با رژیم فستینگ، تا عید لاغر شو

با رژیم فستینگ، تا عید لاغر شو و وزنت رو به وزن دلخواهت برسون.این رژیم در عین سبک بودن کمک بسیاری به کاهش وزن میکند.

اگر بدنبال لاغری در یک مدت زمان کوتاه هستی رژیم فستینگ یکی از شیوه هایی است که میتوانی استفاده کنی. با رژیم فستینگ، تا عید لاغر شو و به اندام دلخواه خودت برس. با مجله ورزشی سایت باشگام همراه باشید.

اگر در گوگل به انگلیسی «فستینگ (روزه) برای سلامتی» را جستجو کنید نزدیک به یک میلیارد نتیجه برای این جمله خواهید دید، از پزشکانی که آن را برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها توصیه می کنند، مراکز درمانی و سلامتی که وعده سم زدایی بدن با شیوه فستینگ را میدهند، تا وبلاگ نویسانی که می گویند روزه گرفتن باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.در کنار تمامی اینها متخصصان تغذیه هم ژریم فستینگ را، در کنار شیوه های دیگر لاغری، به مراجعان توصیه میکنند. اما سوال این است که آیا تحقیقات پزشکی واقعاً این ادعاها را تأیید می کند؟

استاد دانشگاه مطرح ییل، دیوید کاتز می گوید: هر روز اندام هایی مانند کبد، کلیه و طحال برای حذف و خنثی کردن سموم از بدن و برای حفظ سلامت سلول های ما کار می کنند. دکتر کاتز می‌گوید: «وقتی روزه می‌گیرید، سموم اضافی را از بدن و ارگان ها حذف می‌کنید و این یک مزیت بیولوژیکی بالقوه است.»

هر چند تحقیقات در مورد میزان تاثیر گذاری رژیم فستینگ و روزه گرفتن ادامه دارد و متخصصان به طور قطعی مطمئن نیستند که این نوع رژیم چقدر بر سلامتی تاثیر گذار است و این تاثیر گذاری در چه حالتی بیشتر میشود.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ (روزه) چگونه کار می کند

روزه داری یا فستینگی که به عنوان رژیم لاغری مطرح میشود تمرکز را از غذایی که میخورید به زمان مصرف غذا یا دریافت کالری تغییر میدهد. این رژیم کالری دریافتی شما از مسیر کم خوری تغییر نمیدهد، بلکه زمان مشخصی را برای دریافت کالری مشخص میکند. یکی از شیوه های فستینگ 16 به 8 است. یعنی شما در طول یک شبانه روز در یک بازه زمانی 8 ساعته میتوانید هر غذایی که خواستید بخورید و کالری دریافت کنید و بعد از پایان 8 ساعت، به مدت 16 ساعت اجازه دریافت کالری را ندارید. هر کس میتواند زمان دلخواهی را برای 16 ساعت فستینگ خود انتخاب کند.

یکی دیگر از شیوه های رژیم فستینگ،به عنوان رژیم 5:2 شناخته می شود، از خوردن آنچه می خواهید برای پنج روز در هفته (بدون فکر زیاد در مورد کالری دریافتی) و محدود کردن کالری دریافتی به 500 کالری برای زنان و 600 کالری برای مردان برای دو روز دیگر هفته.

هر زمان که کالری را محدود کنید، بدن شما واکنش نشان می دهد. وقتی غذا می خورید، دستگاه گوارش شما کربوهیدرات ها را به قند گلوکز، منبع اصلی انرژی بدن، تجزیه می کند. گلوکز از دستگاه گوارش به خون جذب می‌شود و سپس به سلول‌های بدن شما می‌رود تا سوخت آنها را تامین کند. وقتی غذا نمی خورید:

ذخایر گلوکز در خون شما شروع به کاهش می کند و بدن شما در نهایت به گلوکز ذخیره شده به نام گلیکوژن برای انرژی روی می آورد.هنگامی که گلیکوژن مصرف می شود، بدن شما شروع به سوزاندن چربی و ذخایر ماهیچه ای می کند تا گلوکز خود را برای سوخت سلول های شما بسازد.

پس از چند روز بدون غذا خوردن (که متخصصان توصیه نمی کنند)، بدن شما به حالت کتوز می رود، به این معنی که چربی را به عنوان منبع اصلی سوخت می سوزانید تا عضله را ذخیره کنید.

در حالت کتوز، با سوزاندن چربی بدن، وزن کم خواهید کرد. توجه داشته باشید که کتوز همچنین خون شما را اسیدی تر می کند و می تواند باعث بوی بد دهان، خستگی و سایر علائم ناخوشایند شود. روزه های طولانی تر می تواند منجر به آسیب کلیه و کبد شود.

