راهنمای انتخاب باشگاه ورزشی

ورزش یکی از بهترین راهکارهای تناسب اندام به شمار می آید ولی در پس کلمه ورزش هزاران نوع فعالیت ورزشی وجود دارن که خیلی وقت ها نمی دونیم کدوم یکی رو انتخاب کنم

 
ورزش یکی از بهترین راهکارهای سلامتی و تناسب اندام در سرتاسر دنیا به شمار می آید. ولی خب در پس کلمه ورزش هزاران نوع فعالیت ورزشی وجود دارن که خیلی وقت ها نمی دونیم کدوم یکی رو انتخاب کنم. یا شاید سوال تون این باشه که میخوام یه باشگاه ورزشی برم ثبت نام کنم، ولی نمی دونم چه باشگاه ورزشی مناسب من هستش. این مقاله راهنمایی های جامعی رو به شما خواهد داد تا اولا بدونید در حال حاضر چه فعالیت ورزشی مناسب شما بوده، ثانیا متناسب با رشته ورزشی خودتون کدوم باشگاه ورزشی رو انتخاب کنید که بهترین نتیجه رو بتونید ازش بگیرید. با ما همراه باشید.
 
چرا می خواهید یک فعالیت ورزشی انجام دهید؟
در ابتدا باید این سوال رو از خودتون بپرسید که من چرا میخوام ورزش کنم؟ آیا میخوام اوقات فراغت خودم رو با یک فعالیت ورزشی پر کنم؟ یا اضافه وزن دارم و میخوام با انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب به تناسب اندام قبلی خودم برسم؟ یا مشکل بدنی دارم که برای تقویت عضلات خودم باید به یک باشگاه ورزشی برم و اونو حل کنم؟ اگر جزو گزینه هایی که در بالا گفتیم هم نیستید، پس احتمالا میخواید یک حرفه ورزشی رو در پیش بگیرید و توش حرفه ای بشید ولی هنوز تصمیم نگرفتین کدوم رشته رو انتخاب کنین. این مقاله می تونه در انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب بهتون کمک کنه.
راهنمای انتخاب رشته ورزشی و باشگاه ورزشی
1. می خوام اضافه وزن خودم رو کم کنم چه رشته ورزشی برای من مناسب است؟
 
می خوام اضافه وزن خودم رو کم کنم
اضافه وزن این روزها بخاطر تحرک کم به یک معضل تبدیل شده و چربی بالا و چاقی را امروزه یکی از دلایل مشکلات فشار خون و بیماری های قلبی میدونن و خیلی از افراد دوست دارن از شر چاقی خلاص بشن. اگه شما هم جزو این دسته هستین به شما توصیه میکنیم ورزشهای زیر رو انجام بدین که برای یکسری ها میتونین به یک باشگاه ورزشی برین و با یک برنامه روزانه اونا رو انجام بدین. اگه نمیخواین باشگاه هم برین ورزشهایی هستن که میتونید اونا رو تو خونه انجام بدین.
تی آر ایکس (TRX)
 
