مضرات مکمل ها !

فواید و مضرات انواع مکمل ها ! موانع ما برای استفاده از دارو های مکمل چیست؟ + عکس

مکمل ها در ورزش: فواید و خطرات آن چیست؟

از پروتئین های پودری و کراتین گرفته تا کافئین و کربوهیدرات های مبتنی بر ژل و صمغ، مکمل های عملکردی به طور یکسان به ورزشکاران حرفه ای و رزمندگان آخر هفته فروخته می شود. اما مزایا و خطرات آن دقیقا چیست؟

مزایا و خطرات مصرف مکمل در ورزش

مکمل های ورزشی برای چندین دهه برای بهبود عملکرد ورزشکاران از چندین کد ورزشی استفاده شده است. مکمل‌های عملکردی که به دلیل توانایی آن‌ها در تقویت جسمی یا روانی در طول تمرین و مسابقه به ورزشکاران برچسب‌گذاری شده‌اند، در قالب‌های مختلفی تولید می‌شوند. از پروتئین های مبتنی بر پودر و کراتین گرفته تا کافئین و کربوهیدرات های مبتنی بر ژل و صمغ، مکمل های عملکردی در سراسر جهان به ورزشکاران حرفه ای و رزمندگان آخر هفته فروخته می شوند. 

مکمل های ورزشی

اما دقیقاً مزایای مصرف مکمل ها چیست؟ برخی از این مزایا عبارتند از: افزایش مقاومت در برابر خستگی ، افزایش عملکرد فنی و سرعتی ، بهبود قدرت و قدرت عضلانی ، تکرارپذیری بیشتر سرعت و بهبود زمان واکنش .

با این حال، اگرچه نشان داده شده است که این محصولات عملکرد را بهبود می بخشند، اما سوال این است: آیا مصرف آنها برای ورزشکاران بی خطر است؟ آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ( WADA ) در سال 1999 تأسیس شد و هدف آن ارزیابی ورزشکاران حرفه ای از کلیه قوانین ورزشی حرفه ای و تعیین اینکه آیا مواد ممنوعه برای بهبود عملکرد آنها استفاده شده است یا خیر. WADA لیستی از مواد ممنوعه را منتشر می کند (که به طور مرتب به روز می شود)، و تولید کنندگان مکمل ها مسئول بررسی منظم این لیست هستند تا مطمئن شوند محصولات آنها حاوی هیچ یک از مواد ممنوعه ذکر شده نیست. 

اگر آزمایش یک ورزشکار برای یک ماده ممنوعه از طریق فرآیندهای ضد دوپینگ WADA مثبت باشد، ممکن است تا چهار سال در کنار زمین باشد (برخی حتی ممکن است به دلیل نقض شدید کد WADA با محرومیت مادام العمر روبرو شوند).

رشد صنعت مکمل

گزارشی که در سال 2021 منتشر شد، ارزش بازار جهانی مکمل های غذایی را تا سال 2028 به 272.4 میلیارد دلار تخمین زد. این گزارش با استفاده از داده ها برای پیش بینی رشد صنعت تا سال 2028، تقاضای رو به رشد برای مکمل های غذایی در سراسر جهان را برجسته کرد. از پروتئین ها و اسیدهای آمینه گرفته تا کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب امگا، نیاز به محصولاتی که به راحتی در دسترس هستند در تمام قاره های بزرگ به سرعت افزایش یافته است. اخیراً، همه‌گیری COVID-19 منجر به افزایش شدید تقاضا برای ویتامین‌ها و افزایش تقاضا برای مکمل‌های غذایی شده است.

مکمل های ورزشی

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، مصرف همه مکمل ها برای ورزشکاران بی خطر نیست. استفاده از محصولی که ممکن است حاوی مواد ممنوعه باشد می تواند هم بر سلامت ورزشکار و هم بر آینده آنها در ورزش عواقب جدی داشته باشد. خرید محصولات بدون نسخه بدون مشاوره یا راهنمایی مناسب از متخصصان آموزش دیده خطر بزرگی دارد و بسیاری از ورزشکاران از جمله سمیر نصری ، مامادو ساخو ، "فرد رودریگس د پائولا سانتوس " و حتی پپ طعمه این اشتباه شده اند. گواردیولا . 

