دربی چیست؟

دربی چیست؟دربی یا داربی به مسابقه فوتبالی گفته میشود که بین دو تیم از یک شهر یا یک منطقه برگزار میشود.بازی دربی حواشی زیادی دارد و هم تاریخچه طولانی در میان مردم آن منطقه دارد و همین علت اهمیت زیادی بین مردم آن منطقه دارد

ورزش فوتبال یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها در جهان است. در سراسر دنیا علامندان بسیاری دارد. این ورزش، یک ورزش تیمی و بسیار پر هیجان است که در میلیون ها نفر در سراسر جهان به انجام آن مشغول هستند؛ چه بصورت حرفه ای و بصورت یک شغل و چه بصورت مبتدی و تفریحی. فوتبال در روی زمین چمن طبیعی انجام میشود و بین دو تیم یازده نفره انجام میشود.تمامی این موارد در مقاله معرفی ورزش فوتبال گفته شد. فوتبال در برخی از شهر های دنیا چنان اهمیت دارد که مسابقات بین دو تیم آن شهر، هیجان بسیار بالا و حواشی بسیار زیادی دارد. که به این بازی دربی میگویند. در ادامه به طور کامل به توضیح دربی چیست میپردازیم.

دربی چیست؟

دربی به مسابقه فوتبالی گفته میشود که بین دو تیم از یک شهر یا یک منطقه برگزار میشود.این مسابقه فوتبال هم حواشی زیادی دارد و هم تاریخچه طولانی در میان مردم آن منطقه دارد و همین علت اهمیت زیادی بین مردم آن منطقه دارد. دربی ها بین تیم های پرطرفدار از یک شهر برگزار میشوند. این بازی ممکن است در سطح لیگ و مسابقات باشگاهی باشد یا بین دو باشگاه اما در سطوح دیگر مثل جام حذفی یا لیگ قهرمانان اروپا برگزار شود. هیجان بالای برد و باخت در این بازی فوتبال باعث برخورد های زیادی در میان طرفداران این دو تیم میشود. در برخی از نقاط دنیا این بازی به خشونت نیز کشیده میشود. در این بازی برد و باخت اهمیت بسیار بالایی دارد و در مقابل جایگاه تیم ها در جدول چندان مورد نظر تماشاگران نیست.

دربی

تاریخچه دربی

گفته میشود که در حدود قرن 18 ام میلادی مسابقه فوتبالی بین دو تیم آبی پوش و قرمز پول شهر لیورپول انجام میشده است. زمین این دو تیم لیورپول که در آن مسابقات خانگی را برگزار می کردند توسط پارکی به نام استنلی از هم جدا می شده است که مالک آن پارک یا باغ شخصی بوده به اسم کنت دربی  و از آن روز مسابقات ورزشی که تیم های یک شهر یا یک استان و منطقه با هم برگزار می کنند دربی نامیده می شود.

 همچنین معمولا مسابقاتی بین دو تیم پر طرفدار برگزار میشود حساسیت بالایی دارند و اصطلاحا به آنها دربی گفته میشود.

شهرآورد چیست؟

شهرآورد معادل فارسی دربی است که به طور کامل معنای آن در بر نمیگیرد. شهرآورد به معنای بازی دو تیم از یک شهر است اما دربی به بازی دو تیم از یک منطقه یا کشور هم گفته میشود. شهرآورد معمولا به بازی دو تیم پرطرفدار تهرانی یعنی استقلال و پرسپولیس گفته میشود.

حساس ترین دربی های جهان

در تمامی کشور های دنیا که ورزش فوتبال طرفداران زیادی دارد، تیم هایی هستند که طرفداران زیادی دارند و بازی بین آنها جذابیت های زیادی را برای تماشاگران دارد. در این بخش تعدادی از دربی های پرطرفدار و معروف را در کشور های مختلف را معرفی میکنیم.

 

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: معرفی کامل علی دایی

دربی تهران بین استقلال و پرسپولیس

در ایران یک دربی پرطرفدار بین دو تیمی تهرانی برگزار میشود که به آن شهرآورد نیز گفته میشود. این شهرآورد بین تیم های استقلال و پرسپولیس انجام میشود و معمولا در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی برگزار میشود. افراد بسیاری این بازی را از طریق تلویزیون و رادیو پیگیری میکنند. همواره کل کل های بین طرفداران این دو تیم وجود دارد که باعث افزایش جذابیت بازی میشود.

