ورزش فوتبال

تاریخچه و معرفی کامل یکی از بهترین و پرطرفدار ترین ورزش های جهان یعنی فوتبال

 

ورزش فوتبال چگونه ورزشی است؟
فوتبال، همان‌چیزی که تب و تاب فراوانی را با نام خود به یاد ما می‌آورد، بازی که در آن دو تیم ۱۱ نفره با استفاده از هر قسمت از بدن خود  به جز دست و بازو، توپ را به سمت دروازه تیم مقابل هدایت می‌کنند. فقط دروازه بان مجاز به گرفتن توپ با دست است و این کار را فقط در محوطه جریمه دروازه خود انجام می‌دهد. در نهایت در این بازی گروهی تیمی‌ که گل‌های بیشتری به ثمر برساند برنده می‌شود. این خلاصه‌ای بود از بازی فوتبال که دنیا را در برگرفته است و در سراسر جهان از بالاترین میزان محبوبیت برخوردار است. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ورزش فوتبال و هر آنچه که از گذشته تا به امروز داشته است را بررسی کنیم.

مسابقات فوتبال  چگونه انجام می‌شود؟
فوتبال محبوب‌ترین بازی دارای توپ در جهان از نظر تعداد بی‌اندازه‌ای از تماشاگران است. این ورزش در قوانین اصلی و تجهیزات ضروری در همه جای جهان یکی است، از زمین‌های ‌بازی فوتبال گرفته تا سالن‌های ورزشی، خیابان‌ها، زمین‌های بازی مدرسه، پارک‌ها یا سواحل همه و همه از یک قاعده آن هم قوانین اصلی فوتبال استفاده می‌کنند. نهاد حاکم بر فوتبال، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) است که در آغاز قرن بیست و یکم تقریباً 250 میلیون بازیکن فوتبال و بیش از 1.3 میلیارد نفر علاقه مند به فوتبال وجود داشته است. در سال 2010، بیش از 26 میلیارد تماشاگر تلویزیونی برای مسابقات جام جهانی و فینال آن وجود داشته است که این محبوبیت بی اندازه ورزش فوتبال را نشان می‌دهد.

 

وتبال از کجا به وجود آمده است


فوتبال از کجا به وجود آمده است؟
فوتبال مدرن از قرن نوزدهم در انگلیس آغاز شد. قبل از قرون وسطی، فوتبال محلی طبق آداب و رسوم محلی و با حداقل قوانین در شهرها و روستاها انجام می‌شد. صنعتی شدن و شهرنشینی، که باعث کاهش میزان اوقات فراغت و فضای موجود برای طبقه کارگر شد، وضعیت بازی فوتبال را از اوایل قرن 19 به بعد تضعیف کرد. با این حال، فوتبال به عنوان یک بازی زمستانی در مدارس دولتی مانند وینچستر و چارترهاوس مورد توجه قرار گرفت. هر مدرسه قوانین خاص خود را داشت، بعضی از آنها دست زدن به توپ را جریمه می‌کردند و برخی دیگر این کار را نمی‌کردند. 
تناقض قوانین ادامه بازی را برای بچه‌های مدارس دولتی که به دانشگاه وارد می‌شدند دشوار کرده بود. در اوایل سال 1843 تلاش برای استاندارد سازی و کدگذاری قوانین بازی در این کشور انجام شد و قوانین فوتبال توسط دانشگاه کمبریج، گسترش یافت. در سال 1863 مجموعه‌ای از جلسات با مشارکت باشگاه‌هایی از کلان شهر لندن و شهرستان‌های اطراف آن تشکیل شد که  قوانین فوتبال امروزی را تا حدود زیادی به وجود آورد.


اولین باشگاه‌های فوتبال در جهان
قوانین جدید در انگلیس به طور جهانی پذیرفته نشد. بسیاری از باشگاه‌ها قوانین خاص خود را حفظ کردند، این اتفاق خصوصاً در شفیلد و اطراف آن بسیار واضح‌تر بود. باشگاه‌های شفیلد و لندن در سال 1866 دو بازی مقابل یکدیگر انجام دادند و یک سال بعد یک مسابقه تحت قوانین تجدید نظر شده انجام شد. به مرور تعداد باشگاه‌های فوتبال بیشتر شده و در سال 1877 چیزی حدود 43 باشگاه در انگلیس با یکدیگر در رقابت بودند و سلطه اولیه باشگاه‌های لندن کاهش یافته بود.


محبوب شدن ورزش فوتبال
توسعه فوتبال مدرن با صنعتی شدن و شهرنشینی در انگلیس گره خورده بود. از دهه 1850 به بعد، شنبه بعدازظهرها کارگران صنعتی به طور حیرت‌آوری از کار خارج شده و بسیاری از آنها برای تماشا یا بازی کردن در زمین فوتبال می‌رفتند. نهادهای مهم شهری مانند کلیساها، اتحادیه‌های کارگری و مدارس، پسران و مردان طبقه کارگر را در تیم‌های تفریحی فوتبال خود سازماندهی می‌کردند. افزایش سواد بزرگسالان باعث ایجاد مطبوعات در مورد ورزش‌های گروهی این چنینی شد و بعد از آن محبوبیت فوتبال باعث کاهش علاقه عمومی ‌به سایر ورزش‌ها، به ویژه کریکت شد.