در حالی که صنعت همچنان به رونق خود ادامه می دهد، خطر محصولات کنترل نشده به نسبت افزایش می یابد. بیشتر مکمل‌ها در کارخانه‌های اصلی تولید می‌شوند، و به همین دلیل این محصولات گاهی اوقات می‌توانند حاوی رگه‌هایی از مواد دیگری باشند که در ظرف محصول ذکر نشده است (به یک ماده غذایی فکر کنید که روی بسته‌بندی آنها «ممکن است حاوی آجیل» باشد). بنابراین در حالی که محصول می گوید که فقط حاوی مواد خاصی است، این همیشه درست نیست. 

به همین دلیل، آژانس‌های تست محصول شخص ثالث برای آزمایش محصولات برای ردیابی مواد ممنوعه تأسیس شدند. این امر منجر به ایجاد برنامه گواهینامه ورزش آگاه در سال 2008 برای مقابله با این موضوع و محافظت از مصرف کنندگان شد.


ورزش آگاهانه و حفاظت از انتخاب آگاهانه

Informed Sport به ورزشکاران در مورد بیش از 3000 مکملی که از نظر آلودگی تست شده اند اطمینان می دهد. از طریق LCG (یا آزمایشگاه شیمیدان دولتی)، هر دسته از محصولات آزمایش شده از طیف شرکت مکمل مربوطه غربالگری می شود و با آرم Informed Sport (در زیر نشان داده شده است) مهر می شود تا مصرف کنندگان برای استفاده مطمئن باشند. با این حال، این فرآیند برای شرکت مکمل هزینه دارد.

اشکال دیگری از صدور گواهینامه وجود دارد که عبارتند از انتخاب آگاهانه، مؤلفه آگاه و سازنده آگاه. این برنامه‌ها برای بهبود فرآیند Informed Sport با انجام تست خرده‌فروشی ماهانه روی محصولات تکمیل‌شده، و تأیید مواد اولیه و سایت‌های تولید قبل از شروع فرآیند تولید، طراحی شده‌اند. یادآوری این نکته مهم است که حتی با وجود این بررسی‌ها، هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که محصولات حاوی مواد ممنوعه نباشند. با این حال، هیچ فرآیندی دقیق تر برای اطمینان از به حداقل رساندن آلودگی محصولات و کاهش خطر وجود ندارد.

مکمل های ورزشی

موانع استفاده ایمن از مکمل ها

1-آموزش بازیکنان و کادرفنی

اگرچه فرآیندهای آزمایش و صدور گواهینامه گسترده ای وجود دارد، اما هنوز موانعی برای ورزشکاران وجود دارد که بتوانند از محصولات ایمن استفاده کنند. فقدان آموزش تغذیه در بین کارکنان و بازیکنان می‌تواند مانع بزرگی برای دانستن مزایا یا خطرات استفاده از مکمل‌های ورزشی و دانستن اینکه کدام محصولات یا مارک‌ها برای استفاده مناسب‌تر هستند (همانطور که از لیست بازیکنان ما در بالا مشاهده می‌شود) می‌شود. . به طور کلی، ورزشکاران به دانش و تجربه کارکنان در باشگاه یا انجمن خود تکیه می کنند تا آنها را در تعدادی از زمینه ها راهنمایی کنند.

