تمام قوانین بازی فوتسال 1402

تمام قوانین بازی فوتسال در سال 2023 را در این مقاله بخوانید. قوانین پنالتی و اوت فوتسال+قوانین جدید فوتسال

امروز اومدیم با هم به بررسی قوانین و مقررات رشته ورزشی فوتسال بپردازیم باما همراه باشید.

در مقاله قبلی به طور کلی رشته ورزشی فوتسال را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم ، امروز قصد داریم قوانین و مقررات رشته ورزشی فوتسال را برایتان شرح دهیم با وبسایت باشگام همراه باشید.

فوتسال

در هر رشته ورزشی ، رعایت قوانین آن رشته جزو مقررات بازی است به نحوی که هر بازیکنی اگر مقررات آن بازی را رعایت نکند از بازی کردن محروم میشود . بازیکنی که نداند برای بازی کردن چه مقرراتی لازم است بنظرتان مستعد بازی کردن است؟ البته که نه ! رشته ورزشی فوتسال نیز از این قاعده مستثنا نیست و بازیکنان فوتسال موظف اند قوانین از پیش تعیین شده توسط فدراسیون فوتسال را در بازی رعایت کنند. در مقاله زیر شما را با صفر تا صد قوانین رشته ورزشی فوتسال آشنا خواهیم کرد تا امیدواریم با پیروی از این قوانین بازی شما به استاندارد ترین حالت خود نزردیکتر شود.

در این مقاله در مورد قوانین پنالتی در فوتسال، قوانین جدید فوتسال و همچنین قانون پنالتی دوم مطالب کاربردی خواهید خواند.

 

✅همچنین بخوانید: بهترین بازیکنان فوتسال جهان

 

 

 قوانین فوتسال

قوانین بازی به 18 قسمت تقسیم میشوند که بعد از نام بردن به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت

قانون اول : زمین بازی

قانون دوم :  توپ

قانون سوم :  تعداد بازیکنان

قانون چهارم : وسایل مورد نیاز بازیکنان

قانون پنجم : داوران

قانون ششم : کمک داور

قانون هفتم : داور وقت نگه دار

قانون هشتم : مدت بازی

قانون نهم : شروع بازی

قانون دهم : توپ داخل و یا بیرون فوتسال

قانون یازدهم : گل زدن

قانون دوازدهم : خطا های فوتسال

قانون سیزدهم : ضربه آزاد فوتسال

قانون چهاردهم : مجموع خطا های جمع شده

قانون پانزدهم : قوانین پنالتی

قانون شانزدهم : قوانین پرتاپ اوت

قانون هفدهم : قوانین پرتاپ اوت دروازه بان

قانون هجدهم : قوانین کرنر زدن

قوانین فوتسال

حال به بررسی هریک از این هجده قانون میپردازیم :

 

 زمین بازی در فوتسال

 

قانون اول ، زمین بازی :

همانطور که در مقاله قبل گفتیم ، زمین استاندارد فوتسال دارای ابعاد خاصی است . در همان مقاله خاطر نشان کرده ایم که طول زمین این رشته ورزشی حداقل 25 متر و حداکثر 42 متر است. عرض زمین فوتسال نیز حداقل 15 متر و حداکثر 25 متر میباشد . خط های داخل زمین فوتسال باید 8 سانتی متر پهنا داشته باشند. در مرکز خطی که زمین را به دو نیمه تقسیم میکند یک دایره به اندازه 3 متر داریم. درمورد نقطه های پنالتی نیز در رده سنی نونهالان فاصله نقطه پنالتی تا دروازه 4متر و در بقیه رده های سنی 10 متر میباشد. در گوشه های زمین در نقاطی که کرنر زده میشود ، ربع دایره هایی داریم که اندازه این ربع دایره ها باید 25 سانتیمتر باید باشد. درمورد دروازه ها هم خط دروازه نیز مانند خطوط دیگر باید 8 سانتی متر پهنا و 3متر طول داشته باشد یعنی طول دروازه رشته ورزشی فوتسال باید 3 متر بوده و ارتفاع آن 2 متر میباشد. تیم ها بازیکن های تعویضی خود را که در محدوده خاصی از زمین برایشان مشخص شده انجام میدهند و باید به این نکته توجه داشته باشند که ورود و خروج بازیکن ها فقط و فقط باید از این محدوده انجام گیرد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: معرفی کامل علی دایی

