قوانین بازی هندبال 1401

تمامی قوانین هندبال در سال 1401 | هندبال به مادر رشته های سالنی معروفه ، چیزی از قوانین هندبال میدونی ؟ اینجا برات صفر تا صد قوانینش رو گذاشتیم حتما یه سری بزن

معرفی ورزش هندبال

 

همانطور که در مقاله معرفی رشته هندبال گفتیم، هندبال یک ورزش سریع تیمی داخل سالن است که در آن باید تیم ها با دریبل زنی توپ با دست برای گُل زنی و پیروزی در بازی اقدام کنند..شما در سایت باشگام و درقسمت سالن های هندبال میتوانید اقدام به رزرو سالن و ثبت نام در کلاس های آموزشی مخصوص این رشته کنید. هندبال متشکل از دو تیم هفت نفره که در داخل زمین است که توپ را با دست به هم پاس داده و اقدام به شوت زنی میکنند.ورزش هندبال نیز ، مانند ورزش های دیگر از قوانین خاصی پیروی میکند . امروز با هم اومدیم به قوانین رشته ورزشی هندبال بپردازیم . با ما همراه باشید

قوانین رشته ورزشی هندبال

 

قوانین رشته ورزشی هندبال :

 

این رشته نیز مانند رشته های ورزشی دیگر شامل قوانین خاصی است که بدون داشتن آشنایی با آنها تقریبا نمی توان این ورزش را به درستی بازی کرد. قوانین رشته ورزشی هندبال توسط فدراسیون بین المللی هندبال تعیین میشود و هر ساله قوانین اصلاح شده و قوانین بهتر و استاندارد تری جایگزین آنها میشوند. هدف از تعیین قوانین برای بازی ها ، نزدیکتر شدن آنها به استاندارد ترین حالت خود است.هر بازیکن هندبال موظف به رعایت قوانین بوده و در صورت سرپیچی از این قوانین در زمین بازی و یا در خارج آن توسط داوران ، مربیان و یا حتی کنفدراسیون مربوطه جریمه میشود.

در رشته ورزشی هندبال ، گل زمانی به ثمر میرسد که توپ از خط بین دو تیرک عمودی دروازه بطور کامل عبور کند . گُل در صورتی قبول میشود که داوران زمین آنرا تأیید کنند. در صورتی که داوران مطمئن باشند که در به ثمر رسیدن این گُل قوانین بازی نقض شده اند ، گُل به ثمر رسیده را قبول نمیکنند. در پایان نیز به تیمی که بیشترین گُل را به ثمر رسانده باشد عنوان برنده آن بازی تعلق میگیرد و در صورتی که نتیجه بعمل آمده یکسان باشد یعنی هر دو تیم به مقدار یکسان به همدیگر گُل زده باشند نتیجه تساوی ثبت خواهد شد

 

قوانین هندبال

تایم بازی

تعداد بازیکنان

دروازه بان

بازیکنان

دیگر مقررات

 

خطا های هندبال

 

خطای دیسکالیفه

خطای رانینگ

خطای دریبل دوبل

خطای شیش متر

خطای تماس توپ با پا

کلیات

 

قوانین شروع بازی هندبال 

 

قوانین بازی هندبال

 

قانون اول ورزش هندبال ، تایم بازی  :

 

بازی در دو نیمه 30 دقیقه ای ، 25 دقیقه ایی و 20 دقیقه ای بسته به نوع رده سنی بازیکنان برگزار میشود. بنابر اعلامیه رسمی هیئت هندبال جمهوری اسلامی ایران  در رده سنی بزرگسالان تایم نیمه ها 30 دقیقه است . رده سنی بزرگسالان (26 سال به بالا) رده سنی امید (24 سال تا 26 سال) بعلت داشتن قوای جسمانی بالا ، کاملا طبیعی است که مدت زیادی را میتوانند بازی کنند . در رده سنی جوانان (20 سال تا 24 سال) تایم نیمه ها 25 دقیقه است . در رده سنی نوجوانان (18 سال تا 20 سال) تایم بازی 20 دقیقه بوده و در رده های سنی نونهالان (از 16 سال تا 18 سال )تایم بازی 15 دقیقه می باشد.

