قوانین و خطای های بسکتبال در سال 1401

تمامی قوانین و خطای های بسکتبال ، کاملا به روز و جدید . معرفی تمامی قوانین بسکتبال و خطای های بسکتبال + تصویر

 

قوانین و خطای های بسکتبال

 

قوانین بسکتبال 1401

 

منظور از قوانین بسکتبال قوانینی است که بر نحوه انجام بازی و نحوه داوری این رشته ورزشی حاکم است . این در حالی است که بیشتر قوانین این رشته ورزشی در سرتاسر جهان یکسان است اما گاهی تفاوت های مختصری دیده میشود. این قوانین توسط کمیسیون فنی فدراسیون بین المللی بسکتبال (FIBA)  تعیین میشوند . در اکثر لیگ های بسکتبال مخصوصا لیگ های قاره آمریکای شمالی ، قوانین FIBA حاکم است.


در ژانویه سال 1892 ، آقای جیمز نیسمیت پس از اختراع رشته ورزشی بسکتبال اقدام به تهیه قوانین این رشته کرد . این قوانین را در مقاله تاریخچه بسکتبال با هم مطالعه کردیم . نسخه خطی این قوانین که با دستخط جیمز نیسمیت نوشته شده است جزو گرانقیمت ترین دست نوشته های موجود است که در دانشگاه کانزاس به نمایش عموم گذاشته شده است . 


قوانین بسکتبال 


این قوانین گفته میشود جزو بروزترین قوانین رشته ورزشی بسکتبال در سال 1401 شمسی است.

قوانین و خطای های بسکتبال


قانون اول بسکتبال  


در زمین بازی هر تیم حداکثر میتواند 5 بازیکن اختیار کند . اگر هر تیمی این قانون را به هر طریقی در حین بازی رعایت نکند ، مالکیت توپ را از دست خواهد داد . اکثر اوقات نقض این قانون بصورت ناخواسته اتفاق میفتد به طور مثال هنگام تعویض ، وقتی بازیکن تعویضی وارد میدان میشود و بازیکن داخل زمین از لج مربی بازی را ترک نمی کند و یا با تاخیر این اتفاق میفتد.


قانون دوم بسکتبال :


هر تیمی که بیشترین گل را بزند ، برنده است . برای برنده شدن در بازی بسکتبال ، یک تیم باید تعداد گل های بیشتری نسبت به تیم حریف بزند. هدف از گل در بسکتبال ، انداختن توپ به سبد تیم حریف است . این گل ها ارزش 2 امتیازی و 3 امتیازی دارند. گل هایی که از داخل محوطه جریمه تیم حریف به ثمر میرسند ، شامل 2 امتیاز و گل هایی که خارج از این محوطه صورت بگیرند شامل 3 امتیاز میشوند. این گل ها را میتوان با شوت های پرشی ، لایی آپ ، اسلم دانک و ... به ثمر رساند.


قانون سوم بسکتبال :


تیم ها محدودیت زمانی برای شوت و به ثمر رساندن گل دارند که به تایم شات معروف است . این محدودیت زمانی ممکن است بین 24 ثانیه تا 30 ثانیه متغیر باشد.

قانون چهارم بسکتبال 


بازیکنان در زمین بازی فقط میتوانند با پاس دادن و یا دریبل زدن توپ را به جلو ببرند . اگر بازیکنی در حین حرکت دریبل زنی را متوقف کند یا باید این توپ را پاس بدهد و یا به سمت سبد شوت کند.

 

✅همچنین بخوانید معرفی رشته ورزشی بسکتبال

قوانین و خطای های بسکتبال


خطای دبل دریبل در بسکتبال 


هنگامی که بازیکن مالک توپ در حین حرکت که دریبل میزند ، دریبل زنی را متوقف کند و بجای دادن پاس یا شوت زدن مجددا دریبل زنی را شروع کند مرتکب خطای دبل دریبل در بسکتبال میشود .