 

مشخصات توپ فوتسال

 

قانون دوم توپ :

در مقاله معرفی رشته ورزشی فوتسال ، قانون دوم یعنی قانون توپ فوتسال را بخوبی تشریح کرده ایم . در مقاله پیشین خاطر نشان کرده ایم که توپ استاندارد رشته ورزشی فوتسال باید 62 الی 64 سانتیمر قطر داشته باشد . وزن توپ باید بین 390 تا حداکثر 430 گرم (توپ نمره 4) داشته باشد .برای اینکه از استاندارد بودن توپ فوتسال اطمینان حاصل کنید توپ را از 2 متر رها کنید ، فاصله توپ بعد از خوردن به زمین و بالا آمدن آن نباید کمتر از 65 سانتی متر و بیشتر از 55 سانتی متر باشد.

جنس توپ عمدتا یا از چرم مصنوعی و یا طبیعی و یا از مواد مشابه است .محیط آن حداقل 62 سانتی متر و حداکثر 64 سانتی متر است. فشار داخل توپ نیز حداقل 4 و حداکثر 6 اتمسفر یا حداقل 400 و حداکثر 600 گرم بر سانتی متر مکعب از سطح دریا است.

عکس بازیکن فوتسال

 

قانون بازیکنان در فوتسال

 

قانون سوم ، بازیکنان :

در یک بازی فوتسال 2 تیم 5 نفره شرکت میکنند . یکی از این 5 نفر دروازه بان است و 4 نفر دیگه بازیکن. تعداد بازیکنان حین بازی متغیر است چرا که امکان دارد بازیکنی در دقایقی از بازی خطا کرده و اخراج شود و تیم 4 نفره کار خود را پیش ببرد اما در حالتی که بازیکنان یک تیم به زیر 3 نفر برس بازی مختومه اعلام میشود.

تعویض به تعداد نامحدودی آزاد است و بازیکنان میتوانند بعد از تعویض دوباره به بازی برگردند . در مورد تعویض دروازه بان هم محدودیتی نداریم یعنی دروازه بان نیز میتواند با یکی ازبازیکنان داخل نیمکت تعویض گردد وحتی لباس خود را با وی تعویض کند!

تیم رقابت کننده در نیمکت ذخیره خود در بیشترین حالت میتواند 7 بازیکن داشته باشد. بعد از وارد شدن بازیکن تعویضی به داخل زمین عمل تعویض پایان می یابد. اگر در حین تعویض قبل از اینکه بازیکن داخل زمین کاملا از خط زمین خارج نشده باشد بازیکن ذخیره وارد زمین شود خطا محسوب میشود . در این حالت داور بازی را متوقف کرده و بازیکنی که زمین را ترک میکرده را به بیرون فرستاده و به بازیکنی که وارد زمین شده اخطار میدهد. این خطا یک موقعیت ضربه آزاد غیر مستقیم از محلی که بازی متوقف شده به تیم مقابل میدهد. اگر در حین انجام این خطا توپ داخل محوطه جریمه باشد ، تیم حریف یک ضربه آزاد غیر مستقیم از روی خط جریمه و در نزدیکترین نقطه به محل توقف بازی را صاحب میشود.

اگر بازیکن جانشین یا بازیکن تعویضی از محلی به غیر از منطقه تعویض وارد زمین بازی شده یا از زمین بازی خارج شود
داور بازی را متوقف کرده به بازیکن خاطی اخطار میدهد سپس بازی را مجددا شروع کرده و یک ضربه آزاد غیر مستقیم علیه تیم خاطی از محل توپ زمانیکه بازی را متوقف کرده است را به تیم مقابل می دهد.

 

عکس بازیکن فوتسال

 

لوازم مورد نیاز رشته ورزشی فوتسال

 

قانون چهارم ، لوازم مورد نیاز بازیکنان :

بازیکنان فوتسال برای بازی کردن باید یک دست پیراهن ورزشی ، شورت ، جوراب ، قلم بند (ضربه گیر) و یک جفت کفش ورزشی مناسب تهیه کنند. هیچ یک از لوازم استفاده شده نباید هیچگونه خطری برای خود بازیکنان و دیگر بازیکنان داشته باشد و شماره ی پیراهن بازیکنان باید خوانا بوده و از عدد 1 شروع شده و در عدد 15 خاتمه یابد. لازم به ذکر است که جوراب استفاده شده باید به طور کامل روی ضربه یا قلم بند را بپوشاند. دروازه بان تیم نیز میتواند بجای شورت ورزشی از شلوار ورزشی نیز استفاده نماید.

