معرفی رشته ورزشی فوتسال

رشته ورزشی فوتسال ، نسخه سالنی رشته ورزشی فوتبال است که در زمینی به ابعاد زمین هندبال انجام میشود. رشته ورزشی فوتسال به داشتن زمین کوچک و تحرک بیشتر معروف است . صفر تا صد رشته ورزشی فوتسال رو اینجا بخون

امروز اومدیم با هم به معرفی رشته ورزشی فوتسال بپردازیم . رشته ایی که اکثرا ما شاید بدلیل مناسب نبودن شرایط زمین چمن فوتبال و یا بزرگ بودن زمین چمن فوتبال و یا به هر دلیلی که به خود شخص مربوطه رشته ورزشی فوتسال را امتحان کرده ایم.

در تصور عموم مردم رشته ورزشی فوتسال نسخه سالنی رشته ورزشی فوتبال است .

فوتسال

 

معرفی رشته ورزشی فوتسال

رشته ورزشی فوتسال ، نسخه سالنی رشته ورزشی فوتبال است که در زمینی به ابعاد زمین هندبال انجام میشود. رشته ورزشی فوتسال به داشتن زمین کوچک و تحرک بیشتر معروف است . این رشته نیازمند داشتتن مهارت های فردی و تیمی بالایی است بطوری که هر تیم فقط 5 بازیکن در اختیار دارد و این بازیکنان باید در حین انجام بازی به دریبل کردن همدیگر و گل زنی به تیم حریف بپردازند. در رشته ورزشی فوتسال تاکتیک هایی برای دفاع و حمله تیم برنامه ریزی میشود . تاکتیک های دفاعی یا براساس تاکتیک حمله  تیم مقابل برنامه ریزی میشود و یا یک تاکتیک واحد برای دفاع تیم مشخص میگردد که حدف آن دفاع از فضای زمین خودی است. توپ فوتسال  نسبت به توپ فوتبال بقول خودمان تنبل تر بوده و تفاوت آن به وضوح قابل لمس است. دروازه های زمین فوتسال نیز مربعی شکل و به ابعاد دروازه های رشته ورزشی هندبال میباشد. دروازه بان فوتسال برخلاف یک دروازه بان فوتبال ، بجای شیرجه رفتن با استفاده از کشش بدنی خود و با استفاده از دست و پای خود و تکنیک هایی که فراگرفته ، دروازه خود را در مقابل شوت های حریف محافظت میکند. شاید برایتان جالب باشد که برترین دروازه بان های فوتسال روزگاری دروازه بان رشته ورزشی هندبال بوده اند ، بدلیل کوچک بودن توپ هندبال و سخت بودن مهار آن ، دروازه بان های این رشته مهارت های خارق العاده ای می آموزند و در رشته ورزشی فوتسال که توپ آن نسبت به توپ رشته ورزشی هندبال بزرگتر است بهترین عملکرد دارند.

نام رشته فوتسال برگرفته از لغت اسپانیایی FUTbol  به معنای رشته ورزشی فوتبال و لغت SALA  به معنای درونی و یا سالنی است. ترکیب این دو لغت ، نام این رشته یعنی فوتسال را برای ما به ارمغان آورده است.

تاریخچه فوتسال

رشته ورزشی فوتسال در شهر مونته ویدئو کشور اروگوئه ابداع و پایه ریزی شد.

گویا اروگوئه ایی ها با رشته ورزشی فوتبال و تعداد نفرات آن مشکل داشتند و در سال 1930 شخصی به نام ژوان کارلوس سریانی فوتبالی 5 نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA  پیشنهاد داد.  فوتسال به سرعت در آمریکای جنوبی بخصوص در کشور برزیل گسترش یافت و محبوب شد . بسیاری از بازیکنان بزرگ و مشهور فوتبال مخصوصا برزیلی ها از ورزش فوتسال برای افزایش تکنیک های فردی  خود استفاده کردند و سبک ها و متد های خارق العاده ای را آموخته و یا اختراع کردند. بازیکنانی همچون پله، زیکو، به‌به‌تو و سایر ستاره‌های فوتبال برزیل مهارت ها و تکنیک های خود را از طریق فعالیت در رشته ورزشی فوتسال کسب نمودند.

اولین مسابقات بین المللی فوتسال در سال 1965 برگزار شد که کشور پاراگوئه اولین جام رقابت های فوتسال آمریکای جنوبی را بالای سر برد. از سال 1965 تا سال 1979 حدود 6 مسابقات دیگر در آمریکای جنوبی برگزار شد و کشور برزیل در همه این 6 مسابقات فاتح عنوان قهرمانی بود . برزیل مقام اولی خود را در قاره آمریکای جنوبی تا سال 1980 حفط کرد و دوبارتاً در سال 1984 در مسابقات جام آمریکای جنوبی مقام اول را کسب کرده و از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد.

