چمن مصنوعی چیست

استفاده از چمن مصنوعی در ورزشگاه ها اهمییت خاصی برخوردار هستش که در این مقاله قصد داریم شما رو بطور کامل با چمن مصنوعی آشنا کنیم

چمن مصنوعی چیست؟ و هر چیزی که باید در این مورد بدونین.

این روزها زندگی اون تحرک قدیمی خودش رو از دست داده و اینقدر دور و بر ما رو وسایل و دستگاه ها پر کردن که حتی لازم نیست برای خرید لوازم خوراکی هم ازخونه خارج بشیم. میتونیم به راحتی اونا رو از طریق یک پیک آنلاین یا فروشگاه انلاین سفارش بدیم و دم در خونه تحویل بگیریم. ولی خب کم تحرکی همیشه با خودش راحتی رو به همراه نداره و خیلی از افراد دور و بر ما بخاطر همین کم تحرکی دچار اضافه وزن و به تبع آن بیماری های زیادی میشن که بهترین درمان اونا ورزش کردن هستش. هممون برای انجام انواع ورزش ها یه به سالن های ورزشی میریم یا داخل پارک یا خونه ورزش می کنیم. این روزها سالن های ورزشی رو در هر نقطه شهر یا حتی روستا ها احداث می کنن تا جوون ها بتونن در یک مکان مناسب بتونن به فعالیت های ورزشی خودشون بپردازن. در این بین استفاده از چمن مصنوعی در ورزشگاه ها اهمییت خاصی برخوردار هستش که در این مقاله قصد داریم شما رو بطور کامل با چمن مصنوعی آشنا کنیم.

چمن مصنوعی چیست؟

 

تاریخچه چمن مصنوعی

در تعریف اینکه چمن مصنوعی چیست باید بگم که چمن مصنوعی یه نوع چمن شبیه همون چمن واقعی هستش که ازش برای پوشش دادن سطوح مختلف استفاده میشه. در اصل این چمن اگه خوب و با کیفیت باشه مزیت هایی داره که استفاده از اون رو خیلی به صرفه تر میکنه. چمن مصنوعی رو جاها و مکان هایی بیشتر استفاده می کنن که چمن طبیعی اونجا خوب رشد نمیکنه یا استفاده ازش خیلی به صرفه نیست. معمولا خیلی وقت ها کاشت و نگهداری چمن طبیعی هزینه بالایی رو به همراه داره و برای حل این مشکل هم میان از این چمن استفاده می کنن.

 شاید با خودتون فکر میکنین که فقط از چمن مصنوعی تو محیط های ورزشی استفاده میشه و تو جواب باید بهتون بگم که اصلا اینطوری نیستش. بلکه این روزها از چمن مصنوعی بطور عمده توی استودیوم‌های ورزشی، زمین‌های تنیس، در مواقعی سالن های ورزشی استفاده میشه ولی استفاده از چمن مصنوعی فقط به این مکان ها ختم نمیشه و این روزها از این نوع چمن در تزیین مهد کودک‌ها و حتی تراس خانه‌ها بعنوان یک چمن تزئینی مورد استفاده قرار می گیره. خیلی وقت ها ما چمن مصنوعی رو توی محوطه های باز کافه هایی که در محیط های بازی هستن و خیلی از جاهای دیگه می بینیم. در کل امروزه چمن مصنوعی کاربرد های خیلی زیادی پیدا کردن و خیلی جاها مورد استفاده قرار می گیرن. استفاده از این چمن تو خیلی از مکان هایی که مردم برای نوشیدن یک قهوه یا چای میرن حس دلپذیری طبیعت رو میده.

