پیلاتس چیست؟

پیلاتس چیست؟ معرفی ورزش پیلاتس و تاثیر آن بر لاغری + ویدیو برای انجام برخی حرکات در خانه | پیلاتس ورزشی ارزان و تاثیرگذار بر سلامت بدن است در این قسمت شما را با آن آشنا میکنیم.

از جمله ورزش هایی که امروزه در باشگاه ها کلاس هایش برگزار میشود و امکانات آن در دسترس ورزشکاران قرار دارد پیلاتس است. تقریبا در همه باشگاه ها بخش پیلاتس وجود دارد و همواره افرادی را در باشگاه میبینیم که مشغول انجام حرکات ورزشی این ورزش هستند. شما چقدر با پیلاتس آشنا هستید؟ورزش پیلاتس چیست؟چگونه انجام میشود و چه فوایدی دارد؟با وبسایت باشگاه همراه باشید تا این ورزش را بررسی کنیم.

پیلاتس

پیلاتس چیست؟

پیلاتس ورزشی است که توسط ژوزف پیلاتس ابداع شد. این ورزش بر افزایش قدرت تمام ماهیچه های بدن علی الخصوص ناحیه مرکزی بدن را تقویت میکند. این ورزش با تکیه بر فزایش تمرکز ذهن در عین تقویت ماهیچه ها، حرکات ورزشی را طراحی کرده است. در ورزش پیلاتس با انجام حرکاتی به قدرت ماهیچه ها افزوده میشود و ماهیچه ها شکل میگیرند. این ورزش مختص افراد خاصی نیست و مردان و زنان، همچنین خانم های باردار یا افرادی که آسیب دیدگی دارند هم مناسب است. البته نوع و دامنه حرکات برای ورزشکارانی که شرایط خاص دارند متفاوت است و این تفاوت را مربی تعیین میکند. در کل میتوان گفت که این ورزش راه حلی برای همه افراد دارد و هر کسی میتواند در این رشته مشغول شود.

معمولا خانم ها به پیلاتس علاقه بیشتری نشان میدهند. دلیل این اتفاق هم این است که خانم ها وقتی با وزنه و دستگاه های بدنسازی کار میکنند ماهیچه های بدن کمی حجم میگیرند که این تاثیر را خیلی از خانم ها دوست ندارند بنابراین بدنبال ورزشی هستند که در عین تقویت ماهیچه ها، حجم گیری زیادی ندارند و فقط فرم ماهیچه های بدن اصلاح میشود.

برای افرادی که شرایط خاص مثل بارداری یا دیسک کمر و ... دارند، حرکت های تقویتی در این ورزش تعبیه شده است اما بهتر است پیش از شروع ورزش با مربی صحبت شده و شرایط جسمی و بیماری ها را برای مربی تشریح کنید، تا دقیقا براساس شرایط شما تمرینات را طراحی کند.

پیلاتس

 

انواع پیلاتس

پیلاتس کنترل بدن: این نوع پیلاتس مختص افرادی است که به علت داشتن بیماری، جراحت نمیتوانند حرکات رو به طور معمول انجام دهند پس نوع حرکات برای آنها تغییر میکند. پیلاتس کنترل بدن بر مبنای تمرکز، تنفس، آرامش، توازن، هماهنگی، حرکت های روان و قدرت انجام میشود و هدف آن برگرداندن قدرت به افرادی است که دچار مشکلات و دردها هستند.
پیلاتس تعادل بدن: این نوع از پیلاتس به تازگی متداول شده است و یک ورزش پر انرژی است که با موسیقی و انجام حرکات ترکیبی همراه است.
پیلاتس استات: حالت عمومی ورزش پیلاتس است که بر روی تقویت ماهیچه های مرکزی بدن و افزایش قدرت و استقامت این ماهیچه ها تمرکز دارد. این ورزش روی بهبود وضعیت ستون فقرات تاثیر زیادی دارد.

لوازم مورد نیاز برای پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که برای انجام آن به دستگاه های زیادی احتیاج ندارید. به همین علت افراد در خانه هم میتوانند پیلاتس را انجام دهند.

پیلاتس با تشک

پیلاتسی که در باشگاه یا در خانه انجام میشود فقط به یک تشک نیاز دارد. در این ورزش بیشتر حرکات با استفاده از وزن بدن انجام میشوند. تشک ورزشی هم به این دلیل مورد نیاز است که فرد در هنگام انجام حرکات روی سطح نرم تری از زمین تکیه کند و میزان آسیب ها به حداقل برسد. در این ورزش گاها از طناب ها و کش های ورزش هم استفاده میشود که سطح ورزش را کمی آسان تر میکند.

پیلاتس با دستگاه

پیلاتس تعادل با دستگاه خاصی انجام میشود که شامل یک تخت با تشک نرم و طناب های ورزشی است.این تخت در باشگاه های ورزشی وجود دارد و ورزشکاران میتوانند از این وسیله به راحتی استفاده کنند. تصویر دستگاه مخصوص پیلاتس را در زیر مشاهده میکنید.

پیلاتس

 

پیلاتس و لاغری؛آیا پیلاتس موجب لاغری میشود؟

بیشتر کسانی که به دنبال لاغری هستند ورزش های مختلفی را امتحان میکنند. پیلاتس هم یکی از این ورزشاست. پیلاتس باعث کالری سوزی و فرم گرفتن ماهیچه ها میشود اما اگر بدنبال لاغری سریع هستید بهتر است در کنار پیلاتس ورزش های هوازی دیگری را هم داشته باشید تا چربی ها و وزرن اضافه سریع تر از بین بروند و سپس با انجام حرکات پیلاتس عضله سازی و بهبود فرم ماهیچه ها اتفاق بیفتد. پیلاتس به دلیل تمرکز بر ناحیه مرکزی بدن به کاهش سایز در این ناحیه کمک قابل توجهی میکنند.

پیلاتس

فواید دیگر پیلاتس

  • این ورزش به دلیل اینکه امکانات خاصی برای انجامش نیاز ندارد، در خانه و اکثر باشگاه ها با حضور مربی مخصوص امکان انجامش مهیاست.
  • در عین سادگی تاثیرگذار است و با تقویت ماهیچه ها، فشار را از روی مفاصل و ستون فقرات برداشته و باعث کاهش دردهای مفصلی و کمردرد میشود.
  • آرتروز زانو و گردن، با تقویت عضلات اطراف این نواحی و هم زمان اصلاح نحوه نشستن و ایستادن کاهش پیدا میکنند.
  • شکم تخت با انجام مرتب تمرینات پیلاتس اتفاق می افتد. یکی از مهمترین فواید پیلاتس است.

آموزش پیلاتس

در این ویدئو مجموعه ای از حرکات پیلاتس برای عضلات مرکزی بدن نمایش داده است. حتما پیش از انجام این حرکات با مربی مجرب مشورت کرده و انجام صحیح حرکات را بیاموزید.

 

کلام آخر

پیلاتس از جمله ورزش های ساده اما تاثیرگذار برای بدن است. برای لاغری سریع تر لازم است این ورزش را با یک ورزش هوازی مانند دویدن، دوچرخه و ... ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. پیلاتس را میتوانید در باشگاه های ورزشی در کلاس های گروهی، با هزینه بسیار مناسب زیر نظر مربیان حرفه ای انجام داد. شما میتوانید از قسمت آمادگی جسمانی باشگاه های مختلف را بررسی کرده و با عضویت در باشگاه های ورزشی در کلاس های پیلاتس باشگاه ها شرکت کنید و از مزایای باشگاه ها بهره مند شوید.