ام ام ای (MMA) چیست ؟ تفاوت MMA با UFC + تاریخچه کامل

تشریح کامل رشته ورزشی مختلط (MMA) و قوانین سازمان UFC را اینجا بخوانید . تفاوت UFC و MMA بصورت خلاصه + تاریخچه رشته ورزشی ام ام ای

هنرهای رزمی ترکیبی و مختلط (MMA)

 

هنرهای رزمی ترکیبی و مختلط (MMA) ام ام ای چیست ؟

 

ورزش های رزمی مختلط شامل تکنیک هایی از بوکس ، کشتی ، جودو ، جوجیتسو ، کاراته ، موی تای (بوکس تایلندی) و سایر رشته ها است.   MMAدر ابتدا یک ورزش خونین وحشیانه و بدون قوانین از نظر منتقدین مورد انتقاد قرار گرفت. بعد ها MMA  به تدریج محدود شد و در اوایل قرن بیست و یکم به عنوان یکی از سریع‌ترین ورزش‌های بیننده در جهان مطرح شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد.
با وجود این همه محبوبیت مسابقات MMA در بسیاری از کشورها و در تمام 50 ایالت ایالات متحده آمریکا تحریم شده است.

تاریخچه MMA


اعتقاد بر این بود که ریشه هنرهای رزمی مختلط به بازی های المپیک باستان در سال 648 قبل از میلاد باز می گردد . زمانی که پانکراسیون ( آموزش رزمی ارتش های یونان ) بعنوان ورزش رزمی یونان باستان در نظر گرفته می شد . این مسابقات وحشیانه ترکیبی از کشتی، بوکس و مبارزات خیابانی بود. لگد زدن و ضربه زدن به حریف سرنگون شده کاملا مجاز بود. فقط گاز گرفتن و کندن چشم ممنوع بود. یک مسابقه زمانی پایان می یافت که یکی از مبارزان شکست را بپزیرد و یا بیهوش شود. در برخی موارد، جنگجویان در طول مسابقات جان خود را از دست می دادند . بدین گونه بود که پانکراسیون به یکی از محبوب ترین رویدادهای المپیک باستان تبدیل شد.

 

تاریخچه MMA

 

در سال 393 پس از میلاد، تئودوسیوس اول  امپراتور روم ، بازی‌های المپیک و پانکراسیون را به‌عنوان یک ورزش محبوب ممنوع اعلام کرد. با این حال، این سبک از مبارزه بعداً در قرن بیستم در برزیل از طریق یک ورزش رزمی به نام vale tudo ("هر چیزی می رود") گسترش پیدا کرد. این گرایش ورزشی توسط برادران کارلوس و هلیو گریسی که در سال  1925 یک مدرسه جوجیتسو را در ریو دو ژانیرو راه اندازی کرده بودند، رواج پیدا کرد که به چالش گریسی معروف شد . چالش گریسی در روزنامه های منطقه با با شعار (اگر دست یا دنده شکسته می خواهید، با کارلوس گریسی تماس بگیرید) همه رقبا را به میدان می‌آورد. مسابقات چالش گریسی که شبیه مسابقات پانکراسیون بود، چنان محبوب و عامیانه شد که مجبور شدند مسابقات را به استادیوم‌های بزرگ فوتبال منتقل کنند تا بتوانند همه جمعیت هواداران حاضر  را در خود جای دهند.

رشته ام ام ای  اولین بار پس از اینکه خانواده گریسی تصمیم گرفتند جوجیتسو برزیلی که سبکی ازخودشان بود را در دهه 1990 در ایالات متحده به نمایش بگذارند مورد توجه بسیاری در آمریکای شمالی قرار گرفت. رویس گریسی، پسر هلیو، این خانواده بزرگ  را در یک تورنمنت در سال 1993 در شهر های دنور، کلرادو نمایندگی کرد.

 

گریسی

 

مسابقاتی که بین این شهر ها برگزار میشد UFC 1  نامیده شد، اولین هدف از رویدادهای UFC این بود که مبارزان سبک های مختلف را در مقابل یکدیگر قرار دهند مانند یک کشتی گیر در مقابل یک بوکسور حرفه ای ویا یک کیک بوکسور را در برابر یک جودوکا. در ابتدا، تنها قوانین حاکم این بود که مبازران بدون گاز گرفتن و بدون ضربه به چشم مبازره را تا زمانی به پایان می رسید ادامه میدادند . مسابقه زمانی به پایان میرسید که یکی از مبارزان تسلیم میشد و یا از دور مسابقه خارج میشد .
 رویس گریسی به عنوان قهرمانی در رویداد UFC 1 دست پیداکرد. فینال این مسابقات که در یک حلقه در قفس در مک نیکولز آرنا شهر دنور برگزار میشد اولین مسابقه ای بود که تماشای آن در تلوزیون پولی بود . این مسابقه که به عنوان اولین رویداد پرداخت به ازای تلویزیون کابلی UFC معروف شد توانست 86000 بیننده را جذب کند. به تدریج تعداد بینندگان در رویداد سوم به عدد 300000  نفر افزایش یافت.