 
خطای رانینگ در بسکتبال

 
همچنین اگر بازیکنی بعد از اینکه توپ را ساکن در دست خود نگه داشت بدود دچار خطای رانینگ در بسکتبال میشود . حاصل این خطا در اختیار گرفتن توپ در دست تیم حریف است.
خطای های رانینگ و دبل دریبل جزو رایج ترین خطای های رشته ورزشی بسکتبال در سطوح پایین است .

قوانین و خطای های بسکتبال

قانون پنجم بسکتبال 


هنگامی که گل به ثمر رسید ، یکی از بازیکنان باید توپ را از نقطه ای مشخص در زمین خودی آغاز کند . قانون پنجم برا این مدیریت میکند که این بازیکن چند ثانیه مهلت دارد توپ را آغاز کند . وقتی بازیکن مالک توپ در نقطه شروع بازی ایستاد تنها 5 ثانیه مهلت دارد که توپ را آغاز کند و به هم تیمی هایش پاس بدهد . اگر در طی 5 ثانیه موفق به شروع بازی نشود توپ را از دست داده و مالکیت توپ به حریف میرسد.
هر گونه ممانعت بازیکن حریف برای شروع بازی توسط بازیکن خودی خطا محسوب میشود.


قانون ششم بسکتبال 


مدافعان میتوانند مسیر شوت را مسدود کنند و یا توپ را بدزدند تنها به شرطی که مرتکب خطا نشوند.


قانون هفتم بسکتبال 


تماس بیش از حد با بازیکن مقابل ، منجر به خطای آشکار خواهد شد . 

قوانین و خطای های بسکتبال


قانون هشتم بسکتبال 


اتهامات و صحنه سازی برای تیم مقابل منجر به خطای تهاجمی میشود .  اتهامات و صحنه سازی ها جزو خطای های فردی بسکتبال هستند.


قانون نهم بسکتبال 


اقداماتی مانند فحاشی ، تند گویی و یا خشونت رفتاری جزو خطا های فنی هستند که گاها جریمه هایی نیز دربر دارند.

 

✅همچنین مقاله جذاب تاریخچه بسکتبال را بخوانید

قوانین و خطای های بسکتبال

 

خطای های بسکتبال 


خطا ها در بسکتبال 6 مورد هستند . خطا های 3 ثانیه ای ، 8 ثانیه ای ، 24 ثانیه ای ، رانینگ ، دبل و پای پیوت . حاصل هر یک از این خطا ها از دست دادن توپ و دادن مالکیت توپ به تیم حریف است .


خطای 3 ثانیه  در بسکتبال 


بازیکنان تیمی که توپ را در اختیار دارد و حمله میکند نباید بیشتر از 3 ثانیه در محوطه تعیین شده تیم حریف ساکن بایستند . این قانون شامل خطوط محوطه نیز میشود . تشخیص این خطا بر عهده داور اصلی مسابقه است.

قوانین و خطای های بسکتبال


خطای 8 ثانیه در بسکتبال 


هنگامی که تیمی در محوطه خودی توپ را اختیار کند تنها 8 ثانیه مهلت دارد آن توپ را به محوطه تیم حریف منتقل کند در غیر این صورت خطای 8 ثانیه اتفاق میفتد و مالکیت توپ را از دست میدهد.


خطای 24 ثانیه در بسکتبال 


تیم حمله کننده 24 ثانیه مهلت دارد که گل بزند و یا توپ را به سمت سبد حریف پرتاپ نماید.
در شوت زنی باید توپ با سبد و حلقه تیم مقابل برخورد داشته باشد تا 24 ثانیه به صفر برسد در غیر این صورت 24 ثانیه ادامه خواهد داشت حتی اگر توپ به اوت برود.
در این صورت تنها در حالتی 24 ثانیه صفر خواهد شد که خطایی صورت گرفته باشد . چنانجه بوق 24 ثانیه به صدا در بیاید و توپ در هوا باشد به داخل سبد بیفتد گل محسوب خواهد شد.


خطای های رانینگ و دبل دریبل در بسکتبال را در بالا و در قانون چهارم بسکتبال توضیح داده ایم .