وقتی صحبت از مکمل‌های تغذیه و ورزشی می‌شود، اگر کارکنان و بازیکنان دانش کافی در مورد این موضوع نداشته باشند، ممکن است تمایل کمتری به استفاده از مکمل‌ها داشته باشند یا ممکن است در خطر خرید ضعیف باشند. بنابراین ضروری است که آموزش در مورد تغذیه و مکمل های ورزشی در کادر مربیگری تشویق شود تا آنها برنامه های محصول ایمن (مانند ورزش آگاه) را درک کنند و همچنین این دانش را به بازیکنان خود منتقل کنند. به این ترتیب، ورزشکاران ممکن است بفهمند که اگرچه بسیاری از مکمل‌های ورزشی می‌توانند به عملکرد آنها کمک کنند، فقط باید از آنهایی استفاده کرد که دارای گواهینامه کیفیت ورزش آگاهانه هستند.

نکته عملی – تعدادی از انواع محصولات وجود دارد که بیان می کنند می توانند به بهبود عملکرد شما به عنوان یک ورزشکار کمک کنند. با این حال، دسترسی به اطلاعاتی که توسط متخصصان در زمینه تغذیه ساختار یافته و به اشتراک گذاشته شده است، مهم است. برخی از بهترین نمونه های دسترسی آزاد در این مورد عبارتند از بیانیه اجماع IOC در مورد مکمل های غذایی و ورزشکاران با عملکرد بالا و مکمل های غذایی توصیه شده برای فوتبالیست ها که در مرکز نوآوری بارسلون یافت می شود.

2- دسترسی به محصولات دسته ای تست شده

مانع دیگری که کارکنان و ورزشکاران ممکن است با آن مواجه شوند دسترسی به محصولات آزمایش شده دسته ای است. بسته به جایی که در جهان هستید، ممکن است به طیف گسترده ای از مارک های مکمل های ورزشی دسترسی داشته باشید یا نداشته باشید. در برخی مناطق، ممکن است تعداد برندهای تایید شده تست شده محدود باشد - یا به دلیل عدم پیروی برندهای مکمل از فرآیندهای آزمایش و صدور گواهینامه، یا عدم عرضه محصولات آزمایش شده وارداتی. به دلیل در دسترس نبودن، ممکن است ورزشکاران تمایل به مصرف «بهترین چیز بعدی» داشته باشند. این یک اشتباه رایج است، زیرا کسی که خطرات مرتبط را درک نمی کند، تصور می کند که یک محصول پروتئینی تایید نشده از یک تولید کننده به همان اندازه محصول پروتئینی تایید شده آنها خوب است. با این حال، این ورزشکار را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد و باید از این موقعیت ها اجتناب کرد.

در حالی که ممکن است بازیکنان تمایل به استفاده از مکمل های ورزشی برای کمک به بهبود عملکرد یا ریکاوری خود داشته باشند، خطر مواجهه با محرومیت طولانی را ارزش ندارد. اگر نمی توانید به یک محصول ایمن و آزمایش شده دسترسی پیدا کنید، بهتر است به جای ریسک استفاده از یک محصول غیرمجاز، صبر کنید تا بتوانید.

مکمل های ورزشی

حمایت آینده از باشگاه ها و ورزشکاران

با دسترسی به اطلاعات در مورد مواد ممنوعه و محصولات آزمایش شده ، ایجاد یک برنامه آموزشی برای ورزشکاران و مربیان مهم است. از طریق آموزش در مورد اینکه چه چیزی یک مکمل ورزشی را برای مصرف ایمن می کند و چه چیزی یک مکمل ورزشی را خطرناک می کند، کارکنان و بازیکنان می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد استفاده از مکمل های ورزشی بگیرند یا خیر. 

با توجه به اینکه تعداد برندهای مکمل ورزشی جدید هر سال در حال افزایش است و لیست مواد ممنوعه WADA به طور مرتب به روز می شود، حفظ تغییرات در چشم انداز حیاتی است – در نهایت، شما مسئول سلامت و ایمنی خود هستید.

اگر یک والدین، ورزشکار یا مربی نگران هستید و علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش ضد دوپینگ و نحوه تمیز نگه داشتن ورزش هستید، می توانید در پلتفرم WADA ADEL ثبت نام کنید تا دوره های کوتاه و کوتاه تعاملی رایگان آنها را از طریق صفحه آکادمی آنها بگذرانید . .