معرفی رشته ورزشی داژبال - وسطی

معرفی کامل رشته ورزشی داژبال + قوانین استاندارد داجبال و یا همان داژبال - تفاوت داژبال و بازی وسطی در چیست؟

معرفی رشته ورزشی داژبال
 

آیا تا بحال شده است که وسطی بازی کنید ؟ در تعطیلات 13 بدر ، متداول بازی ای که هم پسرای فامیل و هم دخترای فامیل بازی میکنند بازی وسطی است . امروزه بازی وسطی به ورزش داژبال معروف است . این ورزش علاوه براینکه قوانین خاصی دارد بلکه مسابقات آن در سطح جهانی نیز برگزار میشود. با هم به بررسی ورزش داژبال میپردازیم .

معرفی رشته ورزشی داژبال


ورزش داژبال
 

ورزش داژبال در طی دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است . این ورزش در سطح بین المللی برگزار میشود و به اسم های گوناگونی دارد. این ورزش اسم هایی نظیر وسطی ، وسطا ، وسط وسط ، وسط تنا ، وسطو ، توپ دروسط ، تک بال ، آراداووری ، داژبال و... دارد. نحوه انجام این بازی به این صورت است که ، حداقل یک نفر بین دو نفر قرار میگیرد و این دو نفر باید استفاده از پرتاب توپ ، توپ را به بازیکن اصابت دهند.


ورزش داژبال در ایران
 

در سال 1386 شمسی ، رضا خوش سرور توانست قوانینی واحد  و یک دست برای ورزش داژبال تعیین کند و بدین ترتیب رشته ورزشی داژبال دارای نظم مقرری شد . در سال 1387 انجمن داژبال ایران پس از کارشناسی مسئولان مربوطه و تایید سازمان تربیت بدنی دایر شد و تمامی فعالیت های داژبال تا به اکنون تحت نظر این انجمن بوده است.

معرفی رشته ورزشی داژبال

 

قوانین و مقررات داژبال

هر تیم از 5 بازیکن تشکیل شده است (4 نفر اصلی و 1 نفر ذخیره).
لباس بازیکنان باید متحدالشکل باشد.
شماره پیراهن بازیکنان در وسط پشت 20 سانتی‌متر و در وسط جلو 15 سانتی‌متر و به پهنای 2 سانتی‌متر باشد.
مسابقات با توپ والیبال برای دوره راهنمایی و توپ مینی والیبال برای دوره ابتدایی برگزار می‌شود.
هر گونه تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی نشده به عهده کمیته فنی مسابقات خواهد بود.
شرح بازی

تیم مدافع: تیمی که در وسط زمین قرار می‌گیرد.
تیم مهاجم: تیمی که در دو طرف زمین قرار می‌گیرد.
شروع بازی با قرعه‌کشی بوده و برنده قرعه حق انتخاب مدافع یا مهاجم بودن را دارد. بازیکنان مدافع در وسط زمین قرار می‌گیرند و تیم مهاجم به دو گروه تقسیم شده و در دو طرف محل تعیین شده مستقر می‌شوند. بازی با سوت داور شروع شده و کرنومتر روشن می‌شود.

زمان بازی 12 دقیقه می‌باشد.
ابعاد زمین برای دوره راهنمایی 5 * 10 متر و برای دوره ابتدایی 4 * 8 متر است.

  1. اگر بازیکن وسط توپی را که تیم مهاجم پرتاب می‌کند بگیرد، گل محسوب شده و بنام خودش منظور می‌گردد.
  2. بازیکنی که گل داشته باشد اگر با توپ زده شود در بازی می‌ماند و گل او از بین می‌رود.
  3. آخرین نفری که در زمین می‌ماند بعد از 5 رفت و برگشت موفق باید یکی از اعضای تیم را به داخل زمین دعوت نماید.
  4. اگر توپ پاس داده شود و به بازیکن وسط زمین بخورد، بازیکن نباید از زمین خارج شود.
  5. بازیکنان مهاجم می‌توانند با اعلام کلمه "پاس" توپ را به بازیکنان هم تیمی خود پاس دهند.
  6. استراحت بین دو گیم 5 دقیقه می‌باشد.

خطاها:

  1. پرتاب توپ به شکل شوت با پا خطا محسوب می‌شود و بازیکن خاطی باید زمین بازی را ترک نماید.
  2. اگر بازیکنان مدافع در جریان بازی از خط زمین به طور کامل عبور کنند، خطا محسوب شده و باید زمین را ترک کنند.
  3. اگر بازیکنان مدافع توپ را پس از دریافت به محل دورتر پرتاب نمایند (اتلاف وقت)، همان بازیکن باید از دور بازی خارج شود.
  4. در صورت انجام بازیکن مهاجم خطای عمد روی بازیکنان مدافع، خطا محسوب می‌شود.

