نورپردازی سالن ورزشی

این بار برای اولین بار به بررسی مبحث نورپردازی در سالن های ورزشی و استخر ها پرداخته ایم. بدون نورپردازی مناسب ، سالن ورزشی مناسب بازی نیست

نورپردازی در سالن های ورزشی

برای سالن های ورزشی ، باید علاوه بر ویژگی های بهداشتی و خدماتی سالن های ورزشی باید اصولی بنام نورپردازی را نیز در نظر بگیریم. طبیعی است که هیچ یک از ما حاضر به اجاره سالن ورزشی با نورپردازی ضعیف نیستیم. مهم نورپردازی در سالن ورزشی بسیار حائز است بگونه ای که تاثیر مستقیمی روی روند بازی می گذارد. اصلاً بهتر است اینگونه بگوییم که امکان بازی کردن بازیکنان به وجود روشنایی کافی در زمین وجود دارد.نورپردازی در سالن ورزشی نیازمند در نظر داشتن انتخاب های خاص می باشد. ویژگی هایی مانند کارایی و آرامش بصری را باید در نظر گرفت.

سالن ورزشی روشنایی

در سالن های برگزار کننده مسابقات استانی، ورزشی و یا مسابقاتی در سطح بین المللی و جهانی میباشند، ممکن است فیلمبرداری تلوزیونی انجام شود و پخش زنده باشد زیرا بدون نورپردازی، امکان پخش زنده وجود دارد.

برای نورپردازی ایده آل در سالن های ورزشی باید موارد را در نظر بگیریم، این موارد را به ترتیب به شما توضیح دهید.

سالن ورزشی زمین دارای سه بخش است

- ناحیه اصلی

- منطقه کل

- مرجع منطقه

 

سالن ورزشی روشنایی

 

منطقه اصلی :  قسمتی از زمین سالن ورزشی است که در آن بازی صورت می گیرد. برای درک بهتر از این، حجم حجم مبحث مطلب در داخل خط های ورزشی را در نظر بگیرید، این منطقه در همان منطقه اصلی سالن ورزشی می باشد.

کل منطقه : عبارت است از مجموع ناحیه اصلی سالن ورزشی و محوطه اطراف آن . محوطه اطراف نیز عبارت است از جایگاه گران، رختکن، سرویس های بهداشتی. مجموع این نواحی را کل ناحیه سالن ورزشی میگوئیم در عبارتی ساده تر کل ورزش ورزش .

منطقه مرجع : این منطقه در روشنایی و نورپردازی سالن های ورزشی حائز مهم بوده و در همین زمینه استفاده می شود و مستطیلی است که در صفحه افقی سقف سالن ورزشی قرار دارد. منطقه منطقه ای است که مناطق روشنایی را در آن بررسی کرده و برای ورزش های مختلف می توانند متفاوت باشند. برای رشته های رشته ها، این ناحیه با ناحیه اصلی سالن برابر است.

معمولا به ارزیابی اقتصادی، بسیاری از سالن های ورزشی را به صورت چندمنظوره می سازند. این سالن ها می توانند برای رشته های مختلف از هندبال، بسکتبال، فوتسال خدمات ارائه دهند.

درسالن های چندمنظوره باید نکات زیر رعایت شود

  • روشنایی یکنواخت در کل سالن ورزشی حائز مهم است . وجود اختلاف بین روشنایی در نقاط مختلف زمین باعث کاهش تشخیص بازیکنان می شود
  • چراغ های سالن چندمنظوره باید مستقیم بالای سالن نصب شوند تا مانع از خیرگی نور به سمت چشم بازیکنان شوند. همچنین باید شرایط رشته های مختلف را در نظر گرفت، مثلاً در رشته هایی مانند والیبال و بسکتبال که توپ روی هوا میچرخد، چراغ ها باید به گونه ای نصب شوند که از تابش نور مستقیماً به چشم مانع جلوگیری کند.
  • در رشته های انفرادی مانند رشته های رزمی و کشتی داخل سالن، همان قدر که روشنایی عمودی داخل سالن حائز مهم است، روشنایی افقی سالن نیز باید بر طبق نیاز باید شود. نبود نور افقی کافی در این رشته، در امور داوری این رشته های خلل ایجاد می کند.
  • در سالن های روشنایی ورزشی چندمنظوره، باید احتمال برگزاری تجمعات مردمی و مراسمات نیز در نظر گرفته شود و روشنایی کافی برای این امر نیز در نظر گرفته شود.
  • چراغ‌هایی که در سالن تعبیه می‌شوند باید دارای حفاظ مناسب باشند تا در صورت برخورد با ضربه آسیب ببینند

