ورزش هوازی بهتر است یا قدرتی؟

ورزش هوازی بهتر است یا قدرتی؟برای لاغری کدام سبک ورزش را انجام دهیم؟ورزش قدرتی برای چه کسی مناسب است؟

ورزش های هوازی و قدرتی دو سبک از تمرینات ورزشی هستند که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. شیوه انجام هر یک از این ورزش ها متفاوت است. در ادامه مقاله ورزش هوازی و ورزش قدرتی را تعریف میکنیم و به طور کدام توضیح میدهیم که کدام ورزش ها هوازی و کدام یک قدرتی هستند. با توجه به اینکه هدف شما عضله سازی یا لاغری است کدام ورزش برای شما مناسب میباشد؟! هوازی یا قدرتی؟ نکته ای که ضروری است بدانید این است این دو نوع ورزش تاثیر یکسانی برای بدن ندارند و اگر فکر میکنید انجام هر کدام شما را به هدفتان میرساند اشتباه میکنید. با مجله ورزشی باشگاه همراه باشید.

 

هوازی یا قدرتی

 

ورزش هوازی چیست؟

ورزش هوازی به ورزش هایی گفته میشود که ضربان قلب را بالا میبرند. با افزایش ضربان قلب، گردش خون در بدن بیشتر میشود و نیاز بدن به اکسیژن افزایش میابد. پیاده روی سریع، دویدن، ایروبیک، رقص هایی مثل زومبا، شنای سریع از نمونه ورزش های هوازی هستند. در هنگام انجام این ورزش ها فشار زیادی به قلب وارد میشود و عضلات قلب تقویت میشوند.  در ادامه فعالیت و تحرک موجب افزایش حرکات در سایر ماهیچه ها شده و سوخت و ساز افزایش میابد. گردش خون در بدن بیشتر میشود و در ادامه موجب چربی سوزی و سوختن کربوهیدرات های انباشته شده میشود.

 

هوازی

 

ورزش قدرتی چیست؟

ورزش قدرتی، استقامتی یا بدنسازی سبکی از ورزش است که در آن ورزشکار از وزنه و دستگاه برای انجام حرکات استفاده میکند. این حرکات مستقیما عضلات قسمت های مختلف درگیر میکند و با تکرار مداوم و استفاده از وزنه های سنگین تر انجام میشود. ورزش های قدرتی به افزایش توانایی و قدرت عضلات کمک میکنند. در این ورزش بافت عضلانی و استخوانی بهبود پیدا میکند و عضلات بدن به طور واضح خوش فرم میشوند.

ورزش هایی مثل TRX ، پیلاتس هم جزو ورزش های قدرتی هستند. این ورزش ها با افزایش قدرت بدنی کیفیت زندگی را بالا میبرند.

ورزش های قدرتی به حجیم تر شدن عضلات بدن کمک میکنند و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش میدهند. یک اندام خوش فرم با انجام ورزش های قدرتی حاصل میشود.

 

بدنسازی

 

کی هوازی کار کنیم؟

به عقده کارشناسان ورزشی، ورزش های هوازی برای افرادی که به دنبال کاهش سریع وزن هستند بسیار مناسب است. در ورزش هوازی متابولیسم بدن به شدت افزایش میابد و چربی ها و عضلات سوزانده میشوند و با مداومت در انجام این ورزش، کاهش وزن سریع اتفاق خواهد افتاد. ورزش های هوازی به تنهایی در هر زمانی که شرایط داشتید میتوانید انجام دهید. بهتر است اگر بعد از غذا خوردن ورزش میکنید تا یک ساعت صبر کنید تا به دستگاه گوارش فشار وارد نشود.

ورزش های هوازی مثل طناب زدن، دوچرخه سواری و دویدن نیازی به باشگاه ندارند و در مکانی میتوانید به انجام آنها بپردازید.

 

بدنسازی

 

ورزش هوازی و قدرتی با هم

اگر بخواهیم ورزش های هوازی و قدرتی را باهم انجام دهیم، چگونه باید برنامه بریزیم؟! برنامه ریز برای انجام ورزش ها بستگی به هدف شما از ورزش دارد:

 اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید ابتدا ورزش هوازی انجام دهید و سپس ورزش های قدرتی.

اگر بدنبال عضله سازی و افزایش حجم عضلات هستید بهتر است ابتدا ورزش قدرتی انجام دهید. اگر این امکان برایتان وجود دارد در روزهای جداگانه ورزش های قدرتی و هوازی را انجام دهید؛ یا اینکه ابتدا قدرتی و سپس هوازی انجام دهید.

میتوانید در ابتدای روز ورزش هوازی و بعد از ظهر ورزش های قدرتی انجام دهید. به این ترتیب از مزایای هر دو بهره مند خواهید شد.

ورزش های هوازی و قدرتی در خانه

 

از جمله ورزش های هوازی که میتوانید در خانه انجام دهید:

طناب زنی: میتواند در چند ست سی ثانیه ای طناب زنی انجام دهید. قبل انجام این حرکت دقت کنید که زانوها درد و یا آسیب دیدگی نداشته باشند.

ایروبیک: فیلم های زیادی در اینترنت وجود دارد که مربیان در مدت زمان بیست تا سی دقیقه ای ورزش ایروبیک انجام میدهند با استفاده از این فیلم ها در خانه ورزش هوازی اروبیک را انجام دهید.

 

ورزش در خانه

 

ورزش های قدرتی در خانه:

 

ورزش قدرتی در خانه

 

پیلاتس ورزشی کم هزینه است که کش ها و توپ به راحتی در دسترس بسیاری از افراد میباشد.فیلم های تمرینات پیلاتس هم در منابع فارسی و همچنین یوتیوب وجود دارد. با استفاده از این فیلم ها ورزش قدرتی انجام دهید.

کار با وزنه: میتوانید با خرید وزنه و زدن وزنه در خانه قدرت ماهیچه ها و عضلات خود را افزایش دهید.