قوانین رشته ورزشی والیبال

خلاصه قوانین بازی والیبال در سال 1401 ، توی 10 دقیقه قوانین رو فول شو ! قوانین رشته ورزشی والیبال رو اینجا بخون - نکات کاملا بروز و کاربردی ...

قوانین بازی والیبال
 

والیبال یک بازی هیجان انگیز و پیچیده است که از مهارت های ساده بهره میگیرد . والیبال بعنوان یک ورزش گروهی در جهان شناخته میشود و در سالن ورزشی و یا زمین های روباز بازی میشود. اگر تازه با این ورزش آشنا شده اید و دوست دارد در رشته والیبال شروع به فعالیت کنید باید ابتدا قوانین والیبال را بخوبی بدانید. این قوانین ثابت نمی مانند و دائما توسط فدراسیون بین المللی والیبال در حال بروزرسانی میباشند.
 

قوانین بازی والیبال

معرفی قوانین والیبال
 

ارکان اصلی سازنده رشته ورزشی والیبال قوانین رشته وررشی والیبال هستند. قوانین زمین و تور و توپ و بازیکنان از مهم ترین این ارکان هستند. رشته ورزشی والیبال همانطور که میدانید توسط دو تیم 6 نفرع در یک زمین که توسط یک تور به دو بخش تقسیم شده است بازی میشود . هدف از ارسال توپ به زمین حریف در این رشته خوردن توپ به زمین حریف و یا برخورد با آنها و به بیرون رفتن است. هر تیم میتوانند فقط 3 بار توپ را لمس کنند . آغازگر بازی یک سرویس میباشد و تیم حریف اگر نتواند سرویس را دریافت کند یک امتیاز به تیم مقابل واگذار خواهد کرد.

هنگامی که تیمی امتیاز گرفت میتواند سرویس بزند . والیبال یک ورزش رقابتی محصوب میشود که بازیکنان در آن میتوانند هم در پست حمله و هم در پست دفاع همدیگر را پوشش دهند .زمین والیبال یک زمین صاف و بدوش شیب است تا مانع از تحرک بازیکنان نشود.
 

قوانین تور والیبال
 

ارتفاع تور در زمین های ورزشی سرپوشیده و یا سرباز و در رده های سنی و جنسیتی متفاوت میباشد. تیم های والیبال نشسته طبیعتا در زمین های کوچکتری بازی میکنند. بنابراین ارتتفاع تور تور والیبال نشسته حدود 1.15 متر برای آقایان و 1.05 متر برای بانوان است. اندازه استاندارد طول و عرض تور والیبال به ترتیب 10 متر و 1 متر می باشد . ارتفاع این تور از زمین 2.24 متر برای  زنان و 2.43 متر برای مردان است . ارتفاع تور را از مرکز زمین بازی اندازه گیری میکنند. فاصله تیرک ها از خط کناری زمین  0.5 متر و یا 1متر خواهد بود. بر روی تور یک آنتن میله ای انعطاف پذیر داریم به طول 1.8 متر و قطر 10 میلی متر که از جنس فایبرگلاس ساخته شده است. داور بازی با استفاده از این میله ، خطای تور بازیکنان را تشخیص میدهد.

قوانین بازی والیبال
 

قوانین توپ در والیبال
 

توپ والیبال قوانین و شرایط مختص خودش را داراست . توپ والیبال ترکیبی از 2 و یا 3 رنگ مختلف است . این توپ ها به دو سبک که یکی مختص جوانان و دیگری مختص بزرگسالان است قابل استفاده میباشند. محیط توپ والیبال در رده جوانان حدود 63 تا 65سانتی متر و وزن آن حدود 260 تا 280 گرم میباشد . از طرفی ، فشار هوای داخلی آن 40.3 واحد PSI  است .

محیط استاندارد توپ والیبال برای رده سنی بزرگسالان نیز حدودا 65 تا 67 سانتی متر و وزن آنها نیز در همان بازه حدود 260 تا 280 گرم است.