تاریخچه استفاده از چمن مصنوعی

 

تاریخچه استفاده از چمن مصنوعی

در مورد اینکه اولین بار چه زمانی بوده که از چمن مصنوعی استفاده می شده؟ باید بهتون بگم که تولید چمن مصنوعی بر می گرده به اوایل دهه 1960 میلادی و تولیدش هم یک شرکتی بنام چمسترند برای اولین بار در سطح دنیا انجام داده و خودشون برای اولین بار اونو در سطح جهانی عرضه کردن. روند تولید این چمن همانند روند تولید فرش بوده. از دهه 60 تا به امروز نحوه تولید این محصول تغییرات زیادی پیدا کرده. در اصل اگه بخوام دقیق تر بهتون بگم، این پروژه اینطوری شروع شده که آخرای دهه 50 میلادی 3 شرکت امریکایی اون دوران به نام های، «صنایع مونسانتو»، «تجهیزات آزمایشگاهی آموزشی بنیاد فورد» و «شرکت چمسترند»، تصمیم می گیرن که یک پروژه‌ رو باهم اجرایی کنن و یه نوع چمن مصنوعی تولید کنن. در کل هدفشون از انجام این کار هم این بوده که یکم فضاهای شهر رو زیباترش کنن یه محیط های طبیعی مانندی رو برای بچه ها در سطح شهر فراهم کنن. این شرکت ها تو اون دوره میان واسه تولید اون چمن از تعداد زیادی سوزن استفاده میکنن که رشته‌های فیبری رو در پشت پارچه قرار می‌دادن. بعدشم از چسپ های انعطاف‌پذیری مثل پلی‌اورتان و پلی‌ونیل‌کلراید برای اتصال این فیبرها به پشت پارچه استفاده می‌کردن. جالبه بدونین که دستگاه های اونموقع می تونستن نهایتا چمن های مصنوعی به طول یک متر و عرض 4.6 متر تولید کنن.

خلاصه برای اولین بار طی سال های بعدش یعنی سال 1964، اولین چمن مصنوعی تو دنیا رو شرکت چمن گراس تو یک مدرسه ای که اسمش براون (Brown) نصب  میکنه و بعد اونم تو سال 1966، کم کم تو دنیا متوجه مفید بودن این محصول میشن و برای اولین بار ازش تو زمین بیس‌بال ورزشگاه هوستون تگزاس استفاده می کنن. حالا شاید واستون این سوال پیش بیاد که چی شد اومدن از چمن مصنوعی تو این ورزشگاه استفاده کردن؟  باید بهتون بگم که این ورزشگاه سرپوشیده بودش و نور به داخل ورزشگان نمی تابیده که چمن طبیعی بتونه خوب اونجا رشد کنه و ثانیا همچین محیطی خیلی هم مناسب بوده واسه نصب کردن یه چمن مصنوعی. اگه امروز به اون چمنی که اونموقع واسه ورزشگاه تولید شده بودش یه نگاهی بندازین در مقایسه با چمن هایی که امروزه تولید میشه خیلی ابتدایی بوده و بیشتر شبیه یه پتوی سبز نایلونی دیده می شده. ولی خب همه چیزهایی که دور برمون بودن با گذر زمان و کم کم پیشرفت کردن و هیچ چیزی رو نمی بینیم که یه دفعه ای از روز اول بهترین خودش بوده باشه. در مورد چمن مصنوعی هم تولید اونموقع اون چمن آغاز یه تغییر مثبت و خوب تو پوشش کف ورزشگاه‌ هایی که امروز می بینیم به حساب میاد.

 

 

 نکته جالب این هستش که وقتی برای اولین بار این چمن مصنوعی رو این شرکت تولید کردش خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و خیلی از تیم های ورزشی و حتی 32 کشور برای این شرکت درخواست می فرستن که این نوع چمن براشون تولید بشه و بفرستن براشون. این نقطه عطفی میشه برای چمن مصنوعی و بعد اون استفاده از  چمن مصنوعی حالت عمومی تری به خودش می گیره و ازش تو فضاهای دیگه ای مثل زمین بازی تنیس، حتی مهدکودک‌ها و خونه‌ها مورد استفاده قرار می گیره. تو اون دوره چمن مصنوعی تو خیلی از مدارس و مراکزی که برای تفریح درست شده بودن مورد استقبال قرار می گیره. همونطور که امروز می بینیم وقتی یک محصول یا خدمتی مورد توجه مردم قرار بگیره خیلی از شرکت های دیگه هم به سمتش کشیده میشن، بعد از موفقیت این شرکت هم، شرکت های دیگه ای هم شروع به تولید این محصول می کنن و در سرتاسر دنیا شرکت های زیادی شروع می کنن به تولید چمن مصنوعی.