 

قانون دوم ورزش هندبال، تعداد بازیکن :

 

بازیکن های داخل زمین شامل 12 نفر در قالب دو تیم 6 نفره میباشند. این بازیکنان با بازیکنان ذخیره در هر دقایق از بازی میتوانند بصورت مداوم و نامحدود تعویض گردند . بازیکنان داخل زمین میتوانند توپ را با استفاده از پاس کاری و یا دریبل زنی به زمین حریف انتقال دهند به شرطی که مرتکب خطا هایی که در پایین صفحه به آنها خواهیم پرداخت ، نشوند.بازیکنان مستلزم به رعایت قاعده سه گام هستند . این قاعده ، برای بازیکنان الزام میکند که بیشتر از 3 گام وقتی توپ در دستشان ساکن است ، برندارند.

 

سایر قوانین در ورزش هندبال

 

  • بازیکن دفاع نباید یک موقعیت مستقیم گل را از بازیکن حریف توسط خطا سلب کند . در صورت بروز این اتفاق ، تیم خاطی با یک پنالتی جریمه خواهد شد

 

  • پنالتی : ضربات پنالتی از نقطه پنالتی که در 7 متری خط دروازه قرار دارد زده میشوند و همه بازیکنان بجز بازیکن زننده پنالتی در خط 9 متر که در فاصله 9 متری خط دروازه قرار دارد مستقر میشوند. زننده پنالتی یک پایش را روی نقطه پنالتی قرار میدهد و پای دیگرش آزاد است ، او باید به این نکته دقت کند که که پای اول او که در روی نقطه پنالتی است نباید جابجا شود . درصورت بروز این اتفاق ، پنالتی از دست میرود.

 

  • هر کدام از بازیکنان هندبال فقط 3 ثانیه میتوانند توپ را در حالتی که ساکن هستند و هیچ فعالیتی نمیکنند ، نگه دارند.

 

  • بازیکن خاطی محکوم به اخطار است ، بعد از اخطار، کارت زرد را داریم و بعد از کارت زرد ، اخراج 2 دقیقه ای توسط داور .

 

  • در صورتی که تعداد اخراج 2 دقیقه ای یک بازیکن به 3 عدد برسد ، بازیکن خاطی با یک کارت قرمز باید زمین مسابقه را بطور کلی ترک نماید . تیم اخراجی دهنده بعد از 2 دقیقه میتواند بازیکن جدید را جایگزین نماید.

 

  • بازیکنان مسلتزم به رعایت فاصله 3 متر از محل پرتاپ خطا و اوت میباشند.

 

  • به هر بازيكن يك كارت و به هر تيم سه كارت زرد تعلق مي گيرد و بعد از آن اخراج 2 دقيقه اي براي بازيكن به همراه خواهد داشت.

 

  • در صورتی که بعد از سوت داور مسابقه گُلی به ثمر برسد، آن گُل مردود اعلام میشود.

 

  • در بازی های حذفی اگر دو تیم در پایان وقت بازی به نتیجه تساوی دست یابند بازی به وقت های اضافه می رود . تیم ها، 5 دقیقه میتوانند استراحت کنند  و بعد از استراحت 5 دقیقه ای،  بازی را در 2 نیمه 5 دقیقه ای ادامه میدهند .

 

  • بازیکنان نباید مانع از شروع سریع تیم حریف شوند.

 

  • در هنگام پرتاپ اوت ، بازیکن باید یک پایش روی خط طولی زمین باشد و همانطور که گفتیم بازیکنان باید 3 متر از محل شروع اوت فاصله داشته باشند.

