۹ فایده شنا برای سلامتی

۹ فایده برای سلامتی به همراه توضیحات کامل


ورزش شنا علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در تناسب اندام دارد، برای تندرستی و همچنین برای بهبود روحیه و خلق و خو نیز مفید است ، برای بسیاری از کسانی که مشکل مفصلی دارند و نمی توانند سایر ورزش هارا انجام دهند شنا یک ورزش ایده آل است ، ما در این مقاله از سایت باشگام از فواید بیشتر شنا برایتان خواهیم گفت .


مزایای شنا از زمانی که داخل استخر میپرید شروع میشود و حتی بعد از ترک استخر هم ادامه دارد ، طی تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده شنا نه تنها فواید کوتاه مدت برای سلامتی دارد بلکه در طولانی مدت خطر مرگ زودهنگام و دوران پیری سالم تری را موجب می شود .
حواستان باشد که اگر شما در ورزش شنا تازه کار هستید خیلی پرسرعت ورزش نکنید و آهسته شروع کنید چون امکان آسیب وجود دارد 
سه علامتی که نشان می دهد احتمال آسیب وجود دارد:
-دردی که بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد
-دردی که حاد و ناگهانی باشد 
-دردی که ضربان دار است 


 ۹ دلیل برای شنا کردن 


۱ – شنا می تواند به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید 


مطالعات نشان می دهد که ورزش منظم، از جمله شنا، ممکن است طول عمر شما را افزایش دهد. بر اساس گزارشی که در سال 2017 توسط Swim England انجام شد، شناگران در مقایسه با افرادی که شنا نمی کنند، 28 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس و 41 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سکته قرار داشتند. 


۲ – شنا می تواند به لاغری شما کمک کند 


شنا یک ورزش برای کل بدن است، مطالعه ای که در سال 2021 در
 BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation منتشر شد، نشان داد که 16 هفته شنا منجر به کاهش قابل توجه چربی و BMI بدن می شود.


۳ – شنا سلامت قلب را تقویت میکند


شنا می تواند آمادگی قلبی عروقی شما را بهبود بخشد و به قلب اجازه می‌دهد قوی‌تر شود و ریه‌ها در استفاده از اکسیژن کارآمدتر شوند. تحقیقات نشان می دهد که شنا با بهبود فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت قلب و عروق مرتبط است. 

 


۴ – شنا باعث تقویت ریه می شود


اگر برای شما بیماری ریوی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه تشخیص داده شده است، ممکن است دوست داشته باشید که بشنوید که ریه ها یکی از بزرگترین خیرات شنا هستند. شنا ماهیچه‌های درگیر با تنفس را تمرین می‌دهد، به این معنی که می‌تواند حجم ریه را افزایش دهد و به تکنیک تنفس کمک کند. به علاوه، اگر آسم دارید، استخر یک محیط ورزشی ایده آل را فراهم می کند، زیرا مرطوب، گرم و معمولاً محیطی با گرده کم است.

 

 

فواید شنا
۵ – شنا امکان تقویت قدرت مغز را دارد 


ورزش به طور کلی با بهبود مرتبط است، اما هنگامی که محققان فواید خاص شنا را بر روی سلامت مطالعه کردند، به یک مزیت منحصر به فرد پی بردند.
در یک مطالعه کوچک از مجله Physiological Reports، شرکت‌کنندگانی که 20 دقیقه شنا با شدت متوسط انجام دادند، اطلاعات بصری را پردازش کردند و در تست‌های شناختی که درست قبل و بلافاصله بعد از شنا انجام شد، سریع‌تر پاسخ دادند. دکتر کوتر می‌گوید: اگرچه این یک تأثیر کوچک است (به طور متوسط حدود 4 درصد)، این واقعیت که تمرین تنها پس از یک بار تفاوت قابل‌اندازه‌گیری ایجاد کرد، قابل توجه است. مطالعه دیگری که در Physiological Reports منتشر شد، شنا را با بهبود حافظه کوتاه مدت و بلندمدت در موش ها مرتبط دانست.


۶ – تمرین در آب اثر مثبتی در روحیه دارد


همه ورزش ها می توانند یک تقویت کننده خلق و خو باشند. اما مطالعه ای که در سال 2003 در مجله روانشناسی منتشر شد، نشان داد که یک جلسه شنا حتی بیشتر از یک جلسه رقص هوازی خلق و خوی را بهبود می بخشد . رادرماچر می گوید: «به دلیل ترشح مواد شیمیایی شادی در مغز، به ویژه اندورفین دوپامین و سروتونین، شنای منظم می تواند استرس را کاهش دهد، اضطراب را کاهش دهد و با افسردگی مقابله کند. 


۷ – شنا به کیفیت خواب شما کمک میکند


بهبود خواب مزیت پایبند بودن به تقریباً هر برنامه ورزشی است. و این شامل شنا می شود. ورزش به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن و بازیابی ریتم طبیعی شبانه روزی شما کمک می کند.


۸ – برای افراد مبتلا به درد مزمن شنا میتواند مفید باشد 


نشان داده شده است که طیف وسیعی از فعالیت های آبی (از جمله شنا) به افراد مبتلا به شرایط اسکلتی عضلانی کمک می کند تا عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی را بهبود بخشند.


۹ – شنا برای سلامت استخوان مفید است


در حالی که تمرینات مقاومتی و فعالیت های پرتحرک همیشه استاندارد طلایی برای بهبود تراکم استخوان بوده است، شنا (اگر به اندازه کافی آن را انجام دهید) ممکن است به شما کمک کند. بررسی منتشر شده در سال 2020 در
 BioMed Research International نشان داد که سه تا شش ساعت شنا در هفته باعث بهبود تراکم استخوان در زنان یائسه، به ویژه در میان شناگران طولانی مدت می شود. اگرچه شایان ذکر است که هیچ فایده ای برای سلامت استخوان در افرادی که کمتر از سه ساعت در هفته کم می کنند، وجود ندارد.

با این همه فواید شنا ، بهتر نیست این ورزش رو تو برنامه هامون بزاریم؟ 
 

شما میتوانید مجموعه های ورزشی و استخر های شهر خود را از قسمت شنا سایت باشگام پیدا کرده و اطلاعات لازم در مورد هزینه بلیط و امکانات استخر ها را کسب کنید.