 

مزایا و معایب چمن مصنوعی در ورزش فوتبال

 

اعتراض بازیکنان فوتبال به بازی کردن روی چمن مصنوعی سابقه ای چندین ساله دارد و شاید مهمترین آنها ، زمانی بود که بازیکنان فوتبال طی جام جهانی بانوان سال ۲۰۱۵ یک دعوای حقوقی برای اعاده ی حق بازی کردن روی چمن طبیعی را به رسانه ها کشاندند. با اینحال در نهایت آن بازیکنان روی چمن مصنوعی هم در آن جام جهانی بازی کردند.

با توجه به اینکه چمن مصنوعی در بسیاری از مدارس، شهرها و باشگا هها زمین اصلی انجام ورزش فوتبال است، سوال ها در مورد مزایا و معایب آن همچنان وجود دارد و تمامی فوتبال دوستان ، بازیکنان و مربیان فوتبال به دنبال یک جواب قطعی در مورد این موضوع هستند.

به مرور اما ورزشکاران شروع به گزارش مشکلات کردند. سطح چمن طبیعی برای بازی کردن بسیار سفت بود و هر گونه افتادن یا غلطیدن روی آن با ایجاد زخم در بدن بازیکنان همراه بود. طی روزهای گرم سطح آن به شدت گرم میشد. همچنین با توجه به استهلاک آن طی زمان ، تعویض آن بسیار گرانتر و سخت تر از چمن طبیعی بود.

اما عمده ی این مشکلات متعلق به نسل اول این چمن ها بود. نسل دوم این چمن ها با اضافه کردن فضای بیشتر بین فیبر ها و افزودن مواد نرمی از جنس پلی اتیلن و همچنین استفاده از لایه ای شن گونه بین الیاف چمن، سطح آنرا نرمتر و بسیار مشابه چمن طبیعی کردند. همچنین در نسل سوم این چمن ها، اضافه شدن گرانول های لاستیکی بین فیبرهای چمن ، باز هم بیشتر منجر به نرم شدن این چمن ها شد.

ایجاد تغییرات در الیاف این چمن ها همچنان ادامه دارد و چمن های جدید که برخی به آن نسل چهارم هم میگویند ، مخلوطی از شن و گرانول های لاستیکی را در الیاف چمن استفاده میکنند.

با وجود تمام این تغییرات، هنوز هم برخی ورزشکاران همچنان اعتقاد دارند بازی کردن روی چمن مصنوعی باعث افت عملکرد آنها میشود و با ایجاد زخم و آسیب های بیشتر برای آنها همراه است. و گروه دیگری از بازیکنان گزارش کرده اند که ترس آنها از آسیب دیدگی منجر میشود که با احتیاط بیشتری روی چمن طبیعی بازی کنند.

سال ۲۰۱۱ یک مطالعه ی مروری به بررسی ۲۰ مطالعه ی کوهورت آینده نگر در حوزه ی آسیب های ورزشی و ارتباط آن با نوع چمن پرداخت. ۱۶ مطالعه از بیست مطالعه نشان دادند که تفاوت میزان اسیب دیدگی درکل بسیار ناچیز است. ۸ مطالعه اشاره کرده بودند که میزان بروز آسیبب دیگی مچ پا روی چمن مصنوعی اندکی بیشتر است با این حال میزات شدت آسیب، تفاوت خاصی ندارد. با این حال آسیب های شدیدتر در بانوان بیشتر رخ میدهد.