 

UFC چیست؟

 سازمان UFC  در ابتدا MMA  را بعنوان ورزشی که بدون قوانین خاصی است و ممکن است داخل آن هر اتفاقی رخ دهد به عموم مردم ارائه کرد. وحشیگری داخل این رشته ورزشی خشم بسیاری از دولت مردان از جمله سناتور جان مک کین را برانگیخت ، سناتور جان مک کین مبارزات داخل قفس را «جنگ خروس‌های انسانی» نامیده بود و به دنبال ممنوعیت این ورزش بود. در سال 2001، مدیریت جدید UFC ، قوانینی را برای کاهش خطر این رشته ورزشی ایجاد کرد. رده های وزنی، راندها و محدودیت های زمانی در چهارچوب قانون قرار گرفتند و انواع خطا های ممکن پیش بینی شد. پس از این مبارزان جدیدتر که به این رشته ورزشی وارد میشدند بوکسورها، کشتی گیران و تمرین کنندگان هنرهای رزمی بودند و مجبور بودند به طور گسترده تمرین کنند و ماهر شوند تا بتوانند عملکرد خوبشان را حفظ کنند و در اوج باقی بمانند. در ایالات متحده آمریکا، این ورزش توسط همان نهادهایی که ورزش بوکس را اداره می کردند، از جمله کمیسیون ورزش ایالت نوادا و هیئت کنترل ورزشی ایالت نیوجرسی تحت نظارت قرار میگرفت. در آخر حتی مک‌کین مخالفت خود با MMA را کنار گذاشت و در سال 2007 اذعان کرد که این ورزش پیشرفت چشمگیری داشته است.

اولویت UFC  در سال‌های اولیه خود کسب درآمد بیشتر بود که باعث شد به یک سازمان بسیار سودآور تبدیل شود. بین سال‌های 2003 تا 2006، مسابقات سه‌گانه‌ای از مبارزه دو تن از بزرگ‌ترین ستاره‌های این ورزش یعنی رندی کوتور(مرد طبیعی)  و چاک لیدل (مرد یخی) برگزار شد که به ارتقای MMA و UFC کمک کرد. . این ورزش همچنین از برنامه واقعیت تلویزیونی The Ultimate Fighter که برای اولین بار در سال 2005 پخش شد بشدت تقویت شد . این برنامه مبارزانی را نشان می داد که به دنبال پیوستن به UFC بودند. مبارزانی که به تیم‌هایی زیر نظر مربیان مبارز مشهور تقسیم می شدند، زیر یک سقف زندگی میکردند و در یک فرمت حذفی با یکدیگر مبارزه میکردند و برنده نهایی قرارداد UFC را به دست می‌آورد. از سال 2013، زنان نیز در The Ultimate  Fighter هم به عنوان مربی و هم به عنوان رقیب ظاهر شدند.

 

UFC و MMA

 

قوانین و مقررات ورزش ام ام ای MMA


سازمان  UFC در استانداردسازی قوانین MMA در سطح جهان و تبلیغات مبارزه نقش مهمی داشت است. این سازمان استانداردهایی را به نام قوانین یکپارچه هنرهای رزمی ترکیبی (MMA)  اعلام کرده است. بر اساس این قوانین، شرکت‌کنندگان MMA در یک رینگ یا یک منطقه حصارکشی شده رقابت میکنند و با استفاده از دستکش‌های بدون انگشت می جنگند، اما کفش یا کلاه نمی پوشند. آنها ممکن است بهم ضربه بزنند، همدیگر را پرتاب کنند، بهم لگد بزنند و یا با حریف دست و پنجه نرم کنند . این حملات میتواند از حالت ایستاده یا روی زمین انجام شود. ضرباتی مانند ضربه زدن به سر، ضربه زدن (فشار دادن انگشت یا شست به چشم حریف)، گاز گرفتن، کشیدن مو، و حملات کشاله ران از هر نوع ممنوع است. ضربات آرنج به سمت پایین، ضربه های گلو و ضربه به ستون فقرات یا پشت سر نیز غیرقانونی بوده و همچنین حملات خاصی علیه حریف به زمین افتاده  از جمله لگد زدن یا زانو زدن به سر، غیرقانونی هستند. اگر مبارزی قانون را نقض کند، داور ممکن است اخطار بدهد و یا امتیاز کسر کند.
طبق قوانین یکپارچه سازمان UFC ، مبارزات MMA غیر قهرمانی شامل سه راند پنج دقیقه‌ای است که بین هر راند یک دقیقه استراحت وجود دارد. 
مسابقات قهرمانی در پنج راند برگزار میشوند . هر یک از مبارزان میتوانند با ناک اوت کردن مبارز دیگر یا با وادار کردن حریف به تسلیم شدن پیروز میدان شوند. با این حال، اگر یک مبارزه تا پایان زمان تعیین شده ادامه یابد، برنده توسط هیئتی متشکل از سه داورو با استفاده از سیستم 10 امتیازی بوکس تعیین می شود (برنده راند 10 امتیاز می گیرد؛ بازنده نه امتیاز یا کمتر دریافت می کند). در ایالات متحده آمریکا ، داوران MMA توسط کمیسیون‌های ورزشی دولتی تعیین می‌شوند که آزمایش‌های پزشکی و دارویی را نیز بر روی مبارزان انجام می‌دهند.