تبصرات:

  1. مربی در هر دور بازی می‌تواند از بین 5 بازیکن خود 4 نفر را به عنوان نفرات اصلی وارد زمین بنماید.
  2. مربیان باید اسامی 4 بازیکن اصلی را قبل از شروع بازی به طور کتبی اعلام کنند.
  3. استفاده از بازیکن ذخیره در جریان بازی فقط در صورت آسیب جدی بازیکن اصلی و با تأیید سرپرست فنی انجام می‌پذیرد.
  4. بازیکن مهاجم نباید پایش را روی خط محوطه بگذارد.
  5. استفاده از واژه "پاس" توسط بازیکنان مهاجم فقط زمانی ممکن است که یک نفر از بازیکنان مدافع داخل زمین باشد.
  6. تیم مهاجم نمی‌تواند از 2 پاس پی در پی استفاده نماید. در صورت انجام 2 پاس، یک نوبت از 10 نوبت محسوب می‌شود.
  7. مربی در هر دور بازی می‌تواند از بین 5 بازیکن خود چهار نفر را به عنوان نفرات اصلی وارد زمین بنماید.
  8. قبل از شروع بازی، مربیان باید اسامی 4 بازیکن اصلی را به طور کتبی به منشی ارائه دهند. استفاده از بازیکن ذخیره در جریان بازی فقط در صورت آسیب جدی بازیکن اصلی و با تأیید سرپرست فنی انجام می‌پذیرد.

بازیکنان:

بازیکنان باید سعی کنند توپ را به سمت بازیکنان وسط زمین پرتاب نمایند تا توپ به آنها برخورد کند.
بازیکنی که توپ به او اصابت کرده از زمین بازی خارج می‌شود.


زمین بازی داژبال
 

بازی داژبال یا دج بال را میتوان در هر سطحی بازی کرد به شرطی که مرزها و خط مرکزی آن به وضوح مشخص شده باشد مانند زمین بسکتبال یا والیبال که دارای  محوطه حصارکشی شده است.. Elite Dodgeball یک زمین 50 فوت (15 متر) در 25 فوت (7.6 متر) را مشخص می کند، که در آن منطقه ای به عرض 10 فوت (3.0 متر) در محل اتصال مناطق، یک منطقه بی طرف است.

معرفی رشته ورزشی داژبال

بازی ها را می توان در فضای باز در زمین ورزش فوتبال یا زمین فوتسال نیز انجام داد. WDBF (فدارسیون بین المللی داژبال) بازی ها را در سواحل سازماندهی می کند و فدارسیون داژبال آمریکا میزبان مسابقات در پارک های ترامپولین است.فدراسیون بین المللی داژبال  یک زمین 60 فوت (18 متر) در 30 فوت (9.1 متر) بدون منطقه بی طرف را برای بازی های استاندارد داژبال مشخص می کند.

 

خطوط حمله و خطوط مرکزی اهمیت زیاد و حیاتی دارند. بازیکنان یک تیم می توانند در منطقه حمله خود بایستند و توپ ها را به سمت بازیکنان حریف پرتاب کند.


مدت زمان بازی داژبال
 

بازی‌های غیررسمی داجبال (داژبال) معمولاً تا زمانی انجام می‌شوند که همه بازیکنان یک طرف بیرون باشند. طبق  دستورالعمل فدراسیون بین المللی داژبال، مسابقات در مجموع 40 دقیقه طول می کشند. این ها به دو نیمه 20 دقیقه ای تقسیم می شوند که در طی آن تا حداکثر زمان ممکن در نیمه ها بازی می شود. یک نیمه تا زمانی که همه بازیکنان یک طرف بیرون بیایند ادامه دارد. به ازای هر نیمه به تیم برنده یک امتیاز تعلق می گیرد. تیم ها در نیمه دوم زمین خود را عوض می کنند.

معرفی رشته ورزشی داژبال


شروع بازی داژبال
 

در دجبال (داژبال) غیررسمی، توپ در ابتدا با یکی از روش های زیر بین بازیکنان توزیع می شود:

 

  • با توزیع مساوی بین دو تیم.
  • با قرار گرفتن در خط تقسیم مرکزی.

در این گزینه دوم، بازیکنان سپس به سمت خط مرکزی می‌شتابند تا یکی از توپ‌ها را بگیرند. به این عجله باز می گویند. پرتاب فوری چنین توپی به سمت حریف هرگز قانونی نیست. بازیکنی که توپی را در خط وسط می گیرد، عقب می نشیند یا آن را به سمت هم تیمی اش پرتاب می کند.

 

طبق مقررات فدراسیون بین المللی داژبال، توپ باید در پشت یک «خط حمله»، تقریباً یک سوم مسیر از پشت زمین بازگردانده شود. بازیکنان فقط می توانند برای توپ های سمت چپ زمین بدوند، در حالی که توپ وسط مسابقه خواهد بود.

 

نحوه و چگونگی بازی داژبال

 

پس از دریافت توپ، بازیکنان قصد دارند به یکدیگر ضربه بزنند. اگر بازیکنی توسط توپ زنده حریف مورد اصابت قرار گیرد، "بیرون" است و بقول خودمان میسوزد. اگر بازیکنی یک توپ را در هوا بگیرد، بازیکن حریفی که توپ را پرتاب کرده است بیرون میرود ویک بازیکن از بازیکنان تیم خودی از از بیرون زمین "احیا می شود" و به بازی برمی گردد. با این حال، اگر آنها نتوانند توپ را محکم دریافت کنند منجر به رها شدن توپ از بین دستهایش میشوند و میسوزند. بنابراین باید در دریافت توپ توجه بسیاری شود.

