معرفی رشته بدنسازی

اگه دوس داری با رشته بدنسازی آشنا بشی و 6 عنصر مهم در انتخاب باشگاه رو بفهمی با من همراه باش

بیشتر ما دنبال این هستیم که بدنی ایده آل و رو فرم داشته باشیم چون عقیده داریم افرادی که بدن های ورزیده و ایده آلی دارند جذاب ترند ، شایدم برای افزایش قدرت بدنی و یا بهبود عملکردمان در رشته ورزشیمان به این فکر افتاده باشیم که یک سری به باشگاه بدنسازی سر خیابون بزنیم!

اگه دوس داری با رشته بدنسازی آشنا بشی و 6 عنصر مهم در انتخاب باشگاه رو بفهمی با من همراه باش

 

بدنسازی

 

اول بریم سراغ اینکه بدنسازی اصلا چیه؟

بدنسازی یک رشته ورزشی نسبتا سخته که در آن با انجام یک سری حرکات خاص با دستگاه های مخصوص و یا بر اساس خلاقیت فردی ، حجم ماهیچه هایتان را زیاد کرده  و آنها را فرم دهی میکنید .

آیا پرورش اندام همون بدنسازیه؟

اول بریم سراغ مورد اول یعنی پرورش اندام

واقعیت ماجرا از این قراره که رشته پرورش اندام به سه بخش تقسیم میشه :

1-بادی بیلدینگ (Body-Building)

2-بادی کلاسیک (Body-Classic)

3-بادی فیتنس (Body-fitness)

میریم سراغ مورد اول یا همان بادی بیلدینگ : بادی بیلدینگ شاخه ایی تخصصی از بدنسازی هستش که هدف اون افزایش مورد توجه حجم ماهیچه ها و برقراری تناسب و یکنواختی در آنهاست .

 بادی کلاسیک : بادی کلاسیک با بادی بیلدینگ تفاوت خاصی نداره ، از تفاوت هاشون میشه به نحوه وزن کشی و تفاوت مسابقات 2 رشته نام برد.

و اما بادی فیتنس : تو شاخه فیتنس ، هدف از باشگاه رفتن به مسابقات و کسب مقام نیست ، بلکه هدف شخصی میباشد

خیلی ها بر این باورند که تناسب اندام باعث جذابیت های فردی میشود و شاید حق با آنها باشد . اکثرا افرادی که تو باشگاه های بدنسازی میبینید فیتنس کار میکنند . هدف از فیتنس کاهش میزان چربی بدن و حجم دادن به عضلات بصورتی که بدن فرمی ایده آل بخود بگیرد است ، از مزایای این رشته میتوان به تقویت رباط ها و مفاصل و افزایش قدرت بدنی  اشاره کرد.

قضیه جایی جالب میشه که آدم میفهمه رشته پرورش اندام زیر مجموعه رشته بدنسازیه!!

حتی رشته پاور-لیفتینگ یا همون وزنه برداری هم زیر مجموعه رشته بدنسازیه! که در این شاخه اصلا به کم شدن چربی های بدن توجهی نمیشه چرا که اکثرا وزنه برداران چاقن! مثل اقای رضا زاده خودمون

اما بدنسازی چیه ؟

همه ما در رشته های ورزشی مورد علاقه خودمان فعالیت داشته ایم ، حتما این موضوع برایتان پیش آمده است که رقیبتان از سرعت و قدرت بالایی نسبت به شما بهره مند بوده است . در این حالت مربی شما برای افزایش عملکرد ورزشی شما به شما بدنسازی رو پیشنهاد میکند و برایتان برنامه ایی تنظیم میکند که با استفاده از آن اندام های ضعیف بدنتان را تحت فشار قرار داده و آنها را بهبود ببخشید ، بطور مثال اگر رشته ورزشی شما والیبال باشد ، برنامه ایی که برایتان تنظیم شده برای بیشتر پریدن شما تاکید به فشار آوردن به ساق پا و عضلات پا را دارد . بدنسازی در اکثر رشته های ورزشی استفاده شده و جایگاه خاص خودش را برای بهبود عملکرد بازیکنان دارد از این رو میتوان آنرا یک ورزش حرفه ایی خواند چون رشته بدنسازی بازیکن های خوبی به جامعه ورزشی تحویل داده است.