در حالی که رژیم های به اصطلاح روزه دار به طور فزاینده ای محبوب شده اند، خود روزه گرفتن چیز جدیدی نیست. روزه داری آیینی از دیرباز بخشی از سنت های مذهبی بوده است و تصور می شود که زنده ماندن در دوره های بدون غذا بخشی ضروری از تکامل انسان است

این در مورد محدود کردن کالری برای روزهای متوالی نیست، بلکه در مورد غذا خوردن برای تعداد معینی از ساعات در روز، یا تعداد معینی از روزها در هفته، و سپس پرهیز یا محدود کردن مصرف غذا برای یک دوره زمانی دیگر است.

رژیم فستینگ

آنچه مبتدیان باید قبل از امتحان کردن روزه یا فستینگ بدانند

متخصصان پیشنهاد می‌کنند هر کسی که در نظر دارد رژیم روزه‌داری را امتحان کند، قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کند. مواردی مانند داشتن سابقه اختلالات خوردن، دیابت، فشار خون پایین (فشار خون پایین) یا کم خونی. باردار بودن یا شیردهی؛ مصرف برخی از داروهای تجویزی؛ و سایر شرایط ممکن است با رژیم های روزه داری تداخل داشته و فرد را دچار مشکل کنند.

هنگامی که با پزشک خود صحبت می کنید، همچنین مطمئن شوید که او از هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی آگاه است.متخصصان اضافه می کنند که یک داروی به ظاهر ساده مانند استامینوفن می تواند با معده خالی مضر باشد.

جوئل فورمن، پزشک خانواده متخصص در پزشکی سبک زندگی تغذیه ای اضافه می کند که ممکن است در روزهایی که کالری دریافتی را به شدت محدود می کنید، نیاز به تنظیم سطح فعالیت و حجم کاری خود دارید، زیرا ممکن است احساس خستگی و بدخلقی کنید و با خطر غش کردن بیشتری روبرو شوید. او خاطرنشان می کند که ممکن است بخواهید روزه های خود را روزهای تعطیل انجام دهید و نه در روزهای کاری که به انرژی زیادی احتیاج دارید.

رژیم فستینگ

مزایای رژیم فستینگ برای بدن

  • روزه ممکن است به قلب شما کمک کند
  • روزه داری باعث کاهش دیابت می شود
  • فستینگ وزن را بدون ورزش و رژیم های سنگین کاهش میدهد
  • با روزه داری یا فستینگ نیاز به کالری شماری ندارید

فستینگ (روزه داری) و کاهش وزن

اگر شما هم جزو افرادی هستید که میخواهید تا شروع سال جدید وزن خود را کاهش دهید و به تناسب اندام برسید هم میتوانید از شیوه های پیشنهاد شده در مقاله 5 روش کاربردی برای کاهش وزن استفاده کنید. در غیر این صورت از روزه گرفتن و فستینگ پشت سر هم استفاده کنید تا به وزن ایده آل خود برسید.

توصیه هایی برای اجرای فستینگ

  • در زمان هایی که مجاز به مصرف هستید سعی کنید غذاهای سالم و مقوی را جایگزین شیرینی جات و فست فود ها بکنید.
  • در هر شیوه لاغری، میزان مصرف پروتئین خود را کنترل کنید و به اندازه کافی پروتئین، مخصوصا از منابع حیوانی دریافت کنید. پروتئین در گوشت مرغ، گوشت قرمز، بادام و لبنیات وجود دارد پس در ساعات مجاز خوردن این مواد غذایی را فراموش نکنید.
  • آب کافی مصرف کنید که بدن دچار کم آبی نشود.
  • سعی کنید برنامه فستینگ خود را به گونه ای تنظیم کنیم که در ساعاتی که خوردن مواد غذایی ممنوع است، ورزش و کارهای پرفشار انجام ندهید.
  • برای نتیجه گرفتن بهتر از فستینگ، ورزش و سالم خوری را هم رعایت کنید.

رژیم فستینگ

با استفاده از رژیم فستینگ، تا عید لاغر شو

در روزهای پایانی سال، عده زیادی به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند تا سال نو را با بدنی سال تر و جذاب تر آغاز کنند و در این میان به دنبال شیوه های مختلف لاغری میروند. فستینگ روشی کم هزینه و موثر است. فستینگ باعث کاهش وزن و رسیدن شما به وزن دلخواهتان تا یک ماه آینده خواهد شد فقط باید این شیوه را مرتب و متناوب اجرا کنید. میتوانید با فستینگ تا عید لاغر شوید البته اگر در کنار رژیم غذایی ورزش هم به کاهش هرچه سریعتر وزن کمک میکند پس توصیه ما به شما رفتن به باشگاه و یا ورزش در سالن های ورزشی است.

برای دیدن برنامه باشگاه های بدنسازی و ایروبیک، پیلاتس و همچنین پیدا کردن نزدیک ترین باشگاه به منزلتان میتوانید به صفحه آمادگی جسمانی مراجعه کنید و باشگاه های مختلف را بررسی کنید.

برای اجاره ساعتی سالن های ورزشی نیز میتوانید به بخش اجاره سالن ورزشی مراجعه کنید و ساعتی را به یک ورزش مهیج اختصاص دهید.