 تی آر ایکس (TRX)
این ورزش 5 تا 6 برابر بدنسازی کالری های بدن شما رو می سوزونه و گزینه خیلی خوبی برای لاغری هستش. کل ورزش تی ار ایکس رو یک بند به شکل 7 انگلیسی یا 8 خودمون تشکیل میده که بصورت برعکس قرار گرفتن. این بند ها از بند چتر بازی ساخته شدن و استحکام خیلی زیادی دارن و دو تا دسته دارن که بتونید این بند ها رو بگیرین و گیره هایی دارن که بتونید طول این بند ها رو کوتاه یا بلند کنین. این ورزش برای همه قشر ها مناسب بوده و میتونین برای تناسب عضلات و فرم دهی به بدنتون هم ازش استفاده کنین. میتونید با ثبت نام در یک باشگاه ورزشی این ورزش رو بصورت گروهی انجام بدین یا تنهایی تو خونه هم انجام بدین البته با داشتن اگاهی در مورد نحوه صحیح حرکات.
پیلاتس (Pilates)
 پیلاتس (Pilates)
ورزش پیلاتس هم جزو ورزش های محبوبی هستش که خیلی ها میتونن اون رو انجام بدن. جنس و سن در این ورزش فرقی نداره و همگی میتونن این ورزش رو انجام بدن. این ورزش، برای کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مفید هستش. پیلاتس در کل ورزشی هستش که تمام تمرکز خودش رو بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف می کنه. برای این ورزش به تجهیرات خیلی زیادی نیاز نیست. میتونین با ثبت نام تو یک باشگاه ورزشی روزی 1 ساعت از وقت تون رو بهش اختصاص بدین. خیلی از حرکات این ورزش رو میتونین تنها با داشتن یک تشک نرم انجام بدین و جزو ورزش هایی هستش که برای لاغری بسیار مناسب هستش.
باراسل (Barre au sol)
باراسل (Barre au sol)
باراسل در اصل ی ورزش فرانسوی هستش که ترکیبی از دو کلمه بارا به معنی میله و سل به معنی زمین هستش. هدف این ورزش این بوده که حرکات باله از حالت ایستاده به روی زمین و حالت افقی منتقل بشن. در حقیقت ورزش باراسل، انجام حرکات باله روی زمین و در حالت نشسته هستش. حرکات باراسل از نوع قدرت و کششی بوده  و تاثیر خیلی زیادی روی عضلات نزدیک کننده و دور کننده ران میزاره. این ورزش باعث میشه تو قسمت های شکم، پهلو و پا لاغر بشین و اندام های پایین تنه تون زیبایی خاصی پیدا کنن. فایده های دیگه این ورزش رو میشه تناسب اندام، لاغری و چربی سوزی ذکر کرد. با هر جلسه از این ورزش ۷۰۰ کالری انرژی مصرف خواهین کرد و نکته جالب ترش هم اینه که این ورزش اکثرا چربی های ناحیه مرکزی بدن مثل شکم، پهلوها و ران رو می سوزونه و گزینه خوبی واسه لاغری به شمار میاد.
سایر ورزش های مفید برای لاغری
 
• ایروبیک
• ایروبیک
ورزش بعدی که میتونین ازش واسه لاغری استفاده کنین ورزش ایروبیک هستش که بهش کاردیو هم میگن و  از ورزش های هوازی بوده که مقدار چربی سوزی اون با توجه به مدت زمان و شدت تمریناتش خیلی مناسب هستش و اکثر افراد فارغ از سن، جنسیت و در اکثر شرایط فیزیکی و سلامت می تونن اونو انجام بدن. بهترین نتیجه رو از این ورزش می تونین با ثبت نام تو یک باشگاه ورزشی زیر نظر یک مربی خوب بگیرین.
 
2. ورزش های مناسب برای تقویت ذهن و آرامش
عاشق ورزش هایی هستم که بهم حس ارامش بدن و باعث تقویت تمرکز و ذهنم بشن. چه ورزشی انجام بدم؟ شاید این سوال برای خیلی از شما ها پیش اومده باشه و دوست دارین ورزش هایی انجام بدین که به تقویت ذهن و ارامش بیشتر کمک میکنن. در ادامه چند ورزش رو بهتون معرفی میکنیم که میتونین اونا رو تو برنامه روزانه خودتون قرار بدین و با توجه به علاقه تون یکی از اونا رو انجام بدین.
شطرنج
شطرنج
مسلما شما هم مثل من میدونستین که یکی از گزینه های مناسب این رده بندی ورزش شطرنج هستش. در کل ورزش شطرنج فواید خیلی زیادی برای شما داره، اگه بخواین اون رو بعنوان یک حرفه دنبالش کنین. از جمله این فواید میشه به موارد زیر اشاره کرد: یکی اینکه شطرنج باعث میشه IQ تون افزایش پیدا کنه و اگه دوست دارین وقتی پیر شدین آلزایمر نگیرین حتما شطرنج بازی کنین. میتونین با شطرنج بازی کردن تمرکز خودتون رو هم افزایش بدین و همینطور که خودتون میدونین مسابقات شطرنج حساسیت های خاص خودشون رو دارن و این گزینه رو هم در مورد این حرفه مد نظر داشته باشین.
یوگا (Yoga)
یوگا (Yoga)
یکی دیگه از ورزش های خیلی خوبی که میتونین با رفتن به یک باشگاه ورزشی خوب اونو یاد بگیرین یوگا هستش و در اصل یوگا یکی از قدیمی ترین سنت ها و عقاید هندوها و بودایی هاست که هدفش پرورش و آرامش روح و جسم بوده و این روزها در سرتاسر دنیا به یک ورزش پر طرفدار مخصوصا برای خانم ها تبدیل شده است. این ورزش با حرکاتی آرام و کششی به کاهش استرس و افزایش انعطاف پذیری بدن و سلامتی قلب شما کمک میکنه.
 