 

تعداد داوران در فوتسال

 

قانون پنجم ، داوران :

در فوتسال ما به 4 داور برای قضاوت بازی نیازمندیم . این داوران به ترتیب : داور اصلی ، داور دوم ، داور وقت نگه دار و داور سوم میباشند. برای اداره بازی داخل زمین یک داور اصلی یا سرداور تعیین میگردد. از لحظه ورود بازیکنان به زمین تا خروج آنها ، تصمیم نهایی را داور اول بازی میگیرد . درصورت نبودن داور وقت نگه دار ، وظیفه این داور نیز بر عهده داور اول می باشد.

قانون ششم ، کمک داوران :

برای هر بازی علاوه بر داور اول بایستی داور دوم نیز انتخاب گردد. طرف مقابل داور اصلی داور دوم قرار میگیرد وهمان قدرت اجرایی را دارد به جز ( همه وقایعی را که قبل در حین یا بعد از بازی می افتد ثبت و گزارش کند ) در صورت نبودن وقت نگهدار وظیفه دارد دو دقیقه اخراجی بازیکنان و تایم یک دقیقه را محاسبه نماید و تعویض سیار صحیح انجام گرفته است . در صورت دخالت بی مورد از جانب کمک داور ، داور اصلی بایستی او را از وظیفه آن معاف شخصی دیگری جانشین وی موضوع را گزارش کند .

در صورت وجود اختلاف نظر بین داور اصلی و کمک داور سرداور (داور اصلی) حاکم خواهد بود .

 

قوانین فوتسال

 

قانون هفتم ، وقت نگه دار :

داور وقت نگه داردر خارج از بازی در امتداد خط میانی در منطقه تعویض بازیکنان قرار میگیرد . وظایف او عبارت اند از :نگهداری وقت بازی، مدیریت 2 دقیقه اخراجی،  یادداشت تایم اوت ها و دادن علامت تایم اوت به داوران اعلام زمان بازی با صوت به داوران و یادداشت ۵ خطای اول هر تیم در هر نیمه که توسط داوران اعلام شده ، ثبت شماره گلزنان و بازیکنان اخراجی و اخطاری و تایم اوت ها آن ها می باشد .

داوروقت نگه دار باید یک دقیقه تایم اوت را چک کند و دو دقیقه زمان مورد نیاز برای برگشتن یک بازیکن بجای بازیکن اخراجی را محاسبه نماید .

پایان نیمه های اول ، دوم  و ۲ زمان وقت اضافه و پایان تایم اوت را با صوت خود وعلائم ارائه شده به داوران نشان دهد .

تایم اوت های انجام شده توسط تیمها را در تابلو نشان دهد .

تعداد ۵ خطای اولیه توسط هر تیم در هر نیمه از زمان بازی را در تابلو نشان داده و علامت دهد .

وظایف داور سوم ( the third referees duties ) :

داور سوم به وقت نگهدار کمک میکند تا تعداد خطاهای انجام شده ( ۵ خطای اولیه ) در هر نیمه را ثبت مینماید .

هر توقف در بازی و دلایل توقفها را ثبت میکند .

شماره بازیکنان زننده گل را ثبت می کند .

شماره و نام بازیکنان اخطاری واخراجی را ثبت میکند .

هر گونه اطلاعات مورد نیاز در فرم مسابقه را ثبت میکند .

در صورت بروز هرگونه آسیب دیدگی احتمالی برای داور و داور دوم ، داور سوم جایگزین آنها

می شود .

 

هر نیمه فوتسال چند دقیقه است؟

 

قانون هشتم ، مدت بازی :

بازی فوتسال در دو نیمه 20 دقیقه ایی برگزار میشود که بین دونیمه 15 دقیقه وقت استراحت برای بازیکنان در نظر گرفته میشود . در هرنیمه تیم ها میتوانند یک تایم درخواستد کنند .اگر درحین بازی خطا هایی انجام شوند و ضربه های آزاد چه پنالتی و ضربات آزاد گرفته شوند، به اندازه مدت زمان زدن این ضربات به مدت بازی در پایان وقت افزوده میشود. بازی امکان دارد که با نتیجه مساوی پایان یابد مگر اینکه بازی حذفی باشد ، در این صورت اگر نتیجه 2 نیمه تساوی باشد 2 نیمه 5 دقیقه ایی بعنوان وقت های اضافه به مدت زمان بازی افزوده میشود ، توجه داشته باشید که تیم های رقابت کننده در وقت های اضافی اجازه درخواست تایم ندارند.