ال کلاسیکو اسپانیا

به بازی بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا ال کلاسیکو گفته میشود. این دو تیم از یک شهر نیستند اما در سطح کشور و حتی دنیا طرفداران بسیار زیادی دارند. بنابراین برد و باخت در این بازی اهمیت زیادی دارد و گرفتن سه امتیاز این بازی اهمیت فراوانی برای میلیون ها نفر دارد.

ال کلاسیکو اسپانیا

بازی آرسنال و چلسی، دو تیم لندنی

هر دو تیم آرسنال و چلسی، قرمز و آبی های لندنی تیم های پرطرفداری هستند که در کشور انگلیس، بازی این دو تیم اهمیت زیادی دارد. چلسی و آرسنال دو تیم خوب انگلیسی با قهرمانی های زیاد هستند که امتیاز این بازی هم برای هر دوی آنها اهمیت دارد.

اینترمیلان و یوونتوس،دربی ایتالیا

طرفداران فوتبال در ایتالیا اهمیت زیادی به بازی اینتر و یوونتوس میدهند با اینکه این دو تیم هم در یک شهر نیستند اما به بازی آنها دربی میگویند. فوتبال در ایتالیا هم بازی پرطرفداری است به همین علت بازی اینتر و یووه به دربی بزرگ ایتالیا معروف است.

سوپرکلاسیکو

به بازی بین تیم های ریور پلاته و بوکا جونیورز در پایتخت آرژانتین سوپرکلاسیکو گفته میشود. این دربی در پایتخت آرژانتین بوینس آیرس برگزار میشود و همه ساله مردم آرژانتین پیگیر این بازی هستند و با شور و هیجان زیادی این بازی را پیگیری میکنند.

دربی استانبول بین گالاتاسارای و فنرباغچه

یک دربی ترکی بین دو تیم پرطرفدار استانبول و کشور ترکیه است. هواداران دو آتیشه گالاتاسارای و فنرباغچه با هیجان این بازی را پیگیری میکنند. این بازی به دلیل اینکه بین اهالی منطقه آسیاییه نشین و اروپایی نشین استانبول رقابت برقرار است، حساسیت فراوان و طرفداران زیادی دارد.

دربی کاپیتاله؛لاتزیو و رم

از دیگر دربی های ایتالیا لاتزیو و رم است. این دربی در واقع رقابت دو قشر از مردم رم است. لاتزیو جایگاه خوبی در میان قشر مرفه جامعه دارد از طرفی بیشتر طرفداران رم از قشر کارگر جامعه هستند پس برد و باخت بین این دو تیم، برد و باخت بین دو قشر از مردم است. طرفداران تیم لاتزیو همواره به دادن شعار های نژاد پرستانه مشغول هستند و کمتر بازیکن سیاه پوست در این تیم بازی میکنند.

بزرگترین دربی های آسیا

دربی استقلال و پرسپولیس بزرگترین دربی در آسیا است. این بازی بین شانزده دربی بزرگ جهان نیز قرار دارد. در این دربی قرمز و آبی های ایرانی با هم رقابت میکنند و برد و باخت در این بازی طرفداران زیادی را خندان یا گریان میکند. دو تیم استقلال و پرسپول تا به امروز ۸۷ بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن؛ ۲۶برد برای استقلال،۲۲ برد برای پرسپولیس و ۳۹ تساوی بوده‌ است. اولین بازی دو تیم در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده‌است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت.

بزرگترین دربی های آسیا

کلام آخر

ورزش فوتبال، یک ورزش پر هیجان و جذاب است.ما در این متن به توضیح دربی چیست پرداختیم. مسابقات دربی هیجان خاصی در میان مردم بوجود می آورند. طرفداران برای تیم های مورد نظرشان سنگ تمام میگذارند و پول های زیادی در این بازی ها خرج میشوند.دربی ها بازی های خاصی هستند که در آن، تیم ها به دنبال انجام یک بازی فوق العاده هستند تا طرفداران راضی از ورزشگاه خارج شوند و نتیجه این بازی سالها در ذهنشان بماند.