ورزش کشتی

ورزش کشتی یک ورزش پرطرفدار در بین جوانان ایران و جهان است. با این ورزش آشنا شویم.

شاید شما هم یکی از طرفداران ورزش کشتی باشید. وقتی نام پهلوان پوریا، پهلوان تختی را می شنویم، همیشه ورزش کشتی در ذهن ما تداعی می شود.
این ورزش از دیرباز در ایران رایج بوده و ریشه های فرهنگی و ادبی ایرانی با این رشته ی باستانی عجین شده است. هر جا از جوانمردی صحبت شود، یاد پهلوانان و کشتی گیرانی می افتیم که همواره دستگیر ضعفا بوده اند.
در این مقاله از سایت باشگام به معرفی ورزش کشتی خواهیم پرداخت. ورزش کشتی یکی از بهترین ورزش های ایرانی برای تربیت تن و روان به صورت همزمان است.
 

آشنایی با رشته ورزش کشتی

 

ورزش کشتی علاوه بر ایران در سایر کشورهای جهان نیز پر طرفدار است. این ورزش زیر نظر فدراسیون جهانی کشتی United World Wrestling یا به اختصار UWW اداره می شود. فدراسیون جهانی کشتی با نام فیلا نیز شناخته می شود.

 

معرفی سبک های کشتی

 

از سبک های کشتی می توان به کشتی آزاد ، کشتی فرنگی و کشتی کچ ( که در بین ایرانی ها به کشتی کج معروف شده ) اشاره کرد. کشتی کچ شباهت زیادی به کشتی آزاد دارد.

 

معرفی کشتی فرنگی

 

هدف در کشتی فرنگی و آزاد، رساندن شانه های رقیب بر تشک برای حداقل 3 ثانیه است. در کشتی فرنگی اجازه ی گرفتن پای رقیب در مسابقات کشتی وجود ندارد.
مدت زمان کشتی فرنگی دو زمان 3 دقیقه ای میباشد که درصورت تساوی یک دوره سوم نیز وجود دارد. در آخر هر کشتی گیر که دو زمان از 3 زمان را برنده شده باشد، برنده کل مسابقه خواهد بود.
 

 

امتیاز در کشتی فرنگی

 

قوانین و مقررات مختلفی برای کشتی فرنگی و آزاد وجود دارد. ما در این مقاله فقط چند مورد از مهم ترین قوانین و امتیازات را معرفی می کنیم.


رساندن شانه های حریف به زمین یا به اصطلاح " خاک کردن حریف" دو امتیاز و خارج کردن رقیب از تشک کشتی ، یک امتیاز محسوب می شود.


هر خطا یک امتیاز برای رقیب در پی خواهد داشت.


اگر اختلاف امتیاز بین دو کشتی گیر، 8 امتیاز باشد، مسابقه در آن لحظه پایان می یابد.

 

معرفی کشتی آزاد

 

در کشتی آزاد نیز مانند کشتی فرنگی هدف از کشتی رساندن شانه های حریف به زمین است. در کشتی آزاد می تواند علاوه بر حرکات کشتی فرنگی از گرفتن پای رقیب نیز استفاده کرد.


در کشتی آزاد برخلاف کشتی فرنگی گرفتن پای حریف آزاد است. بنابراین در آن تمام بدن کشتی گیرها درگیر می شود و رقابت سخت تر و نفس گیرتر می شود. در این کشتی راه های مختلفی برای حمله و دفاع وجود دارد. همچنین اگر کشتی گیر بصورت ملایم به حریف ضربه بزند یا او را پرتاب کند مجاز است. البته به شرطی که انجام این کار سلامتی حریف را به خطر نیندازد.


مدت زمان کشتی آزاد نیز 2 زمان 3 دقیقه ای می باشد که در آخر امتیازات مجموع هر دو زمان محاسبه می شود.
 

