ورزش هایی برای درمان سیاتیک

درد کمر و پاها از مشکلاتی است که برای هر کسی پیش می آید. برای رهایی از درد سیاتیک از ورزش استفاده کنید. در این مقاله ورزش هایی برای درمان سیاتیک معرفی کرده ایم.


حتما برای شما هم پیش آمده است که دردی پاها و بخصوص ران های خود احساس کرده باشید. دردی که نسبتا شدید است و از کمر شروع میشود. این درد باعث میشود که فرد در عملکرد روزانه خود دچار مشکل شود. بنابراین درمان این دردها بسیار ضروری است.سیاتیک از بزرگترین عصب بدن است که از ستون فقرات به پاها میرود و این عصب موجب حرکت پاها میشود. گرفتی این عصب موجب مشکلات حرکتی در پاها میشود.با وبسایت باشگام همراه باشید تا روش درمان سیاتیک مخصوصا با ورزش را برای شما شرح دهیم.

علایم مشکل در سیاتیک

بیمارانی که عصب سیاتیک آنها دچار مشکل شده باشد در عضلات پا،ران،باسن دچار درد های شدید میشوند. این درد در یک طرف بدن اتفاق می افتد. علاوه بر درد پا بیماران در کمر هم ممکن است احساس درد داشته باشند. درد سیاتیک معمولا موجب کندی در حرکت و یا عدم توانایی در حرکت پاها میشود.

  • سوزش در عضلات پا
  • بی حسی در یکی از پاها
  • ایجاد حالت گز گز شدن در پاها
  • لمس شدگی
  • ضعف و کندی حرکت

درمان سیاتیک

دلایل درد سیاتیک

گرفتگی عصب سیاتیک و درد آن انواع و دلایل مختلفی دارد. تخریب دیسک های بین مهره ای، فتق دیسک بین مهره ای، تنگی کانال نخاعی، گرفتگی عضلانی، تومورهای نخاعی، تومورهای خود عصب سیاتیک از انواع آن می باشد. دلایل ایجاد این بیماری بسیار است و یکی از آن ها می تواند ضرب دیدن ستون مهره ها باشد که موجب آسیب رسیدن به اعصاب می شوند. این صدمه ها می تواند در حوادثی مانند تصادف اتفاق بیفتد.

درد در نواحی گفته شده ممکن است به دلایل مختلف و بسته به عوامل متفاوتی باشد. مراجعه به پزشک و انجام رادیولوژی یا تصویر برداری MRI از این ناحیه موجب مشخص شدن دلیل اصلی درد میشود.

درمان سیاتیک

برای درمان مشکل سیاتیک، شیوه های دارویی، حرکات ورزشی درمانی، بهره گیری از ماساژ توسط متخصصان و... که ما در این نوشته شیوه هایی را معرفی میکنیم تا بتوانید در منزل دردهای سیاتیکی خود را کاهش و کم کم از بین ببرید.

دارو ها

داروهایی که برای درمان سیاتیک بکار میروند عموما شل کننده های عضلات یا مسکن هایی هستند که از التهاب بدن کم کنند. اگر مشکل سیاتیک از ستون فقرات و یا دیسک کمر باشد روش هایی مانند جراحی باید انجام شود تا ریشه مشکل حل شود.

استفاده از کمپرس های گرم و سرد

با گذاشتن کیسه آب گرم یا حوله گرم بر روی محل درد گردش خون در این محل بیشتر میشود و آسیب های وارده سریع تر تسکین میابد هم چنین گرفتگی عضلات از بین میرود. سپس کمپرس سرد استفاده میشود که موجب میشود درد ها سریع تر تسکین پیدا کنند.