سالن ورزشی روشنایی

علاوه بر این نمایشگاه ها، سالن های ورزشی باید دارای روشنایی اضطراری باشد تا در صورت قطع برق، روشنایی کافی را برای بازیکنان ارائه دهند.

 

شبکه نقاط محاسباتی در طراحی روشنایی

از آنجایی که محاسبات روشنایی در زمین های ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، مشخصه های استانداردهای بین المللی را مشخص می کند که روشنایی باید در آن مکان ها را برای ما مشخص کند.

مواردی که در بالا اشاره کرد، روشنایی در محدوده کلی سالن ورزشی صورت می گیرد. به این معنا که عبارتند از میانگین روشنایی، مقدار و کمتر و... بر اساس داده های محاسبه شده در این کشف می آیند.

برای اطمینان از محاسبات، مهندسان مربوطه به اندازه گیری روشنایی در برخی از نقاط زمین هستند.

نورپردازی در سالن های استخر اندکی متفاوت از سالن های چندمنظوره است.

 

روشنایی استخر

از آنجایی که آب به مقدار زیادی نور تبیده شده را منعکس می کند، چراغ های روشنایی نباید روی سقف نصب شوند، چون باعث خیرگی نور در چشم شناگران می شود، می شود علت، چراغ های استخر را در به موازات لبه های نصب می کنند تا بشوند. مامانتی برای شناگران ایجاد نکند . در نصب چراغ های سالن های ورزشی در سقف سالن، باید از سری چراغ هایی با پخش نور نامتقارن استفاده شود که نور را به صورت پراکنده و نه مستقیم به اطراف پراکنده می کنند.

روشنایی استخر

بعلت وجود در سالن استخر، چراغ هایی که برای روشنایی استفاده می شوند نیز باید در مقابل بدن مقاوم باشند. حداقل IP برای چراغ های مورد استفاده در استخر ها باید IP44 باشد. در صورت استفاده از IP44  به بالا، هم درجه حفاظتی چراغ ها بیشتر شده و هم کیفیت روشنایی افزایش پیدا می کند.

همچنین، جنس بدنه خارجی چراغ های استخر باید بگونه ای باشد که در مقابل اکسیداسیون ناشی از وجود اتاق در سالن، مقاوم باشد. برای بدنه خارجی این چراغ ها می توانم سری ورق های فولادی ضد زنگ استفاده کنم.

در استخرهایی با ارتفاع کوتاهتر از چراغ های فلورسنت استفاده می شود . این چراغ ها نسبت به چراغ های سری بالاست الکترونیکی عمر کوتاهتر و صرفه اقتصادی بیشتر آنها را در سالن هایی با سقف کوتاه راحت است اما برای سالن های استخر با سقف بلند حتما باید از لامپ های سری بالاست الکترونیکی استفاده نمود.

 

شرایطی که انتظار داریم، سالن های ورزشی باید ویژگی های خود را به ایده آل ترین حالت ممکن نزدیک کنند تا ما نیز با خیال راحت اقدام به اجاره سالن ورزشی کنیم. هیچ کدام از ما را دوست نداریم و وقت خود را در یک سالن ورزشی نامناسب تلف می کنیم، به این منظور سایت باشگام سالن های مناسب و ایده آل را برای شما پیشنهاد می دهید و شما با خیال راحت می توانید اقدام به اجاره سالن ورزشی کنید. اگر در شهر ارومیه ساکن هستید میتوانید از طریق سایت باشگام و از صفحه اجاره سالن ورزشی ارومیه اقدام به رزرو سانس کنید