سالن ورزشی

کیفیت یک سالن ورزشی ، با رعایت نکات زیر افزایش می یابد . با استفاده از شاخص های این مقاله سالن های ورزشی را با هم مقایسه کنید و در اجاره سالن های ورزشی بهترین عملکرد را داشته باشید.

 سالن ورزشی

امروز میخوایم در مورد ویژگی های یک سالن ورزشی ایده آل حرف بزنیم. امروزه بسیاری از ما و دوستانمان اقدام به اجاره سالن ورزشی میکنیم . ولی کدام سالن ورزشی برای اجاره بهتر است ؟ چه معیار هایی را باید برای اجاره سالن ورزشی مد نظر داشته باشیم؟ سالن های ورزشی باید امکانات مناسبی اعم از دمای مناسب هوا و زمین بازی را برای بازیکنان بعمل بیاورند. کیفیت یک سالن ورزشی در اصل تعیین کننده جایگاه آن دربین سالن های ورزشی دیگر است . در صورت نامناسب بودن سالن ورزشی ، کیفیت بازی بازیکنان و بازی افت چشمگیری میکند و احتمال صدمه دیدن و مصدومیت بازیکنان بالاتر میرود.

سالن ورزشی

ولی از کجا بفهمیم سالن ورزشی ما برای سطح ورزشی که در آن فعالیت میکنیم مناسب است ؟ حتما تا بحال اقدام به رزرو سالن های ورزشی گوناگون کرده اید ولی از کیفیت آن اصلا راضی نبوده اید . در این مقاله معیار هایی را برای قضاوت سالن های ورزشی برایتان مطرح میکنیم که شما را در مقایسه درست آنها راهنمایی میکند.

 

امکانات سالن های ورزشی

 

سالن ورزشی

در ایده آل بون یک سالن ورزشی مناسب ، مشخصات فضایی و معماری سالن حرف اول را میزند. وقتی یک سالن ورزشی نتواند یک فضای مناسب و راحت را برای بازیکنان فراهم کند ، طبیعی است که جزو سالن های ورزشی نامناسب است . علاوه برآن یک سالن ورزشی مناسب باید معماری مناسبی داشته باشد بطور مثال سقف سالن ورزشی باید در برابر برف و باران مقاوم بوده و از ورود آب به داخل سالن جلوگیری کند . علاوه برآن باید جایگاهی برای تماشای بازی ها داشته باشد . این ویژگی ها جزو الزامات یک سالن ورزشی میباشد و نداشتن هر یک از این معیار ها ، باعث افت رتبه یک سالن ورزشی در بین مردم  عادی و بازیکنان حرفه ای میشود.

اسکواش ، تیراندازی

در طراحی و معماری سالن های ورزشی نوع فعالیت ورزشی حرف اول را میزند.سالن های «اسکواش» و «تیراندازی» فقط برای آن رشته ها ساخته میشوند. و امکان بهره برداری از آن سالن ها برای رشته های دیگر وجود ندارد. درکنار سالن های اختصاصی ، سالن های چند منظوره نیز وجود دارند که امکان بهره برداری را برای چندین ورزش مختلف را بوجود می آورند. .

سالن های ورزشی از لحاظ کیفیت ورزشی و برگزاری مسابقات به سه گروه تقسیم میشوند

- سالن های مناسب مسابقات ملی و بین المللی

- سالن های مناسب مسابقات داخلی یا منطقه ای و یا استانی

- سالن های مناسب تمرین و بازی های تفریحی در سطح عموم و محلات

همانطور که گفتیم کیفیت ورزش میتواند تأثیر مستقیمی در معماری و کیفیت یک سالن ورزشی داشته باشد. سالن های ورزشی گروه اول شامل یک الی دو رشته ورزشی  میشود .

بطور مثال تاسیساتی که برای فوتسال در المپیک استفاده میشوند امکان بهره برداری از تاسیسات را برای رشته هندبال را نیز فراهم میکنند (بعلت یکی بودن زمین بازی هر دو رشته )

ولی در مورد تأسیسات رشته ورزشی والیبال و بسکتبال در المپیک ، تأسیسات آنها مختص خود رشته است و امکان بهره برداری از این سالن ها برای رشته های دیگر فراهم نیست.

سالن های ورزشی گروه دوم و سوم اکثرا چندمنطوره هستند و خدماتشان را برای مراجعه کننده هایشان فراهم میکنند. سالن های عمومی و چند منطوره تا جایی که میتوانند خدماتشان را برای امور ورزشی و یا جلسات مردمی و یا مراسمات فراهم میکنند. این باعث نمیشود که در قضاوت آنها اشتباه کنیم . اکثرا سالن های چندمنظوره مخصوصا سالن های ورزشی دانشگاه ها و مدارس از کیفیت قابل قبولی برخوردارند اما همانطور که میدانیم سالن های ورزشی گروه اول حرف اول را در کیفیت معماری و سالن میزنند.

سالن های ورزشی چند منظوره نیز باید یک سری ویژگی ها و امکانات مخصوص خود را داشته باشند . رعایت این سه ویژگی در سالن های ورزشی چند منظوره حیاتی بوده و عدم رعایت آن باعث تداخل در بین ورزش های صورت گرفته میشود. این ویژگی ها به ترتیب عبارت اند از :

قابلیت سازگاری سالن ورزشی

یک سالن ورزشی چند منطوره باید پاسخگوی ورزش ها مختلفی اعم از فوتسال ، والیبال ، هندبال و بسکتبال باشد. در خط کشی سالن ورزشی باید نهایت دقت بعمل آید . در کنار خط کشی باید زمین های رشته های ورزشی مختلف با رنگ از یکدیگر جدا شود. سالن های ورزشی چند منظوره باید دروازه های مخصوص رشته هندبال و فوتسال ، تور والیبال و سبد بستکبال را داشته باشند.