توسعه جهانی بازی فوتبال
در سال‌های بعد لیگ‌های ملی خارج از انگلیس از الگوی انگلیس پیروی کردند، که شامل قهرمانی در لیگ، حداقل یک دوره مسابقات جام حذفی سالانه و سلسله مراتبی از لیگ‌ها بود که باعث شد باشگاه‌هایی که در جدول رده بندی بالاترین رتبه‌ها را بدست آوردند به لیگ برتر صعود و باشگاه‌هایی کمترین امتیاز را کسب کرده‌اند به لیگ پایین‌تر سقوط کنند. لیگ هلند در سال 1889 و لیگ آلمان اولین فصل قهرمانی فوتبال خود را در سال 1903 به پایان رساند، اما بوندس لیگا، یک لیگ ملی جامع و کاملاً حرفه ای که امروزه آن را به خوبی می‌شناسید، تا 60 سال بعد از آن تکامل نیافت. درفرانسه هم چنین اتفاقی افتاد و  در سال 1870 فوتبال معرفی شد؛ لیگ حرفه‌ای این کشور هم تا سال 1932 آغاز نشد.

سازمان بین المللی برای فوتبال
در اوایل قرن 20، فوتبال در اروپا گسترش یافته بود، اما نیاز به یک سازمان بین المللی به شدت حس می‌شد. وقتی نمایندگان اتحادیه‌های فوتبال بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس اتحادیه بین المللی فوتبال (فیفا) را تاسیس کردند، این سازمان جهانی بسیار معتبر شد.
اگرچه دانیل وولفال انگلیسی در سال 1906 به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد و همه کشورهای بومی‌( انگلیس، اسکاتلند، ایرلند و ولز ) تا سال 1911 به عنوان عضو پذیرفته شدند، اما فوتبال انگلیس نسبت به بدنه جدید بی توجه بودند. اعضای فیفا کنترل انگلیس بر قوانین فوتبال را از طریق هیئت بین المللی، که توسط ملت‌های عضو در سال 1882 تاسیس شده بود، پذیرفتند. تا زمان جام جهانی، عدم تمایل انگلیس به بازی بین المللی همچنان ادامه داشت. بدون عضویت در فیفا، تیم‌های ملی انگلیس به سه دوره اول جام جهانی (1930، 1934 و 1938) دعوت نشدند.
با وجود روابط بین المللی گاه و بی گاه انگلیس، فوتبال همچنان به محبوبیت خود افزود. انگلیس در نتیجه فوتبال را رسمی ‌کرد و اولین بازی المپیک در لندن و سال 1908 آغاز شد. FIFA نیز به طور پیوسته رشد کرد، به ویژه در نیمه دوم قرن 20، هنگامی ‌که جایگاه خود را به عنوان قدرت جهانی بازی و تنظیم کننده رقابت و قوانین فوتبال تقویت کرد. گینه در سال 1961 صدمین عضو فیفا بود. در آغاز قرن بیست و یکم، بیش از 200 کشور عضو فیفا ثبت شده بودند، که بیش از تعداد کشورهای عضو سازمان ملل است! جام جهانی به عنوان تورنمنت برتر فوتبال از گذشته تا به امروز باقی مانده است، اما مسابقات مهم دیگری نیز با هدایت فیفا برگزار شده‌اند. دو مسابقه متفاوت برای فوتبالیست‌های جوان در سال 1977 و 1985 آغاز شد و این مسابقات به ترتیب به مسابقات قهرمانی جوانان جهان (برای 20 ساله‌ها و بالاتر) و مسابقات جهانی زیر 17 سال تبدیل شد. همچنین فوتسال، قهرمانی پنج نفره‌ای که داخل سالن رخ می‌داد، در سال 1989 آغاز شد. دو سال بعد اولین مسابقه جام جهانی زنان در چین برگزار شد. در سال 1992، فیفا مسابقات فوتبال المپیک را برای بازیکنان زیر 23 سال افتتاح کرد و چهار سال بعد اولین مسابقات فوتبال زنان المپیک برگزار شد. مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان در سال 2000 ، در برزیل آغاز شد. 


شکل مدرن کنفدراسیون‌های نظارتی فوتبال
عضویت در فیفا برای همه انجمن‌های ملی آزاد است. آنها باید اقتدار فیفا را بپذیرند، قوانین فوتبال را رعایت کنند و از زیرساخت‌های فوتبالی مناسب (یعنی امکانات و سازمان‌های داخلی) برخوردار باشند. اساسنامه فیفا اعضا را ملزم به تشکیل کنفدراسیون‌های قاره ای می‌کند. اولین آنها، در سال 1916 در آمریکای جنوبی تاسیس شد. در سال 1954 اتحادیه اتحادیه‌های فوتبال اروپا (یوفا) و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) تأسیس شدند. کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF)، در سال 1957 تاسیس شد. کنفدراسیون فوتبال اتحادیه شمال، آمریکای مرکزی و کارائیب (CONCACAF) چهار سال بعد به وجود آمد. همچنین کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه (OFC) در سال 1966 پدیدار شد. در این مطلب به بررسی و معرفی ورزش فوتبال از گذشته تا به امروز که شاهد آن هستیم پرداختیم، امیدواریم برای شما هم جذاب بوده باشد.