معرفی ورزش تنیس

بسیاری از ما به رشته تنیس علاقه داریم ، زمین های صاف و توپ بامزه آن توجه خیلی ها را به خود جلب می کند . امروز میخواهیم به تجزیه و تحلیل رشته تنیس بپردازیم با ما همراه شوید

مقدمه

تنیس یک ورزش راکتی است که در آن 2 نفر در مقابل هم و یا 4 نفر در مقابل هم قرار می گیرند ، در حالی که اگر تعداد مسابقه دهندگان 2 نفر باشد یک ورزش انفرادی بوده و اگر 4 نفر باشد یک ورزش تیمی به شمار می آید. زمین بازی این رشته وقیمت تجهیزات این رشته باعث شده تا مثل سوارکاری از رشته های گران قیمت و پُر هزینه به شمار آید . تنیس ابتدا در قرون 13 و12 خاندان های سلطنتی و خانواده های پول دار کشور فرانسه شهرت یافت ، سپس با گذشت زمان به کشور های انگلیسی زبان آمد و در سال 1872 توسط سرگرد هاری جم در شهر لمینگتن به مردم معرفی شد. جالب است بدانید که اولین رئیس فدراسیون تنیس یعنی آقای دوان ویلیامز ، قبل از گرفتن امتیاز این فدراسیون جان خود را در حادثه تایتانیک از دست داد و امتیاز ریاست این فدراسیون به آقای چارلز بارد تعلق یافت!

 

تنیس در ایران

پیدایش رشته تنیس در ایران به قبل از جنگ جهانی دوم در باشگاه بوستان برمیگردد . این باشگاه در طول سالهای 1315 تا 1318 دارای چندین زمین تنیس بوده است. رشته تنیس بعد از جنگ جهانی دوم در ایران جان تازه ای یافت . باشگاهی  در محله ای که روبروی ورزشگاه شهید بروجردی امروزی قرار داشت با مدیریت شکوهی تاسیس شد و گسترش یافت . تنیس در شهر مسجد سلیمان هم بعلت وجود شهروندان انگلیسی تبار رونق بخصوصی داشت و مسابقات این رشته در سالهای 1317-1320 برگزار می شد. 

بعد از انقلاب شکوهمند کشورمان  نیز گسترش این رشته  متوقف نشده و تا به الان باشگاه های تنیس در اکثر نقاط کشور به فعالیت خود ادامه می دهند.

 

فدراسیون تنیس (ITF)

فدراسیون تنیس یک انجمن بین المللی است که هدف آن رشد و توسعه ورزش تنیس در بین کشور هاست. از وظایف فدراسیون تنیس میتوان به مبارزه با دوپینگ و ورزش غیراخلاقی و نظارت بر فدارسیون های محلی اشاره نمود. در 19 مارچ سال 1911 دوازده اتحادیه در پاریس به گرد هم  آمدند تا  اولین فدراسیون تنیس (ILTF) را پایه گذاری کنند . این دوازده کشور عبارت بودند از : استرالیا و نیوزلند ، دانمارک ، فرانسه ، آلمان ، بلژیک ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، فرانسه ، بریتانیای کبیر ، روسیه ، اتریش و سوئیس. در نهایت بر اساس نظرات اتحادیه ها تصمیم بر انتخاب سوئیس بعنوان میزبان اولین فدراسیون تنیس گرفته شد . بدین ترتیب اولین فدراسیون تنیس در کشور سوئیس تاسیس شد.

در سال 1922 هیئت بین المللی قوانین توسط مشاورین کمیته مدیریت تاسیس گردید . هدف از تاسیس این سازمان ، پایان دادن به مشکلات فدراسیون بعد از جنگ جهانی دوم و ایجاد تغییر در قوانین بازی بود. در نهایت در سال 1924 فدراسیون جهانی تنس (ILTF) به طور رسمی سازماندهی و کنترل مسابقات را در سرتا سر جهان بدست گرفت.

سالانه صد ها تورنمنت تنیس در رده های مختلف و سطوح مختلف در سرتاسر جهان برگزار میگردد. این مسابقات توسط 3 ارگان مربوطه که در زیر آنها را نام بردیم به وقوع می پیوندند

1.فدراسیون جهانی تنیس (International Tennis Fedration)

2.اتحادیه تنیس مردان (Assosoation Of Tennis Professionals)

3.اتحادیه تنیس بانوان(  Womens Tennis Association )

دسته بندی کلی مسابقات تنیس و انتیاز دهی »

مسابقات رشته تنیس از لحاظ سطح و درجه و اهمیت به 4 دسته تقسیم میشود

1. رقابت های تور تنیس ITF

2.رقابت های تور چلنجر 

3.رقابت های تور ATP و WTA

4. گرند اسلم ها

 اهمیت مسایقات به صورت ترتیبی از مورد یک تا چهار افزایش می یابد یعنی مسابقات گرند اسلم ها دارای اهمیت بالایی بوده و هر چه اهمیت مسابقات بیشتر باشد طبیعی است که جایزه نقدی آن نیز بیشتر می شود.