اصطلاحات تخصصی ورزش کشتی

 

ضربه فنی : یعنی رساندن پشت حریف به تشک کشتی و رساندن شانه های حریف به تشک به مدت حداقل 3 ثانیه


پرتاب : گرفتن حریف و پرتاب کردن حریف با استفاده از فنون کشتی که دارای 4 امتیاز خواهد بود.

 

معرفی فیلم های سینمایی با موضوع ورزش کشتی

 

فیلم غلامرضا تختی که در سال 1397 در سبک زندگی‌نامه‌ای و ورزشی به کارگردانی بهرام توکلی ساخته شده است.


فیلم ایرانی کشتی گیر   فیلم کشتی گیر به کارگردانی حسین دارابی در سال 1396 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر فیلم کوتاه می‌باشد. .


سریال یاغی محصول سال 1401 به کارگردانی محمد کارت
 

 

شما میتوانید باشگاه های کشتی را در مجموعه های ورزشی بخش کشتی مشاهده کرده و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در باشگاه های کشتی را بدست بیاورید.

 

 

 

ورزش کشتی

 

ورزش کشتی را از چه سنی شروع کنیم

 

همیشه به والدین توصیه میشود تا فرزندان خود را از سن کودکی به کلاس های ورزشی بفرستند تا هم بدن سالم تری داشته باشند و هم به طور حرفه ای ورزشی را دنبال کنند. اما برخی متخصصین توصیه میکنند برای ورود به ورزش کشتی از پانزده سالگی شروع کنند. چراکه کشتی یک ورزش سنگین است و ممکن است آسیب های زیادی را به کودک در سن رشد بزند.

بهترین سن برای شروع ورزش کشتی 15 سالگی است. در سنین کمتر ممکن است آسیب ها ماندگار شوند و بر فرم بدنی ورزشکار اثر بگذارند.البته این ورزش کشتی فواید بسیار زیادی نیز دارد. اگر بخواهیم فواید کشتی در سنین کم و نوجوانی را به صورت خلاصه وار توضیح دهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فواید کشتی برای کودکان و نوجوانان

  1.  افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان به دلیل جدال تن به تنی که میان آن ها صورت می گیرد.
  2. بالا رفتن قدرت بدنی به دلیل تمرینات سخت و مخصوص در این رشته ورزشی
  3. افزایش قدرت انعطاف پذیری به دلیل وجود تمرینات کششی زیاد
     

 

برای ورزش کشتی چه چیزهایی لازم است

 

این ورزش جزو ورزشهایی است که وسایل و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. معمولا برای این ورزش کفش و لباس مخصوص تهیه میشود و بقیه تمرینات زیر نظر مربی در باشگاه های مخصوص انجام میشود. اما موضوع تغذیه مناسب در این ورزش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله مواردی که در تغذیه یک کشتی گیر باید به آن توجه شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آب

به جرات میتوان گفت گه کمبود آب در بدن یک کشتی گیر بزرگ ترین دشمن اوست. زمانیکه آب بدن شخصی کاهش پیدا کند، عمل تعریق نیز کاهش چشم گیری خواهد داشت. همین عامل نیز می تواند سبب آسیب های جدی مانند ضعف عملکرد عضلانی و ورزشی شود. بنابراین توصیه می کنیم که چند ساعت پیش از شروع ورزش چند لیوان آب بنوشید. همچنین پس از کشتی نیز بهتر است از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.

  • املاح معدنی

در هنگام ورزش و تعریق برخی از موارد معدنی مانند سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم را از دست می رود و تعذیه یک کشتی گیر باید به گونه ای باشد که تمام این مواد معدنی را تامین کند.

علاوه بر دو مورد بالا مواردی چون کربوهیدرات ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، کراتین برای بهبود عملکرد ورزشی کشتی گیر و... باید در تغذیه شخص در نظر گرفته شود.

 

 

عکس ورزش کشتی

 

با کلیک روی عکس ها، تصاویر بزرگ تر را ببینید.

 

ورزش کشتی عکس ورزش کشتی عکس ورزش کشتی

 

عکس ورزش کشتی عکس ورزش کشتی