نوع ورزش نیز در مسئله آسیب ها نقش مهمی دارد. برای مثال طی مطالعات نشان داده شده که میزان بروز آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی در ورزش راگبی در زمین های چمن مصنوعی بیشتر از چمن طبیعی است. با این حال ، چنین ارتباطی در ورزش فوتبال اصلا مشاهده نشده است.

با این وجود , رسیدن به یک نتیجه ی قطعی سخت است. حتی در مورد چمن طبیعی نوع خاک و نوع چمن همگی تاثیر گذار هستند. کیفیت چمن مصنوعی نیز به مرور زمان تقلیل می یابد. هر دو ی این چمن ها در شرایط آب و هوایی مختلف ، ویژگی های متفاوتی دارند و از همه مهمتر نوع کفش ورزشی مورد استفاده هم در این زمینه تاثیر گذار است.

مشکلات تولیدات اولیه چمن مصنوعی

 

مشکلات تولیدات اولیه چمن زمین های گلف

احتمالا هیچ کدوم از ما انتظار نداریم که تولید اولیه چمن مصنوعی بشکل بی نقصی انجام شده باشه. تو اوایل دهه هفتاد چمن های مصنوعی یه مشکلاتی داشتن که باعث شد تو تولیدشون یه بازنگری انجام بشه و بخوان ایراداتش رو برطرف کنن. یکی از مهمترین مشکلات چمن های مصنوعی اون موقع این بود که اگه افتاب بهش میخورد رنگ شون عوض می شد و کیفیت شون رو از دست می دادن. در چنین شرایطی الیافی که تو این چمن های مصنوعی استفاده شده بود کیفیت قبلی شون رو نداشتن و باید برای حل این مشکل کاری صورت می گرفت و تازه این تنها مشکل اونموقع نبود. یکی دیگه از مشکلاتی که چمن مصنوعی در دهه هفتاد میلادی داشتن این بود  که اگه بارون یا برف روی این چمن ها می بارید، آب شون داخل خود چمن می موند و از این بابت هم مشکلات زیادی درست می کردن و آخرین و مهمترین مشکلی که چمن های اونموقع داشتن لیز بودن اون ها بود که خیلی از ورزشکارا گلایه داشتن که کیفیت شون خوب نیستش و باعث میشه روی این چمن ها سر بخورن و شرکت های تولید کننده این چمن های مصنوعی اگه میخواستن محصولات شون خواهان داشته باشن باید فکری واسه این مشکلات می کردن و اونا رو حل می کردن.

یکی از دلایلی که اونموقع این مشکلات برای چمن مصنوعی بوجود اومده بود بر میگشت به این که یکسری شرکت ها واقعا جنس های بی کیفیتی تولید می کردن و باید جلوی تولید اون ها گرفته می شد و واسه حل این مشکل هم سازمان های نظارتی آمریکایی اومدن و یکسری استاندارد هایی رو واسه تولید این نوع چمن ها تعیین کردن و همه شرکت های تولید کننده رو موظف کردن که با رعایت اون استاندارد ها چمن مصنوعی تولید کنن و گر نه جلوی ادامه فعالیت هاشون گرفته می شد. این کار باعث شدش که کیفیت این چمن ها بالا بره و کم کم مشکلات قبلی شون حل یشه.

کاربرد های چمن مصنوعی تو زندگی روزمره ما

چمن های مصنوعی این روزها کاربرد های زیادی تو زندگی رمز مره مون پیدا کردن و تو خیلی از جاهای ورزشی و حتی عمومی مورد استفاده قرار می گیرن که در ادامه به چند مورد از اون ها اشاره می کنیم.

زمین های گلف

 

این روزها بازی گلف طرفدار های زیادی رو تو دنیا به سمت خودش جذب کرده. ولی خب مناطق خیلی سرد یا خیلی گرم امکان استفاده از چمن های طبیعی توشون وجود نداره و بهترین کار در این مناطق استفاده از چمن مصنوعی هستش.