 

  • بازیکن حق ندارد وقتی در محل شروع اوت قرار گرفت توپ را به زمین زده و دوباره در دست بگیرد و پرتاب اوت را به بازیکن دیگری واگذار نماید.

 

  • هر بازیکن 3 ثانیه مهلت برای شروع خطا و اوت دارد.

 

  • بازیکنان به هر نحوی نباید وارد منطقه 6 متری دروازه بان شوند.

 

  • هنگامی که توپ به بازیکن های حریف (بجز دروازه بان ) برخورد کند و به بیرون برود ، تیم حمله کننده صاحب یک ضربه کرنر میشود.بازیکن زننده کرنر باید یک پا را روی گوشه خط کناری و خط دروازه گذاشته و توپ را به داخل پاس می دهد.

 

  • در صورتی که توپ به بدن دروازه بان برخورد کند و به بیرون برود ، هیچ کرنری بدست نمی اید و دروازه بان توپ را از محوطه خودی شروع میکند.

 

  • ضربات آزاد : در صورتی که حریف مرتکب خطایی شود ممکن است داور شما را صاحب یک ضربه آزاد کند . بازیکنان باید از محل شروع 3 متر فاصله داشته باشند.

 

خطاهای بازی هندبال

 

خب بریم سراغ تشریح خطا های رشته ورزشی هندبال :

 

خطای دیسکالیفه در ورزش هندبال :

 

        اگر بازیکنی خطایی را مرتکب شود که خارج از روحیه ورزشکاری بوده و غیر اخلاقی باشد از زمین مسابقه اخراج میشود

 

خطای رانینگ :

 

       اگر بازیکن بیشتر از 3 گام در زمین بازی گام بردارد آن هم در حالتی که دریبل نزند مرتکب خطای رانینگ میشود

 

کلیات :

 

       هیچ گونه زمین خوردن، هل دادن، ضربه زدن، فشار دادن، شارژ کردن یا نگه داشتن در هندبال مجاز نیست.

 

خطای دریبل - دابل :

 

        بازیکن باید بعد از اینکه یکبار توپ را به زمین زد به دریبل زنی بپردازد و چنانچه دوبارتاً توپ را بگیرد و نگه دارد مرتکب خطای دابل میشود .

 

خطای شش متر:

 

   پای بازیکن ها نباید خط شش متری دروازه بان و داخل آن را لمس کند ، درصورت ورود به این محوطه مرتکب خطا شده و موقعیت خود را از دست میدهد . حتی بازیکن های خودی نیز نمیتوانند وارد این محوطه شوند.

 

خطای روی بازیکن :

 

        هر گونه حرکتی که بازیکن دفاع روی بازیکن حمله کننده انجام دهد و او را سرنگون کرده و یا موقعیتی را از او سلب کند ، خطا محسوب میشود.

 

خطای برخورد توپ با پا :

 

        اگر توپ به هر نحوی به پای بازیکن های داخل زمین (بجز دروازه بان) برخورد کند خطا محسوب شده و مالکیت توپ به تیم حریف واگذار میشود.

 

 

اخطاز های هندبال

 

  اخطار ها در هندبال :

    اخطار های هندبال بسته به نوع و شدت :

  •    کارت زرد

  •    اخراج 2 دقیقه ای

  •    کارت قرمز

 

حالا که با قوانین بازی هندبال آشنا شدید، بهتر است بدانید رشته ورزشی هندبال ، میتواند بر روی فرم عضلانی شما و میزان رشد قدی شما تأثیر مستقیم بگذارد . این رشته که به مادر رشته های سالنی نیز معروف است ، ورزش پُز تحرکی میباشد. اگر به این ورزشی علاقه مند هستید میتوانید از طریق صفحه هندبال سایت باشگام اقدام به ثبت نام در کلاس های آموزشی هندبال و رزرو سانس های ورزشی کنید.