معرفی کامل علی دایی

علی دایی یکی از ورزشکاران خوب کشور ایران است که به یکی از شخصیت های مهم فوتبال تبدیل شده است. در طول دوران ورزشی خود افتخارات شگفت انگیزی را کسب کرده و به یک اسطوره تبدیل شده است. ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل علی دایی بپردازیم.

معرفی کامل علی دایی

مقدمه

علی دایی یکی از ورزشکاران خوب کشور ایران است که به یکی از شخصیت های مهم فوتبال تبدیل شده است. در طول دوران ورزشی خود افتخارات شگفت انگیزی را کسب کرده و به یک اسطوره تبدیل شده است. ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی کامل علی دایی بپردازیم.

بیوگرافی علی دایی

علی دایی در 14 بهمن سال 1348 در شهر بسیار زیبای اردبیل پا به دنیا گذاشت. به خاطر این که بتواند یک سال زودتر به مدرسه برود شناسنامه او را به 1 فروردین سال 1348 گرفته اند. علی دایی علاقه زیادی به فوتبال داشت او فوتبال را در 8 سالگی در زمین های خاکی اردبیل شروع کرده است.

خانواده ی علی دایی:

او از یک خانواده نسبتا پرجمعیت است که چهار برادر دیگر به نام های عبدالله، محمد، حسن و حسین دارد علی دایی فرزند سوم است. البته یک خواهری هم داشته است که به خاطر بیماری در 15 امین روز زندگی اش از دنیا رفته است. مادرش خانه دار و پدرش راننده ماشین سنگین بود وضعیت مالی متوسطی داشتند. پدرش حاج ابوالفضل دایی در سال 1381 فوت کرده است. در کودکی علی دایی را شهریار صدا می زدند که در حال حاضر شهریار فوتبال ایران لقب دارد.

 تحصیلات علی دایی:

علی دایی پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه در سال 1366 از دانشگاه شریف در رشته ی مهندسی عمران پذیرفته شد اما در گزینش ورودی به دلیل بازی فوتبال، نتوانست موفق شود. در سال 1366 در دانشگاه آزاد اسلامی تهران در رشته مهندس کشاورزی قبول شد ولی پس از دو ترم انصراف داد. در سال 1367 توانست از دانشگاه صنعتی شریف در رشته ی متالوژی مدرک کارشناسی خودش را در بهمن سال 1371 اخذ کند. البته به مدرک کارشناسی اکتفا نکرد توانست کارشناسی ارشد تربیت بدنی از دانشگاه آزاد اسلامی و سپس دکترای جامعه شناسی ورزش را کسب کند.

ازدواج علی دایی:

علی دایی در سال 1381 با خانمی به نام مریم ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام دنیز است. اما بعد از مدت کوتاهی از همسرش جدا شد در حال حاضر دنیز به همراه مادرش در آمریکا زندگی می کنند. مجددا برای بار دوم در سال 1383 با خانومی به نام فرخ آذر ازدواج کرد. که بزرگ شده تهران ولی اصالت تبریزی دارد در واقع مادرش اردبیلی و پدرش تبریزی است. هشت سال از آقای دایی کوچک تر و لیسانس صنایع غذایی دارد. در سال 1388 برای دومین بار صاحب فرزند دختری به نام نورا شد. دایی علاقه بسیار شدیدی به دخترش دارد و می گوید دوست دارم دخترم به همه چیز برسد.

شروع فعالیت ورزشی علی دایی:

علی دایی فوتبال حرفه ای خود را در سال 1367 در 19 سالگی از تیم استقلال شروع کرده است به خاطر بازی های خوبی که داشت مورد توجه مربیان وقت قرار گرفت و به تیم های دیگر چون؛ تیم بانک تجارت، پرسپولیس و تیم ملی دعوت شد. از تیم پرسپولیسی به لژیونری دست یافت و به تیم السد قطر دعوت شد بعد ها مورد توجه تیم های خاص دنیا قرار گرفت. علی دایی اولین بازیکن ایرانی بود که در تیم بایرن مونیخ آلمان شوت زد. همچنین در تیم الشاب امارات هم بازی کرده است. علی دایی پس از بازگشت به ایران در سال 1382در تیم پرسپولیس بازی کرد سپس به تیم صبا باتری دعوت شد و توانست در کنار این تیم به مقام چهارم لیگ برتر برسد. در نهایت در 39 سالگی در سال 1387 فوتبال را برای همیشه به کنار گذاشت و به حرفه ی مربیگری رفت.

فعالیت تجاری و اقتصادی علی دایی:

اسطوره بزرگ فوتبال ایران علاوه بر اینکه در حوزه فوتبال فعالیت های بسیار درخشانی داشته است تواسته در کنار فوتبال و حرفه مربیگری در حوزه های تجارت نیز به موفقیت های زیادی دست پیدا کند. از جمله فعالیت های ایشان می توان به تولید لباس و لوازم ورزشی، عضویت در اتاق بازرگانی تهران، سرمایه گذاری در مسکن و برج سازی، فعالیت در حوزه بیمه، تجارت فولاد، مواد غذایی و مدیریت رستوران نام برد.

دعوت به قرعه کشی جام جهانی 2022:

این جام جهانی که به میزانی قطر برگزار شد از اسطوره های جهان چون؛کافو، لوتار ماتئوس، جی جی اوکوچا به عنوان میهمان برای قرعه کشی دعوت شده بود که علی دایی در کنار این افراد نامدار جزء دعوت شده ها بود.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: کریستیانو رونالدو

 

افتخارات

علی دایی در زندگی فوتبالی خود افتخارات زیادی را کسب کرده است به طوری که بسیاری از مردم، فوتبال را با نام علی دایی می شناسند. دایی در 149 بازی تیم ملی توانسته 109 گل به ثبت برساند که در حال حاضر در کشور ایران هیچ بازیکنی نتوانسته رکورد ایشان را شکست دهد. تا قبل از سال 2021 آقای گل جهان به شمار می رفت تا اینکه رونالدو موفق به شکستن رکورد علی دایی شد. البته تعداد بازی های ملی رونالدو بیشتر از علی دایی است. در این قسمت به تفکیک افتخارات ایشان را در دوران تیم ملی، دوران باشگاهی و مربیگری بیان می کنیم.