چمن هایی که تو بازی گلف ازشون استفاده میشه الیافشون کاملا مجعد و گره خورده هستن و تراکم بالایی دارن. یکی از نکات مهم چمن های مصنوعی گلف تو این هستش که نباید الیاف شون به سمت خاصی جهت پیدا کنه تا حرکت توپ گلف رو هنگام بازی دچار مشکل نکنه. اگه بخوایم چند نمونه از چمن مصنوعی خوب برای گلف بهتون معرفی کنیم نمونه های زیر میتونن گزینه های خوبی باشن.

چمن مصنوعی مدل فیروزه: الیاف این مدل چمن 11 میلی متر بوده و یکی از ویژگی های خوبش قابلیت ضربه پذیری این نوع چمن هستش و رنگ سبز شاد این چمن هم زیبایی و طراوت خاصی به محیط میده.

چمن مصنوعی مگنولیا: ارتفاع الیاف تو این چمن مصنوعی 8، 10 و 13 میلی متر بوده و برای استفاده در مکانهایی با تردد بالا بسیار مناسب هستش. نوع الیاف، ارتفاع الیاف و تراکم بالاشون باعث شده که ضربه پذیری و دوام این چمن مصنوعی بالا بره و مقاومتش در برابر فشارهای فیزیکی افزایش پیدا کنه. طول عمر این چمن بسیار بالا بوده و خیلی از کارشناسا این چمن رو بادوام ‌ترین چمن مصنوعی می‌دونن.

حیاط های خانه ها

 

 

اگه حیاط خونه تون کمی بزرگ هستش و میخواین در همه فصل های سال سبز بنظر بیاد یکی از بهترین گزینه های برای شما چمن سبز هستش که باعث میشه تو همه فصل های سال حیاط خونتون بهاری به نظر بیاد.

تراس خانه ها

 

 

این روزها از جای جای فضای خونمون سعی میکنیم نهایت استفاده رو ببریم و یکی از جاهایی که میشه اونجا چمن مصنوعی گذاشت، تراس خونه ست. تو تراس ادم خیلی وقت ها میشینه چایی میخوره یا کبابی میزنه به سیخ و خلاصه مطالعه میکنه و خیلی کارهای دیگه که اگه یه چمن خوب زیر پاتون باشه رنگش و حس طبیعی بودنش میتونه فضای اونجا رو دو چندان زیبا کنه.

فرش چمنی

 

 

شاید تا حالا اینو نشنیده بودین ولی شرکت های تولید کننده فرش مصنوعی فکر همه چیو به جا من و شما کردن و حتی فرش های چمنی رو هم برای اتاق های بچه ها طراحی کردن و جالبه بدونین این فرش ها واسه بچه ها هم هیچ ضرری ندارن و به راحتی می تونن مورد استفاده قرار بگیرن.

ساخت دیوارهای چمنی

 

 

شاید با خودتون بگین چمن های مصنوعی چقدر کاربرد داشتن و ما نمیدونستیم. بله چمن مصنوعی هایی هستن که می تونین ازشون برای پوشوندن دیوار هاتون استفاده کنین و طراوت و حس خوبی به محیط دور و بر خودتون بدین.

دور استخرها

 

 

یکی دیگه از جاهایی که می تونین تو اونجا از چمن مصنوعی استفاده کنین دور و بر استخر های خونگی هستش که حس و حال فضای استخرتون رو با رنگ سبز شون میتونین بهاری کنین حتی اگه زمستان باشه.

مزیت های استفاده از چمن مصنوعی

 

 

این روزها با افزایش جمعیت و هجوم مردم به سمت شهرها استفاده از چمن های مصنوعی برای ایجاد مکان های تفریحی خیلی مورد توجه قرار گرفته و بیشتر ازش استفاده میشه. در ادامه بعضی از مزیت هایی که چمن مصنوعی دارن رو بهتون توضیح میدیم.

