اهمیت انتخاب یک باشگاه ورزشی برای ورزش کردن

این روزها کم تحرکی و ورزش نکردن را یکی از دلایل اصلی بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی میدانند

با ماشینی شدن و دیجیتالی شدن زندگی روز مره، این روزها کم تحرکی و ورزش نکردن را یکی از دلایل اصلی بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و چربی بالای خون میدونن و خیلی از افراد درگیر چاقی هستن که خودشون هم ناخواسته بهش گرفتار شدن. در دنیای قدیم چون اکثر فعالیت ها جسمی بود مردم کمتر به این بیماری ها دچار می شدن. ولی امروزه قضیه یکسر فرق کرده و حتی برای خرید چیپس و پفک هم میتونیم خونه بمونیم و اونا رو سفارش بدیم. در چنین شرایطی باید بیش از پیش به سلامتی خود که یکی از بهترین نعمت های خدادادی هست اهمیت بدیم. یکی از بهترین راه ها انتخاب یک باشگاه ورزشی متناسب با علایق ما بوده که بتونیم هر روز مقداری از وقت خود را به انجام فعالیت های ورزشی بپردازیم. در این مقاله بیشتر در مورد تاثیر یک باشگاه ورزشی بر سلامتی خود اشنا خواهید شد. پس تا اخر با ما باشید.

باشگاه ورزشی چیست؟
در اصل اگه بخوایم باشگاه ورزشی رو تعریف کنیم میشه اینطور گفت که باشگاه ورزشی یا جم (Gym) به سالن های ورزشی گفته میشه که هر کدوم با هدف خاصی طراحی میشن و هر کسی بنا به دلیلی به این محیط ورزشی میره. یکی برای تناسب اندام میره از خدماتش استفاده می کنه، یکی میره تا اضافه وزنی که داره رو کم کنه. شاید یکی باشگاه ورزشی میره تا اوقات فراغتش رو اونجا سپری کنه. یکی شاید یکسری آسیب های بدنی دیده و لازمه برای ترمیم عضلاتش حتما باشگاه بره و دست اخر افرادی هم هستن که به یک رشته ورزشی علاقه خاصی دارن و میخوان تو اون رشته ورزشی پیشرفت کنن بخاطر همین نیار دارن حتما به یک باشگاه ورزشی برن. 

فواید ورزش کردن 
 
فواید ورزش کردن
این روزها حتی یه نفر هم پیدا نمی کنین که از اهمیت ورزش روی سلامتی بدن آگاه نباشه. اما اگه یک باشگاه ورزشی رو برای ورزش کردن انتخاب کنین مزیت های ورزش کردن رو بهتر درک میکنین چون که باشگاه تایم خاصی رو هر روز برای ورزش به شما خواهد داد و نظم خاصی به ورزش کردن خودتون خواهین داد. در ادامه چند تا از فواید ورزش کردن رو که با رفتن به یک باشگاه ورزشی بدست خواهین آورد بهتون معرفی خواهیم کرد.
1. سلامت قلب 
قلب یکی از حساس ترین و مهمترین اندام های ما بوده که در تمام طول عمر به فعالیت مشغول بوده و نیاز به این داره که به سلامتیش خیلی اهمیت بدیم. اگه یک برنامه منظم روزانه رو در پیش بگیرین و از طریق یک باشگاه ورزشی به یک فعالیت ورزشی بپردازین کم کم به تقویت قلب خودتون کمک کردین. قلبی که با ورزش کردن تقویت بشه با فشار کمتری خون رو پمپاژ میکنه و این روزها ثابت شده که با ورزش کردن بطور روزانه اونم بمدت 30 دقیقه در روز خطر ابتلا به بیماریهای قلبی یا سکته مغزی رو از خودتون دور میکنین. اینم بدونین ورزش منظم باعث میشه دچار فشار خون هم نشین.
2. سلامت روان
یکی دیگه از فواید ورزش کردن اینه که روحیه و احساس انسان رو خیلی بهتر میکنه. در واقع مواقعی که ورزش میکنین حس و حال خیلی بهتری دارین. وقتی ورزش میکنین خیلی راحت تر میخوابین و همین قضیه به نوبه خودش شما رو سر حال تر میکنه. خیلی وقت ها دکترها به کسانی که دچار افسردگی و اضطراب هستن توصیه میکنن اگه بطور منظم ورزش کنن این مشکلات شون بر طرف خواهد شد. همین که در یک باشگاه ورزشی ثبت نام میکنیم و با افراد مختلفی اشنا می شیم حس وحال خوبی پیدا میکنیم.
3. کنترل وزن
شاید این روزها یکی از دغدغه های اصلی خیلی از مردم مخصوصا خانم ها تناسب اندامشون هستش. اگه بتونین یک برنامه منظم برای خودتون تنظیم کنین که هر روز ورزش کنید این تناسب اندام یک برای شما یک ارزو نمیشه بلکه خیلی راحت اون رو بدست میارین. اگه اضافه وزن دارین و میخواین وزن تون رو کم کنین فقط دنبال رژیم های غذایی نرین بلکه در کنارش یک برنامه ورزشی منظم رو هم برای خودتون تنظیم کنین و راحت از شر اضافه وزن خلاص بشین.
4. کاهش ابتلا به بیماری ها 
با ورزش منظم بدن سالمی خواهین داشت که خطر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت و برخی از انواع سرطان ها رو در شما کم میکنه. کسانی که سن بالایی دارن با ورزش های منظم خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های استخوان رو همدرخودشون کاهش میدن.
 