 

قوانین فوتسال

 

 قانون نهم ، شروع بازی :

در ابتدای بازی داور قرعه کشی میکند و برنده قرعه زمین بازی را انتخاب میکند و بازنده قرعه بازی را شروع میکند. تیم بازنده قرعه ، با سوت داور باید بازی را شروع کند. فاصله بازیکنان از توپ باید 3 متر باشد. درصورت زده شدن ضربه مستقیم به سمت دروازه و درصورت گُل شدن توپ ، گُل پذیرفته نمیشود.

 

قانون دهم ، توپ داخل یا بیرون از زمین فوتسال :

توپ بازی اگر در هر صورت (زمینی و هوایی) از خط عرضی و یا خط طولی بگذرد اوت محسوب میشود. برخورد توپ به سقف سالن نیز اوت محسوب میشود و از نزدیک ترین محل ، از روی خط میدان اوت زده میشود

قانون یازدهم ، گُل زدن: برای اینکه ضربه شما به سمت چهارچوب تبدیل به گُل شود باید توپ از خط دروازه بین تیرک های دروازه بطور کامل عبور کند. ضربه هایی مانند ضربه دست ، هُل دادن بازیکن حاوی توپ درصورتی که توپ داخل دروازه قرار گیرد و پرتاب اوت اگر داخل دوازه شوند گُل محسوب نمیشوند.

خطاهای فوتسال

 

خطاهای فوتسال

 

قانون دوازدهم ، خطا ها :

هرگاه بازیکنی چه سهواً و چه عمداً هر یک از خطا های زیر را انجام دهد ، ضربه  آزاد به نفع تیم مقابل گرفته میشود ، اگر این خطا داخل محوطه جریمه باشد پنالتی گرفته میشود.

  1. لگد انداختن به بازیکن حریف
  2. ضربه به پشت پای حریف
  3. پریدن به روی حریف
  4. تنه شدید و خطرناک
  5. تنه از پشت
  6. تف انداختن به داخل زمین
  7. ضربه زدن به حریف
  8. هل دادن حریف
  9. ضربه به حریف با شانه
  10. گرفتن و نگه داشتن حریف
  11. تکل

هفت خطای مقابل منجر به اخطار به بازیکن خاطی میشود   : ۱ – مرتکب رفتار غیر ورزشی . ۲- با گفتار و کردار به تصمیم داور اعتراض نماید . ۳- مکرراً قوانین بازی را نقص نماید . ۴- شروع مجدد بازی را به تأخیر اندازد . ۵- هنگام شروع مجدد بازی ، ضربه آزاد و ضربه کرنر فاصله لازم رعایت نکند . ۶- بدون اجازه داور وارد زمین شود . ۷- بدون اجازه داور زمین را ترک کند .

 

قوانین فوتسال

 

 

7 خطای ممنوعه در فوتسال

 

هفت خطای زیر ممکن است به اخراج بازیکن از زمین فوتسال منجر شود

 

  1. خطای شدید
  2. دعوا با خاطی
  3. تف انداخت روی بازیکنان
  4. دست زدن به توپ به صورت عمدی که از گل شدن توپ جلوگیری کند
  5. موقعیت مستقیم و تک به تک حریف با دروازه بان را با یک خطا سلب کند
  6. فحس و ناسزا
  7. بدون اجازه داور زمین بازی را ترک کند

 

بازیکنی که اخراج میشود توسط داور به رختکن هدایت میشود و تیم اخراجی دهنده دو دقیقه بعد از اخراج بازیکن میتواند بازیکن جدیدی را جایگزین نماید مگر اینکه قبل از اتمام ۲ دقیقه گلی به ثمر برسد.

 

بازیکن اخراجی در فوتسال

 

در صورت اخراج بازیکن :

اگر ۵ بازیکن در مقابل ۴ بازیکن بازی میکنند و تیمی که دارای بیشترین تعداد بازیکن است گلی به ثمر برساند تیم ۴ نفره میتواند یک نفر به تیم خود اضافه نماید .