کلاس های وزنی مردان در MMA

 

کلاس های وزنی مردان در ,ورزش MMA 


این کلاس های وزنی بسته به منطقه یا سازمان UFC متفاوت است. در حال حاضر سازمان UFC  در مجموع 9 وزن را در MMA مردان را به رسمیت می شناسد. حد بالای وزن این کلاس ها به شرح زیر است: 
وزن نی، 115 پوند (52 کیلوگرم)
 مگس وزن، 125 پوند (57 کیلوگرم)
 وزن سرپایی، 135 پوند (61 کیلوگرم)
وزن پر، 145 پوند (66 کیلوگرم)
 سبک وزن ، 155 پوند (70 کیلوگرم)
 وزن کم وزن، 170 پوند (77 کیلوگرم)
 وزن متوسط، 185 پوند (84 کیلوگرم)
 سبک وزن، 205 پوند (93 کیلوگرم)
و سنگین وزن، 265 پوند (120 کیلوگرم)
 سازمان UFC هیچ کلاسی برای مبازران سنگین وزن (بالای 265 پوند) ندارد ولی برخی از سازمان های MMA کلاس وزن را به رسمیت می شناسند.

 

کلاس های وزنی زنان در MMA


کلاس های ورزشی زنان در MMA


در سازمان  UFC، MMA  زنان نیز در حال حاضر فقط به دو دسته وزنی محدود شده است .
 وزن نی، برای مبارزان تا وزن 115 پوند (52 کیلوگرم)،
 وزن بند، برای مبارزان با وزن حداکثر 135 پوند (61 کیلوگرم).

 با این حال، سایر سازمان‌های MMA، مسابقات زنان را در چندین کلاس وزنی اضافی، از جمله
 وزن پر، با حداکثر وزن 145 پوند (66 کیلوگرم) 
و وزن اتمی، برای مبارزان تا وزن 105 پوند (48 کیلوگرم) 
برگزار میکنند.

 

سازمان ورزشی UFC

 

سازمان ورزشی UFC


در سطح حرفه ای، سازمان UFC  مستقر در شهر های لاس وگاس، نوادا و مروج مرکز رشته ورزشی MMA  است. این سازمان هر سال ده‌ها رویداد زنده را برگزار می‌کند و پخش‌های تلویزیونی مسابقات این سازمان به بینندگان در حدود 130 کشور در سراسر جهان ارائه میشود. این سازمان که در سال 1993 تأسیس شد، بعد ها توسط شرکت Zuffa در ژانویه 2001 به مبلغ 2 میلیون دلار خریداری شد و به سرعت گسترش یافت. دانا وایت، رئیس UFC خیلی زود به چهره سرشناس این ورزش تبدیل شد. در سال 2016 اعلام شد که UFC به ارزش 4 میلیارد دلار به آژانس استعدادیابی WME-IMG فروخته شده است.

در سال 2006، UFC  با خرید سایر سازمان‌های MMA، از جمله World Fighting Alliance (WFA)  و World Extreme Cagefighting (WEC)  روی محبوبیت روزافزون این ورزش سرمایه‌گذاری کرد. در سال 2007 سازمان UFC همچنین مسابقات قهرمانی پراید فایتینگ ژاپن (معروف به پراید) را خریداری کرد. سپس WFA  را منحل کرد و مبارزان برتر WFA مانند Quinton ("Rampage") جکسون را به دست آورد. سازمان یو اف سی برنامه ریزی کرده بود که قهرمانان پراید و سالانه در یک به اصطلاح ملاقات کنند. اگرچه پراید نیز در نهایت منحل شد و سازمان یو اف سی (UFC) تعدادی از مبارزان برتر پراید را جذب نمود.

سازمان های دیگر MMA

 

آیا سازمان های MMA دیگری بجز UFC وجود دارند؟


علاوه بر UFC، سازمان های حرفه ای MMA متعدد دیگری نیز وجود دارد. از جمله برجسته ترین آنها می توان به Bellator MMA مستقر در نیوپورت در کالیفرنیا، که در سال 2008 تأسیس شد اشاره کرد که مسابقات قهرمانی ONE مستقر در سنگاپور، که بسیاری از مبارزان برتر MMA در آسیا را تبلیغ می کند را برگزار میکند.

 فدراسیون بین المللی هنرهای رزمی مختلط (IMMAF) در سال 2012 در سوئد تأسیس شد تا به توسعه این ورزش بیشتر کمک شود و به عنوان نهاد جهانی برای MMA آماتور خدمت کند. اعضای IMMAF شامل بیش از 40 فدراسیون ملی MMA هستند IMMAF سالانه اسپانسر مسابقات جهانی MMA آماتوری می‌شود و فهرست رتبه‌بندی جهانی MMA آماتوری را حفظ می‌کند. این یک هدف اعلام شده IMMAF است که در نهایت حضور MMA در بازی های المپیک را تضمین کند.