5. بهبود روابط اجتماعی
معمولا اکثر ورزش هایی که در یک باشگاه انجام میشن بطور گروهی هستن. وقتی شما به یک باشگاه ورزشی میرین با افراد خیلی زیادی آشنا میشین که کمک میکنن اطلاعات عمومی خودتون بالا برن و همچنین بهبود این روبط چه بسا کمک کنن خیلی از درگیری ها و مشکلات روز مره خودتون رو از طریق اونا حل کنبن.
 
انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب
 
انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب
 
اگر دوست دارین یک باشگاه ورزشی رو برای ورزش انتخاب کنین مسلما دوست دارین دارای بهترین امکانات هم باشه. در ادامه یکسری از امکاناتی که یک باشگاه ورزشی باید حتما دارا باشه رو ذکر میکنیم تا به اونها هم دقت کنین.
• نظافت و تمیزی باشگاه عالی باشه.
یه باشگاه ورزشی خوب مسلما باید از لحاظ بهداشتی در سطح خیلی خوبی قرار داشته باشه. چونکه روزانه افراد خیلی زیادی به اونجا سر میزنن و از امکانات ورزشی باشگاه استفاده می کنن. تمیزی و نظافت خوب باشگاه باعث میشه مریضی و بیماری خاصی رو در حین ورزش کردن دچار نشین. تهویه خوب باشگاه و بلند بودن سقف اون و مناسب بودن دما از جمله ویژگی هایی هستش که باید بهش دقت کنین.
• مربیان سر شناسی تو باشگاه فعال باشن.
مطمئنا همه دوست داریم ورزش کردن رو در کنار افراد حرفه ای انجام بدیم و افرادی که قراره در یک رشته خاصی مربی ما باشن خودشون قبلا افرادی موفق در اون حوزه باشن. مثلا افرادی باشن در رشته ای که مربی هستن قهرمانی ها و مدال هایی رو کسب کرده باشن. پس یکی از فاکتورهای مهم دیگه تو انتخاب باشگاه ورزشی خوب اینه که بدونیم کی قراره مربی مون بشه.
• باشگاه ورزشی نزدیک خونه مون باشه
همیشه بعد ورزش کردن به یک حموم نیاز داریم یا شاید مجبور باشیم لباس هامون رو بخاطر عرق کردن عوض کنیم یا بلاخره لباس های ورزشی مون رو دوباره خونه بزاریم. همه اینها نشون میدن که هر چقدر یه باشگاه نزدیک خونمون باشه برامون بهتره. از طرفی هم اگه تو انتخاب باشگاه ورزشی جایی رو انتخاب کنیم نزدیک خونه باشه زمان های تلف شده کمی برای رسیدن و برگشتن از باشگاه خواهیم داشت.
• رخت کن هاش تمیز باشن با کمد های جادار
یکی دیگه از فاکتورهایی که باید بهش دقت کنیم اینه که همیشه موقع رفتن به باشگاه ورزشی مجبوریم لباس عوض کنیم. خب اگه یه باشگاه ورزشی رخت کن هاش تمیز وکمد هایی که قراره لباس ها مون رو توش بزریم هم مرتب و تمیز باشن باعث میشن حس خوبی از ورزش کردن تو اون باشگاه بدست بیاریم. این هم نکته ای هستش که باید بهش دقت کنین.
 
حرف پایانی
باید به سلامتی بدنمون اهمیت بدیم چرا که از قدیم گفتن " عقل سالم در بدن سالم است" این روزا مراکز پیشگیری از بیماری ها میگن بزرگسال ها باید پنج روز از یک هفته رو بمدت روزی 30 دقیقه ورزش کنن تا بتونن بدن سالمی داشته باشن. کسی در بین ما نیست که انکار کنه ورزش خوبه. ولی خب خیلی وقت ها بدلیل نداشتن یک برنامه ریزی خوب از این گزینه غافل میشیم که انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب میتونه خیلی بهمون تو این زمینه کمک کنه. امیدواریم این مقاله بتونه کمک کنه بهتون که ورزش رو جزئی از برنامه روزانه خودتون کنین.