اگر هر دو تیم با ۴ بازیکن بازی میکنند و گلی به ثمر میرسد بازیکنی به تیمها اضافه نخواهد شد .

اگر ۵ بازیکن بر علیه ۴ بازیکن یا ۴ بازیکن بر علیه ۳ بازیکن بازی میکنند و تیمی که تعداد بیشتری بازیکن دارد گل به ثمر میرساند تیمی که کمترین تعداد بازیکن را دارد میتواند یک نفر به بازیکنان خود اضافه نماید .

اگر هر دو تیم با ۳ بازیکن بازی می کنند و گلی به ثمر میرسد هر دو تیم نمیتوانند بازیکنی را اضافه نمایند .

اگر تیمی که گل زده یک نفر از تیم مقابل بازیکن کمتر دارد بازی با همان تعداد ادامه می یابد و تیم زننده گل نمیتواند بازیکنی را اضافه نماید .

 

ضربه آزاد در فوتسال

 

قانون سیزدهم ، ضربه آزاد  :

در فوتسال 2 نوع ضربع آزاد داریم : ضربه آزاد مستقیم ، ضربه آزاد غیر مستقیم .

در ضربه آزاد مستقیم میتوان مستقیما به حریف گُل زد.

 

تعداد خطای مجاز در فوتسال

 

قانون چهاردهم ، خطا های جمع شده :

اگر مجموع خطا های یک تیم از بین خطاهای قانون دوازدهم به بیشتر از 5 خطا برید یک ضربه پنالتی به رقیب داده میشود . هم در ضربات پنالتی و هم در ضربات آزاد لازم است که زننده ضربه معلوم شود.

 

قانون پانزدهم ، پنالتی :

ضربه پنالتی از نقطه پنالتی مشخص شده در زمین ، زده میشود. ضربه زده شده باید به طرف جلو و به سمت دروازه باشد و دروازه بان باید روی خط دروازه بایستد.

 

قانون شانزده ، اوت زدن :

اگر توپ از خط طولی زمین گذر کند اوت است و بازیکن حریف میتواند اوت را به هر سمتی که دلش خواست ، شروع کند . بازیکنان حریف حداقل 5 متر باید از محل ضربه اوت فاصله داشته باشند.

 

قانون هفدهم ، اوت دروازه بان :

اگر توپ از خط عرضی زمین عبور کند ، توپ را دروازه بان شروع می کند.

 

قانون هجدهم ، کرنر :

ضربه کرنر از گوشه زمین و از محل ربع دایره مخصوص این ضربه شروع میشود. ضربه کرنر در صورتی که بصورت مستقیم وارد دروازه شود گُل محصوب میشود . خطای 4 ثانیه دارد و اگر بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد خطا محسوب میشود.

 

فوتسال

 

بعد از پایان وقت های اضافه

در صورت تساوی بازی هر تیم 5 پنالتی میزند. اگر بعد از زده شدن 5 ضربه پنالتی مورد نظر باز هم نتیجه تساوی بعمل آید ، ضربات پنالتی یک نفر به یک نفر دوبارتاً زده میشود تا جایی که یک تیم گل بزند و تیم دیگر پنالتی را از دست بدهد. در همین جا سوت پایان بازی توسط داور اول زده میشود و تیمی که گُل آخر را زده برنده بازی اعلام میگردد.

 

قانون پنالتی در فوتسال

یک ضربه پنالتی برای تیمی اعلام می شود که حریف هر یک از ده خطایی را که برای آن ضربه آزاد مستقیم اعلام شده است، در داخل محوطه جریمه و در حالی که توپ در جریان است، انجام دهد.یک گل ممکن است مستقیماً از ضربه پنالتی به ثمر برسد.زمان اضافی برای ضربه پنالتی در پایان هر نیمه یا در پایان هر وقت اضافه مجاز است.

موقعیت توپ و بازیکنان

توپ:

 باید روی علامت پنالتی قرار گیرد

بازیکنی که ضربه پنالتی را می زند:

 باید به درستی تعیین و برای داور شناخته شده باشد.

دروازه بان مدافع:

باید روی خط دروازه خود، رو به ضربه زننده، بین تیرک دروازه ها تا زمانی که توپ زده شود، باقی بماند. البته این قانون قدیمی بود و در قانون جدید محل ایستادن دروازه بان تغییر کرده است.