نخستین مسابقات قهرمانی فوتسال جهان با پشتیبانی FIFUSA این بار در شهر سائوپائولوی کشور برزیل برگزار شد که برزیل در این مسابقات هم فاتح عنوان قهرمانی بود . تیم برزیل در دومین مسابقات قهرمانی فوتسال جهان در کشور اسپانیا نیز مقام اول را کسب کرد ولی در نهایت در سومین مسابقات قهرمانی فوتسال فوتسال در سال 1988 که در کشور استرالیا برگزار شد مغلوب تیم پاراگوئه شده ومقام دوم این مسابقات را کسب نمود.

در سال 1989 فیفا درصدد پشتیبانی مالی از رشته ورزشی فوتسال برامد و بدین ترتیب نخستین جام جهانی فوتسال با پشتیبانی فیفا  در کشور هلند برگزار شد پس از آن، جام‌های‌جهانی در سال‌های ۱۹۹۲ در هنگ‌کنگ، ۱۹۹۶ در اسپانیا، ۲۰۰۰ در گواتمالا، ۲۰۰۴ در تایوان و ۲۰۰۸ در برزیل برگزار شد.

زمین رشته ورزشی فوتسال

سالن فوتسال - زمین فوتسال

زمین این رشته ورزشی حداقل 25 متر و حداکثر 42 متر طول دارد. عرض زمین فوتسال نیز حداقل 15 متر و حداکثر 25 متر میباشد . خط های داخل زمین فوتسال باید 8 سانتی متر پهنا داشته باشند. در مرکز خطی که زمین را به دو نیمه تقسیم میکند یک دایره به اندازه 3 متر داریم. درمورد نقطه های پنالتی نیز در رده سنی نونهالان فاصله نقطه پنالتی تا دروازه 4متر و در بقیه رده های سنی 10 متر میباشد. در گوشه های زمین در نقاطی که کرنر زده میشود ، ربع دایره هایی داریم که اندازه این ربع دایره ها باید 25 سانتیمتر باید باشد. درمورد دروازه ها هم خط دروازه نیز مانند خطوط دیگر باید 8 سانتی متر پهنا و 3متر طول داشته باشد یعنی طول دروازه رشته ورزشی فوتسال باید 3 متر بوده و ارتفاع آن 2 متر میباشد. تیم ها بازیکن های تعویضی خود را که در محدوده خاصی از زمین برایشان مشخص شده انجام میدهند و باید به این نکته توجه داشته باشند که ورود و خروج بازیکن ها فقط و فقط باید از این محدوده انجام گیرد.

 توپ رشته ورزشی فوتسال

توپ فوتسال

توپ استاندارد رشته ورزشی فوتسال باید 62 الی 64 سانتیمر قطر داشته باشد . وزن توپ باید بین 390 تا حداکثر 430 گرم (توپ نمره 4) داشته باشد .برای اینکه از استاندارد بودن توپ فوتسال اطمینان حاصل کنید توپ را از 2 متر رها کنید ، فاصله توپ بعد از خوردن به زمین و بالا آمدن آن نباید کمتر از 65 سانتی متر و بیشتر از 55 سانتی متر باشد.

وسایل مورد نیاز

بازیکن فوتسال باید دارای یک دست لباس ورزشی و یک جفت کفش مناسب برای فوتسال  باشد. استفاده از کفش مخصوص برای بایکنان در مسابقات رسمی اجباری است . کفش مناسب رشته فوتسال باید پاشنه ای صاف داشته باشد و قسمتی که پنحه پا روی آن قرار میگیرد باید مقعر (نوعی منحنی گفته می‌شود که انحنای آن به طرف داخل است) باشد.

مدت بازی

بازی دارای دو نیمه  دقیقه ای میباشد و تیم ها طی دو نیمه باهم به رقابت میپردازند . بین نیمه ها  15 دقیقه برای استراحت بازیکنان در نظر گرفته شده است . تیم های مسابقه دهنده میتوانند در هر نیمه درخواستی که به تایم معروف است را یکبار داشته باشند . در بازی های حذفی فوتسال در وقت های اضافه درخواست تایم پذیرفته نمیشود.

قوانین ورزش فوتسال

مسابقات رشته ورزشی فوتسال

مسابقات مردان

مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا

مسابقات قهرمانی فوتسال آفریقا

مسابقات قهرمانی فوتسال آمریکای شمالی

مسابقات قهرمانی فوتسال آمریکای جنوبی

مسابقات قهرمانی فوتسال اقیانوسیه

 

مسابقات بانوان

مسابقات قهرمانی فوتسال زنان جهان

مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا

مسابقات قهرمانی فوتسال اروپا

مسابقات قهرمانی فوتسال آمریکای جنوبی

 

مسابقات باشگاهی فوتسال

لیگ قهرمانان فوتسال آسیا