  • کاهش هزینه های اقتصادی

یکی از مزیت های اصلی چمن مصنوعی این هستش که دردسر های چمن های طبیعی مثل کاشت بذر و ابیاری و کود دادن و نگهداری های خاص اونا و چمن زنی و از بین بردن آفات و خیلی از دردسر های دیگه رو نداره. طبق بررسی‌های انجام شده این طور مشخص شده که هزینه‌های نگهداری چمن مصنوعی در یک بازه زمانی ده ساله چیزی در حدود 10٪ هزینه‌های چمن طبیعی است. نکته دیگه ای که باید بهش توجه کرد این هستش که چمن های طبیعی بعد هر فصل معمولا به تعمیر و جایگزینی نیازدارن در حالی که چمن های مصنوعی این مشکلات رو ندارن و از این بابت میتونه تو کاهش هزینه ها کمک خوبی به حساب بیاد.

  • بالا بودن سرعت بهره برداری

چمن های مصنوعی سرعت بهره برداری خیلی بالایی دارن که چمن های طبیعی اونو ندارن. چمن مصنوعی از همون مرحله اتمام مراحل نصبش قابل استفاده هستش که چمن های طبیعی اینطوری نیستن و یکم زمان برترن. نکته جالب دیگه این هستش بعد ابیاری و بارندگی زمین های چمن طبیعی قابل استفاده نیستن ولی چمن های مصنوعی قابل استفاده هستن.

  • کارایی بالا

یکی از مهترین مزیت های چمن مصنوعی کارایی بالاشون هستش. بطور مثال بعد اینکه یه بازی تو چمن مصنوعی انجام شد، بازم بلافاصه این قابلیت رو داره که یک بازی دیگه توش برگزار بشه. در حالی که چمن های طبیعی همچین قابلیتی رو ندارن و بعد هر بازی باید چند روزی استراحت کنن و دوباره احیا بشن تا دوباره قابل استفاده بشن. طبق نظر کارشناسا یه چمن مصنوعی تو یه سال 4000 ساعت قابلیت استفاده رو داره در حالی که این مقدار برای یه چمن طبیعی 350 ساعت هستش. یعنی یه چمن مصنوعی تقریبا تو یه سال ده برابر یه چمن طبیعی کارایی داره.

  • مقاومت بالا

یکی دیگه از واردی که میشه بهش اشاره کردش این هستش که چمن های مصنوعی مقاومت بالایی دارن و در مقابل سر خوردن و تکل ها و حرکات بازیکن ها زود اسیب نمی بینن. در حالی که چمن های طبیعی در این مورد بسیار حساس و اسیب پذیرن. البته خب اگه مناطقی که آب کمی دارن رو هم مورد بررسی قرار بدیم متوجه میشیم که چون چمن های مصنوعی اب خاصی رو مصرف نمیکنن تو این مناطق میتونن خیلی بهتر از چمن های طبیعی باشن که بخاطر گرمای هوا در چنین مناطقی به آب زیادی نیاز دارن.

کلام آخر:

چمن مصنوعی کارایی های زیادی در زندگی ما دارن و فقط به محیط های ورزشی ختم نمیشن. این روزها میتونین چمن مصنوعی رو وارد خونه خودتون هم بکنین و ازش تو تراس خونه خودتون یا حیاط خونه و کناره های استخر و خیلی از جاهای دیگه استفاده کنین و این کار بسته به سلیقه خودتون خواهد داشت. ظاهر همیشه سبز این این چمن ها باعث میشه تو فصل های پاییز و زمستون حس بهاری بودن از خونه خودتون نرفته و همچنان تو فضای خونه خودش رو نگه داره. ولی خب اصلی ترین کاربرد چمن های مصنوعی در داخل محیط های ورزشی بوده و در خیلی از مکان ها امروزه بطور وسیعی ازش استفاده میشه. امیدواریم این مقاله مطالبی رو که در مورد چمن مصنوعی لازم داشتین رو در اختیار شما قرار داده باشه و اطلاعاتی که در این زمینه می خواستین رو بدست اورده باشین.