 پای پیلوت در بسکتبال 


چانچه بازیکن یک پای خود را ثابت گذاشته باشد و با پای دیگر به سمتی بچرخد و یا حرکت کند ، پایی که ثابت گذاشته است را پای پیلوت مینامند.
خطای فردی: خطای فردی خطایی است که توسط یک بازیکن انجام می شود مثل سد کردن بازیکن حریف، اقدام به شارژکردن، اقدام به دفاع کردن از پشت بدن بازیکن حریف، اقدام فیزیکی با دست، هل دادن بازیکن حریف، و استفاده غیر قانونی از دستان در هنگام بازی که این حرکات داور بازی ملزم به اعلام حطا خواهد کرد.

 

خطای غیر ورزشی در بسکتبال

 

 خطای غیر ورزشی  خطایی است که توسط بازیکن بطور عمدی بر روی بازیکن تیم مقابل آن هم در صورتی که چه صاحب توپ باشد و چه نباشد صورت می گیرد. جریمه این خطا دو پرتاپ آزاد به سود تیم مقابل و مالکیت توپ حریف خواهد بود.

 

خطای طرفین در بسکتبال

 

 خطای طرفین خطایی است که دو بازیکنی که در مقابل همدیگرهستند در یک زمان انجام میدهند.

 

خطای اخراج (دیسکالیفه) در بسکتبال 

 

هر حرکتی که که خارج از عرف بازی و به دور از روحیه ورزشکاری انجام شود با اخراج بازیکن از بازی و ۲ پرتاپ  آزاد به سود تیم مقابل  خواهد شد و تیم خاطی مالکیت توپ را از دست خواهد داد.

 

قوانین و خطای های بسکتبال

 

خطای تیمی در بسکتبال

 

 تعداد خطای صورت گرفته توسط بازیکنان یک تیم در مدت زمان 10 دقیقه نباید بیشتر از 4 عدد باشد ، در غیر این صورت خطای تیمی محسوب میشود و ۲ پرتاپ آزاد به سود تیم رقیب گرفته میشود.

 

خطای فنی در بسکتبال

 

خطای فنی خطایی است که بدون برخورد بازیکنان حاصر در زمین  شکل می گیرد.  جریمه خطای فنی  یک پرتاب آزاد برای تیم حریف است. اگر خطایی از سمت مربی، همراهان تیم و یا بازیکن ذخیره روی نیمکت صورت بگیرد جریمه آن ۲ پرتاب آزاد به سود تیم حریف و از دست دادن مالکیت توپ را به همراه خواهد داشت.

خطای تماس با توپ بر روی حلقه در بسکتبال : اگر شوتی روانه سبد شود در هنگام فرود بر روی سبد بازیکن مدافع و مهاجم حق تماس با توپ را نخواهند داشت حتی اگر توپ وارد سبد نشود.

 

قانون پنج خطا در بسکتبال

 

 بازیکنی که 5 خطا کرده باشد باید زمین مسابقه را ترک نماید و تیم میتواند بعد از 30 ثانیه بازیکن جایگزین را به داخل زمین بفرستد.

 

نیمه در بسکتبال

 

هنگامی که توپ از زمین خودی خارج شد و به زمین تیم حریف وارد شد ، نباید توپ را به زمین خود برگشت داد در این صورت خطای نیمه میدان اعلام میشود و مالکیت توپ از دست میرود.

 

کلام آخر 


برای اجرای درست در میادین ورزشی و درخشش حین بازی باید خطای کمتری انجام داد و درست بازی کرد . به همین منطور دانستن خطای های بسکتبال میتواند برای شما حائز اهمیت باشد. قوانینی ک خواندید بروزترین قوانین بسکتبال میباشند. برای رزرو سالن های ورزشی بصورت غیر حضوری و آنلاین میتوانید وارد صفحه سالن ورزشی ما بشید و سالن مد نظر خود را نزدیکترین محله به محل سکونتتان رزرو کنید.