افتخارات علی دایی در دوران تیم ملی

  • مقام سوم جام ملت های آسیا در سال 1996 همچنن مقام سوم در سال 2004
  • قهرمان بانکوک در سال 1998 در بازی های آسیایی
  • قهرمانی در بازی های جام بین قاره ای آسیا- اقیانونسیه در سال 2003
  • قهرمانی در بازی های جام فوتبال غرب آسیا در سال 2004

افتخارات علی دایی در دوران باشگاهی

  • قهرمان بازی فوتبال جام آزادگان در سال 1374 با تیم پرسپولیس
  • قهرمان بوندس لیگا در سال 1998-1999 با تیم بایرن مونیخ
  • قهرمان جام لیگ آلمان 1998-1999 با تیم بایرن مونیخ
  • نایب قهرمان جام باشگاه های اروپا در سال های 1998-1999 با تیم بایرن مونیخ
  • قهرمان بازی های فوتبال جام حذفی سال 1383-1384 با تیم صبای قوم
  • قهرمان بازی های لیگ برتر ایران در 1385-1386 با تیم سایپا

افتخارات مربیگری علی دایی

  • هدایت و سرمربیگری تیم فوتبال ایران در سال 1386
  • مربی _ بازیکن لیگ برتر با تیم سایپا در سال 1385 _ 1386
  • مربی تیم فوتبال ایران در مسابقات غرب آسیا در سال 1387
  • مربی تیم باشگاه پرسپولیس و قهرمانی این تیم در سال 1389 و 1390
  • مربی پرسپولیس و نایب قهرمانی این تیم در سال 1393
  • مربی تیم نفت تهران و قهرمانی این تیم در سال 1395

افتخارات فردی علی دایی

  • بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال 1996
  • بهترین بازیکن سال بازی های قاره آسیا در سال 1999
  • آقای گل جهان تا قبل از سال 2021 با 109 گل زده
  • آقای گل بازی های جام ملت های آسیا با 8 گل زده در سال 1996
  • آقای گل فوتبال بازی های آسیایی با 8 گل زده در سال 1998
  • بهترین گلزن در بازی های فوتبال غربی آسیا در سال 2004 با 5 گل زده
  • بهترین بازیکن گلزن بین المللی در سال 1996 و 2004
  • عضویت در کمیته فنی فیفا

بازی های مهم باشگاهی علی دایی

علی دایی بازی های باشگاهی خود را برای اولین بار از استقلال اردبیل شروع کرد و بعد از آنکه برای کسب تحصیلات عالیه ساکن تهران شده بود در تیم تاکسیرانی تهران بازی می کرد. سپس به مدت 4 سال با تیم بانک تجارت قرار داد بست و در بازی های لیگ تهران پا به میدان فوتبال گذاشت. در بازی های همین لیگ توجه باشگاه پرسپولیس را جلب کرده بود که دوران فوتبالی خود را بعد از تیم بانک تجارت با پرسپولیس آغاز کرد.

  • در تیم پرسپولیس: علی دایی در سال 1373 برای اولین بار به تیم سرخ پوشان پرسپولیس ملحق شد و در خط حمله این تیم قرار گرفت. در این فصل توانست 15 گل به ثمر برساند و مورد توجه تماشاگران قرار گیرد. در فصل بعدی لیگ داخلی ایران علی دایی با بازی های جذابی که داشت و گل های باورنکردنی که به دروازه حرف وارد می کرد جزء ترکیب تیم ملی ایران قرار گرفت. در سال 1375 علی دایی باز دوباره پیراهن تیم پرسپولیس را به تن کرد و بازی های خوبی را به نمایش گذاشت تا اینکه در شهریور همین سال از این تیم خداحافظی و به عضو تیم السد قطر در آمد.
  • در تیم بایرن مونیخ: علی دایی در سال 1998 قراردادی با این باشگاه بست که این تیم در فصل پیش به جایگاه قهرمانی رسیده بود و یک تیم بسیار قوی، شناخته شده و پر طرفداری بود. در هفته اول رقابت های لیگ بوند سلیکا با پیراهن شماره 24 روی نیمکت ذخیره ها نشست. در هفته ی دوم در مقابل تیم دویسبورگ در دقیقه هفتاد بازی، وارد میدان شد و بازی دلچسبی را انجام داد تا اینکه توجه مربی وقت این تیم را به خود جلب کرد. در هفته ی پنجم این رقابت ها، در بازی مقابل تیم هامبورک علی دایی از شروع اول بازی وارد میدان شد و توانست 2 گل وارد دروازه تیم مقابل کند. تا پایان فصل موفق شد 6 گل برای این تیم گل زنی کند.

 

فیلم گلهای ملی علی دایی‌ تا سال ۸۳

جمع بندی

علی دایی بی شک یکی از پرافتخارترین و ماندگارترین فوتبالیست های جهان است. در دوران زندگی ورزشی خود در باشگاه های مهم داخلی و خارجی چون بایرن مونیخ بازی کرده است. همچنین همیشه جزء ترکیب اصلی تیم ملی ایران بود. علی دایی را می توان یک مربی، یک کارآفرین و اسطوره فوتبال معرفی کرد.