ویژگی های یک سالن فوتسال خوب

برای انتخاب یک سالن فوتسال ویژگی هایی را باید بررسی کنیم و سپس اقدام به اجاره سالن ورزشی نماییم.در این مقاله ویژگی های یک سالن فوتسال خوب را بررسی کرده ایم.

ورزش کردن یکی از ضروری ترین فعالیت هایی هست که باید انجام دهیم. اما اینکه چه ورزشی  انجام دهیم و کجا ورزش کنیم؛ باید با توجه به شرایط خود انتخاب کنیم. ورزش گروهی یکی از انتخاب های خیلی خوب این روز هاست که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی به ما کمک میکند. از جمله های ورزش هایی که میتواند به صورت گروهی انجام شود فوتسال است. فوتسال ورزشی است که در سالن های مخصوص انجام میشود و معمولا افراد اقدام به اجاره سالن ورزشی مخصوص فوتسال میکنند. میدانیم که فوتسال ورزشی است که در همه فصول سال در سالن های مناسب میتواند انجام شود. اما برای انتخاب یک سالن مناسب برای فوتسال چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم؟با ما همراه باشید تا ویژگی های یک سالن فوتسال خوب را بررسی کنیم.

ورزش فوتسال

ابتدا کمی راجع به ورزش فوتسال صحبت کنیم. فوتسال ورزشی است که بسیار شبیه به ورزش پرطرفدار فوتبال میباشد. فوتسال طرفداران زیادی دارد. این ورزش در سالن های سرپوشیده یا زمین های رو باز انجام میشود.در ورزش فوتسال هر تیم پنج بازیکن در داخل زمین دارد و تعداد تعویض ها نامحدود است. در این ورزش به علت اینکه زمین کوچک است، جنب و جوش بازیکنان بیشتر بوده و تکنیک آنها در کنترل توپ، پاس دادن، لایی کشیدن بیشتر از فوتبال به چشم می آید.در این ورزش، بازیکنان باید بسیار چابک باشند و مهارت بالایی برای کنترل توپ داشته باشند.

سالن ورزشی

اندازه سالن فوتسال

در سالن های ورزشی معمولی، ورزش فوتسال و بسکتبال زمین های یکسانی دارند. طول زمین فوتسال بین 25 تا 43 متر است و عرض آن 15 تا 25 متر است. خطوطی که با آن قسمت های مختلف زمین علامت گذاری میشوند عرض 8 سانتی متری دارند. دایره مرکز زمین که نطقه شروع بازی است، دایره ای به شعاع سه متر میباشد. فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه 6 متر است. فاصله نقطه پنالتی دوم تا خط دروازه 10 متر است. برخلاف فوتبال که روی چمن یا چمن مصنوعی انجام میشود، در سالن های فوتسال کفپوش های مخصوصی نصب میشود.از سیمان برای پوشش سطح سالن فوتسال به هیچ وجه نباید استفاده شود. سطح سالن باید صاف و یکدست باشد. معمولا سالن فوتسال را با پارکت یا چوب پوشش میدهند و سپس روی آن از کفپوش پی وی سی استفاده میکنند. این کفپوش باید طوری باشد که موجب آسیب رسیدن به بازیکنان در هنگام زمین خوردن نشود.

توپ فوتسال چه ویژگی هایی دارد؟

توپ فوتسال باید کوچکتر از توپ فوتبال باشد. این توپ شماره 4 است محیط بک توپ فوتسال استاندارد بین 62 تا 64 سانتیمتر است. وزن توپ 390 الی 430 گرم است.هنگامی که توپ از ارتفاع 2 متری به زمین رها می‌شود نباید بیشتر از 65 و کمتر از 55 سانتیمتر از زمین مسابقه بالا بیاید.

سالن فوتسال

تفاوت های ورزش فوتسال با فوتبال

با این که فوتسال به ورزش فوتبال شباهت های زیادی دارد اما در ابعاد زمین، نوع زمین، تعداد بازیکنان، نوع توپ و برخی قوانین دیگر تفاوت هایی دارد.اما دانستن این نکته جالب است؛ بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال ابتدا به بازی فوتسال مشغول بوده اند و سپس وارد ورزش فوتبال شده اند.کفشی که بازیکنان فوتبال استفاده میکنند در قسمت کف برجستگی هایی به نام میخ دارد اما کفش های فوتسال کفی تقریبا صافی دارد. هم چنین برخلاف فوتبال که در 90 دقیقه برگزار میشود، فوتسال در دو نیمه ی بیست دقیقه ای برگزار میشود.

