فعالیت دارند و جام های مختص خود را دارند. از این لیگ ها میتوان به لیگ سری آ و پرو آ که در کشور های مختلف بوجود می آمده اند اشاره نمود . لازم به ذکر است که این مسابقات جزو مسابقات داخلی آن کشور محسوب می شوند.