چگونه بفهمیم در والیبال استعداد داریم؟

مراحلی برای استعداد سنجی در والبیال وجود دارد و معیارهایی برای این کار وجود دارد، با داشتن استعداد لازم و علاقه موفقیت در والیبال دور از ذهن نیست.

والیبال از رشته های ورزشی میباشد که در ایران طرفداران زیادی دارد و تیم های والیبال کشورمان، در رده های سنی مختلف جایگاه خوبی در رده بندی جهانی دارند.همچنین والیبال امکانات زیادی برای بازی کردن لازم ندارم و اکثر افراد با نصب یک تور و یک داشتن یک توپ مخصوص شروع به بازی میکنند. همین عوامل باعث شده است عده ای زیادی از جوانان و نوجوانان علاقمند به فعالیت در این رشته ورزشی شوند.داشتن استعداد همراه با علاقه به موفقیت در این رشته کمک شایانی میکند. اما چگونه بفهمیم استعداد والیبالی داریم؟با ادامه این مطلب همراه باشید تا ویژگی لازم برای موفقیت در والیبال را بررسی کنیم.

استعداد داشتن در والیبال به چه معناست؟

استعداد به معنای توانایی های ذاتی است که فرد از ابتدای زندگی، از آنها بهره مند بوده است. این توانایی ها مسیر شخص را در رسیدن به هدف متناسب، هموارتر و ساده تر میکنند. استعداد داشتن در یک رشته ورزشی شامل داشتن ویژگی های فیزیکی و جسمی، همزمان با ویژگی های روحی است.

با این توصیف اگر شما در رشته ورزشی فعالیت کنید که همزمان علاقه و استعداد دارید، به موفقیت های زیادی دست خواهید یافت.

سالن والیبال

ویژگی های فیزیکی لازم برای والیبالیست شدن

 

قد بلند

اولین و مهمترین ویژگی لازم برای وارد شدن به رشته والیبال و تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای قد بلند است. با توجه به پستی که بازیکن در آن فعالیت خواهد کرد محدودیت قدی خاصی مطرح است اما بطور کلی برای پست های اصلی قدی بیشتر از 185 سانتی متر و 190 سانتی متر لازم است. واضح است که این محدودیت قدی برای رده سنی بالای بیست سال است. برای لیبرو هم قدی بالای 170 سانتی متر لازم است.

دستانی کشیده

علاوه بر قد بلند، یک بازیکن والیبال باید دستانی کشیده و بلند داشته باشد. چرا که ابزار اصلی یک بازیکن والیبال دستان وی است. دستان بلند در هنگام دفاع، زدن اسپاک و... نقش بسیاری زیادی در عملکرد داردند.

پاهای قوی

داشتن پاهای قوی که پرش های عمودی خوبی بتوانند انجام دهند یکی از معیار های دیگر استعداد داشتن در والیبال است. در استعداد یابی والیبال از افراد میخواهند که در جا، پرش کنند و میزان پرش آنها ثبت میشود و یکی از معیار های انتخاب بازیکنان میباشد.

سرعت خوب و مهارت های حرکتی

واکنش های به موقع و سرعت خوب در انجام حرکات از ویژگی هایی است که یک والیباست باید داشته باشد.

والیبال

هماهنگی خوب بین چشم ها و دست ها

مهم است که فرد ضعف بینایی نداشته باشد همچنین هماهنگی خوبی بین و دست و چشم باشد به طوری که با دیدن توپ، دست ها به سرعت عکس العمل نشان دهند.

سن

برای وارد شدن به میادین حرفه ای و انتخاب شدن در تیم های ملی، فرد متقاضی باید از سنین نوجوانی به طور جدی این ورزش را آغاز کند. معمولا از 12 تا 14 سالگی مهارت های پایه به نوجوانان آموزش داده میشود. پس اگر میخواهید وارد تیم های حرفه ای شوید از سنین پایین بازی کردن در باشگاه ها و تیم های مختلف را آغاز کنید.از سن 16 تا 18 سالگی انتخاب بازیکنان برای تیم ملی و بازی های جدی باشگاهی آغاز میشود. معمولا برای تیم بزرگسالان از بازیکان تیم های جوانان استفاده میشود. پس اگر سن کمی دارید فرصت را از دست ندهید.

ویژگی های روانی لازم برای موفقیت در والیبال

از آنجایی که والیبال یک ورزش تیمی و گروهی است، شخصی که میخواهد وارد این رشته شود باید توانایی های ارتباطی خوبی داشته باشد. فرد بتواند کار گروهی انجام دهد و برای بهبود شرایط گروه تلاش کند. علاقمندی هم از مهمترین اجزایی است که فرد باید داشته باشد. فقط کسی از پس اردوهای طولانی، تمرینات سنگین، دوری از خانواده و رژیم های غذایی خاص بازیکنان حرفه ای والیبال برمی آید که علاقه مند به این رشته ورزشی باشد و با علاقه در این شرایط قرار بگیرید.

ذکر این نکته ضروری است که داشتن این ویژگی ها برای جذب شدن به تیم های مطرح و تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ کافی نیست، بلکه کارهای دیگری لازم است.

در کنار داشتن استعداد چه کارهایی باید انجام داد؟!

یادگیری حرکات تخصصی

آموختن حرکت های تخصصی والبیال را انجام این حرکات به درستی و با سرعت، بخش بسیار مهمی در ورزش والیبال است. حرکت هایی مثل اسپایک، ساعد، پنجه، آبشار و... باید درست انجام شوند.یک بازیکن خوب هوش بالایی هم دارد و با توجه به موقعیت بهترین حرکت را انجام میدهد و از تکنیک ها بهترین استفاده را میکند.

پشتکار و تلاش مداوم

مهارت های ورزشی با تلاش و تمرین مداوم بهبود میابند.پس بازیکن باید به طور مداوم در حال تلاش برای افزایش توانایی های خود باشد. به عنوان مثال با تمرین مداوم پاها را تقویت کرده و ارتفاع پرش را افزایش دهد.

والیبال

کلام آخر

اگر جزو افرادی هستید که امکان بازی کردن به عنوان یک بازیکن حرفه ای را ندارید یا شرایط سنی برای پیوستن به تیم ها را ندارید، اما علاقه زیادی به این ورزش دارید میتوانید به صورت گروهی با جمعی از دوستان در سالن های ورزشی به انجام این ورزش بپردازید. سالن های زیادی در سطح شهر وجود دارند که به صورت ساعتی در اختیار علاقه مندان قرار میگیرند. شما میتوانید با اجاره سالن ورزشی از سایت باشگام اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

اهالی ارومیه هم میتوانند از طریق صفحه سالن ورزشی ارومیه به راحتی به سالن های والیبال دسترسی داشته باشند و سالن موردنظرشان را مبلغ مناسبی اجاره کنند.