3. ورزش های مناسب برای افراد لاغر
ورزش که فقط برای آدم های چاق نیستش بلکه خب دور و بر ما ادم هایی هم هستن که هر چی میخورن بازم لاغرن یا خلاصه در کل بدن لاغری دارن چه ورزشی انجام بدن مناسب هستش؟ در ادامه چند ورزش رو معرفی میکنیم که میتونین با رفتن به یک باشگاه ورزشی اونا رو انجام بدید. این ورزش ها برای عضلانی کردن بدن موثر هستن و فقط مخصوص افراد لاغر نیستن.
بدنسازی
بدنسازی
ورزش بدنسازی امروزه به یکی از ورزش های پر طرفدار در کشور ما تبدیل شده و هر جوونی یه مدتی رو حتما به یک باشگاه ورزشی بدنسازی رفته. این روزش رو باید زیر نظر یک مربی انجام داد و افرادی که لاغر هم هستن با داشتن یک برنامه غذایی خوب و انتخاب یک باشگاه ورزشی مناسب میتونن به یک بدن خیلی ورزیده و خوش فرم دست پیدا کنن. البته که این ورزش فقط مناسب افراد لاغر نیست و هر کسی میتونه این ورزش رو انجام بده.
حرکت شنا
حرکت شنا
این حرکت هیچ چیز خاصی نمیخواد و میتونین هر روز مقداری از وقت تون رو به انجام حرکت شنا اختصاص بدین. این حرکت اگه بطور مداوم انجام بشه به فرم دهی بالا تنه کمک میکنه. برای انجام دقیق این ورزش به شکم روی زمین قرار بگیرین و باسن‌تون را بالا برده، پاهاتون رو بیشتر از عرض شانه هاتون باز کنین و دست‌هاتون رو هم  مقابلتون روی زمین قرار بدین. بعدش سرتون رو پایین نگه دارین و بدنتون رو یه جوری به سمت زمین، پایین ببرین که لگن تون به سمت زمین حرکت کنه و بالاتنه تون بالا بره. بعدش دوباره به وضعیت اولیه تون برگردین، بازوهاتون رو صاف و لگن رو تو هوا نگه دارین. بعد از اون که در موقعیت اولیه قرار گرفتین، چند لحظه صبر کنین و بعدش دوباره همون حرکت قبلی رو تکرار کنین.
در کل برای افرادی که لاغرن و میخوان چاق بشن ورزشهایی رو توصیه میکنن که باعث بشن بدن به کالری نیازی پیدا کنه و اشتهای شخص برای خوردن بیشتر بشه و با خوردن غذاهای با پروتئین و چربی مناسب به فرم دهی بدن خودش کم کم کمک کنه.
 