یکی از معروفترین مارک های توپ والیبال ، میکاسا است . تاریخچه توپ میکاسا

توپ میکاسا بعنوان معتبر ترین و با کیفیت ترین و استانداردترین توپ والیبال شناخته  میشود و در همه کشور ها والیبالیست ها تقاضای تمرین با این توپ را دارند ، طبیعی است که هر چیزی عامیانه باشد تولید محصول تقلبی آن راحت تر و بصرفه تر است به همین خاطر همه بدنبال مارک اصلی میکاسا هستند تا بتوانند نهایت لذت را از بازی والیبال ببرند.

قوانین بازیکنان در والیبال


قوانین بازیکنان در والیبال
 

هر تیم در والیبال ، 6 بازیکن دارد که سه بازیکن در ردیف جلو و سه بازیکن دیگر در ردیف عقب قرار میگیرند. هرتیم میتواند 6 بازیکن ذخیره اختیار کند . تیم های علاوه بر 12 بازیکن ، یک مربی ، یک کمک مربی و یک فیزیوتراپیست نیز دارد که بازیکنان را در روند بازی همراهی میکنند.

هر یک بازیکنان والیبال ، نمیتواند دو بار پشت سر هم توپ را لمس کند . این یک خطا و یک امتیاز به تیم حریف محسوب میشود . این قانون برای مدافعان روی تور استثنا قائل شده است. اگر توپ هنگام دفاع روی تور به دست بازیکنان برخورد کند ، ضربه به توپ محسوب نمیشود و بازیکنی که دفاع کرده مجددا میتواند به توپ ضربه بزند . همچنین ، بعد از برخورد توپ با دست مدافع ، تیم مدافع باز هم 3 ضربه برای استفاده از توپ را میتواند بزند.

هنگام دریافت سرویس ، نباید بیشتر از 3 ضربه به توپ وارد شود وگرنه خطاست و یک امتیاز به تیم حریف داده میشود.


لیبرو کیست؟
 

در هر تیم یک بازیکن بعنوان لیبرو وجود دارد که رنگ لباس آن از بقیه بازیکنان متفاوت است . لیبرو در ردیف عقب بازی میکند و وظیفه او دریافت توپ های اولیه است . لیبرو حق زدن سرویس ، دفاع کردن و پاس دادن در ردیف جلو را ندارد.

قوانین بازیکنان در والیبال


خطای تور در والیبال
 

بازیکنانی که در ردیف جلو قرار میگیرند ، وظیفه زدن سرویس های قدرتی را برای کسب امتیاز را بر عهده دارند . آنها باید مطمعن باشند که در پرش خود و هنگام ضربه به توپ تحت هیچ شرایطی با تور وسط زمین برخوردی نداشته باشند. این یک خطا و یک امتیاز برای تیم مقابل است. همچنین در زیر تور والیبال یک خط سفید رنگ داریم ، پای بازیکن سرویس زن نباید بعد از فرود بطور کامل از این خط عبور کند وگرنه خطاست.


خطای 8 ثانیه در والیبال
 

اگر سرویس زن هنگام شروع بازی ، سرویس خود را بیشتر از 8 ثانیه طول بدهد ، خطای 8 ثانیه توسط داور اعلام میشود . در این صورت بازیکن سرویس خود را از دست میدهد و تیم مقابل بازی را شروع میکند.

خطای خط در والیبال

اگر سرویس زن بعد از زدن سرویس برای شروع بازی پایش خط زمین بازی را لمس کند و یا از آن بگذرد خطای خط بازیکن اعلام میشود.

داور بازی علاوه بر این خطا ها ، میتواند به بازیکنان خاطی و مربیان کارت داده و حتی آنها را از زمین بازی اخراج کند .

مسئله اخلاق در ورزش باعث میشود که داور از دادن همچین اخطار های دور بماند.

قوانین بازیکنان در والیبال

اما چگونه بفهمیم  در والیبال استعداد داریم؟

استعداد به معنای توانایی های ذاتی است که فرد از ابتدای زندگی، از آنها بهره مند بوده است. این توانایی ها مسیر شخص را در رسیدن به هدف متناسب، هموارتر و ساده تر میکنند. استعداد داشتن در یک رشته ورزشی شامل داشتن ویژگی های فیزیکی و جسمی، همزمان با ویژگی های روحی است.  ما در مقاله چگونه بفهمیم در والیبال استعداد داریم ، این موضوع را بطور کامل برای شما عزیزان توضیح داده ایم.