ورزش چه تاثیری بر کاهش شدت کرونا در مبتلایان دارد

آیا میدانید که ورزش مرتب میتواند شدت ابتلا به کرونا را تغییر دهد؟!در صورتی که مبتلا به کرونا هستید، چه ورزش هایی را میتوانید انجام دهید؟

فعالیت بدنی و ورزش همواره مورد تاکید پزشکان و محققان بوده است. از مزایای ورزش همه به خوبی آگاه هستیم و میدانیم که ورزش نقش زیادی در بهبود سیستم ایمنی بدن دارد و بدن را قوی تر میکند. از طرفی ما در میان همه گیری کرونا هستیم و این بیماری زندگیمان را تحت تاثیر قرار داده است. کرونا بیماری است که موجب عفونت در بدن میشود. سوالی که پیش می اید این است که آیا ورزش کردن به کاهش شدت بیماری کرونا کمک میکند؟زمانی که به کرونا مبتلا شده ایم چه ورزشی انجام دهیم؟با وب سایت باشگام همراه باشید تا تمامی این موارد را بررسی کنیم.

ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن

محققان معتقدند که با ورزش، سلول های ایمنی در بدن به گردش در می آیند، سریع تر جوان سازی میشوند و تعداد سلول هایی که در بدن قرار دارند افزایش میابد؛ جدا از این، ورزش می‌تواند سلول‌های ایمنی ویژه‌ای را هم فعال کند تا بدن ایمن‌تر شود. در این پژوهش، برخی افراد 45 دقیقه پیاده‌روی سریع انجام می‌دادند و توانستند تا سه ساعت پس از ورزش با افزایش گردش سلول‌های ایمنی در سراسر بدن روبه‌رو شوند.پزشکان میگویند که داشتن روزانه 20 دقیقه پیاده روی یا تحرکی که ضربان قلب را افزایش دهد موجب درمان افسردگی میشود. افسردگی بیماری است که بسیاری از افراد در زمان پاندمی کرونا و قرنطینه با آن درگیر میشوند.

ورزش های هوازی به افزایش توانایی ریه ها کمک میکنند و موجب میشوند تا اکسیژن بیشتری وارد ریه ها شود، وقتی اکسیژن بیشتری به بدن میرسد، ارگان های بدن انرژی بیشتری خواهند داشت و سالم تر خواهند بود.

ورزش و کرونا

اما چه نوع ورزشی برای سیستم ایمنی مفید است؟

 شدت ورزش باید متوسط و متوسط به بالا باشد یعنی به خوبی ضربان قلب را بالا ببرد و گردش خون در بدن را بیشتر بکند. ورزشی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بشود باید به صورت مداوم و مرتب انجام شود. انجام حرکات ورزشی نامرتب و بدون برنامه ریزی و تداوم نه تنها برای بدن مفید نخواهد بود، بلکه موجب آسیب رسیدن به مفاصل و عضلات میشود.

ورزش میتواند التهاب درون بدن را کاهش دهد، این امر طی پژوهش هایی ثابت شده است که انجام ورزش های مختلف موجب میشود بدن کمتر دچار التهاب شود و از طرفی این التهاب کمتر بدن را قوی میکند و باعث میشود فرد ورزشکار کمتر درگیر بیماری های مختلف شود.

ورزش در زمان همه گیری کرونا چگونه باشد؟

کرونا باعث خانه نشینی بسیاری شده است. این بیماری موجب تعطیلی یا محدود شدن فعالیت های ورزشی شده است و باشگاه ها با ظرفیت کمتر از معمول کار میکنند. تمامی این عوامل موجب شده است که عده زیادی ورزش را از برنامه روزانه خود حذف کنند. کاری که ما به شما توصیه میکنیم فعالیت های ورزشی را کنار نگذارید و با شرایط جدید خود، برنامه تازه ای در نظر بگیرید. روزانه تا 30 دقیقه میتوانید پیاده روی سریع انجام دهید. این ورزش ساده، در اطراف منزل کمک شایانی به سلامتی شما میکند. همینطور با باز شدن دوباره باشگاه ها (با ظرفیت کمتر و با رعایت پروتکل ها) میتوانید به باشگاه رفته و ورزش های خود را دوباره انجام دهید و دچار مشکلاتی بدلیل کم تحرکی نشوید. یکی دیگر از راه ها اجاره ساعتی سالن ورزشی به همراه دوستانتان است که از سلامتی هم مطمئن هستید.

چه نوع فعالیت ورزشی انجام دهیم؟

به گفته پژوهشگران ورزش هایی  که چندان سنگین نباشد و در عین حال مرتب انجام شوند بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. گفته میشود که بهتر است بدن را برای انجام فعالیت های ورزشی سنگین تحت فشار قرار ندهید. ممکن است آسیب های فعالیت ورزشی سنگین بیشتر از فواید آن باشد.ورزش هایی باسطح فعالیت متوسط به مدت 30 دقیقه و مجموعا 150 دقیقه در هفته برای شما کافی است. تحقیقات نشان میدهد که ورزش منظم خطر مرگ در اثر کرونا را تا یک سوم کاهش میدهد. همچنین فعالیت های ورزشی موجب افزایش اثر واکسیناسیون میشود.

باشگاه ورزشی

اگر مبتلا به کرونا شدیم چه نوع ورزشی انجام دهیم؟

اگر علایم خفیف مانند علایم سرماخوردگی دارید، علایمی در حد آبریزش بینی یا گوش درد خفیف میتوانید فعالیت ورزشی سبک خود را ادامه دهید، توصیه اکید این است که از رفتن به باشگاه و مکان عمومی خودداری کرده و ورزش خود را در خانه انجام دهید.

ورزش در چه صورتی توصیه نمیشود؟

اگر علایم زیر داشته باشید بهتر است فقط استراحت کنید و انجام ورزش خودداری کنید:

  • تب: درصورتی که تب دارید از انجام ورزش خود داری کنید. تب موجب کم آبی و ضعف در بدن میشود. ورزش کردن در این حالت میتواند مخرب باشد.
  • سرفه های مداوم و خلط دار: اگر علایمی مانند سرفه دارید یعنی دستگاه تنفس شما دچار مشکل است پس ورزش کردن در این حالت موجب فشار بیش از حد به بدن میشود و باید ورزش تعطیل شود.
  • التهابات روده و معده: وجود مشکلات گوارشی باعث ضعف و بیحالی میشود. پزشکان توصیه میکنند که در این شرایط هم ورزش انجام نشود و فقط به استراحت پرداخته شود.

کرونا

کلام آخر

همزمان با رعایت پروتکل های بهداشتی، همچنین تزریق واکسن؛ تحقیقات متخصصان نشان میدهد که احتمال مرگ در بیمارانی به طور مرتب ورزش میکنند کمتر است پس در دوران کرونا از رفتن به باشگاه یا سالن غافل نشوید در مقاله چگونه در سالن های ورزشی و باشگاه ها، از کرونا در امان بمانیم توضیح داده ایم که چگونه باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید. همچنین میتوانید از صفحه اجاره سالن ورزشی، به صورت ساعتی سالن ورزشی را به طور اختصاصی اجاره کنید تا با افراد دیگر کمترین برخورد را داشته و در فضای اختصاصی ورزش کنید.

اهالی ارومیه هم میتوانند از صفحه سالن ورزشی ارومیه، به طور اختصاصی سالن های ارومیه را مشاهده و سالن موردنظرشان را انتخاب کنند.