4. ورزش های مناسب برای افراد مسن
کی گفته که ورزش فقط واسه جوون هاست. اتفاقا ورزش در سنین بالا مزیت های خیلی زیادی هم داره که خیلی از پزشک ها و متخصص ها اونو برای افرادی با سن بالا ضروری میدونن. در ادامه چند ورزش برای افراد مسن رو معرفی میکنیم که میتونن در برنامه روزانه خودشون به راحتی قرار بدن و اونا رو هر روز انجام بدن. ولی تمامی ورزش هایی که در بالا هم ذکر شد برای افراد با سنین بالا هم بسیار مفیدن.
پیاده روی
یکی از بهترین ورزش ها برای تمامی سنین پیاده روی هستش در اصل پیاده روی میتونه مشکلاتی مثل درد مفاصل، مشکلات قلبی، استرس، افسردگی و یا چاقی رو درمان کنه. پیاده روی نیاز به هیچ هزینه خاصی نداره و میتونید هر روز قسمتی از برنامه خودتون رو به این ورزش بسیار مفید اختصاص بدین. این ورزش اگه با دو سه نفر یا گروهی هم باشه میتونه بسیار لذت بخش باشه. میشه این ورزش رو تو پارک های دور و برخونه هم انجام داد. تنها کاری که نیاز داریم اینه که یکم سحر خیز باشیم و صبح نیم ساعتی از وقت مون رو به این درمان طبیعی اختصاص بدیم. حالا تو هر سنی که باشیم فرقی نداره.
دوچرخه سواری 
دوچرخه سواری
یکی دیگه از ورزش هایی که در هر قشری طرفدارهای خاص خودش رو داره ورزش دوچرخه سواری هستش. این ورزش رو هم میشه در حواشی پارک ها یا جاده های خلوت انجام داد و اگه بصورت گروهی باشه به یک ورزش لذت بخش تبدیل میشه. این ورزش برای تقویت ریه ها، سلامت قلب و کاهش استرس و خواب بهتر و کشش بدن و غیره بسیار مفید هستش و تنها چیزی که نیاز داره یک دوچرخه هستش که این روزها تو خونه هممون معمولا یکی پیدا میشه. افراد مسن میتونن برای سلامتی هر چه بیشتر بدنشون این ورزش رو بصورت منظم و روزانه تو برنامه خودشون قرار بدن و بعد از مدتی از تاثیرات خیلی خوبش شگفت زده بشن و البته همونطور که میدونین دوچرخه سواری مخصوص هیچ قشر سنی نیست و هر کسی میتونه اونو انجام بده.
شنا
شنا
یکی دیگه از ورزش های محبوب شنا کردن هستش. این ورزش یک گزینه خیلی خوب برای افرادی هستش که درد مفاصل دارن و نمیتونن بدن شون رو سریع حرکت بدن. بخاطر اینکه خاصیت اب طوری هستش که وقتی تا کمر تو اب میرین 50 درصد وزنتون رو آب نگه میداره و هر چقدر بیشتر داخل اب برین وزن بیشتری از بدنتون رو اب نگهداری میکنه. این روزها کسایی که عضلات سفت و مفاصل دردناکی دارن یکی از بهترین گزینه ها براشون شنا هستش. در کل اگه شنا رو با رفتن به یک باشگاه ورزشی تو برنامه تون قرار بدین، بعد از مدتی یک بدن انعطاف پذیر تر، قلبی سالم تر و وزنی مناسب تر خواهین داشت. این ورزش هم در همه سنین طرفدارهای خودشو داره و پیر و جوون و بچه ها همگی علاقه خاصی به شنا کردن دارن
 
5. ورزش های مناسب برای کودکان
همونطور که میدونیم بچه ها و کودکان یکی از پر انرژی ترین و فعال ترین گروه های سنی هستن که اگه بتونن از سنین پایین به یک باشگاه ورزشی برن و به انجام فعالیت های ورزشی بپردازن، براشون مزیت های خیلی زیادی در سنین بالا خواهد داشت. اگه بخوایم ورزش های مناسب برای کودکان رو کامل بنویسیم فک کنم باید بالای صد تا مورد رو اینجا ذکر کنیم. ولی خب چند تا از مهمترین ورزش های مورد علاقه بچه ها رو اینجا ذکر می کنیم. چرا که در انتخاب نوع ورزش برای کودکان باید دقت کرد و متناسب با علاقه و قد و سن کودک بهترین گزینه رو انتخاب کرد.
• ژیمناستیک
ژیمناستیک
بهترین ورزش برای بچه ها رو میشه ژیمناستیک گفت. چون بهترین سن برای انجام این ورزش هم همون سن کودکی هستش. این ورزش انطاف بدنی بچه ها رو افزایش میده و از و از اونجایی که برای انجام اون باید به یک باشگاه ورزشی برن و بصورت تیمی اون رو انجام بدن، باعث افزایش روحیه همکاری و اعتماد به نفس بچه ها میشه. این ورزش فواید خیلی زیاد دیگه ای داره و توصیه میشه در سنین کم والدین حتما برای بچه هاشون بفکرش باشن.
 