ورزش هایی برای کاهش درد سیاتیک

حرکات ورزشی مخصوص پایین تنه و قسمت پایینی کمر به کاهش درد سیاتیک بسیار کمک می کنند. انجام صحیح و درست حرکات ورزشی به درمان سیاتیک کمک میکند اما باید دقت شود که هر حرکت کاملا صحیح انجام شود و فشار بیش از حد به کمر وارد نشود.  برخی از این روش ها و حرکات مناسب برای ورزش درمانی جهت کاهش درد سیاتیک و گرفتگی عصب سیاتیک را در ادامه بررسی می کنیم. انجام مداوم و درست ورزش ها درمان سیاتیک را در بر خواهد داشت. در ضمن اگر ورزش به درستی انجام نشود علاوه بر این که برای درمان سیاتیک هیچ اثری نداشته باشد، درد و آسیب ها را نیز بیشتر کند.

کشش همسترینگ

صاف بایستید، مچ یکی از پاهای خود را روی یک جسم محکم ثابت کنید

انگشتان خود را به سمت بالا نگه دارید

پا حتما صاف باشد و خم شدگی نداشته باشد

در حالی که کمرتان را صاف است کمی به جلو خم شوید. 20 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید

این حرکت را روی هر دو پا انجام دهید

درمان سیاتیک

 

حرکت پل

روی زمین دراز کشیده و زانوها را خم کنید

شکم را سفت کنید و کمر را به سمت بالا بیاورد و در این محدوده خود را ثابت نگه دارید

حداقل 10 تا 20 ثانیه در این حالت بمانید سپس به آرامی کمر را روی زمین بگذارید

پس از 10 ثانیه استراحت دوباره حرکت را انجام دهید

حداقل 5 بار این کار را تکرار کنید

درمان سیاتیک

 

کشش زانو تا سینه
روی زمین دراز بکشید

زانوی یکی از پاها را بلند کرده و به سینه نزدیک کنید

با دست، پا را نگه دارید

بعد از 30 ثانیه آزاد کنید

چند ست این حرکت را روی دو پا انجام دهید

درمان سیاتیک

 

کشش کودک

این حرکت بسیار ساده است و در عین حال تاثیر زیادی روی آزاد سازی عضلات پایین کمر دارد

دو زانو روی زمین بنشینید

در حالی که کمرتان صاف است به جلو خم شوید

دست ها روی زمین قرار بگیرد

پیشانی را روی زمین بگذارید

یک دقیقه در این بمانید و سپس به آرامی بلند شوید

درمان سیاتیک

 

برای پیشگیری از دردهای سیاتیک چه کنیم؟

برای پیشگیری از هرگونه کمر درد و سیاتیک ما روش های زیر را پیشنهاد میکنیم:

  • اصلاح نحوه ایستادن
  • اصلاح نحوه نشستن
  • پرهیز از بلند کردن وسایل بسیار سنگین و فشار به کمر
  • پیاده روی روزانه
  • انجام ورزش هایی مثل پیلاتس : در مقاله پیلاتس چیست ورزش پیلاتس را معرفی کرده ایم. این ورزش با تقویت عضلات موجب جلوگیری از آسیب رسیدن به ستون فقرات و دردهای سیاتیک میشود.
  • استفاده از تشک مناسب

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ورزش ها و کمپرس های سرد و گرم را انجام دادید اما بعد از دو هفته همچنان درد و یا مشکلات حرکتی داشتید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. این دردها ممکن است نشانه آسیب های جدی به نخاع یا ستون فقرات باشد. پس بهتر است درد ها را جدی گرفته و با مراجعه به موقع از آسیب های نخاعی جلوگیری کنید.

کلام آخر

درد سیاتیک از کمر تا انگشتان یکی از پاها امتداد میباید. این درد عموما شدید است و موجب ناتوانی فرد در انجام کارهای روزانه میشود. روش های مختلفی برای تسکین  و بهبود دردهای سیاتیک وجود دارد یکی از انها انجام ورزش های مربوط به این ناحیه است. این ورزش ها به شل شدن عضلات ناحیه ران و کمر کمک میکنند و باعث کاهش درد میشوند. در صورت ادامه پیدا کردن درد به پزشک مراجعه کنید.