معرفی رشته ورزشی داژبال

در مقررات فدارسیون بین المللی داژبال، بازیکنان ممکن است یک پرتاب را با یک توپ دیگر "مسدود" کنند. در این شرایط، توپ پرتاب شده باقی می ماند، زیرا به زمین یا دیوار برخورد نکرده است، و بنابراین می تواند دریافت شود یا می تواند بازیکنی را بسوزاند.

 

توپ‌هایی که زمین را ترک می‌کنند، فقط می‌توانند توسط شخصی که در هر دو تیم وظیفه بازگردانی توپ ها را دارد، به بازیکنان بازگردانده شوند. قدم گذاشتن در خارج از زمین، از جمله پا گذاشتن روی خط مرزی یا ورود به منطقه حریف، تخلف است. سایر تخلفات عبارتند از: لگد زدن به توپ، اخلاق بد ورزشی، و درنگ (نگه داشتن توپ برای بیش از ده ثانیه و انجام ندادن هیچ کاری با آن)  که متخلف را از زمین بازی بیرون میکند.

قوانین اختیاری ممکن است در بازی‌های غیررسمی داژبال یا دجبال یا در مسابقات آزاد با توافق اجرا شود:

 

 توپ های پرتاب شده ای که به سر بازیکن حریف برخورد می کند ممکن است منجر به بیرون رفتن بازیکن پرتاب کننده توپ شود، و یا هیچ اتفاقی نیفتد . تصمیم گیری روی این مورد به داور بازی بستگی دارد.

بازیکنانی که بیرون هستند، پشت خط دفاعی حریفان به " زندان " می روند. آنها می توانند به بازی بازگردند اگر یکی از ان دو اتفاق صورت گیرد:

  • گرفتن توپ توی هوا توسط بازیکنان خودی
  • گرفتن توپ توی هوا توسط بازیکنان خودی و پرتاپ توپ و سوزاندن بازیکن حریف

در بازی‌هایی که در زمین بسکتبال انجام می‌شود، توپ‌های پرتاب شده که به تخته پشتی برخورد می‌کنند یا به سمت دروازه می‌روند (حتی اگر توسط بازیکن یا توپ دیگری منحرف شوند) ممکن است وضعیت خاصی داشته باشند، مانند بازگرداندن همه هم تیمی‌های حذف شده به زمین.

وقتی تعداد بازیکنان کمی در زمین وجود داشته باشد که فرار از توپ آسان باشد، ممکن است "بدون خط" اعلام شود. این بدان معنی است که هیچ منطقه تیمی وجود ندارد. بازیکنان می توانند به هر نقطه از زمین بروند تا ضربه بهتری به حریف بزنند.

معرفی رشته ورزشی داژبال

تاکتیک های رشته ورزشی داژبال " آموزش مقدماتی داژبال "
 

 

تاکتیک های اساسی زیر مفید هستند

 

گرفتن توپ با یک دست

مکان پرتاب کننده: برای حمله به سمت منطقه بی خطر حرکت کنید. وقتی حمله نمی کنید در خط دفاع بمانید. در خط دید بازیکن دیگری قرار نگیرید. به حریفان پشت نکنید.

حمله هماهنگ: با هم تیمی های خودتان در تماس باشید تا حملات متعدد را بر روی یک حریف هماهنگ کنند، ترجیحا از زوایای بسیار متفاوت. حریفان را از چپ به راست شماره گذاری کنید و هدف حمله را با شماره صدا بزنید.

تکنیک پرتاب: با یک دست پرتاب کنید. برای جلوگیری ازدریافت توپ توسط بازیکنان حریف و یا برخورد توپ به سر بازیکنان حریف، منطقه زیر کمر را نشانه بگیرید. زمانی که حریف حواسش پرت شد پرتاب کنید. یاد بگیرید که توپ ها را طوری پرتاب کنید که منحنی شوند.

بسیاری از تیم های محلی و تیم های بین المللی تاکتیک ها و سیستم های فراخوانی مخصوص به سبک بازی خود را توسعه می دهند. این‌ها در لیگ‌های بالاتر پیچیده‌تر می‌شوند، که اغلب به آموزش خاصی برای بازیکنان در موقعیت‌های فراخوانی نیاز دارد تا بتوانند تصمیم‌های تاکتیکی و سریع بگیرند.

معرفی رشته ورزشی داژبال

کلام آخر

قوانینی که با هم خواندیم قوانین استاندارد رشته ورزشی داژبال است نه ورزش وسطی خودمان . برای اطلاع از قوانین رشته های ورزشی مختلف و اجاره سال ورزشی به سامانه رزرواسیون سالن های ورزشی یا همان سامانه باشگام مراجعه کنید