 

بدنسازی

 

 آیا تغذیه در رشته بدنسازی و پرورش اندام مهم است؟

جواب مثبته ، برای اینکه عضلات شما رشد و نمو مد نظر شما را داشته باشند باید موادی از قبیل کروهیدرات ها ، پروتئین ها و حتی چربی ها را داشته باشد ! شاید شما تعجب کنید و بگید ما که برای چربی سوزی میریم باشگاه پس چه فایده داره؟

چربی ای که شما دنبال خلاص شدن از آن هستید چربی زائد بدن شماست که وزنتان را بالا برده و هیچ استفاده ای برای شما ندارد ، منظور ما از چربی ، چربی های سالم مانند اُمگا3 است که باعث رشد عضلات میگردد.

تغذیه عنصر مهمی در تمرینات شماست بکه اگر درست و با برنامه باشد میتواند شما را به بهترین نتایج برساند ولی اگر توجهی به تغذیه تان نداشته باشید بهتره کلا بیخیال بدنسازی و باشگاه رفتن بشید.

 

خب برای باشگاه رفتن باید از کجا شروع کنم؟

بعد از اینکه مفهوم بدنسازی و پرورش اندام رو فهمیدی ، باید مربی بگیری ، کاملا بدیهیه که در هیچ رشته ورزشی بدون یک مربی با تجربه که راه رو به شما نشون بده و هدایتتون کنه نمیشه موفق شد .

قدم دوم انتخاب یک باشگاه خوب و ایده آله !

 

باشگاه خوب و ایده آل باید چطوری باشه؟

اولین عنصری که باید بد نظرتون باشه مکان باشگاهه ، باشگاه شما بهتر است به محل زندگی شما نزدیک باشد ، چون بعد از اینکه از باشگاه تموم شدید ، خسته میشید و دوست دارید هر چه سریعتر به خانه برسید تا استراحت کنید. در ضمن ، از بدی های دور بودن باشگاه میتوان به تنبلی و نادیده گرفتن جلسه تمرینی اشاره نمود.

دومین عنصر هزینه عضویت در آن باشگاه است ، اگر مسائل مالی برایتان از اهمیت خاصی برخوردار است میتوانید بجای اینکه از یک باشگاه لوکس و امکانات فول استفاده کنید از یک باشگاه بدنسازی معمولی شروع کنید . مطمعنا هر چه باشگاه بزرگتر و پر امکانات تر باشد شهریه شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

سومین عنصر ، محیط باشگاه است ، باشگاهی که شما در آن تمرین میکنید باید آسایش و راحتی شما را تعیین کند، موزیک های انگیزشی پخش کند و چیدمان درستی برای دستگاه های شما داشته باشد ، مطمعن باشید که این موارد که به ظاهر جزئی هستند نقش بسزایی در عملکرد شما در آن باشگاه دارند.

چهارمین عنصر کارکنان باشگاه و افرادی که در باشگاه مشغول به کارند باید افرادی خوش اخلاق و کمک رسان باشند ، مطمعنم هیچ یک از شما دوست ندارید در جایی که روی مختان راه میروند و هیچ کمکی بهتان نمیکنند کار کنید

پنجمین عنصر ساعت کار باشگاه ورزشی است ، سعی کنید باشگاه ورزشی که میخواهید در آن مشغول فعالیت بشید بیشتر روز باز و فعال باشد ، تا شما هم بتوانید راحت تر جلساتتان را در برنامه روزانه خود بگنجانید

 

بدنسازی

 

ششمین عنصر و مهمترین عنصر پاکیزگی و نظافت باشگاهه،  در این روزهایی که همه مردم جهان شاهد شیوع بیماری کوید-19 یا همان کرونا هستند خیلی باید احتیاط نمود ، باشگاه های ورزشی بهترین مکان برای سرایت این ویروس هاست پس برای جلوگیری از ابتلا این بیماری ها بهتر است باشگاهی که انتخاب میکنید هر روز نسبت به استریل کردن و ضد عفونی کردن دستگاه ها اقدام نماید ، همچنین سعی کنید محیط باشگاهی که انتخاب میکنید کوچک نباشد و راهی برای گردش هوا داشته باشد ، چرا که ویروس های در محیط های کوچک و بسته سریعتر انتقال می یابند.