قابلیت انطباق سالن ورزشی :

در ساخت سالن ورزشی چند منطوره یک سری معیار وجود دارند که باعث بوجود آمدن ویژگی فیزیکی در یک سالن ورزشی میشود بطور مثال طول و عرض زمین  یک سالن ورزشی باید طوری باشد که امکان بهره برداری را برای رشته های ورزشی مختلف و مراسمات و تجمعات و جلسات مردمی بوجود آورد.

قابلیت انعطاف سالن ورزشی :

امکانات سالن ورزشی باید چیدمان مناسب و منظمی داشته باشند بطوری که هیچ مزاحمتی برای رشته های ورزشی ایجاد نکنند در بطور مثال دیواره زمین باید از خط طولی زمین فاصله مناسبی داشته باشد تا هیچ مزاحمتی برای زدن اوت در رشته فوتسال ایجاد نکند و یا سقف سالن باید به اندازه استاندارد از زمین فاصله داشته باشد تا در رشته والیبال مزاحمت ایجاد نکند . رعایت این ویژگی ها باعث انعطاف یک سالن ورزشی چندمنظوره میشود.

 

همانطور که اشاره کردیم ، در طراحی یک سالن ورزشی علاوه بر قابلیت های ورزشی آن ، قابلیت غیر ورزشی آن سالن را نیز مد نظر میگیرند. زیبایی سالن ورزشی میتواند باعث جلب توجه جشن ها و گردهمایی های اجتماعی شود و کمک شایانی از نظر فرهنگی و اقتصادی به سالن ورزشی بکند. بنابراین طراحی یک محیط دلپذیر علاوه بر رفع نیاز های ورزشی عامل مهمی در افزایش روحیه بازیکنان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

سالن ورزشی

 

رعایت موارد کلی زیر در طراحی سالن ورزشی مقیاس کیفیت آن سالن در طراحی و ارائه خدمات است :

 

  • سالن ورزشی باید از لحاظ نظم و شکل کلی بنا ، متناسب و جوابگوی فعالیت های ورزشی و سایر فعالیت های اجتماعی باشد . علاوه بر آن نمای بیرونی یک سالن ورزشی باید با بافت شهر هماهنگ بوده و نماد توسعه و تعامل باشد.
  • باید در ساخت یک سالن ورزشی باید مصالح و جزئیات ساختمانی و رنگهای بکار رفته ، هماهنگ با نظم و شکل کلی بنای ورزشی باشد
  • در طراحی سالن های ورزشی باید به تابش نور طبیعی به زمین توجه گردد و بدین منظور از پنجره هایی در اطراف سالن استفاه شود تا در روز بازیکنان با استفاده از نور طبیعی به بازی بپردازند همچنین از لحاظ اقتصادی نیز برای سالن ورزشی بصرفه است.
  • کفپوش استفاده شده در سالن ورزشی باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. از لیز خوردن بازیکنان در زمین جلوگیری کند همچنین نرمی محسوسی داشته باشد تا صدمات فردی بازیکنان حین زمین خوردن را کاهش دهد. در مقابل رطوبت مقاوم باشد از انعکاس نور و صدا جلوگیری کند و رنگ آن با رنگ دیوار های سالن تضاد داشته باشد
  • دیوار های سالن های ورزشی باید دارای یک لایه نرم و صاف باشند تا از صدمات ورزشی جلوگیری شود همچنین عایق خوبی برای گرما و سرما باشند و از بازتاب صدا و نور جلوگیری کنند و مانع از نفوذ رطوبت به داخل سالن شوند.
  • سقف سالن ورزشی باید در برایر برف و باران و برودت هوا مقاوم باشد
  • دمای یک سالن ورزشی باید مناسب و حداقل 10 درجه باشد
  •  باید از لحاظ ایمنی و بهداشتی مطمئن باشد و چرا که روزانه افراد زیادی در این سالن ها تردد میکنند. این ویژگی سالن باید احتمال دزدی را کاهش داده و مانع از شیوع بیماری شود
  • سالن ورزشی باید در موقعیت جغرافیای مناسبی تاسیس شود و امکان ارائه خدمات ورزشی برای همگان از همه نقاط شهر مورد نظر را داشته باشد . سالن ورزشی باید همجواری متناسب و نامتناسب داشته باشد یعنی دور از پمپ بنزین ها ، تاسیسات صنعتی ، راه آهن ، ترمینال ، فاضلاب های شهری و بیمارستان ها باشد ترجیحا در کنار پارک ها ، مدارس ، دانشگاه ها و محلات مسکونی ساخته شود.
  •  باید فضای راحتی و روانی برای ورود و خروج بازیکنان و تماشاگران داشته باشد.
  • سالن های ورزشی باید دارای سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه برای رفع نیاز بازیکنان و تماشاگران باشد
  • در طول شب ، روشنایی مناسب را برای بازیکنان فراهم کند و نور را بطور یکنواخت در زمین بازی توزیع کند.
  •  باید مجهز به برق اضطراری باشد و درصورت قطعی برق از آن استفاده کند.

 

با استفاده از ویژگی هایی که نام بردیم میتوانید به بررسی هر یک از سالن های ورزشی بپردازید و در اجاره سالن ورزشی بهترین عملکرد را داشته باشید . هر چند اجاره سالن ورزشی ، بعلت کمبود سانس ورزشی به چالش بزرگی برای علاقه مندان تبدیل شده است. ولی سایت باشگام به شما امکان را میدهد که بدون اتلاف و وقت و در اسرع وقت ، اقدام به اجاره سالن های ورزشی مد نظرتان کنید.