زمین تنیس

با ابعاد زمین تنیس و سرویس دهی آن و مناطق بازی و زمینهای تنیس یک نفره و دو نفره سنتی آشنا شوید.

مساحت زمین مورد استفاده در تنیس با توجه به اینکه آیا شما در یک بازی یک نفره (1 در 1) یا دو نفره (2 در 2) بازی میکنید تعیین می کنید.

ابعاد و نشانه های زمین تنیس

زمین تنیس انفرادی به طول 78 فوت (23.77 متر) است و به نصفی تقسیم می شود که تور در وسط زمین تعبیه شده است. تور باید در مرکز خود 3 فوت (91 سانتی متر) ارتفاع داشته باشد. زمین تنیس انفرادی 27 فوت عرض (8.23 متر) دارد.

عرض زمین تنیس دو نفره 4.5 فوت (1.4 متر) است. زمین تنیس دو نفره شامل "خطوط تراموا" در دو طرف زمین است که عرض را به 36 فوت (11 متر) افزایش می دهد.

همه عناصر دیگر زمین برای تنیس یک نفره و دو نفره یکسان است:

زمین تنیس با حاشیه و خط پایه در انتها لبه دارد.
منطقه خدمات با خط 21 فوت (6.4 متر) از شبکه و به موازات آن مشخص شده است.
منطقه خدمات به نصف تقسیم می شود تا دو جعبه سرویس ایجاد شود.
نیس بر روی سطح تخت مستطیلی بازی می‌شود که معمولا از چمن، خاک رس، بتن تشکیل شده است.

ابعاد و نشانه های زمین تنیس

راکت تنیس

راکت باید سطح کاملاً صافی داشته باشد که از خط های افقی و عمودی تشکیل شده است.
راکت تنیس از بخش‌های زیر تشکیل شده‌است:

صفحه یا Head
زه یا String
دسته یا Grip
راکت‌ها در دو نوع کنترلی و قدرتی طراحی شده‌اند. مساحت صفحه راکت معمولاً از ۹۵ تا۱۱۰ اینچ مربع متغیر است.

راکت تنیس

 

توپ تنیس:
توپ های تنیس معمولاً زرد هستند و معمولاً هیچ نوع درز یا شکافی روی آنها قرار ندارد و قطر این توپ ها 6.35 تا 6.67 سانتیمتر می باشد و وزن آن ها نیز بین 56 تا 58 و نیم گرم است.

هر ورزشی که با توپ انجام می شود انتخاب صحیح توپ می توانید مسیر بازیکن را عوض کند از این رو می توان گفت که در ورزش تنیس انتخاب لوازم جانبی مانند توپ بسیار مهم می باشد و در صورت انتخاب غلط ممکن است شانس برنده شدن در بازی را از دست بدهید. توپ تنیس در حالت معمولی باید کروی شکل و قطر آن ۴۰ میلی متر باشد همچنین وزن مناسب برای توپ ۲٫۷ گرم است.

 

 شاید این مقاله برای شما مفید باشد : فواید تنیس

 

داوران ورزش تنیس
در مسابقه تنیس به طور کلی 12 داور وجود دارد که آن ها در صندلی های مختلف در اطراف زمین بازی نشسته اند. داور شبکه، داور کناری و مرکزی، داور سرویس، داور پرتاب و غیره. در این قسمت می توانید وظایف هر یک از داور ها را مطالعه کنید.

داور صندلی:
این فرد مسئول رهبری کردن مسابقه است و او امتیازها را اعلام می کند و می تواند افراد را در طول بازی تعویض کند یا اینکه می تواند پنالتی را اعلام کند، اخطار یا کارت قرمز بدهد.

داور شبکه:
این فرد چک می کند که آیا توپ در هنگام رفت و آمد به تور برخورد کرده است یا خیر و یک دستگاه الکترونیکی نیز در این زمینه به او کمک می کند.

داور توپ:
برای این کار دو داور وجود دارد و آنها مسئول مراقبت از این هستند که ببیند توپ پرتاب شده از سر بازیکنان از خط سرویس خارج نشده باشد.

داور سرویس ورزش تنیس:
داورهای سرویس نیز دو نفر هستند و آن ها دقت می کنند که افراد بازی روی خط سرویس بوده اند یا خیر.

داور خط:
این افراد نیز دو نفر هستند که در دو طرف زمین بازی قرار می گیرند و آن ها مسئول شناسایی سرویس های وارد شده به محل سرویس هستند و در صورت غایب بودن داور صندلی، وظیفه آن را انجام می دهند.

داور خط مرکزی ورزش تنیس:
این داور ها نیز دو نفر هستند و آن ها مشاهده می کنند که آیا توپ به محل مناسب رسیده است یا خیر.

داور زمین ورزش تنیس:
آن ها تشخیص می دهند که بازی متوقف شود. مثلا اگر هوا بد باشد یا گاهی اوقات به علت آسیب دیدن، افراد را نیز تعویض می کنند.

 

تاریخچه تنیس

 

تاریخچه تنیس در ایران
پیدایش ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.

پیش از این در طول سال‌های (۱۳۱۵–۱۳۱۸) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس بود، در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شکوهی گشایش یافت.

ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه سابق) نیز هم‌زمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی بنیان‌گذاری و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ در همین ورزشگاه برگزار گردید.

 ورزش تنیس بخاطر بودن شهروندان انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم‌های آبادان و تهران به سال‌های ۱۳۱۷–۱۳۲۰بر می‌گردد.

پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تا سال ۱۳۲۲ جریان داشت که برادران نعمانی (هانری وژوزف) در صدر بازیکنان قرار داشتند.

از سال ۱۳۲۲–۱۳۳۲مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت) نخستین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود ۱۹۵۹ بود.

تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت ۳۱ سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعاً ۶۴ بازی انجام داده‌است که حاصل آن ۳۲ برد و۳۲باخت بود، بیشترین برد از آن منصور بهرامی با ۲۴ برد، بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با ۱۷ برد.

بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با ۱۲ برد.

بهترین تیم دوبل از آن کامبیز درفشی جوان و مصطفی صالح با ۶ برد.

طولانی‌ترین ازی‌ها از آن کامبیز درفشی جوان با ۲۲بازی  و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با۱۵ سال است.