معرفی رشته هندبال

هندبال همان بسکتبال نیست ، در این مقاله درمورد هندبال بیشتر بخون ...

هندبال

رشته ورزشی هندبال:

رشته ورزشی هندبال به نحوی ترکیبی از رشته های ورزشی بسکتبال ، والیبال  و فوتسال است ، همانطور که از اسمش پیداست هندبال ورزشی ست که با دست انجام میشود وتوپ چه عمدی و یا چه سهوی نباید به پای بازیکن برخورد کند. این ورزش بشدت در فرم دهی بدن و قدکشی تاثیر گذار است و بازیکن های هندبال اکثرا قد های بلند و بدن های تراشیده و روی فرم دارند.

درست است که رشته های ورزشی هندبال و بسکتبال هر دو با دست و با زدن توپ به زمین همراه اند و شاید اینگونه بنظر برسد که این دو ورزش شبیه هم اند ولی در باطن اینگونه نیست .

در مقاله های قبل باهم به معرفی رشته های ورزشی والیبال ، تنیس ، و فوتبال پرداختیم ، امروز در خدمتتون هستیم با رشته ورزشی هندبال ، با ما همراه شوید.

هندبال چیست؟

هندبال چیست؟

رشته ورزشی هندبال نیز مانند والیبال از رشته های ورزشی سالنی توپ محور است هر چند در فضای بیرون هم از این ورزش لذت میبرند . در این ورزش دو تیم ۷ نفره در بازه زمانی ۶۰ دقیقه یا یک ساعت مقابل هم قرار میگیرند بدین صورت که یک نفر بعنوان دروازه بان و ۶ نفر بعنوان بازیکن قرار میگیرند که با استفاده از دست با توپ بازی میکنند .

هندبال بازیکن های دفاع و حمله جداگانه ندارد یعنی 6 بازیکنی که در زمین حضور دارند باید هم در نقش دفاع و هم در نقش حمله ظاهر شوند ، این قاعده بدین صورت است که وقتی توپ در دست تیم مقابل است در نقش دفاع ظاهر شده و به محض اینکه توپ قاپیده شده و یا به اوت برود ، بازیکن ها از حالت دفاع به حالت حمله تغییر شکل می دهند.

تاریخچه هندبال :

ورزش هندبال بر خلاف تصور شما میتواند قدیمی ترین ورزش انسان ها در تمام طول تاریخ باشد ، شواهد تاریخی نشان میدهد که  این ورزش تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد میتواند قدمت داشته باشد! حتی در دیواره های حجاری شده رومیان در آتن یونان نیز میتوان قدمت این ورزش تاریخی را لمس نمود!

این ورزش جذاب و باستانی بصورت رسمی از سال ۱۸۹۰ میلادی توسط کارل شلنز که به پدر هندبال معروف است کار خود را شروع کرده و توسعه و ترمیم یافته است ، بخاطر سردی هوا و برودت هوا در اروپا این ورزش به داخل سالن انتقال داده شده است.

 

 

معرفی زمین هندبال :

زمین هندبال

زمین رشته ورزشی هندبال ۴۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد و مستطیلی شکل است همانند رشته ورزشی والیبال یک خط وسط در وسط زمین داریم که زمین بازی را به ۲ قسمت مساوی تقسیم میکند.

در زمین هندبال ما یک سری خطوطی مانند خط حریم ۶ متری دروازه داریم که باید با رعایت اصول رسم شده و از هر طرف به وضوح قابل دیدن باشد.

پنهای طول خط دروازه باید ۸ سانتی بوده و بقیه خط های داخل زمین باید ۵ سانتی متر پهنا داشته باشند.

 

 

معرفی بازیکنان رشته ورزشی هندبال

بازیکنان هندبال

همانطور که در بالا گفتیم در زمین هندبال ۲ تیم ۷ نفره در مقابل هم قرار میگیرند. حال به بررسی هر یک از این ۷ نفر خواهیم پرداخت

بازیکنان عبارت اند از

دروازه بان

گوش راست

بغل راست

پخش کن

بغل چپ

گوش چپ

خط زن

در هندبال ، سه بازیکن در وسط زمین و روبروی دفاع تیم مقابل قرار میگیرند.(بغل ها و توپ پخش کن). دو بازیکن که گوش های تیم هستند در دو گوشه انتهایی زمین تیم مقابل قرار میگیرند . خط زن تیم هم در داخل دفاع حریف و در نزدیکی منطقه ۶ متر دروازه بان حضور دارد

وظایف بازکنان

دروازه بان : از انجایی که دروازه هندبال نیز مانند فوتسال مربعی شکل میباشد ، دروازه بان وظیفه دارد با استفاده از دست ، پا و کشش بدن خود مانع از گل شدن توپ شود ، قابل توجه میباشد که وقتی توپ به دست دروازه بان بخورد و به بیرون برود ، هیچ کرنری شامل تیم مقابل نشده و شروع دروازه میباشد .

گوش :

گوش های چپ و راست در گوشه راست میدان حریف قرار میگیرند در نزدیکی خط کرنر . گوش ها وظیفه دارند با رد شدن از حریف مقابل و پریدن در منطقه ۶ متر دروازه بان و شوت به سمت دروازه ، گل را برای تیمش به ثمر برسانند

بغل:

وظیفه بغل راست کمک به پخش کننده توپ است و رساندن توپ به گوش ها و خط زن است ، در این حین بغل تیم با استفاده از فنون و تکینک هایی که در آینده آنها را بطور کامل برای شما تشریح خواهیم کرد میتواند از بازیکن مقابل خود رد شده و با شوت خود ، گل را برای تیم به ثمر برساند.

پخش  :

وظیفه پخش این است که توپ را در بین بازیکنان به گردش در بیاورد و هماهنگی را در بین بازیکنان بعمل آورد، همچنین پخش میتواند تاکتیک های از پیش طراحی شده را فرماندهی کرده و ایجادگر یک موقعیت برای تیم خود باشد ، توپ پخش کن در اصل مغز بازی است و اگر نتواند وظایف خود را به طور مطلوب انجام دهد تیم او نمیتواند نتیجه مطلوبی از بازی بگیرد . پخش یا در اصطلاح عمومی بازیکن پخش باید برای هر یک از بازیکنان تیم خود چه خط زن و چه گوش ها وچه حتی بغل ها موقعیت سازی کند و گره بازی را باز کند .

خط زن : خط زن بازیکنی است که در بین مدافعان حریف و در نزدیکی محدوده 6 متر دروازه بان قرار میگیرد و وظیفه آن قاپیدن توپ ، چرخش و به ثمر رساندن گل است هر چند خط زن نیز میتواند در اجرای تاکتیک های تیمی موثر واقع شود. خط زن به درگیر ترین بازیکن زمین معروف است و دائما با دفاع حریف سر و کله میزند ، خط زن باید با استفاده از بدن گذاری برای دفاع حریف ،  مانع از حرکت انسجام دفاع حریف شده به طوری که نظم تیم مقابل را در دفاع بهم ریخته و برای بازیکن های بغل و پخش موقعیت ایجاد کند .

 

 

در کشور ما هم مسابقات این رشته هر ساله در رده های سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان برگزار میشود . همچنین لیگ های برتر، دسته یک ، دسته دو و دسته سه هندبال  نیز در ایران دایر می باشد.