اسکیت سواری 
اسکیت سواری
یکی دیگه از ورزش های محبوب بچه ها اسکیت هستش. هر چند کمی هزینه بر خواهد بود ولی ارزشش رو داره. در اصل اگه خوب بهش دقت کنیم اسکیت موجب میشه که رباط های عضلات فوقانی از جمله پا، ران، لگن، باسن وحتی عضلات کمر از بچگی تقویت بشن. همچنین بدن بچه ها رو خوش فرم کرده و برای لاغری بچه های چاق هم یه ورزش خیلی مفیدی به شمار میاد.
فوتبال
بدون شک جای محبوب ترین ورزش دنیا در این مقاله خالی بود و هممون خودمون میدونیم بچه ها عاشق فوتبالن. کافیه یه توپ بهشون بدی همه ادای رونالدو و مسی رو در میارن و برای گل زدن و گرفتن توپ هر کاری میکنن. ورزش فوتبال در سطح جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار هستش و اگه واقعا فرزندان تون به این ورزش علاقه دارن میتونین برای تمرین روزانه اونا از طریق یک باشگاه ورزشی اقدام کنین و این فرصت رو بهشون بدین که بتونن تو آینده تو این ورزش بدرخشن. این روزها همونطور که میدونین باشگاه های ورزشی سر تا سر دنیا، توجه خاصی به افراد با استعدادی دارن که تو فوتبال مهارت دارن تا بتونن از بچگی روی وانا سرمایه گذاری کنن.
 
6. ورزش های مناسب برای بلند قد ها
بلند قد بودن امروزه یک مزیت خیلی خوبی برای یکسری از ورزش ها به حساب میاد. در اصل ورزش هایی هستن که اگه قد تون بلند باشه احتمال اینکه بتونین توش موفق بشین و دستاورد بدست بیارین زیاد هستش. اگه قد تون بلند هستش یا دوست دارین بلند قد بشین، میتونین سراغ دو تا ورزشی برین که در ادامه اونا رو براتون توضیح میدیم.
بسکتبال
بسکتبال
احتمال قوی همتون به این ورزش فکر کرده بودین که قراره تو این دسته قرار بگیره. ورزش بسکتبال از اون ورزش هایی هستش که افراد قد بلند بیشترین اعضای اون رو شکل میدن. هممون وقتی میخوایم در مورد بسکتبال صحبت کنیم یاد لیگ ام بی ای امریکا می افتیم و افرادی مثل کوبی برایانت و مایکل جردن. این رشته میتونه گزینه خوبی باشه واسه کسایی که سن کمی دارن و میخوان بلند قد باشن هستش.
 
والیبال
والیبال
یکی دیگه از ورزش های محبوب، ورزش والیبال هستش که معمولا بخاطر بلند بودن تور بازی مناسب کسایی هستش که قد بلند و قدرت پرش خوبی داشته باشن. اگه قد بلندی دارین و به این رشته ورزشی علاقه دارین، این ورزش میتونه گزینه خوبی برای شما باشه و میتونین با انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب بخشی از وقت روزانه خودتون رو به این ورزش اختصاص بدین و از اونجایی که یک ورزش گروهی هم هستش تجربه لذت بخشی رو درکنار کسایی که باهاشون بازی می کنین بدست بیارین.
 
کلام اخر:
در این مقاله به یکسری از ورزش های مناسب برای هر قشر پرداختیم. البته ورزش های زیادی هستن که در این مقاله ذکر نشدن و برای خیلی از قشر ها جزو بهترین گزینه ها به شمار میان و فقط تونستیم خلاصه ای از اون ها رو ذکر کنیم. بطور کل میشه اینطور گفت که لازم و ضروری هستش که بخشی از تایم روزانه خودمون رو به یک فعالیت ورزشی اختصاص بدیم و با انتخاب یک باشگاه ورزشی خوب به این فعالیت نظم بدیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما در انتخاب یک حرفه ورزشی خوب کمک کرده باشه.