نکات بهداشتی که باید در باشگاه ورزشی رعایت کنید

باشگاه‌های ورزشی بهترین مکان برای ورزش کردن هستند، چون همه تجهیزات مورد نیاز برای ورزش را دارند، انرژی موجود در فضا ما را تشویق به ورزش می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه مربی‌های حرفه‌ای باشگاه می‌توانند ما را به درستی راهنمایی کنند. اما فقط شما نیستید که باشگاه ورزشی را دوست دارید؛ باشگاه‌های ورزشی جزو اماکن مورد علاقه برای تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های خطرناک و بیماری‌زا هستند و خطر بیمار شدن در باشگاه ورزشی را برای ما ایجاد می‌کنند. با انجام این ۷ نکته بهداشتی در باشگاه ورزشی می‌توانید از بیمار شدن پیشگیری کنید.

اگر در محل زندگی‌تان ویروس کرونا شیوع پیدا کرده‌ است، قطعا خطر شیوع آن در باشگاه‌ها نیز وجود دارد، در این صورت بهتر است به باشگاه نروید. اما حتی اگر هیچ موردی از کرونا در محل زندگی‌تان وجود ندارد، بهتر است احتیاط کنید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

به منظور پیشگیری از این ویروس، شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون، لمس نکردن صورت، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، و ماندن در خانه در صورت مریض بودن را فراموش نکنید. تماس‌های فیزیکی، مانند دست دادن را محدود کنید و هنگام ورود و قبل از خروج از منزل حتما دستتان را به درستی بشویید.

نکات بهداشتی ورزش در شرایط کرونا

 

  • از وسایل ورزشی پارک‌ها استفاده نکنید و در صورت نیاز از دستکش استفاده شود و در پایان دست‌ها را بشویید.
  • چه در اماکن ورزشی رو باز و چه در فضای بسته، فاصله حداقل ۲ متری را با دیگران رعایت کنید.
  • وسایل و تجهیزان ورزشی را پس از هر بار ورزش، ضد عفونی کنید.
  • هنگام ورزش کردن از لمس صورت خودداری کنید.
  • از فعالیت در سالن‌های ورزشی بدون تهویه خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های آبی، مانند شنا و واترپلو خودداری کنید.

 

اول: قبل از ورود به باشگاه روی هر بریدگی و زخم پوستی را با دقت بپوشانید.

دوم: در باشگاه حتما کفش بپوشید و تا جای ممکن با پای برهنه کف سالن راه نروید.

سوم: اگه روی زمین باشگاه ورزش می‌کنید (ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتس) حتما از زیرانداز شخصی استفاده کنید و اگر از دستگاه استفاده می‌کنید حتما یک حوله تمیز همراه‌تان باشد و قبل از نشستن آن را روی دستگاه پهن کنید.

چهارم: دستگاه‌ها، دنبل‌ها یا وسایل دیگر باشگاه را قبل و بعد از استفاده با یک دستمال مرطوب آنتی باکتریال یا اسپری ضدعفونی کننده تمیز کنید.

پنجم: دست‌های خودتان را قبل و بعد از ورزش بشویید و سعی کنید حین ورزش به هیچ عنوان به صورت خودتان دست نزنید تا عوامل بیماری‌زا از طریق دهن، بینی و چشم وارد بدن شما نشوند.

ششم: حتما بعد از ورزش دوش بگیرید و از مواد شوینده مثل صابون و شامپوی بدن استفاده کنید تا باکتری‌ها از روی سطح پوست‌تان پاک شوند.

هفتم: لباس‌های خیس را عوض کنید. شستن و قرار دادن لباس‌ها و کفش ورزشی در هوای آزاد روش خوبی برای از بین بردن میکروب‌ها و پیشگیری از ایجاد قارچ است.

 

چگونه در باشگاه در برابر کرونا ایمن باشم


شما نباید به دلیل ویروس کرونا ورزش کردن را ترک کنید. در واقع فعالیت فیزیکی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود‌‌. در این روزها برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس، فعالیت فیزیکی متوسطی انجام دهید. در اینجا به اقداماتی که به محافظت از شما در برابر ویروس کرونا در باشگاه کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم:

۱.دستکش وزنه برداری بپوشید‌


مرکز کنترل بیماری ادعا کرده پوشیدن ماسک برای افراد عادی ضروری نیست. با اینحال پزشکان توصیه می‌کنند هنگام ورزش کردن دستکش وزنه برداری بپوشید. ویروس نه از طریق پوست، بلکه از طریق تماس مستقیم غشاء مخاطی دهان، بینی و چشم‌ها منتقل می‌شود. در واقع مردم مدام به صورت خود دست می‌زنند و از خطر آن آگاه نیستند‌. پوشیدن دستکش مانع از دست زدن به دهان، بینی و چشم‌ها می‌شود. همچنان باید زمانی که دستکش را درآوردید، دستتان را بشویید‌‌‌.

۲‌. هنگام استفاده از دستگاه ورزشی، آن را تمیز کنید


تحقیقات نشان داده‌اند که آلوده‌ترین سطح در باشگاه‌ها، نه دستشویی و اتاق تعویض لباس، بلکه دستگاه‌های ورزشی هستند. اگرچه مدت زمان ماندن ویروس کوید ۱۹ بر روی سطوح نامشخص است، مطالعات نشان داده‌اند که دیگر انواع ویروس کرونا از ۲ ساعت تا ۹ روز می‌تواند روی سطوح بماند.