شیوه زدن پنالتی فوتسال

 

پس از اینکه بازیکنان طبق این قانون در موقعیت قرار گرفتند، یکی از داوران برای زدن ضربه پنالتی علامت می دهد.

بازیکنی که ضربه پنالتی می زند باید توپ را به جلو بفرستد. توپ زمانی که به آن ضربه زده می شود در بازی است و به جلو حرکت می کند.

 

تخلفات در پنالتی

 

اگر بازیکنی که ضربه پنالتی را انجام می دهد، توپ را به جلو پرتاب نکند:

داوران بازی را متوقف می کنند و دستور می دهند که مسابقه با یک ضربه آزاد غیرمستقیم برای تیم مدافع شروع شود تا از نقطه پنالتی گرفته شود.

اگر در حین زدن ضربه پنالتی، توپ توسط هم تیمی بازیکنی که قبلاً شناسایی شده بود، زده شود:

داوران بازی را متوقف می کنند، او را به دلیل رفتار غیر ورزشی اخطار می دهند و دستور می دهند که مسابقه با یک ضربه آزاد غیرمستقیم برای تیم مدافع شروع شود و از نقطه پنالتی گرفته شود.

اگر داوران علامت زدن ضربه پنالتی را بدهند و قبل از اینکه توپ در بازی باشد، یکی از موارد زیر رخ می دهد:

بازیکنی از همان تیم که بازیکنی که ضربه می زند قوانین فوتسال بازی را نقض می کند:

داوران اجازه می دهند ضربه زده شود.

اگر توپ وارد دروازه شود، ضربه دوباره زده می شود.

اگر توپ وارد دروازه نشود، داوران بازی را متوقف می کنند و دستور می دهند که مسابقه با یک ضربه آزاد غیرمستقیم برای تیم مدافع شروع شود و از محلی که تخلف رخ داده است.

یکی از بازیکنان تیم مدافع قوانین فوتسال بازی را نقض می کند:

داوران اجازه می دهند ضربه زده شود

اگر توپ وارد دروازه شود، یک گل اعلام می شود، اگر توپ وارد دروازه نشود،  ضربه دوباره زده می شود.

یک یا چند بازیکن از تیم مدافع و یک یا چند بازیکن از تیم مهاجم قوانین فوتسال بازی را نقض می کنند:

ضربه دوباره زده می شود

اگر بعد از زدن ضربه پنالتی:

ضربه زننده توپ را دوباره لمس می کند (به جز با دستانش) قبل از اینکه توپ را به بازیکن دیگری لمس کند:

یک ضربه آزاد غیرمستقیم به تیم مقابل داده می شود که باید از محلی که خطا رخ داده است زده شود.

 

قانون جدید پنالتی در فوتسال

 

اول چیزهای واضح یک تغییر خاص برای هواداران معمولی بسیار قابل توجه خواهد بود و آن افزایش از 3 به 5 ضربه در ضربات پنالتی است.

علاوه بر این، یک دروازه بان باید در هنگام ضربات پنالتی یک پا بالاتر از خط دروازه باشد.

 

قوانین پنالتی دوم فوتسال

 

به ضربه آزاد بدون دیوار دفاعی، پنالتی دوم میگویند. دروازه بان حداقل باید ۵ متر تا نقطه پنالتی فاصله داشته باشد و توپ در نقطه ای دور از نقطه پنالتی قرار میگیرد.

پنالتی دوم زمانی اتفاق می افتد که خطاهای یک تیم در هر نیمه به ۵ رسیده باشد.

 

قانون جدید پاس به عقب در فوتسال

 

قانون جدیدی که برای جذاب‌تر شدن فوتسال در نظر گرفته شده، محدودیتی است که برای دروازه‌بان‌ها لحاظ می‌شود. طبق این قانون بازیکنان یک تیم، در نیمه خودی فقط یکبار می‌توانند به دروازه‌بان پاس به عقب بدهند.

 

جمع بندی

آنچه که ما نوشتیم مجموعه ای از قوانین فوتسال بود که برای هر ورزشکاری که در رشته فوتسال فعالیت میکند دانستن این قوانین ضروری است.

 

✅همچنین بخوانید: معرفی ورزش فوتبال به همراه فیلم