در رشته تنیس بازیکنان بر اساس امتیازاتی که از طریق شرکت در مسابقات گوناگون و رسیدن به مراحل مختلف بدست می آورند دسته بندی میشوند . امتیازات این بازیکنان در یک جدول جهانی بنام جدول رده بندی جهانی جمع آوری میشود . جدول رده بندی جهانی مبنای اصلی و معیار اصلی انتخاب بازیکنان برای حضور در تورنمنت های مختلف است .بنابراین بازیکنی  میتواند وارد رقابت های تنیس حرفه ای شود که از مبتدی شروع کرده باشد و با شرکت در مسابقات امتیاز لازم را کسب کرده باشد . طبیعی است که یک بازیکن آماتور تنیس نمیتواند در مسابقات حرفه ای و سطح بالای این رشته به رقابت بپردازد.

حالا به بررسی هر یک از 4 مسابقات تنیس می پردازیم

مسابقات تور تنیس ITF

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم که از وظایف فدراسیون تنیس  میتوان به رشد و توسعه رشته تنیس اشاره نمود . بدین ترتیب فدراسیون جهانی تنیس هر ساله مسابقات خود را در رده های جونان ، بزرگسالان ، پیشگوستان ، تنیس با ویلچر و تنیس ساحلی برگزار میکند.

فدراسیون تنیس هر ساله در بخش مردان در 70 کشور تقریبا 550 تورنمت ITF برگزار میکند که جایزه های نقدی آن به 2 دسته زیر تقسیم میشوند:

15000 دلاری یا M15

25000 دلاری یا M25

اما در بخش زنان متفاوت تر است به گونه ای که فدراسیون سالانه 500 تورنمنت زنانه در 65 کشور برگزار میکند . از این رقابت ها در 5 رده طبقه بندی میگردد.

W15یا 15000 دلاری

W25 یا 25000 دلاری

W60 یا 60000 دلاری

W80 یا 80000 دلاری

W100 یا 100000 دلاری

همه این مسابقات در سه زمین هارد ، خاک رس ، و چمن برگزار می شوند.

مسابقات تور چلنجر

رقابت های تور چلنجر یک سطح بالاتر از مسابقاتITF است و صرفا شامل رده های مردان میشود. معادل این رقابت ها در بخش زنان مسابقات WTA 125 که توسط اتحادیه جهانی تنیس زنان WTA برگزار میشود.

مسابقات چلنجز از لحاظ سطح و جوایز نقدی به 5 بخش دسته بندی میشود.

چلنجر 125

چلنجر 110

چلنجر 100

چلنجر 90

چلنجر 80

اعداد این تورنمت های نشانگر امتیازی است که بازیکن در این مسابقات کسب میکند.

مسابقات تور ATP و WTA

مسابقات تور ATP که معادل آن در بخش زنان WTA نام دارد بالاترین سطح مسابقات تنیس (بعد از گرند اسلم‌ها) هستند که زیر نظر اتحادیه‌های تنیس مردان و زنان برگزار می‌شوند. بازیکنانی که در تور چلنجر و WTA 125 موفق عمل کرده و امتیازات کافی را در رنکینگ کسب نمایند، جواز حضور در مسابقات تور ATP و WTA را به دست می‌آورند. تنیس‌بازانی که در تور ATP و WTA به رقابت‌ می‌پردازند در زمره بازیکنان “حرفه‌ای” قرار می‌گیرند.

از لحاظ اهمیت، جوایز نقدی و امتیازات رنکینگ َATP به ترتیب می‌پردازیم 

مسابقات تور ATP به 4 دسته تقسیم میشود

ATP Tour 250 یا ۲۵۰ امتیازی

ATP Tour 500 یا ۵۰۰ امتیازی

ATP Tour Masters 1000 یا مسترز ۱۰۰۰ امتیازی

ATP Finals یا فینال تور جهانی

مسابقات تور جهانی ATP هر سال از ژانویه تا نوامبر در کشورها و شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شوند.‌ تور ATP شامل حدود ۴۰ تورنمنت در رده ۲۵۰ امتیازی، ۱۳ تورنمنت در رده ۵۰۰ امتیازی، ۹ تورنمنت مسترز ۱۰۰۰ امتیازی و مسابقات فینال تور جهانی می‌شود. تعداد تورنمنت‌های ۵۰۰ امتیازی و مسترز در سال‌های اخیر ثابت بوده اما تعداد رقابت‌های ۲۵۰ امتیازی بعضاً به‌دلیل اضافه یا کم شدن تورنمنت‌های این دسته تغییر کرده است. در مجموع تور جهانی ATP متشکل از حدود ۶۵ تورنمنت است.

مسابقات گرند اسلم 

بالاترین سطح مسابقات تنیس گرند اسلم است به طوری که هر تنیس باز حرفه ای آروزی برنده شدن در این مسابقات را دارد.

قهرمان رشته گرند اسلم 2000 امتیاز بدست می آورد که امتیاز این مسابقات از هر مسابقاتی بیشتر است. گرند اسلم ها 4 دسته اند که در طول سال برگزار میشوند 

گرند اسلم آزاد استرالیا - Australian Open

گرند اسلم آزاد فرانسه یا رولان گاروس - French Open/Roland Garros

گرند اسلم ویمبلدون - Wimbledon

گرند اسلم آزاد آمریکا - US Open

هر چهار تورنمنت دارای امتیازات ، جوایز و اعتبار یکسانی اند ولی تورنمت ویمبلدون به علت قدیمی بودن جایگاه ویژه ای بین بازیکنان تنیس و هواداران تنیس دارد که از آن بعنوان معتبر ترین تورنمنت جهان حساب میبرند.