 

قوانین ورزش فوتسال

 

ویژگی های یک سالن فوتسال خوب

برای انتخاب یک سالن فوتسال مناسب باید به امکانات آن سالن توجه زیادی کرد. امکاناتی که موجب راحت شما میشوند و ورزش شما را باکیفیت تر کرده و باعث میشوند تا در طول ورزش کمترین آسیب به شما برسد. امروزه بیشتر مردم اجاره سالن ورزشی را به صورت اینترنتی انجام میدهند. در این هنگام باید به ویژگی ها و امکانات آن سالن به خوبی توجه کنند.

عایق بندی مناسب سالن در مقابل سرما و گرما

سالن ورزشی چه برای فوتسال و چه برای ورزش های دیگر باید سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی داشته باشد تا دمای سالن برای ورزشکار مطبوع باشد. همچنین باید به خوبی عایق بندی شده باشد که در فصول سرد سال از خروج حرارت محیط جلوگیری کند.

تهویه هوای مناسب

داشتن سیستم تهویه مناسب برای سالن های فوتسال سرپوشیده یک ضرورت است. چرا که ورزشکاران تحرک زیادی دارند و لازم است که هوای تازه تنفس کنند.

روشنایی خوب

اکثر افراد در طول روز به کار و فعالیت روزانه مشغول هستند و پس از غروب افتاب توانایی رفتن به باشگاه یا سالن ورزشی را دارند بنابراین لازم است که روشنایی سالن به خوبی تامین شده باشد. روشنایی و نورپردازی سالن به اندازه سالن، رو باز یا سربسته بودن آن بستگی دارد. همچنین چراغ های سالن باید در جهت های مختلف نصب شوند تا روشنایی از جهت های مختلف باشد. اگر چراغ ها با پایه نصب شده اند بهتر است این پایه ها با فاصله با زمین بازی قرارداده شده باشند تا بازیکنان به انها برخورد نکرده و آسیبی نبینند.

وجود دوش و کمد های مخصوص

مهمترین امکاناتی که یک سالن میتواند در اختیار ورزشکاران قرار دهد، دوش و کمد مخصوص است. کمد ها برای قرار دادن وسایل اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرند و دوش ها برای پاکیزگی بعد از یک ورزش سنگین ضروری هستند. پس اگر به دنبال راحتی بیشتری هستید در هنگام رزرو سالن فوتسال، از وجود امکاناتی از این قبیل مطمئن شوید تا راحتی و آسایش بیشتری داشته باشید.

نظافت مجموعه

نکته دیگری که باید توجه کنید نظافت مجموعه ورزشی است. سالن باید به طور مرتب تمیز شده و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد تا سلامت ورزشکاران تهدید نشود.

سالن فوتسال

 

اجاره سالن ورزشی فوتسال

در تمامی شهرها سالن های سرپوشیده و زمین های رو باز مخصوص ورزش فوتسال وجود دارد. این سالن ها به صورت ساعتی اجاره داده میشوند و امکاناتی را در اختیار ورزشکاران قرار میدهند. سالن های فوتسال زیادی وجود دارند که شما میتوانید هر کدام از آنها را انتخاب کرده و به راحتی از طریق وبسایت های مختلف رزرو و اجاره کنید. در هنگام اجاره به نکاتی که گفته شد توجه کنید. معمولا هزینه اجاره سالن ورزشی بسته به امکاناتی که در اختیار مشتر قرار میدهد متفاوت است.

کلام آخر

در شهرهای بزرگ و کوچک سالن های ورزشی مخصوص بسکتبال یا فوتسال و والیبال وجود دارند و که شما میتوانید ساعتی را به ورزش کردن در آن بپردازید.برای اجاره از سالن ورزشی ارومیه میتوانید از سایت باشگام استفاده نمایید.اجاره سالن های فوتسال به صورت غیر حضوری یکی از راحتترین راه هاست و ما این امکان را برای شما فراهم کرده ایم.